- Detta ämne har 187 svar, 19,001 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av LegacyLarsa.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2007 kl. 12:52 #193278KlasagasaDeltagare
Bjud in regionen på kaffe i garaget, sparka lite däck, snacka skit så ska du se att lusten kommer tillbaka!
Bara att bita ihop och komma igen!
Lycka till!
Tänk på att även grannregionernas medlemmar dricker kaffe… 😉//Klasagasa
5 november, 2007 kl. 19:19 #193218jrabergDeltagarevet faktiskt inte hur ägaren till garaget skulle ställa sig till det men jag förstår vinken 🙂 hade tänkt grill på sensommaren men huset blev sålt innan..
Jo, det behövs köras lite is eller nåt så man får upp gnistan o så skulle det sitta fint om husbygget kunde gå lite smidigt för en gångs skull..har fasen varit strul från dag2 med det..(kommunen sen grannar)
Nä, sälja sitter nog långt inne trots allt..Nya fälgar har bokats/köpt iaf. fina ser de ut att vara.. kommer passa bra till R-däcken i sommar hoppas jag.. annars får man la bredda eller nåt. :9
edit. jag vet iaf. två i klubben som skulle dreggla pölar när de klivit in i garaget där jag håller på. många Håriga Jänkebilar…
-johan
14 november, 2007 kl. 12:41 #193219jrabergDeltagareFälgarna kom igår, stressade iväg o hämtade idag o Sh*t va schyssta de är..
Wehlins gamla om ni vill ha bild..Tack wehlin återigen. O vilken föredömlig förpackning.. cellplast o wellpapp tror de på bussgods skulle vilja ha dem som ex. att visa upp på hur man ska göra 🙂 har inte kollat på alla fälgarna än men det ser verkligen lovande ut
:9
åkte förbi subaruaffärn på vägen tillbaka och fick tipset att börja mecka nu och så köper vi in delar alleftersom du stöter på problem typ(rostiga bultar etc)
så det är la bara diff-oljan kvar nu sen ska det helg-meckas!Mvh
Johan14 november, 2007 kl. 16:26 #193277WehlinDeltagareFälgarna kom igår, stressade iväg o hämtade idag o Sh*t va schyssta de är..Wehlins gamla om ni vill ha bild..Tack wehlin återigen. O vilken föredömlig förpackning.. cellplast o wellpapp tror de på bussgods skulle vilja ha dem som ex. att visa upp på hur man ska göra 🙂 har inte kollat på alla fälgarna än men det ser verkligen lovande ut :9
Vad trevligt att du fått dem nu. Hoppas verkligen att du blir nöjd. Ja emballeringen skojjar man inte om på dom 😀
Tack för en otroligt trevlig och smidig affär.2 december, 2007 kl. 19:41 #193220jrabergDeltagaresådärja, nu har bollen äntligen satts i rullning och även om det hela kommer ta sin lilla tid så är det största (vad jag tror iaf) lossningsjobbet gjort. nämligen att lossa diffen, montering lär bli en huvudvärk men jag får väl ringa på den röda adammobilen så… da da daaaa.. kommer adam och kryper under bilen och monterar }( 😀
Vet inte hur många som ensamma bytt diff mer än Jerry och RESPECT! jerry.. jag tyckte det var bökigt och då var vi två!
började dagen innan med att svänga förbi swedol(efter tips från jerry och killen på mekonomen) och handla lite godsaker, visade sig dessutom att de hade erbjudande på exakt det jag behövde så jag maxade krediten.
Kompressor m 20l tank och flödar mer än 260l
AMPro muttermaskin 540nm ho ho ho jädrar vad den var värd sina pengar(adam och jag skrattade mest hela tiden när den smattrade igång)
slangvinda, bra att ha och ingick likväl..
Hora, en sån ska man ligga på tydligen så det köpte jag med..(montörvagn)
verktygssats från ampro inhandlades och det verkar vara bra grejer må jag säga.. blir skåp och lådor nästa vända tror jag
:9sen satte vi igång och såhär långt hann vi/jag denna helgen.(tog det ganska lugnt faktiskt)
bilen hissades och grejer plockades av(handbromsvajern eller snarare bromsen som sådan vållade lite ????)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071201004_G.sized.jpgför att kunna få ur diffhållarbussningarna ansåg jag att det lättaste nog var att plocka ner allt..(det är den stora i mitten under bilen)
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071202008_G.sized.jpgFörsök inte ens utan en sån här.. provade att borra och såga enl. powerflex tips men det var klart mkt smidigare
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071202006_G.sized.jpgde minsta klara, orkade inte mer utan begav mig hemåt.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071202009_G.sized.jpgfortsättning följer..nån gång..
2 december, 2007 kl. 21:15 #193125OzODeltagareKanon Johan!! Det är precis sånt här som jag vill läsa i projekttrådar! Jag behöver göra samma jobb, jag har haft bussningar liggandes sen 1812 och när du nu har kommit igång får man lite inspiration (och en spark i bakändan)!
Tänkte också åka till Swedol och kika.
Om du och Adam ska meka lite till så säg till så kommer jag förbi och hejjar! 😀 Meka på’! Och fortsätt posta bilder.
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::2 december, 2007 kl. 21:36 #193270Adam KDeltagareGrymt att pressen fanns där Johan 🙂
Och som jag sa tidigare, bra kämpat för en eftermiddag själv!Göran!: In under ozo ba’!
3 december, 2007 kl. 07:19 #193120SecretAgentManDeltagareGött jobbat grabbar. 🙂
…inte för att pinka i bålen…men ni har tagit de enkla bussningarna, det blir etter värre när ni provar på de som har stålhylsa (de ni har pressat nu ramlar ut av sig själva i jämförelse 😀 ).
Ni har massor med kul framför er. 😀 😀 😀
/J
3 december, 2007 kl. 08:05 #193283NiklasDeltagareDet enda fel jag kan hitta är att det saknas tuffa dekaler på bilen. På tok för “lackren” – som de säger. 😛
PS: #### vilka stora backspeglar du har, tur de går att fälla in. 😀 :+
3 december, 2007 kl. 08:16 #193221jrabergDeltagareHärligt Göran! du är så välkommen så 🙂 räkna med att det kan gå några veckor till nästa gång dock..
Jo, men tack för det Jerry :* får gymma lite till nästa rond.
Jag förstår vilka du menar. Ska leta efter stor “hylsa” så jag kan pressa ur dem oxå. Räcker det med 10tons press eller ska man planera en tur till en större press?Alien, klart det saknas dekaler.. Jag är ju inte sponsrad 😉
-johan
3 december, 2007 kl. 10:17 #193121SecretAgentManDeltagare10 ton duger fint, det gäller att få pressen att trycka på stålhylsan, att trycka på gummidelen gör precis nada på den varianten (det bara fjädrar).
Jag tog lite överkurs på det hela (hade tillgång till svarv) och fixade lite tillfälliga pressverktyg av det som fanns att tillgå, tyvärr så var det mitt i Autotecs flytt, så allt är borta, hamnade nog i skrotlådan.
/J
3 december, 2007 kl. 10:54 #193222jrabergDeltagareFörstår.. tror jag kommer göra samma lika då jag tror det kan bli svårt att hitta hylsor med yttermått 9,45 cm 🙁
Men, sen kan man ju alltid hyra ut den/dem 😀
Drivaxlarna poppade förresten ut jättenkelt mha kofot och lite adam..Känns såhär långt som att det jag fruktat skulle vara problem har varit det lättaste(så även bulten till hjulnavet)
-johan
3 december, 2007 kl. 19:17 #193223jrabergDeltagareGlömde skriva att det blev lite saker som jag måste/vill köpa nytt:
2 pinnbultar med tillhörande mutter som håller diffen
Standard skruven orvar som sitter överallt och bla höll fast abs givaren(likadan återfinns till huvlås,luftfilter m.m)(M8?)Har även lagt ner lite tid på att städa upp mitt galleri och ladda upp gamla bilder jag hittade nu när jag tog backup på alla foton(Max stämma klingar i huvudet när jag tittar på alla foton på imprezan, uppifrån nerifrån bakifrån och från sidan….)
Så, Projekt galleriet updaterat med bilder från i stort sett dag1
om nu ngn bryr sig 😉 titta gärna in 🙂-johan
7 december, 2007 kl. 19:03 #193224jrabergDeltagarePinnbultar ja.. enklare sagt än gjort. subaruverkstan kunde inte hitta de jag skulle ha i databasen och rekommenderade att handla hos skruv affärn istället. Hur gjorde du Jerry, hade du inte samma lika problem med bultar när du bytte? (fick en flashback att jag hört ngt om ngt liknande)
Såhär blev special StorbussningsUrpressarDonet. Tackar återigen Fixator för snabb och smidig hjälp 🙂 kommer finnas för utlåning mot ersättning till den som behöver i sthlm 😉 😉
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album494/20071207015_G.sized.jpg
-johan
7 december, 2007 kl. 19:35 #193122SecretAgentManDeltagareTa ut pinnbulten i diffkåpan med 2 muttrar som du drar mot varandra (ha en ringnyckel på den inre, värm lite, klappa till nyckeln med klubban – det är vanligt högergänga på bulten).
…sedan gör du sammalika med standard-el-diffo, och använder de pinnbultarna i stora diffen, det går utmärkt att dra ihop ett mutterpar lite lagomt så du får en “bult” att dra in i kåpan.
Det var en vanlig normalgänga vill jag minnas, vill man kan man greja en vanlig bult i rätt längd med. 🙂
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.