- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2007 kl. 18:43 #193194jrabergDeltagare
motor och drivlina ja, det ska väl dimensioneras rätt med bromsar och bilens tot. vikt gissar jag på efter att ha funderat lite på locost 🙂
Ska nog forska mer i det där. Jag är gärna den första i klubben att bryta trenden och utforska. Allt för att få en säkrare bil 😀
Men ändra bärarmsgeometrin på imprezan låter invecklat och sådär lagom dyrt 🙁 rent praktiskt, är det verkligen en möjlighet?-johan
10 mars, 2007 kl. 19:32 #193266STIredDeltagareJag funderar lite på om ett antiliftkit skulle räcka 😉 du flyttar ju infästningen på bärarmen några milimeter med ett sånt mao ändrar du geometrin lite…. Frågan är om de går på den lätta… 😉
Var faktist struten-stratten som kom med den idén en gång när vi prata lite allmänt, om jag nu inte minns fel.. Klipsk kille den där strut 🙂
En annan grej som vägde lika tungt som bärarmsgeometrin var styrningen, om jag minns rätt, om man modifierade den så skulle det funka med, dock räckte det inte med o byta till kort styrväxel bara….
Edit: gillar med o forska i saker o ting, synd bara man inte skriver upp allt nytt man lär sig varje gång… måste nog börja snart innan demensen blir alltför påtaglig 😉
16 mars, 2007 kl. 14:11 #193195jrabergDeltagareklart värt att kolla upp. ska göra det vid tillfälle.
nu har växellåds bussnigarna kommit med sti motorfäste och ett “hundben” a.k.a pitch stop mount. insugsslang låg oxå i lådan. 🙂 snart har jag nästan tillräckligt för att börja plocka isär allt.
Men, jerry. det var en del prylar du tipsade om som man skulle köpa nytt då det kunde bråka. Typ muttern som håller hjullagret(?)
-johan
26 mars, 2007 kl. 21:07 #193196jrabergDeltagareSå jäkla spänd just nu.Mkt på jobbet med natt o skräp o så har vi äntligen fått möjligheten att göra ngt riktigt fränt nämligen att bygga hus(har man inte ngt att göra så skaffar man sig) 😉
Självklart med tillhörande MEKgarage bredvid. Alla som byggt nytt vet att det är en del att hålla koll på, men fasen så skönt det ska bli när vi är klara.
Blir inte billigt men vad gör man inte för att få vad man vill/behöver.. :9 garage.. och kanske en liten lyft 🙂 :9“Projektet” kommer dock fortgå enl. plan då jag redan “budgeterat” för det.
-johan garanterar en SSI-grillträff när det börjar vankas färdigt
27 mars, 2007 kl. 05:59 #193107SecretAgentManDeltagareMen, jerry. det var en del prylar du tipsade om som man skulle köpa nytt då det kunde bråka. Typ muttern som håller hjullagret(?)-johan
Muttern som håller drivaxeln (den stora rackaren mitt i navet) kan ha en otäck förmåga att sitta duktigt fast, och det är ingen dum ide att han nya sådana. 🙂
Stadiga verktyg rekommenderas starkt. 😀
/J
4 april, 2007 kl. 19:07 #193197jrabergDeltagareTACK! :* får åka iväg till subaruhandlarn och se om de kan fixa fram.
Ang. Bur alt. Båge så lutar det åt att jag tar en dag och åker förbi Guss och ser vad han kan trolla fram åt mig. Har pratat med lite bekanta som säger sig kunna åta sig/klara av svetsningen. Det är ju Jädrans viktigt att svetsarna blir bra annars gör den ju ingen nytta..
Visst är det skevt eg… när jag funderar på bur och ser priserna på 20′ och uppåt som jättemkt pengar men andra delar kan jag minsann ösa pengar på :/ hmm.. vad är mitt liv värt eg?
-johan
4 april, 2007 kl. 19:07 #193207jrabergDeltagareTACK! :* får åka iväg till subaruhandlarn och se om de kan fixa fram.
Ang. Bur alt. Båge så lutar det åt att jag tar en dag och åker förbi Guss och ser vad han kan trolla fram åt mig. Har pratat med lite bekanta som säger sig kunna åta sig/klara av svetsningen. Det är ju Jädrans viktigt att svetsarna blir bra annars gör den ju ingen nytta..
Visst är det skevt eg… när jag funderar på bur och ser priserna på 20′ och uppåt som jättemkt pengar men andra delar kan jag minsann ösa pengar på :/ hmm.. vad är mitt liv värt eg?
-johan
25 april, 2007 kl. 20:56 #193198jrabergDeltagarejaha, trodde Oturen hade vänt.. men NÄ. Mina stora bakbromsar är ju Frambromsar upptäckte jag vid närmare inspektion då några visat intresse om att få reda på huruvida 17″ orginal passar.. Jorå de gör de, meeen…(står FR på den andra..)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/DSCF1587ed.jpgOch när du ändå tittar, vad gör slangen där i högra nederkanten av bilden? är det till abs’en?
oh oh oh.. jag har fått tag i mekplats 😀 nu ska man bara hitta lite tid, rätt verktyg å lite pallbockar
-johan
25 april, 2007 kl. 20:56 #193208jrabergDeltagarejaha, trodde Oturen hade vänt.. men NÄ. Mina stora bakbromsar är ju Frambromsar upptäckte jag vid närmare inspektion då några visat intresse om att få reda på huruvida 17″ orginal passar.. Jorå de gör de, meeen…(står FR på den andra..)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/DSCF1587ed.jpgOch när du ändå tittar, vad gör slangen där i högra nederkanten av bilden? är det till abs’en?
oh oh oh.. jag har fått tag i mekplats 😀 nu ska man bara hitta lite tid, rätt verktyg å lite pallbockar
-johan
25 april, 2007 kl. 21:08 #193108SecretAgentManDeltagareLugn och fin nu – det där är bakre prylarna – “slangen” är handbromswirens hölje. 🙂
Det lilla clipset låser den i läge, men börja med att få loss skivan.
Du kommer behöva släppa på handbromsens justering, på baksidan har du en rektangulär gummiplupp, pilla bort och fram med ficklampa och flatmejsel – innaför pluppen har du ett tandat hjul som man kan pilla på upp, eller ned – ena hållet släpper på handbromsen.
M8-bult, 40 mm långa blir bra att hjälpa till att ta loss skivan med, du har 2 hål för dessa mellan pinnbultarna på framsidan, men kom ihåg att lossa på handbromsen först (jag brukar sätta lite spänn med m8-bultarna, det underlättar när man skall kolla vilket håll som släpper…).
/J
25 april, 2007 kl. 21:08 #193114SecretAgentManDeltagareLugn och fin nu – det där är bakre prylarna – “slangen” är handbromswirens hölje. 🙂
Det lilla clipset låser den i läge, men börja med att få loss skivan.
Du kommer behöva släppa på handbromsens justering, på baksidan har du en rektangulär gummiplupp, pilla bort och fram med ficklampa och flatmejsel – innaför pluppen har du ett tandat hjul som man kan pilla på upp, eller ned – ena hållet släpper på handbromsen.
M8-bult, 40 mm långa blir bra att hjälpa till att ta loss skivan med, du har 2 hål för dessa mellan pinnbultarna på framsidan, men kom ihåg att lossa på handbromsen först (jag brukar sätta lite spänn med m8-bultarna, det underlättar när man skall kolla vilket håll som släpper…).
/J
26 april, 2007 kl. 05:23 #193144SubarumickeDeltagareballt att någon mera fixar stora diffen i bak 🙂
26 april, 2007 kl. 05:23 #193145SubarumickeDeltagareballt att någon mera fixar stora diffen i bak 🙂
26 april, 2007 kl. 06:08 #193199jrabergDeltagaree de sikkert de? Så trots att det står “FL” på bromsskivekåpan så är det rätt alltså?
Så här ser de ut lite mer framifrån. Tycker inte att jag ser ngn handbroms “klocka” som på andra bilar på nätet.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/DSCF1586ed.jpg:9 Gisses! vad mkt större de är, precis att de får plats i mina gamla 17″:are.. nu bara Måste jag ju byta till modell större fram oxå.
Japp, större och förhoppningsvis lika mkt roligare 😀
edit. Känns(om man kollar en del posts) som att det går ganska många imprezor i svedala med samma lika diff(?) men jag kan ha fel.-johan
26 april, 2007 kl. 06:08 #193209jrabergDeltagaree de sikkert de? Så trots att det står “FL” på bromsskivekåpan så är det rätt alltså?
Så här ser de ut lite mer framifrån. Tycker inte att jag ser ngn handbroms “klocka” som på andra bilar på nätet.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/DSCF1586ed.jpg:9 Gisses! vad mkt större de är, precis att de får plats i mina gamla 17″:are.. nu bara Måste jag ju byta till modell större fram oxå.
Japp, större och förhoppningsvis lika mkt roligare 😀
edit. Känns(om man kollar en del posts) som att det går ganska många imprezor i svedala med samma lika diff(?) men jag kan ha fel.-johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.