Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1217
    AK_Impreza
    Deltagare

      bilen står nu i garage men ja är orolig inför sommaren…

      bilen har inte det draget som den hade förut,
      fläkten(kylaren) är trasig, kommer inte köra mycket utan den,
      så den måste bytas, fläkten rör sig inte alltså..

      kopplingen är slut, den är lätt som på en volvo, måste bytas oxå..

      men kan bilen gå så mycket sämre med tanke på det?

      kan det vara nått annat som skiter sig?
      Viner om bilen skitmycket när man gasar, vet inte vad det
      är för fel, kan den öppna dumpen vara en tjuv?

      Skulle vara skönt om nån i klubben testa den o kanske känner av vad som är fel…

      vill inte att det ska vara nå motormässigt fel,
      men känns som att alla fel kommit dom sista 50 milen innan ja kasta in bilen i garaget…

      bilen har “dött” 3-4 gånger när man varit ute o kört,
      helt plötsligt tappar motorn all effekt o den stannar o varvtalet går ner till 2-300…läskigt, plus alla andra felen ja har berättat om… + att 2ans växels syncringar börjar låta lite lite…

      Vad ska ja GÖRA??? 🙁 ;( Snälla världens bästa klubb hjälp mej!

      #43550
      frippe
      Deltagare

        Fläkten är ju elektrisk och gå på termostat, så den snurrar ju bara när det behövs.

        är du ute och gasar nångång så kan du svänga förbi mej så ska jag lyssna på den om du vill?

        /F

        #43552
        AK_Impreza
        Deltagare

          men min bil blir lätt överhättad i köer o liknande,
          är det ett vanligt impreza fel? elr betyder det att det
          är nå fel? ja måste uppna fönstrerna o dra på full värme för att
          tempen ska sjunka..

          #43548
          jraberg
          Deltagare

            Viner om bilen skitmycket när man gasar, vet inte vad det är för fel, kan den öppna dumpen vara en tjuv?

            usch då.. om det är när du brukar få ladd:
            Två saker jag kommer att tänka på med vinandet. IC-slang (mest troligt) eller turboras(låter MKT och mindre troligt)
            När min turbo rasade pga impellerblad som gick sönder så lät den som jag tro en säl låter..inget vinande. Men det låter ju olika beroende på vad som kan vara fel..

            Kan ju ha med vxl lådan att göra åxå, typ ngt lager..
            Men..
            Kolla slangkopplingarna, lossa och dra åt igen och se om du kan se ngn läcka(brukar komma lite olja bredvid slangkopplingen då) det är mitt första tips.

            edit. utan kylning till motorn så är du ute på hal is om du kör..och om den dör vid överhettning är inte konstigt.
            Vad har du gjort med henne(bilen) eg.?

            -johan försöker hjälpa så gott det går.

            #43553
            AK_Impreza
            Deltagare

              tack ska kolla det så fort ja kommer till garaget!

              Andreas – behöver all hjälp ja kan få 🙂

              #43549
              jraberg
              Deltagare

                dumpen kan ju faktiskt ha hängt sig och läcka så du aldrig får ngt ladd. Men då mår nog inte turbon så bra heller.(varvar ihjäl sig mer eller mindre)

                Lycka Till!

                -johan glad amatör

                #43547
                Manor
                Deltagare

                  Hej A-K !

                  Den ska inte gå varm när du står i köer. Du har två fläktar som ska gå igång vid behov. Det första du kan kolla är väl kablar och kontakter så att det inte bara har ärgat.

                  Att din bil går dåligt tror jag beror på att din LMM har pajat. Detta brukar jag alltid gissa på, och har på så sätt 90% rätt ;). Detta går att mäta upp och verifiera på Subaru verkstaden med Select Monitorn.

                  Mitt tips är att du bokar tid på Fürstenhoffs så fixar de bilen åt dig.

                  Spruta spruta…

                  #43559
                  Niklas
                  Deltagare

                    Som Mats säger, åk iväg med bilen till verkstad om du är rädd för att allt inte är rätt ställt. Det blir billigare än att köra tills det verkligen går sönder och du får ringa bärgare för att ta dig till verkstad.

                    #43556
                    specialized
                    Deltagare

                      Vinandet du hör kan vara slangen mellan LMM och Turbon, som lossnat (slangklämman) eller spruckit vid turbon.
                      Detta hände på min och då ven turbon betydligt högre.

                      Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      —————————————
                      Efternamnen på mina flickvänner är
                      —————————————
                      Jpg ,wmv och mpg 😉
                      —————————————

                      #43543
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Jag tänker ge dig ett gott råd AK.

                        Ta hand om bilen, lämna till folk som löser det, bränn inte en krona till på onödiga saker innan den är fullt fungerande igen.

                        /J – tyckte synd om dig, tills jag såg att du gjorde en “AK” i Marias bussningstråd… 😛

                        #43554
                        AK_Impreza
                        Deltagare

                          ja jag ska ta hand om den sam 🙂
                          mycket viktigare att motorn mår bra än att börja trimma..

                          Ja jag brukar göra några “AK’s” ibland…

                          Men men nu vill ja bara få min impreza 100% !

                          Tack för all hjälp allihopa…

                          Vem tycker du ja ska lämna in den hos sam?
                          där det inte kostar skjortar för att dom ska kolla igenom bilen?

                          Andreas – som känner sig riktigt noob ibland 🙁

                          #43544
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Fürstenhoff verkar ha en riktigt duktig mekaniker i Gregor. 🙂
                            Lämna in det och få dem att se över vad som gått snett, och begär prisförslag på eventuella reparationer så är du förberedd på fakturan i alla fall. 😉

                            Du kan ju börja med att kika på slangar mellan turbo – ic – insug, och byta tillbaka till standard dumpventil, det kan du ju trots allt göra själv.

                            Vinandet är antingen en läcka, eller en rasad turbo, det första är billigare, se över slangarna.

                            /J

                            #43551
                            Kalleman
                            Deltagare

                              Låter som att bakaxeln går utan olja, själv hört! Lägg en koll på nivån i låda och bakaxel.
                              Men uppstod inte ljudet precis efter att dom byggde avgasröret?. 😉

                              Varmkör bilen länge, stiger tempen o fläktarna står stilla, lägg en koll på säkringarna och kablars till en början.

                              #43545
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                …ummm, hur får man ett kraftigt vinande som uppstår när man gasar till att bakaxeln går torrt? 😀

                                /J

                                #43557
                                Martinr
                                Deltagare

                                  min låda lät som tusan en tid och det var utgående kardanaxellager (eller nåt åt det hållet) som var kass.
                                  trollspeed sade att de kunde reparera den men jag gick till försäkringsbolaget eftersom jag hade maskinskadegaranti från dem.
                                  ljjudet den gav ifrån sig skulle kunna jämföras med en elmotor och fanns på samtliga växlar samt att backen lät som helt rakskuret (mycket starkt ljud iaf).

                                  vet inte om det är till någon hjälp men starkt vinande när man gasade fanns på min S70 T5 med… det var en slang som givit upp och läckte som tusan. bilen tappare mycket kraft och lät som tusan, löstes med kraftigare slang.
                                  skulle det inte kunna vara så att pga ljud och dåligt med kraft vara så att slangen efter turbon har fått en spricka med?! bara en lite långsökt gissning!

                                  lycka till!

                                  Mvh Martin

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.