Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1595
    .zip
    Deltagare

      Ställer frågan här för att se om någon är mer klok än mig.

      Jag va och besiktade bilen nyss och fick avslag på avgasvärdet.
      Tidigare har alla besiktningar funkat klockrent, även fast jag kör med possumlink sprut. Katalysatorn sätter jag dit innan besiktningen så det är gott som ny.

      Hur som helst så fick jag detta, med gränsen innom ()
      CO2 4,7 (0,3)
      Lambda 0,88 (0,90-1,10)
      På tomgången va värdet klockrent, men vid 2500 rpm så skenade det iväg.

      När jag kom hem igen så satte jag in org. ECU för att fara och besikta igen, men när jag startade bilen på fick jag CEL “check engine light”
      Sedan dess har bilen stått i garaget.

      Jag har 12 mil till närmaste Subaru verkstad så jag vill inte chansa och köra dit för att göra en felsökning.
      Vad kan det vara som gått på tok? Lambdan som gjort sitt?
      Någon som kan låna ut en fungerande lambda för ett test?

      //.zip

      #45729
      Mats
      Deltagare

        Börja med att kolla felkoderna, men det har du kanske redan gjort.

        http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htm

        Mats
        Type R ’99

        _________________
        “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
        – Homer J Simpson

        #45730
        .zip
        Deltagare

          Ska bara äta sedan ska jag gå ut och kolla.
          Tackar för tipset.

          //.zip

          #45731
          .zip
          Deltagare

            Okej detta fick jag fram.
            Lång lång kort kort -pause- Lång lång kort kort kort.
            Betyder detta att jag har två olika fel?

            Om jag har förstått det hela rätt så har jag mao fel på
            *22 – knock sensor
            *23 – Mass Air Flow Sensor Circuit
            och vad betyder det isf?
            Fel på knacksensorn? Har nog aldrig hört talas om liknande “fall”

            //.zip

            #45728
            Manor
            Deltagare

              Jag är absolut ingen meck…men gör ett försök.

              Lambdan används väl bara för tomgång, och det värdet är ju perfekt.
              Koden för knacksensor kanske markerar att knacksensorn har upptäckt ett knackande ljud någongång (alltså ett historiskt värde). Det är väl inte helt långsökt iom att du kör med Linkprylar i normala fall.
              Den andra koden innebär väl att det är LMM:en som är dålig, och det kan ju ge en del mystiska fel. Nu används väl dock inte LMM:en när du kör med Link:en, så det förklarar väl inte varför dina värden skulle vara högre än vid de tidigare besiktningarna som du gjort.

              Det kanske är så att du har haft tur vid de andra besiktningsomgångarna. Mig veterligen så är det svårt att mappa Link:en så att man klarar besikningen på samma gång som den är optimalt mappad för normalkörning.

              #45732
              .zip
              Deltagare

                Det stämmer bra. Linken använder inte lmm så det känns onödigt att börja på köpa loss nya prylar pga en besiktning 🙂
                Besiktningspapperet är lite luddigt men lambda värdet ska vara mellan 0,90-1,10, så med andra ord har jag för lågt värde.
                1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
                2.Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
                Så står det exakt i papperet
                Jag ringde SBP och fråga efter en enklare förklaring och fick höra att bilen helt enkelt fick för mkt bränsle vid 2500rpm.

                Sitter och jämnför med förra årets besiktningspapper och då såg det ut så här.
                *CO2 0,2
                *Lambda 1,10
                Hur f** kan det skillja så mkt med exakt samma prylar.

                //.zip

                #45734
                NickeH
                Deltagare

                  det kan inte vara nån slang eler dyl som lossnat, har du kollat under huven att allt är där de ska vara. brukar kunna ge konstiga fel.

                  /N – saknar imprezan här i mexico

                  #45735
                  racetech
                  Deltagare

                    kollat stiften och tändkablar?
                    om den inte förbränner all soppa så blir det ju för mycket i avgaserna…

                    #45733
                    .zip
                    Deltagare

                      Stiften och kablarna är nya sedan trimmningen.
                      Bilen går inte dåligt på något sett och jag har inte kört så mkt sedan förra besiktningen.
                      Jag ska iaf ta chansen och besikta igen med org. ECU:n
                      Förhoppningsvis får jag ta avgasvärdet utomhus som jag fick göra förra året.

                      //.zip

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.