› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Tokiga hjulvinklar
- Detta ämne har 22 svar, 2,452 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2007 kl. 12:55 #4897
Hellion
DeltagareKom precis hem från 4-hjulsinställningen som blev rätt misslyckad…
Jag har haft problem med cambervinkeln bak sen jag köpte bilen i våras, det har sett ut som hjulen lutar ut i överkant istället för inåt.Anyway, på hjulinställningen idag lyckades han inte justera in cambervinkeln på bakhjulen utan att ändra toe-in så den blev åt helsike så det slutade med att bakhjulen blev oförändrade mot vad det var innan.
Vinklarna som är nu:
Camber:
VF: -0,13 HF: -0,17
VB: +1,90 HB: +1,98Toe:
VF: +0,03 HF: +0,03
VB: -0,01 HB: +0,02Dvs, inget vidare och inte alls som jag vill ha dem…
Bilen är en -00 GT med KW Variant 3 coiloversats och jag misstänker att det kanske har nåt med saken att göra.
Hur har ni andra gjort som kör med annat än originaldämparna?
//Hellion
11 juni, 2007 kl. 13:24 #69102simo
DeltagareLåter som hålen i dämparna sitter fel…
Strat kör ju med samma lika grejer, tror inte att han har haft några som hellst problem med sina.
/U
11 juni, 2007 kl. 13:33 #69113specialized
DeltagareI vilken ordning justerade han camber och toe ?
Har för mig man måste ställa Cambern innan Toe`n.Gör man tvärtom ändrar sig toe`n – alltså om man ställer toe först och camber sen.
Sen om du inte KAN få negativ camber så måste det ju vara något galet med hålen i infästningen som Simo skriver..
Edit : justerbara toppmonteringar även bak ?
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉11 juni, 2007 kl. 13:46 #69103simo
DeltagareVisst är det som Mattias säger, camber först sedan toe.
Mer negativ camber ger toe out o tvärt om.
/U
11 juni, 2007 kl. 15:15 #69118Hellion
DeltagareNu har jag bokat tid hos annan hjulvinkelkille som har lovat att det inte kostar nåt om han inte kan fixa vinklarna.
Men jag tänkte på det ni säger om att man ska justera camber först och toe sen, det finns väl bara en skruv bak som är excentrisk att justera med? För det var så den förra vinkelsnubben förklarade att han inte kunde ändra cambern utan att toe blir ändrad, hur ändrar man toe efteråt utan att ändra cambern om det är samma skruv?
Eller är det jag som missförstått något (högst troligt :P)/Hellion
11 juni, 2007 kl. 17:27 #69114specialized
DeltagareCambern justerar du med bulten i infästningen i spindeln. ( Sitter ingen excentrisk bak org. )
Toe justerar du på ett stag i hjulupphängningen.
Har däcks-killen försökt justera Toe`n med camberbultarna så tycker jag defintivt du ska åka till ett annat ställe 😉
Kolla om du har ställbara camberplattor även bak, är dessa ställda fel så kan det vara därför du inte kan få negativ camber..:)
Likväl så kan du ju kolla om du har en excentiskt bult bak, annars kan det också vara en del av problemet.Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉11 juni, 2007 kl. 21:41 #69122DajM
DeltagareFår jag fråga vad du fick för pris på detta??
Är själv i banorna om att göra en 4 hjulsinställning =)
13 juni, 2007 kl. 15:12 #69119Hellion
DeltagareHjulinställningen jag gjorde kostade 825:- men var ju knappast värd ett rött öre egentligen eftersom han inte lyckades justera särskilt mycket…..
Nya inställningen vet jag inte vad den kommer kosta.
/Hellion
13 juni, 2007 kl. 16:15 #69117sti_erik
Deltagaretänk på att hjulvinklarna ändras lite med vikt i bilen ochså. se till att ha full tank och om det är riktigt noga kan sandsäckar vara att föredra om det är riktigt noga. inte för att jag tror att det kan påvärka ”så” mycket. men nån decimal blir det alltid
15 juni, 2007 kl. 13:27 #69123danjel
Deltagarelånar tråden lite om det är ok?
är det någon som vet vart man kan göra hjulinställning i västerås? gärna billigt också! 😉15 juni, 2007 kl. 14:29 #69120Hellion
DeltagareÄntligen!
Nyss hemkommen från Däckspecialen i Sthlm (Västberga), hjulvinklarna är nu fixade!
Skönt att komma till några som vet vad de sysslar med, till skillnad från virrpannorna jag var hos förut i veckan (Vianor i Jordbro).
Däckspecialen rekommenderas varmt!Nästa hjulvinkelprojekt blir att skaffa excentriska bultar även till nedre hålen fram så jag kan få mer negativ camber fram 🙂
/Hellion
16 juni, 2007 kl. 05:48 #69104simo
DeltagareVa gött att det löste sig.
Tycker helt klar att du ska gå tillbaka till de första smäckgubben o kräva att få tillbaka pengarna. Han lyckades ju inte med det som du betalade honom för att göra… x(
/U
5 juli, 2007 kl. 01:37 #69121Hellion
DeltagareUppdatering:
Pratade med rätt person på förra stället och ska nu få tillbaks pengarna. Skönt att allt löst sig nu iaf. 🙂
7 augusti, 2008 kl. 21:46 #69108Building Micke
DeltagareNån som vet om bakvagnen är stel eller går de att justera den när man gör 4-hjulsinställning.
Gjorde min häromveckan. Ena bakhjulet stod rakt men de andra peka inåt lite.
Han försökte skruva upp en bult men den var fastrostad,men sen undra han om den inte var stelbakaxel.
Han sa att dessa hjulvinklar bak gick att ha, bara de inte peka utåt, då hade man behövt göra något.
Nån som har nån åsikt?
7 augusti, 2008 kl. 22:31 #69105b20mannen
DeltagareStel bakaxel? 🙂
Han lär väl inte ha tittat under bilen ens om han säger en sån sak på fullt allvar om en Impreza. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.