- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2008 kl. 21:28 #193234jrabergDeltagare
detta hände lördags. Tack Maria för de saknade hylsorna!
Nu äntligen sitter bromsarna bak på plats.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080223188_G.sized.jpgFinns mer i albumet…
26 februari, 2008 kl. 18:46 #193235jrabergDeltagare5599 views såhär långt på ett projekt som går med snigelfart och som jag trodde skulle vara lite sådär halvintressant att läsa om.. imponerad och Glad blir jag.
Sen att jerry ligger/låg i topp är ju inte så konstigt 😀 grymt många som tittat i hans tråd.. .-J
tränar kurvtagning med jonathan på datorn(en halvtimme om dagen håller diket borta)26 februari, 2008 kl. 20:25 #193138LegacyLarsaKeymasterSåklart vi läser, det är alltid trevligt med folk som vill dela med sig av sina urspårningar.. 🙂
/Larsa
29 februari, 2008 kl. 11:50 #193236jrabergDeltagareköpte skruv idag.
Till abs-givaren heter den 010108206 ska lägga till detta i artikelnummer tråden.
Beställde även muttrar till bulten som fästs i bärarmen som går bakåt hos Bromma bil och motor som var riktigt schyssta att hjälpa mig.
Slapp därmed åka till Sifverts och kan iaf tro att jag får subaru original produkter. 🙂-johan
2 mars, 2008 kl. 20:26 #193237jrabergDeltagarejaha, en söndag i garaget.
Tror dock att jag nu har största fläkten av alla.. lite sen att ladda kanske men Dj.. vad det kommer flåsa på bra..
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080302217_G.sized.jpgblev lite Guld monterat idag och den sista bussningen åkte på plats till främre bärarmen.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080302222_G.sized.jpgNu är det bara motorkuddarna, växellåds gummit och alla cusco stag hit och dit(OS+T , undre kors stag(namn?) fram, Bak o stötdämparstaget fram) kvar sen måste jag på med hjulen och flytta bilen..
Oj höll nästan på att glömma.. ADAM!! du måste komma och hjälpa mig pumpa bromspedal och hämta ditt skrot du lämnade 😉
Sen ska såklart störtbågen på plats. Men jag är nu så nedrans körsugen att den får vänta lite. Kanske tills jag har ett eget garage 🙂 och efter besikting förmodligen. D.v.s. 2009!
Hjulinställning måste göras åxå. då jag inte har ngn som helst aning om hur bakvagnen blev då diffupphängninen ju blev lite sned tidigare och det kanske påverkar armarna, isåfall blir det till att köpa såna man kan skruva mkt på 🙂
over and out!
2 mars, 2008 kl. 21:08 #193274Adam KDeltagareBra jobbat Johan!
Självklart kommer jag innan månaden är slut, men kommer inte kunna innan torsdag. Helgen kanske…2 mars, 2008 kl. 21:14 #193238jrabergDeltagarekanske låter bra. Går ju faktiskt att rulla bilen utan bromsar så det är nog ingen panik.
Passar på att lägga in texten här åxå bara för att jag inte själv hittade ngn info när jag sökte.
Sista bussningen klar, vill hjälpa er andra med en liten checklista innan ni börjar.
Krav:
* Pressdorn (finns att hyra hos mig i sthlm för de flesta bussningarna, jag betalade för att tillverka dessa därav hyra) blir tyvärr ganska svårt utan.. det kommer du märka.
* Metallsåg(bågfil) kanske t.o.m en tigersåg med försiktighet att snitta hylsorna innan du slår ur dem.
* Tålamod och tid, stressa inte..
* 5-56
* Skruvstäd(att sätta fast grejerna du tänker såga i)
* Verktygssats modell större
* Hammare
* Tålamod..
* Domkraft
* PallbockarBra att ha:
* Hydralisk press, bra och underlättar mkt bordsvarianten går bra, 10ton minsta tryck!!
* Avdragare Tre-armars. Kanske klarar alla bussningar är lite osäker, men billigare än press och funkade på en av de lätta bussningarna för mig iaf.
* Mutterdragare, använd den bla på avdragaren och vipps!
* bra kontakt med subaru verkstan för ev. nya skruvar, muttrar och bultar2 mars, 2008 kl. 21:30 #193239jrabergDeltagareFör att återgå lite till förarträningen så består den mest i att träna rätt spårval ute i trafiken (i mån av möjlighet såklart) och köra bilspel med plutten min.
Då jag lidit av extrem understyrning bl.a pga diffen så har jag försökt hitta på sätt att minska detta då jag inte tror att allt har med min bils dåvarande utförande att göra. Har insett att:Bromsa in i en kurva är guld värt och gör det lättare att hålla understyrningen borta. Risken att det går fel ökar dock med farten.
INTE GASA INNAN APEX!!! då understyr det bara än dj..
I en S kurva kan det vara bra att följa första kurvan i början och i andra kurvan sikta på att “skära” dvs i en S kurva som går höger sen vänster. Håll vänster, skär Apex, håll höger, håll höger, titta långt fram(snett åt sidan) och när det går att köra rakt fram genom kurvan med bara en KORT snabb sväng, sväng vänster, gasa vid apex eller när bilen är i balans igen …eller, som en stor skandinavian flick utan sladd.
Det jag och jag vet andra gör fel(mindre rätt) är att följa hela insidan av kurvan dvs inte gena vid apex utan man tar närmaste vägen.Svänger för Tidigt alltså.
Allt detta är Grund grejer som jag glömmer bort vid ratten bara för att jag gjort så ända sen jag var 13.. förlåt jag menar 18 😉
Får se hur bilen blir nu med större diff och bromsar bak. Längtar verkligen efter att få prova lite. Lär dock inte bli ngn bana för jag vill dra mig till minnes att kopplingen var lite sisådär och motorn började äta olja innan avställning..
-johan
skriver mycket idag8 mars, 2008 kl. 20:34 #193240jrabergDeltagarejaha.. startade morgonen med lite gröt men inte ngn håning..
detta byttes(riktigt snabbt faktiskt)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080308228_G.thumb.jpgSen ägnade jag 1½ timme åt sti motorgummina tills jag insåg att de bakre bultarna går att få ut om man fipplar lite men dit kändes som att det skulle bli riktigt svårt då jag man inte kommer åt att stoppa dit med varken hand eller verktyg.. Kommer med stor sannorlighet lyfta ur motorn i vinter och stoppa i ngt annat 😉 😀 och då passar jag på att byta dem.. Lite läskigt hur löst motorn faktiskt sitter!!
Ett stag fick jag dit med..
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080308224_G.sized.jpgDet är verkligen inte kul att ligga under bilen och smattra med mutterdragaren och få grus från 99-07 i håret, ögonen, munnen, näsan och ….
Blir att tvätta bättre till nästa gångnu är det inte mkt kvar dock:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20080308227_G.sized.jpg11 mars, 2008 kl. 20:37 #193279ScavDeltagareHänt nåt eller är bilen såld ?
11 mars, 2008 kl. 22:40 #193126OzODeltagareHänt nåt eller är bilen såld ?
Du skämtar…?
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::12 mars, 2008 kl. 07:54 #193241jrabergDeltagareHänt nåt eller är bilen såld ?
nu tror jag du druckit för mkt av spolarvätskan 😉 Vad har du fått det ifrån?
Tanken har såklart slagit mig några gånger sedan 2006. Men till skillnad från Jerry(my hero) så har jag faktiskt inte modet och är förmodligen inte lika trött på den för att göra det.Den förbliver kvar i min ägo tills sonen min tar över den eller vi bygger ngt kul(seven) i garaget tillsammans(om han vill såklart).
-johan
tränar konbana med sonen hemma 😀13 mars, 2008 kl. 17:47 #193280ScavDeltagareAnledningen till att jag undra var ju för projekttråden tog tvärt slut !?
13 mars, 2008 kl. 18:48 #193133StratDeltagareFör att ingen postade på 3 dagar?? Hehe.. :+
13 mars, 2008 kl. 19:19 #193242jrabergDeltagaredet tar jag som positivt.. innebär ju att det finns ett sug efter mer men det kommer inget.. till slut blir man fundersam 😀
Tack!Nja, som det nuvarande namnet snigel antyder. Jag tillbringar inte så mkt tid i garaget. Har helt inte tid eller möjlighet.. Men det går sakterliga framåt. Kommer åka till garaget i helgen och då blir det till att montera camberbultarna bak i rätt hål i hubbarna(chansade på att den skulle sitta i övre och det var ju fel). Och plocka bort krängarna(igen). Hmm undrar hur mkt tid som gått åt att göra om och göra rätt ;(
Whiteline är bra grejer men sällan jag fått rätt instruktioner. med camberbulten följde det med instruktion om hur man monterade coilovers. Trevligt förvisso men inte av värde för mig.. Sen ver det ngt annat som som tur var var instruktion till ngt annat men som jag faktiskt skulle montera.
Tack whiteline.. det vore för enkelt annars 😉 x(
-johan körsugen -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.