SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trasig drivaxel, vad kan jag göra?

• Detta ämne har 2 svar, 1,616 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Markus.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Markus
    Deltagare

Hej på er.

Jag har en trasig drivknut till en drivaxel (höger fram) som jag vill laga. Det står 06 WRX på axeln och det verkar stämma med manualen för 2004 (Sida fyra: http://www.subaru-car.ru/imp4/imp04_chas_6.pdf) men jag hittar inga nya drivknutar att köpa till den på de vanliga firmorna, typ Meca/Mekonomen. Frågade på Subaru för STi-axel (trodde jag hade det först) och då sa de att de inte sålde lösa drivknutar till STi utan att jag var tvungen att köpa en hel axel för 8500kr. Hur det är med WRX vet jag alltså inte. Axeln är till en 6-växlad DCCD-låda som har suttit på en GT. Tror det är en STi 04-låda men är lite osäker.

Frågan är nu om det är samma yttre drivknut till en 06 WRX som för original GT för det finns att köpa på Mekonomen till och med. Har ingen lös GT-axel jag kan jämföra splines med just nu och jag har gått vilse i PDF-jungeln. Drivknuten i sig är slut och måste bytas, den saken är jag säker på i alla fall 🙂

Bilder på hur det ser ut: http://impreza.sneproductions.com/#2.0

Två bilder togs med mobilen hemma och blev suddiga men övriga är bättre. Skadorna syns lite dåligt men kan fixa bättre bilder om det behövs.

Kan jag byta ut drivknuten eller måste jag sikta på att hitta en ny eller bättre begagnad axel här i Sverige/England?

Tacksam för råd och eventuella säljerbjudanden 🙂

Mvh
      Markus

Fricke.w
      Deltagare

Om de skulle skita sig helt! går de säkert att tig svetsa upp nytt material, men någon ska ju fräsa eller dylikt sedan också, å de såg ju litemer avancerat ut:(

Markus
        Deltagare

Funderade på det först då jag har tillgång till både tig och kunnigt folk, men tror inte det skulle hålla eller bli bra.

Det verkar vara en vanlig 6spd WRX-låda jag har och det borde då vara helt vanliga WRX-axlar, dvs ”Turbo MT (except STi) EBJ87+PTJ82” som jag ska ha. Passar det verkligen bolt-on? Stod och hängde en stund på Mekonomen idag och fick hjälp med att nysta lite i det hela. De fick fram ett pris på 2100kr för en drivknut och 3700 för en helt ny WRX-axel. Blir det rätt?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.