› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › tips för vilken modell man ska välja?
- Detta ämne har 9 svar, 1,022 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
larsallan.
-
FörfattareInlägg
-
27 januari, 2008 kl. 14:46 #1436
ahberg
DeltagareTjena.
har suttit på blocket ett tag nu o kollar rundor på olika modeller an imprezan.
och har blivit sugen på att köpa en sådan.men dock ett krav jag har är att man ska kunna få ut över 300hk utan att behöva öppna motorn?
eller gäller det alla motorer att man måste byta kolvar/stakar för att få en hållbar motor för 300hk+? vilken modell är trimvänligaste?
ska så klart vara sedan…är totalt NooB på impreza…(är bara nörd på volvo grejor:P)
är inte speciellt sugen åp att köpa en helt ny impreza:P
MVh Marcus
27 januari, 2008 kl. 17:43 #44989NickeH
DeltagareGår fint att köpa en vanlig Impreza GT typ 99-00 klarar 300+ hästar i motorn problemet är växel-låda, koppling, drivaxlar och sånt som kommer ge upp speciellt om man leker dragracing.
Imprezan är ju byggd för att vara en lätt bil som har mkt bra väghållning. Inte för att ha mest hästar, om du ska trimma mycket köp en STI från 2003 eller nyare de har tåligare vxl-låda och sånt.
Kolla t.ex. sasses eller p_ilis bilar om du vil ha den nyare modellen. SAMs silverpil är ju till salu också har bytt vxl-låda eller Subaru Robbans bil. Finns mycket tid och pengar att spara om du köper en färdig trimmad bil från nån i klubben.
27 januari, 2008 kl. 18:35 #44986Desen
DeltagareJa Nicke är en väldigt viktig detalj på spåren här.
Du ska inte stirra dig blind på hästkrafter i motorn. Kolla istället ration mellan KG/HK, vrid, accelleration och väghållning. Det är en fin kombination mellan dessa som gör en bil kul att köra.Är det en lite lättare och rapp bil du söker till en vettig peng så är det en GT du ska titta efter,den tål uppemot 300 hästar med orginal motor och låda men väger inte mer än 1330kg.
Gillar du den karrosen men vill ha mer hästar får du importera en type R eller RA men får då köra på högersidan.Om det tvunget ska vara en vänsterstyrd och över 300 HK så är det som Nicke skiver en lite nyare STI med kraftigare låda och kanske 2,5 liters block.
Möjligtvis har du även en budget att väga in?
En sak till att väga in är ju om bilen ska vara brukis eller bara räser.
Använd även sökfuntionen för att hitta mer info här på forumet.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
27 januari, 2008 kl. 20:31 #44987PPP
DeltagareJag tror generellt att det prisvärdaste är att köpa en färdigtrimmad. Man får aldrig igen de pengar man lägger ner på trim, dvs som köpare får man en väldig massa bil för pengarna om man köper en sådan. 🙂 Men, titta på någon där inte bara motorn är jobbad på, för, som sagt, upplevelsen ligger nog nästan mer i väghållning och bromsar, än i hästkrafterna.
Ta t.ex. Silverpilen. Byggd med omsorg i varje detalj, byggd för att hålla, men till slut till salu till glädje för någon lyckligt lottad. :7 (Hehe, försökte övertala frugan förut att vi skulle ha Silverpilen som andrabil, i tillägg till WRX’n, men det gick inte hem.)
// Per
27 januari, 2008 kl. 20:54 #44983Yonaz
DeltagareSTI -06/07. Driftsäkra 300hk utan större mods.
28 januari, 2008 kl. 05:51 #44985specialized
DeltagareLåter ju här ovan precis som ~300 Hk är i gränslandet vad en oöppnad GT-motor klarar 😮
Så är ju dock EJ fallet, finns ju flera här som åker med 330-340 hk med oöppnad motor OCH har gjort det en längre tid utan bekymmer 🙂
Ville bara poängtera detta 😉Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉28 januari, 2008 kl. 06:54 #44984Pasi_k
DeltagareImprezan är ju byggd för att vara en lätt bil som har mkt bra väghållning. Inte för att ha mest hästar, om du ska trimma mycket köp en STI från 2003 eller nyare de har tåligare vxl-låda och sånt.
Ska bara påpeka att även en STI från -02 har samma växellåda som i dom nyare.
Prova en orginal STI så behövs kanske inte trimmet i första hand?
28 januari, 2008 kl. 07:23 #44982SecretAgentMan
Deltagare..eller köp min och släpp alla tankar på att pilla mer, allt är gjort. 🙂
Billigaste dräparimprezan i Sverige är det allt.
/J – vill köpa grushoj lagomt tills a-kortet är fixat, så det är köpläge nu grabbar. 😉 😀
28 januari, 2008 kl. 07:49 #44990NickeH
DeltagareFörsta frågan kanske egentligen skulle ha varit varför ska du ha över 300 hk. Skryta med på krogen? 🙂 I en tung bil kanske det behövs men imprezan är inte tung 1330 kg väger standard GT.
Det räcker att man trimmar en vanlig GT från org 220 hk till ca 260+ med ett 3″ avgas och lite högre turbotryck.
Men har man fett med pengar är det bara att fortsätta.
28 januari, 2008 kl. 20:20 #44988larsallan
DeltagareVill du vara absolut värst så ska du satsa på en WRX STI type RA eller om du vill vara ännu mer värst och plocka fram den feta plymen så ska du satsa på en new age WRX STI type RA spec C. (new age=årsm 01-07)
Problemet är att du kommer nog bli tvungen att importera från antingen Japan eller England för det finns inte många såna bilar i Sverige. Spec C finns det nog ingen. Du får heller inte tycka om komfort.
Fördelen är att dom har godsaker som vevhissar, scoop i taket istället för AC, sparsmakat med ljudisolerning o.s.v. Tror dom väger ca 90 kg mindre än standard modellerna. Vissa grejer är även rejälare på type RA modellerna. 94-96 har t.ex closed deck block och 94-00 har mera tätstegad låda m.m. Spec C har samma turbo som 22b:n m.m. Bromsarna är dock snikigare på dom flesta RA modellerna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.