- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2007 kl. 20:05 #193225jrabergDeltagare
enda grejen med de bultarna jag har nu är eg. att de är ihoprostade med muttern(och att jag är lite osäker på gängan)
Det satt en kort pinnbult igängad i stordiffen som har typ M(vanlig fin) gänga medan de som satt i lilldiffen har Grovgänga men funkar att dra in en halv centi i stordiffen men inte mer utan att det började gå ganska trögt(vågade inte ta i mer..)förstår du hur jag menar?
edit. Du jerry.. glöm det. jag hade nog druckit ur fel flaska(spolarvätskan?) när vi höll på för nu när jag tittar på el bulto så ser jag att den ändan som satt i stordiffen(det följde med en kortis för enklare mont. antar jag) så har den samma gäng som lilldiffens bult men på andra sidan är det finare gäng..
DOUGH!!
Ska tanka upp en bild snart.. Tack så jättemkt för hjälpen jerry!
Muttern som sitter på första bulten hänger mest där för att den inte skulle komma bort i väskan(den satt någnstans och ska bytas)..http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071207016_G.sized.jpg
-johan
9 december, 2007 kl. 19:39 #193226jrabergDeltagareMen trots press och riktigt pressdon så gick det inte förrän jag sågat ur hylsan(ett snitt precis igenom hylsan så spänningen försvinner)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071209019_G.sized.jpg
Samma med diffbussningarna(om jag ändå sågat innan jag pressade på i ren ilska)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071209027_G.sized.jpg
Frågan är om det kommer funka att ha en såhäringa sne upphängning?
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071209026_G.sized.jpg
nåväl. får kontakta Grade-a o se vad den kan kosta. . . . ser dyr ut 🙁
Avslutade med att plocka ner denna, som väger BLY! såg en instruktion på nätet där killen på ngt underligt vis lyckats byta genom att bara lossa ena sidan och sen gå på den andra :/ ser inte hur det skulle kunna vara möjligt. så jag rev ner skiten.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071209028_G.sized.jpg-johan
9 december, 2007 kl. 22:39 #193271Adam KDeltagareDu har tråcklat i helgen Johan! Bra jobbat.
Passa på o spruta dinitrol eller vad du nu har för rostskydd på din bil nu när alla stag är nere.12 december, 2007 kl. 09:08 #193227jrabergDeltagareDu har tråcklat i helgen Johan! Bra jobbat.Passa på o spruta dinitrol eller vad du nu har för rostskydd på din bil nu när alla stag är nere.
ja jag har funderat på just det ngt sånt. eller tectyl eller ngt klibbigt då det har blivit lite avskavt på de ställen man pressat 🙁
Sen är det ju lite rost både här och där… vore göörfränt att lämna allt på blästring och pulverlack dock 😉 men det har ju redan börjat rosta lite så det är väl ingen ide-johan
13 december, 2007 kl. 18:30 #193228jrabergDeltagaresådär. Finns det verkligen ingen bussningsurpressarsats man kan köpa färdigt istället för att hålla på såhär.. *suck* (hör jerry skratta fortfarande i bakgrunden) 😀
Nåväl.
Beslöt att tillverka en hylsa som jag kan ha som mothåll istället för skruvstädet som börjar bli lite trött efter 6ggr 10ton och mest ställer till med skada = öppen metall = Rost..
Beställde även en hylsa till den jag har sen tidigare. Börjar bli stammis hos Fixator i Täby nu 🙂
bra jäkla duktiga och serviceminded är de iaf..http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071213042_G.sized.jpg
Får se om jag får lov att åka ut i helgen. (har ju knappt varit hemma i veckan, jobbe jobbe da å natt..)isåf. drar jag iväg ett mess i god tid innan till dig Ozo.
Fråga till allmänheten: Om jag skaffar justerbara armar bak, finns det ngn gräns på vilken max camber kan bli? inbillar mig att drivaxelns längd begränsar en del??
Samt en Bonusfråga, vad använder wrc åkarna. Toppmontering eller enl. ovan?-johan
13 december, 2007 kl. 19:41 #193272Adam KDeltagareMen justerbara bärarmar bak är möjligeheterna att ställa cambern större än du har behov av. 🙂 Det är lite spel i drivaxlarna. Däremot var det rätt känsligt så toe’n hamnar varsomhelst om man försöker ändra själv (dvs mätinstrument är nödvändigt, ur den synpunkten är uniballs bättre)
Samt en Bonusfråga, vad använder wrc åkarna. Toppmontering eller enl. ovan?-johan
14 december, 2007 kl. 09:27 #193130StratDeltagareKul att se lite action i garaget! 🙂
Kikar också på bättre camberinställningsmöjligheter, och det lutar åt cusco toppmonteringar. Enligt nån snubbe på Whiteline funkar det bra med -3 grader fram och -2,25 bak på r-däck. Att titta på WRC tror jag inte ger så mycket egentligen. Är så himla mycket som skiljer – däck, hjulupphängning, vägar och inte minst förare 😉
En fördel med toppmonteringar är jag får in mina ballongdäck en bit under skärmarna. Nackdelen är att det byggs lite höjd och jag måste dubbelkolla att mina fjäderben smiter in bakom däcket på insidan.
Blir väl till att rotera däck en gång extra bara med den cambern…
/Claes
14 december, 2007 kl. 11:57 #193229jrabergDeltagareKul att se lite action i garaget! :)Kikar också på bättre camberinställningsmöjligheter, och det lutar åt cusco toppmonteringar. Enligt nån snubbe på Whiteline funkar det bra med -3 grader fram och -2,25 bak på r-däck.
För de som tittat extra på min bil i “action” (är nog bara jag) så behövs det lätt massor mer camber/caster och då åker jag ändå på max vad som går att vålda fram, kanske 1.5grad. Är en del bak med, men kommer inte ihåg vad. Bara att kolla på grängesklippet där jag åker på UTsidan av däcken 😉 😮
Att titta på WRC tror jag inte ger så mycket egentligen. Är så himla mycket som skiljer – däck, hjulupphängning, vägar och inte minst förare 😉
En fördel med toppmonteringar är jag får in mina ballongdäck en bit under skärmarna. Nackdelen är att det byggs lite höjd och jag måste dubbelkolla att mina fjäderben smiter in bakom däcket på insidan.Blir väl till att rotera däck en gång extra bara med den cambern…/ClaesJa, jo men nu tänkte jag lite mer på att med toppmonteringar så går det hårdare åt bilen och upphängningar och att sitta och köra på isen med njurbälte är inte riktigt min grej.
WRC bilarna är ju helsvetsade med bur och lite annat mums mums(bättre förare etc etc) det vet jag. Men det var själva biten med att köra gropig väg vs toppmont jag ville åt. Pallar de med det?Fördelen är ju som du skriver att man får in däcken i husen och det vore ganska najs, kanske inte lika akut för mig som dig iofs. (du kör väl 225 va?)
-johan
14 december, 2007 kl. 12:49 #193131StratDeltagareSvårt att dra en tydlig gräns 🙂 Visst blir det större påfrestningar, men jag tror inte att det förkortar livet på min bil som jag kör iaf. Åker man väldigt dåliga vägar och grus kanske det finns bättre alternativ. Is? Ptja… 🙂
/Claes
14 december, 2007 kl. 19:21 #193230jrabergDeltagarehmm.. Svårt beslut men som iofs inte heller måste tas just nu.
Alternativ 1 : sti topmounts bak,justerbara länkarmar. Och Noltec street(gummihängd) topmount fram justerbar camber/caster.
+ Blir svårt att klaga på för lite camber efter detta.
+ Caster i mängder :9
-Osäkert om Noltec finns till gc8.
-Overkill(?) jag kommer knappast krypa runt och justera camber mer än 2ggr max…Alternativ 2 : D2 eller cusco topmount bak och Noltec fram.
+Billigare
+ enklare justering bak
+ Caster i mängder
-stötigare
-bygger på höjden.Sen var det hur jag ska göra med dämparna(Öhlins). Serva eller köpa D2(med topmounts)..
Nåväl vi får se..Tänker bara högt för att få lite hjälp på traven.-johan
14 december, 2007 kl. 20:47 #193273Adam KDeltagareProblemet med topmount och originalstorlek på fjädrarna är att justeringen är begränsad pga att det är trångt i övre delen av hjulhusen. Det kanske räcker till all camber/caster man vill ha, men jag vet inte.
15 december, 2007 kl. 20:07 #193231jrabergDeltagarejaha. Då har man kommit en liten bit på vägen nu då.
* Bussningarna bak bytta utom två(bara att pressa i de nya)
* StorDiffen till hälften monterad, nermonterad och monterad igen
* Olja bytt i stordiff(visade sig innehålla metallbitar vilket känns mindre kul) 🙁Återstår:
* Bussningar fram
* Stag fram(under bilen)
* Cusco v-brace stag bak
* Montera StorBromsar bak(den där handbromsen ser jag inte fram emot……..)
*Bromsar Fram lite Större
* Byta Vätskor i bilen. Se över motorn lite.
*Dämpare byta eller serva ska rådfråga servicestället hur man kan göra ang. min fundering ovan om topmont eller justerbara armar(så jag når till ratten) 😀
* Störtbågen från GussIS!! gärna i närheten eller nära sura så man kan åka förbi enduro-gangstern där och bju på fika 🙂
Motor:
* Fuelrail -> parallell
* Montera v8’an jag fått låna av garage grannen
* montera sekventiella lådan jag kommer få av jultomten
oj nej, nu blev det visst önskelistan jag pastade in här…Här kommer bilder från dagen, för mer steg för steg bilder, se mitt album
Det där urpressningsdonet visade sig vara värdelöst 🙁 går ju inte pressa ur denna där(se nedan) pressa, såga sen banka,banka,banka,banka….
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071215047_G.sized.jpgDiffen var så oljig så den fastnade aldrig på bild likaså hur det ser ut med bussningarna på plats känns ointressant att visa.Men det andra hoppas jag kan hjälpa någon iaf.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071215050_G.sized.jpgJag måste erkänna att jag är lite lockad att börja blästra alla delarna fria från rost och lacka om dem.. men Nä!
-johan16 december, 2007 kl. 09:58 #193132StratDeltagareUscha vicket slitjobb.. :+
D2’s monteringar bak är inte justerbara vad jag vet. Annars har dom ju en ny lagring fram med både camber och caster för 995:-
Jag kanske har missat det, men vad blir det för bromsar fram?
/Claes
16 december, 2007 kl. 18:18 #193232jrabergDeltagareUscha vicket slitjobb.. :+ D2’s monteringar bak är inte justerbara vad jag vet. Annars har dom ju en ny lagring fram med både camber och caster för 995:-Jag kanske har missat det, men vad blir det för bromsar fram?/Claes
jovars.. inte för inte som man e trött i kroppen dagen efter.. kontor/datahallssråtta som man är.
Aha. det hade jag missat. men 995 för camb och caster är ju Tokbilligt..Klart intressant!
Däremot som Adam påpekade så kanske det inte funkar med våra JÄTTEfjädrar(diametern) att ha just. toppmontering..Bromsar fram e faktiskt inte bestämt eller köpt. men det lutar kraftigt åt ngt som är stålfälgskompatibelt dvs 304mm skivor och av märket alcon eller ap.
Visst skulle jag vilja ha större men ju mindre jobb inför vintern desto bättre 🙂edit. tyckte bilderna ovan höll hyfsad skärpa men nu vid titt efteråt så är de ju irriterande suddiga :/
-johan
18 februari, 2008 kl. 21:20 #193233jrabergDeltagareinser nu att jag skulle haft mer framförhållning vad gäller bromsar. Har totalt nerprioriterat det i husbyggestider. Fick som svar att alcon bromsar som jag ville ha skulle ta 6 veckor på sig att komma fram 🙁
Till saken hör att jag MÅSTE vara ute ur garaget den första april.
Börjar bli lite bråttom inser jag 😮Kommer dock bli alcon ok och skivor fram 304mm lagomt stora blir de.
-johan
kan man köpa tid på e-bay? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.