SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Tips inför renovering av Bromsok på Impreza

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    killemannen
    Deltagare

Hejsan.

Jag har problem med ena bromsoket bak och skall nu renovera det.
      Jag har en -96 STi som har samma bak-ok som den Svenska GT’n och har köpt ett renoveringskit från Subaru.

Jag har sökt på forumet efter en guide men har tyvärr inte hittat reda på någon.

Är det någon som har några tips/tricks på hur jag skall gå tillväga?, exempelvis att få ut kolven, brukar ni bromsa ut den?
      Behöver man ta lös hela bromsoket från bromsslangen ?

Hoppas på många råd
      🙂

Palm
      Deltagare

Hejsan.Jag har problem med ena bromsoket bak och skall nu renovera det.Jag har en -96 STi som har samma bak-ok som den Svenska GT’n och har köpt ett renoveringskit från Subaru.Jag har sökt på forumet efter en guide men har tyvärr inte hittat reda på någon.Är det någon som har några tips/tricks på hur jag skall gå tillväga?, exempelvis att få ut kolven, brukar ni bromsa ut den? Behöver man ta lös hela bromsoket från bromsslangen ? Hoppas på många råd 🙂

Lättast är det att plocka loss oken så man kan arbeta med dom på en bänk, jag blästrade mina framok samt lackade innan jag monterad ihop med nya packningar, det följde med en liten påse bromscylinderfett i satsen jag köpte men det räckte inte långt tycker jag så det är ju ett tips att ha hemma, även nya luftnipplar är inte dumt att ha till hands. Och som du skrev, lossa oket från skivan och bromsa ut kolvarna så långt det går.

killemannen
        Deltagare

Tackar Tackar.

några fler tips ?

Föresten vad skall man köra med för bromsolja?
          Vilken typ av olja sitter egenterligen i dessa bilar?

Edit:
          Nu är det gjort, Johan [Killer] kom förbi och hjälpte till.
          Det var enkelt och snabbt gjort, kan dra det i korthet.

Vad behövs?
          #10mm nyckel
          #12mm hylsa
          #600 våtslips papper eller finare
          #Renoveringskitt från Subaru (kostar typ 230kr)
          # Dot4 bromsolja.
          #kvastskaft eller motsvarande som går att pressa mellan bromspedal och säte.
          # Medhjälpare alternativt något för att trycksätta broms systemet.

Så här gör du:

01. Ta loss däcket.
          02. Skruva loss oket med 12mm hylsa.
          03. Ta fram ”kvastskaftet” och sätt det vid pedalen.
          04. Tryck ut kolven genom att pumpa på pedalen.
          05. Pressa fast ”kvastskaftet” så att pedalen är intryckt ett par cm.
          (Detta är för att slippa lufta hela systemet.)
          06. Ta lös packningen, metallringen och kolven
          07. Rengör noggrant, putsa bort all rost anv slippapper om nödvändigt.
          08. Fetta runt kolven och tryck in den i cylindern.
          09. Fetta ordentligt kring den intryckta kolven.
          10. Sätt fast packningen och pressa på ringen (gick bra med fingrarna).
          11. Montera oket, kontrollera så att nu har mer eller mindre full nivå av bromsolja.
          12. a. Öppna nippeln till luftningen med 10mm nyckel.
          b. Pumpa sakta på bromspedalen.
          c. Stäng nippeln till luftningen då det är en jämn stråle.
          13. Kontrollera bromsoljenivån och fyll på med dot4 olja vid behov.

Hoppas att någon får hjälp av guiden och har något blivit fel så rätta mig gärna 🙂

Sasse
          Deltagare

Riktigt bra skrivet Fredde. Fina guider behövs och kommer alltid till användning.

Nyman
            Deltagare

Lånar denna tråd då jag tycker guiden här var bra skriven…

Jag har nyss renoverat båda oken fram på min GT..

Nu till problemet vid luftningen… började med att öppna nippeln på höger fram… pumpar å pumpar å pumpar å pumpar..å de kom ut extremt lite olja, nivån i behållaraen har inte sjunkit en millimeter…

VAD ÄR FEL!?

pedalen har inte på något sätt vart konstig före renoveringen.. felet före var kassa belägg skivor och en trött kolv.. allt de åtgärdat och de vill inte ens trilla ner lite olja i oket som de verkar..?

Tacksam för svar, alla tips välkomnas!

-= enough is enough =-

Palm
              Deltagare

Skumt, hade inga problem när jag hade haft isär mina mer än att de var svårt att plugga broms slangarna så det inte rann bromsvätska ur dom. Ingen skilland om du har luftnipplarna öppna eller stänga och pumpar? Blir pedalen stum eller går den i botten? har den stått utan bromsvätska i systemet helt under några dagar medan du renoverade oken? Gick kolvarna flytta för hand i oken efter att du monterat ihop det med bromscylinder fettet?

Nyman
                Deltagare

trycker jag pedalen går den i bott.. pumpar jag blir den trögare men absolut inte stumm! slutar jag pumpa å väntar ett par sekunder går den lätt i botten igen när jag trampar…

vi ”låste” slangarna genom att ta en lite bult med stor skalle och stor mutter på andra sida å drog åt med ringen i mitten… läckte ytterst lite.. vilket medför att bromsvätskan fortfarande ligger kvar strax under ”max” utan att ha fyllt på en droppe olja.. systemet har alltså inte stått tömt..

kolvarna gick lite trögt efter renoveringen men absolut inte något konstigt över de… inga problem att trycka in dem.. de som tjärvade var nog nya packningarna etc…

Hoppas jag svarat på dina frågor och att du kan ge mig någon bra lösning för jag fattar faktiskt ingenting… de verkar som de är stopp i systemet på något sätt… men hur kan de ha blivit de!?

-= enough is enough =-

alrik
                  Deltagare

trycker jag pedalen går den i bott.. pumpar jag blir den trögare men absolut inte stumm! slutar jag pumpa å väntar ett par sekunder går den lätt i botten igen när jag trampar…vi ”låste” slangarna genom att ta en lite bult med stor skalle och stor mutter på andra sida å drog åt med ringen i mitten… läckte ytterst lite.. vilket medför att bromsvätskan fortfarande ligger kvar strax under ”max” utan att ha fyllt på en droppe olja.. systemet har alltså inte stått tömt.. kolvarna gick lite trögt efter renoveringen men absolut inte något konstigt över de… inga problem att trycka in dem.. de som tjärvade var nog nya packningarna etc…Hoppas jag svarat på dina frågor och att du kan ge mig någon bra lösning för jag fattar faktiskt ingenting… de verkar som de är stopp i systemet på något sätt… men hur kan de ha blivit de!?-= enough is enough =-

Provat att öppna locket på behållaren för bromsvätskan? Någon form av vaccum kanske har bildas. Ungefär samma som att hålla fingret för sugröret sen dra upp det ur drickan. Drycken är kvar i sugröret.

Själv så hade jag inga problem alls att lufta mina ok när jag böt bromsvätska.

/Mikael

Nyman
                    Deltagare

ja, den tanken slog mig också, inte häller de gav någon effekt.. jag har provat att ha motorn igång och avstängd… ingen skillnad de häller…

-= enough is enough =-

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.