Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49966
    Manhood
    Deltagare

      har du kört lång sträcka sedan du bytte munstycke? ecun kanske inte ställt om sig med den skillnaden förräns nu!?
      Ja jag tycker helt klart att du ska prova byta tillbaka o testa, det är ju det absolut billigaste “testet” =)

      Lycka till!

      #49964
      Tengil
      Deltagare

        Så nu har jag låtit en verkstad tittat på mitt problem.

        LMM:n är det inga fel på, funkade utmärkt.
        De testade även att byta den, ingen skillnad.
        (En ursäkt mindre att inte byta filter Alien;-) )
        Tomgångsmotorn funkade också utmärkt.

        Det verkar som dumpen är boven i det hela.
        De blockerade någon slang till dumpen och då sjönk inte tomgången.

        Nu tjusterade de dumpen istället och höjde tomgången något.
        Skillnaden blev iaf markant, nu sjunker den “bara” till 500v/m.
        Klart bättre mot 0 som det var innan.

        Om jag orkar i helgen sätter jag på orginal dumpen och ser vad som händer.
        Det hade ju jag kunnat göra från början,men nu har jag verkligen testat allt.

        Men summan jag fick ge verkstaden,var symbolisk så det gör inget.

        #49969
        Niklas
        Deltagare

          Skoj att det blivit bättre. Annars hade du fått måla bilen blå så hade den fungerat som en klocka… 😉

          Regionsansvarig Göteborg

          #49970
          Niklas
          Deltagare

            > http://www.rejsa.nu/forum/images/smiles/wild.gif

            Vann du inte på Bingolotto i helgen eller? 😀

            Regionsansvarig Göteborg

            #49948
            SecretAgentMan
            Deltagare

              LAST EDITED ON Jun-24-03 AT 10:23AM (GMT)
              Vakuumläcka alltså. 🙂

              Håller med Kjell att det är ett hett tips till alla er som har något strul är att noggrant beskriva modifikationer när ni ställer frågor här. 😉 Det blir så mycket lättare då. 😀

              Om det hjälpte att spänna upp dumpen kan man gott antaga att den är boven i dramat, gör som Kjell säger och stoppa dit originalet.

              🙂

              /J

              Banträffsansvarig SSI
              Stolt ägare till Silverpilen

              #49955
              ExOrdis
              Deltagare

                >Om inte hur höjer man tomgången isf?

                Med Subaru´s Select Monitor eller Ecutek´s Delta Dash.

                #49954
                ExOrdis
                Deltagare

                  Grattis.
                  Ett tips fortsättningsvis är väl att precisera vilka komponenter som är
                  utbytta i samband med liknande problem, orginalpryttlarna är inte alls dåliga
                  som många tror. Däremot blänker de inte lita mycket och låter heller inte PYSSSHHHT lika mycket, men det kanske är viktigare än att det hela fungerar?

                  http://www.rejsa.nu/forum/images/smiles/wild.gif

                  #49953
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Finns det ingen med Delta Dash i området som kan hjälpa dig?

                    #49952
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      Båda två sitter i anslutning till Plenumet(Gasspjällshuset) uppe
                      på insugsröret framför IC´n. Jag har ingen bild…

                      #49951
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        >>

                        >Det blir nog ett nja på den frågan.
                        >Bromsar man och trycker ner kopplingen, då sjunker varvet.
                        >Varvet sjunker dock inte, om man bromsar utan att trycka ner
                        >kopplingen.

                        OK, därmed är det inga problem med vacuumservot till huvudbromscylindern = bra.

                        >Om det inte hjälper att byta LMM.

                        Förmodligen inte om du inte upplever problem vid körning.

                        Det du bör göra innan stora investeringar är att med motor och tändning avslagen, koppla bort kontakterna till
                        tomgångsregleringsmotorn/ventilen & spjällkontakten och spraya dessa
                        rejält med kontaktpray, koppla tillbaka och testa igen.
                        Funkar det är allt frid och fröjd.

                        Om inte:
                        Kan ingen låna ut sin tomgångsmotor/ventil en kort stund för att hjälpa dig att konstatera om det är den som strular?

                        #49950
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          >Nu har bilen testats ordentligt.
                          >
                          >Är motorn varm om man gasar lite, sjunker den ner till nästan 0
                          >Sen hämtar den sig och går upp till det vanliga, som är 600v/min.
                          >Samma händer om man kör bilen gasar och sen trycker ner kopplingen.

                          OK, så nu uppstår alltså problemet vid lättare gaspådrag och INTE
                          vid inbromsning?

                          1. Tomgångsregleringsmotorn
                          2. Spjällkontakten

                          Om tomgången fortfarande strular vid inbromsning om ovanstående två saker är OK.
                          – Vacuumläckage.

                          #49949
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Låter som ett eventuellt läckage i eller vid vaccumservot till huvudbromscylindern.
                            Kolla även alla slangar och anslutningar på sugsidan är mitt tips.
                            Annars klarar väl inte tomgångsmotorn retardationskrafter. 😉 Obs skämt!

                          Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.