› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tornado Cat Back lamda mm.
- Detta ämne har 4 svar, 1,124 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
zorco.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2009 kl. 11:37 #4370
zorco
DeltagareHej
Hade tänkt att handla lite smått o gott ifrån scoobyparts.co.uk och har några frågor innan så man inte får några tråkiga överraskningar.
http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/TORNADO_CAT_BACK_SYSTEM__NEW_AGE_.html
Det avgassystemet hade jag tänkt för min impreza wrx sti -03.
Bilen är helt original motormässigt, bara lite grejer som polisradio och ny stereo i den för tillfället. Det jag funderar på är väl att den ersätter den ”lilla” Katalysatorn, och efter den har man väl en extra lambda? någon som har detta system och vet att det kommer fungera utan motorlampa som tänds? Har ej vart under bilen ännu då jag köpten den nu i vintras, så vet ej om det är en eller två lambdor? Har bytt den första och downpipekatten (visst heter den downpipe katalystator?! eller uppipe? har läst olika på olika ställen) redan. (verkstaden bytte). Behöver man svetsa fästena på avgassystemnet eller är alla gummiupphängda?!Om man nu har en extra lamda, någon som vet om detta avgassystem har ”uttag” för lamdan eller om man måste ha bort den på något sätt?!
Är lite nybörjar som ni märker, så tacksam för svar och inte ”sök” för det har jag gjort och hitta inget om detta cat back system.Sen hade jag tänkt beställa en HKS SSQV dump med,
http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/copy_of_HKS_SUPER_SQV_BLOW_OFF_VALVE.htmlVisst är det Blob eye jag har som har en -03? (lika som 04) och alltså inte de runda lysena som 01 och 02 har(bugeye?!)
Enligt scoobyparts så kommer det inte vara några problem att köra med avlastningsventil som är atmosvärisk (aka dump)även fast bilen har originalmap?! Har läst och läst här på forumet och andra och alla verkar instämma?! Vet att man absolut ej skulle köra ”dump” på min saab 9-3, då LMM var väldigt känslig?
För övrigt tänkte jag fynda lite nya klistermärken (sti loggorna på dimljusenlåporna och dörrarna) Subaru (landrins bil i västerås) skulle ha 1600kr för de 2 klistermärkena på dimljuskåporna… scoobyparts tar 5.85Pund för komplett sett för båda kåporna.. =) skapligt överpris från subaru/landrins alltså…
Ska lacka om fronten tänkte jag, kanske hela bilen, pga massor med stenskott och någon som skrapat i hörnen på bilen / pasten.Sen lite Philips Bluevision lampor!
http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/STI_STYLE_MUDFLAPS__NEW_AGE_.html
Någom som köpt dessa? Har en Blå impreza, tänkte på om de blåa mudflapsen passar färgmässigt eller om det ser förjävligt ut?! några förslag?
Nu vart det ju ett ganska så långt inlägg, men men, någon av er kanske orkade läsa hela 😉
MVH
Niklas (sommardäcken sitter redan på)
30 mars, 2009 kl. 16:54 #65013dragster
DeltagareDet catback systemet ersätter inte ”den lilla” katalysatorn.
Orginal downpipen är egentligen i två delar och du verkar ha bytt den främra biten där den första katalysatorn sitter.
Att tänka på är att du borde mappa bilen när du bytt så pass mycket av avgassystemet.Vad jag har förstått så klarar man sig utan att mappa bilen om man byter antingen downpipen eller resterande bit av avgassystemet.
Risken är att du får för fria vägar på avgaserna och bilen laddar för mycket och då går laddtryckspärren i, och då får man käka ratt :+
Grattis till en helrätt bil annars. 🙂
30 mars, 2009 kl. 18:30 #65015zorco
DeltagareDet catback systemet ersätter inte ”den lilla” katalysatorn.Orginal downpipen är egentligen i två delar och du verkar ha bytt den främra biten där den första katalysatorn sitter.Att tänka på är att du borde mappa bilen när du bytt så pass mycket av avgassystemet.Vad jag har förstått så klarar man sig utan att mappa bilen om man byter antingen downpipen eller resterande bit av avgassystemet.Risken är att du får för fria vägar på avgaserna och bilen laddar för mycket och då går laddtryckspärren i, och då får man käka ratt :+ Grattis till en helrätt bil annars. 🙂
Hej tack för snabbt svar, mm är riktigt nöjd med bilen förutom stenskotten >< men men blir nog omlackning och ett besök hos BVS för lackskydd efter (så övriga lacken får lite ny glans med). http://www.scoobyparts.co.uk/acatalog/copy_of_TORNADO_REAR_SILENCER__NEW_AGE_.html
Kanske vore ett bättre val då, alltså bara byta bakre ljuddämparen?
Kommer förmodligen byta allt hos JRM eller Trollspeed (varför ska ni vara så långt bort?) nästa sommar, men vill ha något nu i sommar med 😉Delen som byttes var den ”stora” klumpen som kommer från turbon, eller går upp till motorn iaf så tar för givet att det inte är fler mellanrör? som var som ett Z eller S i formen lite. =) efter sommaren har man nog hunnit bättre på sina kunskaper lite hoppas jag på :+
30 mars, 2009 kl. 19:29 #65014kamikaze
DeltagarePer som hade hand om Subaru på Trollspeed har börjat jobba på Autotech i Trollhättan så det är bättre att ringa dit om du inte tänkt åka till JRM.
31 mars, 2009 kl. 14:48 #65016zorco
DeltagarePer som hade hand om Subaru på Trollspeed har börjat jobba på Autotech i Trollhättan så det är bättre att ringa dit om du inte tänkt åka till JRM.
Tackar för infon, synd att man har +30mil till trolhättan… JRM har jag 12mil till så det känns ju bättre för milen på bilen =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.