- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2007 kl. 07:15 #193181jrabergDeltagare
Kände inte för det då, men det går inte en dag utan att jag ångrar att Simo inte fick prova och visa vad hon går för…Grimlocken erbjöd sig t.o.m, men ja våga inte.. 🙁
lite så som jag gör med gtr2. koppla in ai och se hur fort det verkligen ska gå..glada tillrop och mektips kommer vara Varmt Välkommna(mot en liten support gåva såklart), då det svåraste jag gjort helt själv(tror f’n jag ringde jerry första gången då med) är att byta bromsar.. lite skillnad på att lossa/byta bakaxel känns det som…
-johan vill, men kan inte själv än.. ;(
edit grammaamamatik fel
28 februari, 2007 kl. 09:27 #193161simoDeltagareNä Johan, nu har du gjort en tankevurpa…se det som en morot till att träna mer 🙂
/U – med “rätt” fart överstyr alla bilar… 😉
28 februari, 2007 kl. 19:08 #193182jrabergDeltagarenja, vi får se.. det är i långsamma kurvor som “problemet” dyker upp, mest tydligt på vintern när man sitter med fullt åt ngt håll och plattan i mattan(bildligt talat) men inget händer(för att få ut rumpan) för turbon laddar inget och de e fullständigt kraftlöst. Svårt att beskriva men jag är ganska säker.
Har man dock massor med energi/fart med sig så man kan svänga ut rumpan, typ scandinavian flick så går det ju bra.
Fick faktiskt kommentaren från Arturs priedniks att det märktes kraftigt att framdiffen var av kralligare sort och det blev lite jobbigt, Sadjanne blippade koppling(även det på vintern).Men det är i apex med gaspådrag som jag vill bli av med understyret/plogandet..
Visst, lite tidigare ladd skulle ju bota eg. men jag inbillar mig att balansen i bilen blir bättre om man har samma lika fram och bak.jupp, Överstyr gör den såklart om man provocerar, typ gasuppsläpp och gira för bloCC som står och viftar 😀 i 120..
Vi får la se hur det blir..
Förklara gärna mer hur du tänker 🙂 den sitter ju inte på bilen än..
-johan
1 mars, 2007 kl. 09:02 #193162simoDeltagareAtt det understyr vid hårnålar innan turbon fått snurr är inte så konstigt, en lösning är respons :7, en annan är agressivare ingång. Funkar hur bra som helst på snö, is.
På asfalt tror jag inte att det spelar så stor roll om det understyr lite iaf inte tidsmässigt./U
1 mars, 2007 kl. 16:13 #193183jrabergDeltagareAtt det understyr vid hårnålar innan turbon fått snurr är inte så konstigt, en lösning är respons :7 /U
Det är det jag vill bli av med, att tidigare ladd skulle bota är helt klart säkert, men det känns lite som att stoppa vadd i öronen bara för att motorn smäller(utan als) istället för att gå på roten till problemet..(eller?)
ja, jag vet att jag inte är världens/klubbens skickligaste förare men det tycker jag inte borde påverka här(?) t.ex. 180 graders vändningar(för att ta det mest extrema exemplet) så har man ju inte så mkt annat val än att pilla ner ettan eller sitta och vänta.
Man skulle få mer fart om hjulen inte behövde stå tvärställda mer än nödvändigt och nu sitter jag rätt länge med bromsande hjul och inge spool vilket tar ut varandra litegrand.(hmm..går in för fort i vändningen kanske?)
Kul att ngn vågar tycka till lite i tråden, mer sånt(kreativt såklart)
caster skulle jag vilja maxa då den tuggar frenetiskt på ytterkant i kurvor(max är redan satt på camber typ 2grader). Och Det borde ju faktiskt göra saken bättre, kommer försöka ändra den med så man utnyttjar hela däcket, men ska ta en sak i taget.
Men men, nu är den(r180:n) köpt och jag tänker prova och se hur det blir, fick en med snabbkoppling ifall jag skulle ångra mig..
😀-johan
1 mars, 2007 kl. 17:29 #193103SecretAgentManDeltagareJag sitter och funderar…och tror att det du upplever som lite drygt är att du hamnar i områden där turbon inte riktigt vaknat till liv än.
…då kommer inte diffen göra underverk heller, en diffbroms låser när det är en viss given hastighetsskillnad, men för att det skall hända lite aggressivt krävs det lite pulver från motorn med.
Det går inte att gasa ut bakändan om det inte finns något att gasa med s.a.s.
RESPONS! 😀 😉 …men det blir till att stoppa massor med renoveringspengar i sparbössan för varje start man gör med det istället.
Jag märkte absolut stora förbättringar med STI-bakaxeln (samma lika som du handlat) senast det begav sig på SAD, bilen kändes väldigt “smidig” i brist på bättre ord, men det var under fart baken ville kliva ut, i tighta vändningar så klappar man ju i ettan av bara farten med doglådan ändå, och då finns det ork på en gång.
Att tvinga i ettan är inget jag rekommenderar med synkade lådor… 😀
/J – tror lite på åkmerfunderamindre och tameraomdetunderstyr.
2 mars, 2007 kl. 08:14 #193184jrabergDeltagareJag sitter och funderar…och tror att det du upplever som lite drygt är att du hamnar i områden där turbon inte riktigt vaknat till liv än….
Japp, det var det jag menade med ingen spool
då kommer inte diffen göra underverk heller, en diffbroms låser när det är en viss given hastighetsskillnad, men för att det skall hända lite aggressivt krävs det lite pulver från motorn med.Det går inte att gasa ut bakändan om det inte finns något att gasa med s.a.s.RESPONS! 😀 😉 …men det blir till att stoppa massor med renoveringspengar i sparbössan för varje start man gör med det istället.
Hur är diffarna på 05 bilarna uppbyggda? Upplever Legacyn som betydligt neutralare än GT’n (både före och efter modena)
Jo, respons blir det nog :D, men först när jag lärt mig köra. Då kommer det ännu inofficiella “steg2” som jag nämnt lite löst om du kommer ihåg (just nu är det väghållning som är prio)Jag märkte absolut stora förbättringar med STI-bakaxeln (samma lika som du handlat) senast det begav sig på SAD, bilen kändes väldigt “smidig” i brist på bättre ord, men det var under fart baken ville kliva ut, i tighta vändningar så klappar man ju i ettan av bara farten med doglådan ändå, och då finns det ork på en gång.
Att tvinga i ettan är inget jag rekommenderar med synkade lådor…Precis, det är Det jag är ute efter.. Smidig..neutral..
Jag kan ju faktiskt _Pilla_ ner ettan(varvtalsmatchar och dubbeltramp) och har gjort det några gånger, men det är fortfarande plog och baken kommer inte direkt ut..det känns som jag åker framhjulsdrivet..
:D/J – tror lite på åkmerfunderamindre och tameraomdetunderstyr.
javisst, men först när jag är nöjd med hur den beter sig..Självklart kommer det alltid finnas ngt som jag inte är nöjd med.Men väghållningen känns som det viktigaste att få ordning på..
Ang. Körning:
Nu är det mest fram och tillbaka till jobbet(för er som trodde att den bara står still) och komemr så vara resten av året då den inte står isärplockad, men jag känner inte att det ger mig ngt.
Jag måste “leka” för att lära och hitta känslan igen.. Därför ska det bli förbannat kul nästa vinter 😀 Kommer göra allt i min makt för att det ska finnas tid över.Och som sagts tidigare, detta året kommer jag inte ha tid med banåka/konbana men däremot meck.
Därför vill jag ta tag i det jag gått och grämt mig över detta året och givetvis provköra lite lätt men först nästa år kommer jag på allvar att ta tag i den svåraste/roligaste biten.. Istället för att vänta till nästa år.
Jag vet att körning ska prioriteras och att nya medlemmar ofta det första de gör är att åka till trimfirman(jag ÄR inte ny medlem även om jag varit anonym). Men som med allt annat jag pysslat med så måste jag tweaka, ändra lite tills det känns rätt och inte “jobbigt” när jag kör..Just nu känns det mer som att bilen är halvklar..-johan
2 mars, 2007 kl. 08:40 #193146BlockenDeltagareMen som med allt annat jag pysslat med så måste jag tweaka, ändra lite tills det känns rätt och inte “jobbigt” när jag kör..Just nu känns det mer som att bilen är halvklar..-johan
Verkar besvärligt med herrejössesturbo och framdiff – hur vore det att tweaka tillbaka till originalbil men med värre bromsar, fjäderben och krängare? “Gör en K&N” så att säga… 😉
/Black
2 mars, 2007 kl. 10:36 #193185jrabergDeltagare😀 Javisst.
Har gått i de tankarna(att stoppa tillbaka orginalturbo och framdiff), men vill ha pulvret och när jag tog beslutet att börja motormodda så var jag fullt införstådd med att det skulle behövas mer “runtomkring” grejer för att nå dit jag ville, alla små delmoment har bara tagit lite lång tid.Halvvägs har jag kommit och ja, jag började i fel ända, då jag blev så fruktansvärt trött på att inget hände när det var varmt ute, passaten på jobbet var piggare.
Sen fick jag åka med en kollega i finland och hans sti ra och då togs beslutet. Och det funkade bra med VF23:an (turbo) men sen rasade den och ja, resten vet ni..Nu har jag beslutat att åtgärda så mkt som möjligt iår när öhlinsarna ändå ska servas och bilen kommer så upp-pallad en längre tid. Men allt som har med moddning att göra är ju en resa som tar lång tid om man inte rånar banker på kvällarna och har mekaniker som gör allt åt en.
Jag klagar inte över bilen.. jag tänker bara högt i tråden, så att de som funderar på trim/mod kanske kan se att det inte bara är att byta En sak och att det kan ta tid att få som man vill…
Men en sak är säker, gå tillbaka till standard gör jag inte. Då säljer jag faktiskt hellre :*-johan
2 mars, 2007 kl. 13:06 #193104SecretAgentManDeltagarejag tänker bara högt i tråden, så att de som funderar på trim/mod kanske kan se att det inte bara är att byta En sak och att det kan ta tid att få som man vill…
JÄKLIGT bra faktiskt! Många kastar sig in i pillandet utan någon egentlig plan, och mål – utan en tanke på att man aldrig får något gratis ™, pillar man på en sak så skapar man ett problem på något annat ställe.
/J
2 mars, 2007 kl. 13:15 #193260STIredDeltagareTyckte själv jag hade en bra plan från början, men det har ju ändrats lite under tidens gång och kommer säkert ändras mer, svårt o veta allt från första början innan man sätter igång… iofs planerar man tillräckligt länge så….Prata med folk är aldrig fel, sen är det kul tycker jag iaf se lite hur andra resonerar, så fortsätt bara tänka högt 😉
Edit: är väl det som är lite meningen med de här projekttrådarna tror jag, o se vad andra har gjort, hur de har tänkt och kanske slippa göra om samma misstag när man själv börjar pilla…. Inte en gång som man har bläddrat igenom Jerrys gamla tråd, finns en del bra tips o läsa i den 🙂
2 mars, 2007 kl. 14:07 #193186jrabergDeltagareja, och jag kanske ska förtydliga i att om jag låter “arg” så är det bara som det ser ut 🙂 tycker det är nyttigt med feedback från olika håll. Även om jag eg. vet vad block,simo och sgm tycker 😀
-johan varför göra det enkelt för sig 😉
2 mars, 2007 kl. 14:13 #193261STIredDeltagareja, och jag kanske ska förtydliga i att om jag låter “arg” så är det bara som det ser ut 🙂 tycker det är nyttigt med feedback från olika håll. Även om jag eg. vet vad block,simo och sgm tycker :D-johan varför göra det enkelt för sig 😉
Hade varit tråkigt om alla hade varit av samma åsikt hela tiden, blir inte mycket till disskussioner då 😉 Sen betyder det inte att man “hatar” alla andra bara för att man inte alltid delar samma åsikt…Feedback is teh #### 😉 😀
2 mars, 2007 kl. 21:10 #193187jrabergDeltagarepillar man på en sak så skapar man ett problem på något annat ställe./J
jo, tack, och man har en viss förmåga att förtränga just sådant.
Jag hade faktiskt inte en tanke på att kralligare framdiff t.ex. skulle innebära Mer understyrning :/ (dumt eg. eller hur)men nu när jag har den, så vill jag helst inte byta bort den heller 🙂Pratade med Strat igår och vi kom fram till att man dessutom intalar sig att man bara Måste ha den där delen annars är det ingen mening med att köra.. löjligt eg. men är man konstig så är man.
Det ÄR dock förbannat kul med hårdare bil och mer mos. Om man kan hantera det dvs. annars blir det mest pinsamt.. Så jag har ju lite att bita i när det väl börjas.
Under tiden tränar jag på datorn, hur dumt det än må låta så har jag faktiskt redan fått lite Aha! upplevelser om mitt tidigare spårval och hur mkt man faktiskt förlorar på att ligga på fel varvtal/växel även om man tycker att det går undan och inte går att köra fortare.
Har även börjat spana lite mer på tv och bilsports program(motors tv) vilket tidigare inte riktigt intresserade mig om det inte var rally såklart..och tror mig ha lärt lite av hur de stora grabbarna/tjejerna kör.Joråsatte, jag ska nog lyckas slå KN’s eller Strats (nuvarande) superstagetid om en sisådär 15 år iaf. när jag kör med fusionsbränsle i tanken 😀
Hmmm.. STIred du var väl raketforskare eller hur var det nu? 🙂
-johan fattar inte vad all text kommer ifrån, tänkte bara skriva ngra ord denna gången med 😉
2 mars, 2007 kl. 22:11 #193262STIredDeltagarePratade med Strat igår och vi kom fram till att man dessutom intalar sig att man bara Måste ha den där delen annars är det ingen mening med att köra.. löjligt eg. men är man konstig så är man.Det ÄR dock förbannat kul med hårdare bil och mer mos.
Håller med om det där till 100% egentligen, därför man ändrar planerna lite då och då, man hittar nästan alltid nån ballare grej som man kan sätta dit istället för vad man tänkt från början och som man bara måste ha…
Hmmm.. STIred du var väl raketforskare eller hur var det nu? 🙂
He he har faktiskt jobbat inom området i några år men inte med raketer utan med satteliter. Det var dock några år sen när man var ung och viril och innan demensen börja sätta sina spår 😉 😀
Nu är det annan typ av forskning som gäller…. jag brukar kalla det för doktorwannabe 😉 Det är dock tyvär ingenting där vätebomber eller liknande är inblandade 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.