› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Tips sökes ang. ställdon alt. elektromagnet
- Detta ämne har 5 svar, 954 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
Grusdraparn.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2006 kl. 15:56 #1096
Grusdraparn
DeltagareTänkte höra om det finns någon kunnig inom området ställdon & elektromagneter?
Har klurat en tid på hur man skall lösa problemet med att öppna insugsspjället samtidigt som responsen aktiveras. Ja jag vet att responsen troligvis inte tillför ett enda dugg men nu finns ju funktionen så varför inte se till att göra det så rätt som möjligt.
Som jag ser det finns tre lösningar:
1) Köp ett färdigt spjällhus från Trollspeed á 10000-12000 kr.
2) Gör en vajerlösning som manövreras innefrån kupén.
3) Montera någon form av ställdon alternativt elektromagnet som synkas med ALS-knappen.
Enligt mitt tycke blir alt.1 alldeles för dyrt, alt.2 för ”meckigt” så kvar blir alltså alternativ 3.
Jag har surfat runt för att hitta lämpligt ställdon eller magnet men finner ingen lagom kompromiss (pris/prestanda). Magneterna är oftast för svaga och ställdonen jag hittat börjar på 1500 och uppåt.
Så är det någon som har tips på var jag kan finna lämpligt ställdon alt. elektromagnet för under tusenlappen så är jag idel öra.
/Klas
30 augusti, 2006 kl. 17:48 #42410Grusdraparn
Deltagarevad sägs om en solenoid tex från en startmotor?/Ola
Det kanske inte är en så tokig idé, tackar! 🙂
Skall kika på hur de verkar i storlek och styrka.Kravet är att den klarar hålla spjället öppet när man släpper gasen tvärt, det kan tydligen handla om relativt stora krafter.
Hade även en fundering på om man kanske kan hitta en centrallåsmotor som kan passa.
/K
30 augusti, 2006 kl. 18:11 #42413Desen
DeltagareVi använder c-låsmotorer på jobbet. Min erfarenhet av de vi använder är att det behövs inte så mycket kraft för att trycka tillbaka dem.
Dessutom, till en clåsmotor måste du även koppla in 2 reläer för att kunna polvända signalen./Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9930 augusti, 2006 kl. 18:20 #42411Grusdraparn
DeltagareVi använder c-låsmotorer på jobbet. Min erfarenhet av de vi använder är att det behövs inte så mycket kraft för att trycka tillbaka dem.Dessutom, till en clåsmotor måste du även koppla in 2 reläer för att kunna polvända signalen./Andreas, Skåne, Kristianstad Blå GT -99
Sedär-ja, då kan vi stryka den idén. Toppen med lite feedback! 🙂
/K – söker vidare efter lämplig solenoid
30 augusti, 2006 kl. 18:28 #42409SecretAgentMan
DeltagareMen om Katarina får styra med chokewire? :+
Jag är rätt säker på att min peruanske rallypolare (det är sant..) kör med det på de bilar han preppar, sätter en form av cykelbromsreglage på växelspaken (säkert med någon form av stopp på wiren med, så man hamnar i samma läge varje gång).
Det är ju dubbelt på spjället…
Men en solenoid är snyggare, men något liknande det här för att slippa sparka upp spjället kanske (fan vet vart den kommer ifrån, antar att det är tomgångsstyrning av någon modell) ->
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album521/PICT4587_copy.sized.jpg
Burken under insugs-wört’ ser misstänkt solenoid ut…och släpper in luft…
/J
30 augusti, 2006 kl. 20:18 #42412Grusdraparn
DeltagareDet där va en riktigt seriös konstruktion, riktigt stiligt! Tror dock jag nöjer mig med att sparka upp spjället på något finurligt sätt istället.
/K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.