Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2135
    thehook
    Deltagare

      Är det någon som kan säga i *väldigt* runda tal hur lång tid det tar att få upp temperaturen på motoroljan så att man inte kvaddar något? Dvs från det att man startar en kall motor, i säg 15 graders utetemp, och kör lugnt och försiktigt.

      Jag antar att det finns mycket man kan sabba om man drar på för mycket för tidigt 😮 det vill man ju inte vara med om…

      mvh / Krooken

      #49661
      Wanderer
      Deltagare

        Jadu …
        Min bil blir varm på 5-10 minuter.
        Då är det en helt orginal.

        Någon annan kanske vet om det skiljer någe när man börjar byta saker 🙂

        #49660
        Henrik
        Deltagare

          >Är det någon som kan säga i *väldigt* runda tal hur lång tid det tar
          >att få upp temperaturen på motoroljan så att man inte kvaddar något?
          >Dvs från det att man startar en kall motor, i säg 15 graders utetemp,
          >och kör lugnt och försiktigt.
          >
          >Jag antar att det finns mycket man kan sabba om man drar på för mycket
          >för tidigt 😮 det vill man ju inte vara med om…
          >
          >mvh / Krooken

          När temp mätaren slutar röra sig (minns inte gradantalet). Jag skulle aldrig dra på (asså över 3500-4000 varv innan dess) Finns ingen anledning heller. Planering kallas det 🙂
          Fast jag erkänner att jag varit sugen, typ när man åker från en parkering och ser nått smutt åka förbi som man vill hinna ikapp…

          #49656
          Janne248
          Deltagare

            Ja, men oljan blir väl varm senare än vatten temp.?
            Jag ser nu med oljetryckmätare att olje trycket är ganska högt på tomgång (=kall olja) även när temp.mätaren är normal.

            /Janne

            SSI Galleri
            ________________
            Hemsida

            #49663
            thehook
            Deltagare

              >Ja, men oljan blir väl varm senare än vatten temp.?

              Jo det var lite det jag tänkte oxo, jag brukar (försöka) fis-åka tills vattennålen har stannat – och sedan en liten stund till. Man kanske får tjacka en oljetrycksmätare ändå… 🙂

              mvh / Krooken

              #49658
              christopher
              Deltagare

                fraSSe

                Väntar man tills vatten tempen är OK och kör på bra olja som smörjer bra så är det väl bara ladda. Man har ju olje tryck och olje tempen är på G.

                En bra olja funkar ju också när motorn bilit extremt varm det är minst lika viktigt, kanke lite tätare oljebyten om man brukar köra på hög belastning. Men det är det väl inte så många här som gör 😀
                /
                fraSSe

                #49657
                GrizzlyBear
                Deltagare

                  Jag uppfattar det som om min bil tar längre tid på sig att komma upp i arbetstemperatur sen jag fått på sportavgassystemet.
                  Antar att det beror på att mycket värme följer med avgaserna ut. Men isf borde ju flera ha uppmärksammat detta…?

                  /Grizzly

                  #49659
                  Imp
                  Deltagare

                    tycker precis tvärt om att den blir varm fortare nu en förut.. kan iofs ha med årstiden att göra åsså eftersom jag bara har minne av hur det va i vintras:)

                    #49662
                    Jjulle
                    Deltagare

                      Värt att tänka på (specielt när det är riktigt kallt) är att alla oljer i bilen ska bli varma för att det skall smörja bra. t.ex växellådsolja, oljan i diffar och så vidare. Och t.ex oljan i en bakdiff värms ju bara av friktionsvärmen från när man kör.

                      //Julle

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.