› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tomgångs problem
- Detta ämne har 26 svar, 1,873 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2003 kl. 19:52 #49966
Manhood
Deltagarehar du kört lång sträcka sedan du bytte munstycke? ecun kanske inte ställt om sig med den skillnaden förräns nu!?
Ja jag tycker helt klart att du ska prova byta tillbaka o testa, det är ju det absolut billigaste ”testet” =)Lycka till!
24 juni, 2003 kl. 07:35 #49964Tengil
DeltagareSå nu har jag låtit en verkstad tittat på mitt problem.
LMM:n är det inga fel på, funkade utmärkt.
De testade även att byta den, ingen skillnad.
(En ursäkt mindre att inte byta filter Alien;-) )
Tomgångsmotorn funkade också utmärkt.Det verkar som dumpen är boven i det hela.
De blockerade någon slang till dumpen och då sjönk inte tomgången.Nu tjusterade de dumpen istället och höjde tomgången något.
Skillnaden blev iaf markant, nu sjunker den ”bara” till 500v/m.
Klart bättre mot 0 som det var innan.Om jag orkar i helgen sätter jag på orginal dumpen och ser vad som händer.
Det hade ju jag kunnat göra från början,men nu har jag verkligen testat allt.Men summan jag fick ge verkstaden,var symbolisk så det gör inget.
24 juni, 2003 kl. 07:39 #49969Niklas
DeltagareSkoj att det blivit bättre. Annars hade du fått måla bilen blå så hade den fungerat som en klocka… 😉
Regionsansvarig Göteborg
24 juni, 2003 kl. 08:09 #49970Niklas
Deltagare> http://www.rejsa.nu/forum/images/smiles/wild.gif
Vann du inte på Bingolotto i helgen eller? 😀
Regionsansvarig Göteborg
24 juni, 2003 kl. 08:23 #49948SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Jun-24-03 AT 10:23AM (GMT)
Vakuumläcka alltså. 🙂Håller med Kjell att det är ett hett tips till alla er som har något strul är att noggrant beskriva modifikationer när ni ställer frågor här. 😉 Det blir så mycket lättare då. 😀
Om det hjälpte att spänna upp dumpen kan man gott antaga att den är boven i dramat, gör som Kjell säger och stoppa dit originalet.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 juni, 2004 kl. 18:40 #49955ExOrdis
Deltagare>Om inte hur höjer man tomgången isf?
Med Subaru´s Select Monitor eller Ecutek´s Delta Dash.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49954ExOrdis
DeltagareGrattis.
Ett tips fortsättningsvis är väl att precisera vilka komponenter som är
utbytta i samband med liknande problem, orginalpryttlarna är inte alls dåliga
som många tror. Däremot blänker de inte lita mycket och låter heller inte PYSSSHHHT lika mycket, men det kanske är viktigare än att det hela fungerar?10 juni, 2004 kl. 18:40 #49953ExOrdis
DeltagareFinns det ingen med Delta Dash i området som kan hjälpa dig?
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49952ExOrdis
DeltagareBåda två sitter i anslutning till Plenumet(Gasspjällshuset) uppe
på insugsröret framför IC´n. Jag har ingen bild…10 juni, 2004 kl. 18:40 #49951ExOrdis
Deltagare>>
>Det blir nog ett nja på den frågan.
>Bromsar man och trycker ner kopplingen, då sjunker varvet.
>Varvet sjunker dock inte, om man bromsar utan att trycka ner
>kopplingen.OK, därmed är det inga problem med vacuumservot till huvudbromscylindern = bra.
>Om det inte hjälper att byta LMM.
Förmodligen inte om du inte upplever problem vid körning.
Det du bör göra innan stora investeringar är att med motor och tändning avslagen, koppla bort kontakterna till
tomgångsregleringsmotorn/ventilen & spjällkontakten och spraya dessa
rejält med kontaktpray, koppla tillbaka och testa igen.
Funkar det är allt frid och fröjd.Om inte:
Kan ingen låna ut sin tomgångsmotor/ventil en kort stund för att hjälpa dig att konstatera om det är den som strular?10 juni, 2004 kl. 18:40 #49950ExOrdis
Deltagare>Nu har bilen testats ordentligt.
>
>Är motorn varm om man gasar lite, sjunker den ner till nästan 0
>Sen hämtar den sig och går upp till det vanliga, som är 600v/min.
>Samma händer om man kör bilen gasar och sen trycker ner kopplingen.OK, så nu uppstår alltså problemet vid lättare gaspådrag och INTE
vid inbromsning?1. Tomgångsregleringsmotorn
2. SpjällkontaktenOm tomgången fortfarande strular vid inbromsning om ovanstående två saker är OK.
– Vacuumläckage.10 juni, 2004 kl. 18:40 #49949ExOrdis
DeltagareLåter som ett eventuellt läckage i eller vid vaccumservot till huvudbromscylindern.
Kolla även alla slangar och anslutningar på sugsidan är mitt tips.
Annars klarar väl inte tomgångsmotorn retardationskrafter. 😉 Obs skämt! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.