SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tomgångs problem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2173
    Tengil
    Deltagare

    Märkte idag att tomgången inte var särskilt snäll.

    Symptomen är att vid en snabb inbromsning med kopplingspedalen intryckt, sjunker typ varvtalet till 100 eller så dör motorn.

    Nu när jag upptäckte det var det väldigt lite bensin i tanken, typ 6-7L,
    kan det ha någon påverkan?

    Värt att tillläggas är att tomgången är väldigt? låg i vanliga fall.
    Den ligger på ungefär 600v/min, skall den göra det?

    Om inte hur höjer man tomgången isf?

    #49956
    Mange
    Deltagare

    Jag skulle tro att det beror på lite bensin i tanken

    Har samma problem på min volvo

    /Mange

    #49957
    Tengil
    Deltagare

    >Jag skulle tro att det beror på lite bensin i tanken
    >
    >Har samma problem på min volvo
    >
    >/Mange

    Nä fylla tanken hjälpte inte,problemet finns kvar.
    Har någon en gissning på vad som är fel?

    #49945
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det låter lite som att den lilla stegmotorn som styr spjället för tomgångsstyrningen spökar…men det händer bara vid inbromsning?

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49958
    Tengil
    Deltagare

    >Det låter lite som att den lilla stegmotorn som styr spjället för
    >tomgångsstyrningen spökar…men det händer bara vid inbromsning?
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    Ja fast bara om man har kopplingen nertryckt.
    Bromsar man utan koppling händer inget.

    Hur åtgärdar man den där lilla motorn?
    Är det byte och isf vad kostar det?

    #49946
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Hmm…om du petar till gasen med uppvärmd motor stillastående, landar den på det vanliga varvet då?

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49959
    Tengil
    Deltagare

    >Hmm…om du petar till gasen med uppvärmd motor stillastående, landar
    >den på det vanliga varvet då?
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    Nu har bilen testats ordentligt.

    Är motorn varm om man gasar lite, sjunker den ner till nästan 0
    Sen hämtar den sig och går upp till det vanliga, som är 600v/min.
    Samma händer om man kör bilen gasar och sen trycker ner kopplingen.

    Har titta på alla slangar men kan inte se något:-(

    #49947
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Ett patentknep är att leta vaakumläckor med startgas. 🙂 Ändrar sig varvtalet har du hittat läckan.

    Men det låter fortfarande som att det är något vajsing med din tomgångsstyrningsmotor (puh…har inte den korrekta benämningen på raringen) – och om jag inte minns helt fel hade Harka (old school Imprezaägare som är ute och cyklar i en Forester numera :D) samma fenomen – det var den lilla motorn som var kass.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49968
    Niklas
    Deltagare

    Testa med en ny LMM…som diskuterades på träffen. Fixar det biffen så är det grönt. Då köper du den, annars lämnar du tillbaka den och fortsätter leta fel.

    #49960
    Tengil
    Deltagare

    >
    >>Nu har bilen testats ordentligt.
    >>
    >>Är motorn varm om man gasar lite, sjunker den ner till nästan 0
    >>Sen hämtar den sig och går upp till det vanliga, som är 600v/min.
    >>Samma händer om man kör bilen gasar och sen trycker ner kopplingen.
    >
    >OK, så nu uppstår alltså problemet vid lättare gaspådrag och INTE
    >vid inbromsning?
    >
    >1. Tomgångsregleringsmotorn
    >2. Spjällkontakten
    >
    >Om tomgången fortfarande strular vid inbromsning om ovanstående två
    >saker är OK.
    >- Vacuumläckage.

    Det blir nog ett nja på den frågan.
    Bromsar man och trycker ner kopplingen, då sjunker varvet.
    Varvet sjunker dock inte, om man bromsar utan att trycka ner kopplingen.

    Om det inte hjälper att byta LMM.
    Vad kostar det ungefär att fixa, om det är någon av tre ovanstående saker?

    #49961
    Tengil
    Deltagare

    >>>
    >
    >>Det blir nog ett nja på den frågan.
    >>Bromsar man och trycker ner kopplingen, då sjunker varvet.
    >>Varvet sjunker dock inte, om man bromsar utan att trycka ner
    >>kopplingen.
    >
    >OK, därmed är det inga problem med vacuumservot till
    >huvudbromscylindern = bra.
    >
    >>Om det inte hjälper att byta LMM.
    >
    >Förmodligen inte om du inte upplever problem vid körning.
    >
    >Det du bör göra innan stora investeringar är att med motor och
    >tändning avslagen, koppla bort kontakterna till
    >tomgångsregleringsmotorn/ventilen & spjällkontakten och spraya dessa
    >rejält med kontaktpray, koppla tillbaka och testa igen.
    >Funkar det är allt frid och fröjd.
    >
    >Om inte:
    >Kan ingen låna ut sin tomgångsmotor/ventil en kort stund för att
    >hjälpa dig att konstatera om det är den som strular?

    När bilen går lika bra som vanligt man märker inget.

    Jaha då får man spraya som besatt nu.
    Var i motorn hittar jag de här prylarna då?

    #49962
    Tengil
    Deltagare

    Nä spraya hjälpte inte:-(
    Nu blir det till att boka tid på verkstan, usch mer utgifter.

    #49967
    Floppy
    Deltagare

    Hade precis samma problem för ett par månade sedan efter att ha aplicerat en atmosfäris dump. Hade även hällt i en flaska med mojja i tanken för att göra rent insprutning och sådant då jag tyckte att den tvekade lite för mycket vid gaspådrag, det om det. Blev lite orolig och körde sålunda till verkstaden där en trevlig prick lyssnade och konstaterade att ja den gick ju lite konstigt på tomgången osv. Han ville att jag skulle köra slut på mojjblandningen och ge ecu:n lite tid att vänja sig vid den nya dumpen och återkomma om det inte blev bättre. Körde ca två veckor med med OK/Q8 soppa och svosh inga problem. Inte sagt att det hjälper Dig, men ett litet ord på vägen!

    #49965
    Manhood
    Deltagare

    Tänkte på precis samma som ovanstående… har du en öppen dumpventil och kör med Lmm så kan detta mkt väl inverka på tomgången. Prova sätt på orginal isåfall o se om problemet kvarstår.

    Mvh Anders

    #49963
    Tengil
    Deltagare

    Ja jag har ju både öppen dump och ett Apexi filter, så jag ber om bekymmer:-)
    Men det har jag haft ganska länge nu.
    Det enda jag gjort den senaste tiden är att jag bytt munstycke på dumpen.

    Istället för det som liknade ett mini luftfilter,har jag nu det mer öppna.
    Fast det borde ju inte påverka? och det var för typ 3 veckor sedan.
    Problemen började i torsdags.

    Får se om jag orkar ta mig samman i helgen och montera tillbaka orginal sakerna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.