Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1613
    camata
    Deltagare

      Bilen har varit dålig på batteriet, så i tron om dåligt batteri beställdes igår ett Optima YT (hade inte en tanke på att kolla generatorn, då jag inte uppmärksammat att bilen ska ha varit strömfattig i drift – men det kanske är en felaktig diagnos?…) som kommer till veckan.
      Har tidigare försökt ladda batteriet, while anslutet i bilen, men den har alltid löst på en säkring efter en kort stund.
      Idag fick jag igång den med starthjälp och skulle sedan starta den efter 15 minuters körning. Stendöd, totalt! Drog fram starthjälpen igen.
      Nu var det något mysko; När jag kopplade på den så visade den LOW BAT och bilen var stendöd.
      Slet fram en batteriladdare med starthjälp, dock av tvivelaktig kvalitet, som lät som att den boostade men som visade 0 Ampere.
      Tog lös pluskabeln, anslöt starthjälpen och då fungerade det – tills jag anslöt pluskabeln på batteriet, tvärdog.
      Sen var det samma kortslutningsfenomen med starthjälpen, så jag lyfte pluskabeln igen och drog på med starthjälpen där; och samma kortslutningsfenomen! Ruckade lite och vipps så fungerade det! Försökte hitta något sorts glapp i batterikabelskon eller klämman till starthjälpen, men det var aldrig något konsekvent glapp.
      Hursomhelst fick jag tillslut igång den och började mäta spänningen. 9.6 V… Både på batteriet och generatorn.

      Att generatorn kan behöva fixas hajar jag, men vad i helsikke ska orsaka kortslutningsfenomenet?

      #45834
      IMPREZA FOREVER
      Deltagare

        Köp ny på skroten ca 2000 spänn tyvärr

        #45835
        camata
        Deltagare

          Skroten säljer inte nytt?

          Renovering är ju fint billigare än 2.000:-.

          Fick dock ett samtal idag om att det inte var något fel på den… Måste ha bänglat som fasiken när jag mätte upp laddningen, eller så sög batteriet jävlat allt ur den.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.