SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt tips för vilken modell man ska välja?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1436
    ahberg
    Deltagare

      Tjena.

      har suttit på blocket ett tag nu o kollar rundor på olika modeller an imprezan.

      och har blivit sugen på att köpa en sådan.men dock ett krav jag har är att man ska kunna få ut över 300hk utan att behöva öppna motorn?
      eller gäller det alla motorer att man måste byta kolvar/stakar för att få en hållbar motor för 300hk+? vilken modell är trimvänligaste?
      ska så klart vara sedan…

      är totalt NooB på impreza…(är bara nörd på volvo grejor:P)

      är inte speciellt sugen åp att köpa en helt ny impreza:P

      MVh Marcus

      #44989
      NickeH
      Deltagare

        Går fint att köpa en vanlig Impreza GT typ 99-00 klarar 300+ hästar i motorn problemet är växel-låda, koppling, drivaxlar och sånt som kommer ge upp speciellt om man leker dragracing.

        Imprezan är ju byggd för att vara en lätt bil som har mkt bra väghållning. Inte för att ha mest hästar, om du ska trimma mycket köp en STI från 2003 eller nyare de har tåligare vxl-låda och sånt.

        Kolla t.ex. sasses eller p_ilis bilar om du vil ha den nyare modellen. SAMs silverpil är ju till salu också har bytt vxl-låda eller Subaru Robbans bil. Finns mycket tid och pengar att spara om du köper en färdig trimmad bil från nån i klubben.

        #44986
        Desen
        Deltagare

          Ja Nicke är en väldigt viktig detalj på spåren här.
          Du ska inte stirra dig blind på hästkrafter i motorn. Kolla istället ration mellan KG/HK, vrid, accelleration och väghållning. Det är en fin kombination mellan dessa som gör en bil kul att köra.

          Är det en lite lättare och rapp bil du söker till en vettig peng så är det en GT du ska titta efter,den tål uppemot 300 hästar med orginal motor och låda men väger inte mer än 1330kg.
          Gillar du den karrosen men vill ha mer hästar får du importera en type R eller RA men får då köra på högersidan.

          Om det tvunget ska vara en vänsterstyrd och över 300 HK så är det som Nicke skiver en lite nyare STI med kraftigare låda och kanske 2,5 liters block.

          Möjligtvis har du även en budget att väga in?

          En sak till att väga in är ju om bilen ska vara brukis eller bara räser.

          Använd även sökfuntionen för att hitta mer info här på forumet.

          /Andreas, Skåne, Kristianstad

          ”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

          SS 2007 1.31.10 GT

          #44987
          PPP
          Deltagare

            Jag tror generellt att det prisvärdaste är att köpa en färdigtrimmad. Man får aldrig igen de pengar man lägger ner på trim, dvs som köpare får man en väldig massa bil för pengarna om man köper en sådan. 🙂 Men, titta på någon där inte bara motorn är jobbad på, för, som sagt, upplevelsen ligger nog nästan mer i väghållning och bromsar, än i hästkrafterna.

            Ta t.ex. Silverpilen. Byggd med omsorg i varje detalj, byggd för att hålla, men till slut till salu till glädje för någon lyckligt lottad. :7 (Hehe, försökte övertala frugan förut att vi skulle ha Silverpilen som andrabil, i tillägg till WRX’n, men det gick inte hem.)

            // Per

            #44983
            Yonaz
            Deltagare

              STI -06/07. Driftsäkra 300hk utan större mods.

              #44985
              specialized
              Deltagare

                Låter ju här ovan precis som ~300 Hk är i gränslandet vad en oöppnad GT-motor klarar 😮

                Så är ju dock EJ fallet, finns ju flera här som åker med 330-340 hk med oöppnad motor OCH har gjort det en längre tid utan bekymmer 🙂
                Ville bara poängtera detta 😉

                Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                ———————————-
                SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                #44984
                Pasi_k
                Deltagare

                  Imprezan är ju byggd för att vara en lätt bil som har mkt bra väghållning. Inte för att ha mest hästar, om du ska trimma mycket köp en STI från 2003 eller nyare de har tåligare vxl-låda och sånt.

                  Ska bara påpeka att även en STI från -02 har samma växellåda som i dom nyare.

                  Prova en orginal STI så behövs kanske inte trimmet i första hand?

                  #44982
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    ..eller köp min och släpp alla tankar på att pilla mer, allt är gjort. 🙂

                    Billigaste dräparimprezan i Sverige är det allt.

                    /J – vill köpa grushoj lagomt tills a-kortet är fixat, så det är köpläge nu grabbar. 😉 😀

                    #44990
                    NickeH
                    Deltagare

                      Första frågan kanske egentligen skulle ha varit varför ska du ha över 300 hk. Skryta med på krogen? 🙂 I en tung bil kanske det behövs men imprezan är inte tung 1330 kg väger standard GT.

                      Det räcker att man trimmar en vanlig GT från org 220 hk till ca 260+ med ett 3″ avgas och lite högre turbotryck.

                      Men har man fett med pengar är det bara att fortsätta.

                      #44988
                      larsallan
                      Deltagare

                        Vill du vara absolut värst så ska du satsa på en WRX STI type RA eller om du vill vara ännu mer värst och plocka fram den feta plymen så ska du satsa på en new age WRX STI type RA spec C. (new age=årsm 01-07)

                        Problemet är att du kommer nog bli tvungen att importera från antingen Japan eller England för det finns inte många såna bilar i Sverige. Spec C finns det nog ingen. Du får heller inte tycka om komfort.

                        Fördelen är att dom har godsaker som vevhissar, scoop i taket istället för AC, sparsmakat med ljudisolerning o.s.v. Tror dom väger ca 90 kg mindre än standard modellerna. Vissa grejer är även rejälare på type RA modellerna. 94-96 har t.ex closed deck block och 94-00 har mera tätstegad låda m.m. Spec C har samma turbo som 22b:n m.m. Bromsarna är dock snikigare på dom flesta RA modellerna.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.