- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
5 mars, 2006 kl. 20:39 #22454jrabergDeltagare
Timekiller Projektet är redan på gång och mycket är redan installerat, har aldrig varit mkt för att prata vitt och brett om vad som finns på bilen och under motorhuven lite av paranoida skäl(bilstölder, försäkringsbolag etc).
Det hela startade 2001 ngn gång efter snack med jerry om nackdelar och fördelar med att massera motorn och modda bilen i övrigt.
Jag ville från början ha den så mkt orginal som möjligt och det höll i ca ett år. Då jag kört en del radiostyrda bilar och trimmat/tweakat även de bilarna så var det nog inte så konstigt att jag skulle komma att ändra bilen till att mer passa mig. Jag är en tävlingsmänniska och det sticker jag inte under stol med. 🙂Jag har velat lite fram och tillbaka om huruvida jag ska gå ut med mina planer eller om jag ska hålla tyst och göra som vanligt. Men jag diskuterar lite som no1, man måste sätta lite press på sig för att ngt ska hända, så vi får se hur det går.(stöd uppskattas såklart åxå)
Löjligt kan tyckas om projektet då det ju inte handlar om sticka ut i hästkrafter eller sveriges snyggaste bling bling racer utan rent och slätt en Racer som passar mig att svänga i, med eller utan bucklor. Men snabbt ska det gå och gärna snabbast… 😉 Passar i projekttråden? Det får ni bedöma.Mitt mål från start var en stenhård banracer med kapacitet för att sätta bra tider på diverse banor, i detta ingår faktiskt inte bara att trimmma bilen utan även att utbilda och lära mig själv att kunna nyttja den till fullo vilket jag är långt ifrån att göra idag.
Målet har givetvis anpassats lite på vägen(pga nybliven papparoll och tillika tidsbrist) och mer blivit en stenhård racer att sätta bra tider i.Bil: My99 Impreza GT blåmet. 74F
Det jag gjort:
Jag väljer att bortse från vissa saker då jag inte anser dem viktigaVäghållning och bromsar:
Bromsskivor fram kryobehandlade med performance friction PFC97 belägg på bana och carbotech XP8 Gata. Båda belägg stoppar mkt bra men blir lite för varma vid bankörning blir större skivor/ok senare.
Bakbelägg Carbotech Bobcat
Stålomspunna bromsslangar från goodrich
Öhlinsdämpare ställbara
Eibach Pro fjädrar(märkbar skillnad i väghållning och väl värda pengarna)
Krängningshämmare Whiteline adjustable fram och bakUnder huven:
Övre fjäderbensstag OMP
HKS Fmic
Luftfilter HKS Superflow
R2D2 dumpventil
Sprut Possum Link + tillbehör
Turbo Deadbolt Kong
sopparegulator Automotive
Framdiff Modena
Växellåda förstärkt med PPG synkade rakskurna 1,2, “semi” 3:an. 4’e och 5’e drevet från sti-låda.Yttre:
17″ Subaru orginal fälgar guldfärg
16″ stålisar(guldkapsyler) med Isdäck
Vinge Prodrive replika (numera orginal)
Blinkers,dimljuskåpor etc som de flesta här har
P1 läpp
Grill 00’ans (min såg ut som my98:ans)Inre:
Stol Sparco Evo L
Momo mockaratt med snap-off
6p bälte Willans med aluminium lås
Turbotrycksmätare AutometerVad som återstår att montera:
Defi Display(soppatryck, oljetryck, oljetemp, aga temp) med control unit2
Bredbandslambda
Powerflexbussningar
Fullbur fast eller demonterbar
Större ok och skivor fram
Catchtank
Fjäderbensstag bak övre och undre
Fjäderbensstag Fram nedre
ev. 2.2 liter alt. 2.5liters block med allt som tillkommerFörare:(lite svårare att uppvisa vad man gör, men jag försöker..)
Utbildning: S.A.D Grundkurs, Iskörning med Arturs.
Isträffar: delta i minst 3/4 av alla imprezaisträffar inom 20 mils avstånd (inofficiella tider: bland de 3-4 snabbaste runt banan)Konbaneträffar: delta i minst 5/8 av alla imprezaträffar inom 20 mils avstånd (officiella tider: bland de 3-4 snabbaste runt banan)
-JR
6 mars, 2006 kl. 08:23 #193157simoDeltagareHärligt Johan,
Kul att se ett projekt med helhet. :7/Ulrik
6 mars, 2006 kl. 08:31 #193127StratDeltagareGött! Ser ut som mina planer ungefär 😉
6 mars, 2006 kl. 10:12 #193099SecretAgentManDeltagareGött Johan!
Lite riktigt gummi till sommaren så blir du rapp. 🙂
/J
6 mars, 2006 kl. 11:38 #193158simoDeltagareTrodde att projektet SSI DVD var = timekiller men ack så fel jag hade 😉
/U
6 mars, 2006 kl. 13:16 #193167jrabergDeltagareTrodde att projektet SSI DVD var = timekiller men ack så fel jag hade ;)/U
*ASG* hehe, ja faktiskt..
fasen åxå nu behöver jag komma på ngt bättre namn på detta projektet 😉
Simo, du har pm förresten..-JR
17 mars, 2006 kl. 22:12 #193168jrabergDeltagaretillägg..
Och detta mina vänner kommer definitivt göra mig mkt snabbare 😉 eller hur var det nu..http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album455/IMGP1946ed.sized.jpg
Fin Skit! som Tomten brukar säga…
kanske nappflaskan får mig att Taaa meeeer?😀
22 april, 2006 kl. 18:05 #193169jrabergDeltagarekröp runt bilen idag och inspekterade vinterns missöden. ;( lite plåt även denna gången verkar det som. får fixa sen…
passade på att smörja upp öhlinsarna
Satte de bakre krängarna på hårdaste läget och körde några varv i rondeller (det finns en perfekt dubbelrondell här i närheten) och jag fattar inte varför jag inte gjort detta förut. Nu är den ju helt plötsligt neutral. Understyr bara när man gör fel, inte hela tiden som förut 😀 och jag tyckte att jag kunde hålla högre hastighet än innan runt, runt, runt med vänsterbromsduttande…
beter sig lite som legacyn och det tycker jag om.Tog även bort de halvtrasiga Rallyeq. stänkisarna.
Återstår bara mätarmontering, hjulinställning och r-däck o kanske en tvätt sen e jag klar för årets första konbana hos SAD.
Jag ska updatera med lite relevanta foton.
Men för den som är jättenyfiken(är ju så många som kollar denna tråden) 😉 så har jag foton från start i stort sett i galleriet.ses i emmaboda!
tjipp!4 maj, 2006 kl. 20:43 #193170jrabergDeltagareAllt visat ovan(på bild) installerat utom Aga temp.
Har flyttat knocklink och moddat den lite lätt 😀 nu missar man f’n inte om motorn knackar..Efter att ha kört lite aktivt ngra dagar nu så inser jag att hastigheten när det släpper på de ställen jag vågat prova inte är nämnvärt högre än med legacyn och slitna pirelli 😮
hmm.. vad har jag gjort nu? trodde det skulle bli bättre(och det kändes så också) vi pratar om hastigheter runt 50 dock, inte mer..Ska hårda upp främre krängare imorrn förhoppningsvis och hoppas att det hjälper lite då jag misstänker bakhjulssläpp och därför sämre väghållning(?) Svårt att bedöma tycker jag när man sitter i, lättare när man står utanför och ser…
Kommentarer på detta ngn?
Nu ratt och fräscha handskar inköpt. ett st. stenhård Sparco rallyratt(modell 215).
Ska försöka få tag i ngn vettig hjulinställnings verkstad där jag kan få hjälp med att få de inställningarna jag vill haedit. ÅH! höll på att missa, men riktiga gummin är beställda nu åxå 😀 Kumho Ecsta V70 hårdaste och tydligen ett gäng med mer grepp i än K&N’s 😉
-förvirrad
4 maj, 2006 kl. 21:51 #193259rallymarkusDeltagareta legacyn på konträff:)
det lät ju lite märkligt, att du har i stort sett samma hastighet med den.. men de e ju klart subaru legacy har ju grym väghållning..
7 maj, 2006 kl. 15:22 #193171jrabergDeltagareta legacyn på konträff:)det lät ju lite märkligt, att du har i stort sett samma hastighet med den.. men de e ju klart subaru legacy har ju grym väghållning..
hehe, nja det är nog sämmer det(som kvarnis skulle sagt).. skulle nog få lite klagomål från internt håll är jag rädd.
nä, imprezan blir det och jag ska nog f’n få ordning på det. har bokat en dag hos en snäll hjulinställare.Justerade frmre krängare, tog ce 30 min från det att jag körde in i q8 garaget till det att jag kom ut igen. Rekommenderas starkt att göra det på q8 rondellen(väsby) då de har en lyft som lyfter hjulen åxå 😀
Matmor:
Boxen? du menat techedge huvudenheten?
mja, nu kanske jag bör tillägga att Stilrena byggen och installationer har jag slutat med. La den mot kardantunneln och drog över mattan 🙂 å vipps så Ser man den inte, det är en liten bula 😉 men va tusan där sitter ju inte jag ändå.. Det kommer bilder.. är lite missnöjd med knackdisplayens placering, meeen Funktion som sagt..
Asså jag har ju inte dragit kablarna kors och tvärs, lite pedant är jag trots allt fortfarande, men det bygger mer på säkerhet och funktion numera.
Menar du defi controll enheten så sitter den högst synlig till höger om växelspaken.(som defi rekommenderar som alt.2)Jag Tror att det kan vara missvisande åxå att ge sig ut i en rondell där man ligger i låga farter. Men i avsaknaden av ngn konbana eller träningsyta här i sthlm så blir det så 🙁 det känns alltför subjektivt att testa på kurvig väg plus att jag inte riktigt känner för att konstatera att jaha, där släppte det…och bilen blev skrot(om man överlever).
SÅ om det är ngn som läser detta som känner ngn som känner ngn som har tillgång till Stooor asfaltsplätt i sthlm där jag kan få träna lite med koner etc. hör av dig.. det finns ju halkbanor lite varstans men de är fortfarande lite små.. tyvärr.Men jag får väl ringa dem och be lite snällt 🙂-JR skribent(?)
7 maj, 2006 kl. 19:22 #193134LegacyLarsaKeymasterSÅ om det är ngn som läser detta som känner ngn som känner ngn som har tillgång till Stooor asfaltsplätt i sthlm där jag kan få träna lite med koner etc. hör av dig.. det finns ju halkbanor lite varstans men de är fortfarande lite små.. tyvärr.Men jag får väl ringa dem och be lite snällt :)-JR skribent(?)
Jag vet en lekledare som har ett fält fram till kl 20.00 fredagen den 19 maj, han är nog inte omöjlig att övertala för lite konbana..
/Lars
7 maj, 2006 kl. 20:34 #193172jrabergDeltagaremmm, behöver något där det går fortare och liite närmare. Får ringa runt lite. nånstans här i fjollträsk borde det ju finnas. Arlanda kanske.. (tihi)
-JR
31 maj, 2006 kl. 20:57 #193173jrabergDeltagareblir så matt.. då tiden rinner iväg och emmaboda närmar sig så har jag fram till söndag på mig att fixa ev. turboläckage.(finns 0 tid kvar på dygnet på en vardag)
Handlade riktiga slangklämmor idag och försökte desperat få tag i siliconslangar.. Men ICKE.. inte en enda av de firmorna jag googlat fram hade på lager eller för ett rimligt pris ska tilläggas. 2000 spännn för en meter känns inte alls verkligetsbaserat speciellt som det bara var 3 lagers..
Så, jag chansar och hoppas att slangklämmorna från hydroscand ska göra susen Tack förresten för hjälpen jag fick.Vill åxå Tacka SGM än en gång för hjälpen under fredagkvällen med slang från hans egna lilla “lager”.
På väg till hydroscand märkte jag ngt som jag misstänkt och inte alls tycker är välkommet, nämligen att kopplingen slirar med fullt ladd ;(
Hoppas bara den håller SS åxå så man slipper ställa bilen och lifta hem.Träning har det inte heller blivit ngt vilket känns mkt tråkigt vete tusan hur det här ska gå.. Meen, man hinner väl köra ngra gånger där nere får man hoppas så man får upp tempot lite. Har ju lite att bita i om jag ska komma i närheten av målen mina 😛
Kan åxå skvallra att jag börjat snegla på Locost “bilar” istf imprezan av lite olika anledningar, verkar helfränt det där.
-JR
4 juni, 2006 kl. 21:05 #193174jrabergDeltagareÄntligen.. hälften av alla slangklämmor är nu bytta till rediga saker
Satte även fast ett ic-rör som hängt lite taskigt och som jag fått gliringar(påminnelser) av från jerry varje gång motorhuven öppnats.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/IMGP2058ed.sized.jpgSå här ser det ut i min Kuppe efter mätarinstallation 🙂 ska fixa ngt att dölja lambamätaren med under färd i mörker dock då den lyser lite väl starkt.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/IMGP2059ed.sized.jpgPollen, bilen står i carport med mellan huset och förrådet så pressas luft samman och jag har slutat bry mig om att tvätta/polera då det tar en timma så ser det ut såhär ;( Har nu monterat en Dörr där så nu ska det minsann inte blåsa in en massa skräp, på Min ögonsten.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/IMGP2055.sized.jpgnu ska jag bara byta resten av klämmorna, byta till mina kryo-skivor och pfc belägg ngn sen kväll tillsammans med myggen x( och byta bromsolja med sjörövarfabbe(AdamK) aka klättermusen..
->Adam, jag hade fel, onsdag(eller tisd eg.) är sista dag. då tjejen börjar jobba onsdag så har jag svårt att komma loss på onsdagen alltså.. Ringer dig imorrn..
Hälsa från mej förresten när du snackar med Chappe 🙂fler projektbilder Här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi73Edit. R-däcken provades även hos SAD, Halt som fan innan de var varma och ruggade men när väl temp och tryck stämde, vilket j’la grepp!! helt otroligt mkt bättre än de gamla _slitna_ toyosarna jag hade..
-JR -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.