Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32649
    kribbe
    Deltagare

      jag har nu byt motor i folkracebilen då den andra var kass (ingen komp alls).

      Så för skojs skull nu när jag har en motor liggandes att leka med, vad kan man göra med dessa?
      Chip, kam portning, planing?
      Att det kostar lite är jag beredd på.

      Så alla tips är välkommna.

      Motorn är som sagt en 2.2:a från en legacy 1991 års modell med 136hp

      #271201
      hedberg____
      Deltagare

        har exakt samma motor och samma fundering..

        #271211
        kribbe
        Deltagare

          En tanke som jag tänker på. extraktorrör på en subaru……går det och gör det i så fall någon skillnad.

          Tänkt på att det är till en folkracebil, så får jag ut 20hp till så är jag supernöjd. det är det där lilla sista i motorn som fattas när man försöker köra om dom andra.

          #271196
          Adam K
          Deltagare

            Det är ju knappt någon som trimmar Subarus sugmotorer då det är enklare att köpa en turbo.
            Men jänkarna har ju sina 2.5RS, kolla på amerikanska sidor om vad de gör.
            (Fast generellt är det väl samma som alla sugmotorer, fast alla ‘topp-jobb’ blir dubbelt upp…)

            #271197
            Turbovin
            Deltagare

              En kompis byggde turbo på en sån motor istället, lär va det mest kostnadseffektiva men det är inget för folkrace antar jag.

              #271212
              kribbe
              Deltagare

                Nej det är ju tyvärr inget för folkrace då man inte får ha turbo i folkrace. Enbart sugmotorer. 🙂
                Det mesta grejerna har jag kontakter som i så fall kan fixa så det jag är ute efter är ren fakta på trim till sugmotor.

                Så vad kan man då göra utan att motorn skadas, går topparna att plana? portning? extraktor?

                Jag håller på att kolla upp ifall ecu:n går att chippa/optimera hos en som säljer subaru och trimmar/kör rallysubaru

                #271202
                hedberg____
                Deltagare

                  ja har byggt ett extraktor till min folkrace bil men svårt å säga om de gör nån skillnad ja tyckte de känndes bättre men svårt å säga när man inte mäter effekt.. du får gärna säga till om du hittat nån som kan chippa/optimera ecun.. kan försöka fixa bild på extraktorn sen.

                  #271213
                  kribbe
                  Deltagare

                    lite uppdatering från subaru firman som jag frågade om chippning
                    Chippa går inte om man inte byter styrning helt.
                    Däremot en “lättare” grej man kunde göra är att öka bränsletrycket och ställa tändningen (kommer inte ihåg vilket håll) och då skulle det bli en 10 hästar till i bästa fall.

                    #271215
                    kribbe
                    Deltagare

                      Om ni nu förstår ritningen. Kan detta fungera som extraktoravgasrör?

                      Det blir ju då fyra nästan lika långa rör som går ihop till ett.

                      #271203
                      hedberg____
                      Deltagare

                        ja tänkte bygga mitt nästa extraktor sådär men de ja har på nu är byggt typ lika som turbons grenrör fast rakt bakåt vid upppipen å den kolektorn lite längre bak.

                        #271216
                        kribbe
                        Deltagare

                          satt och slösurfade och snubblade över denna sidan.
                          Kan detta vara något att bygga efter.
                          Frågan är ska alla fyra rören gå ihop till ett eller ska man gå ihop med två först som den dessa säljer?

                          Vilket är bäst……eller rättare sagt hur säger läran om extraktorrör hur det ska byggas?

                          http://www.bluepower.se/sv/produkter/styling-tuning/bilmodeller/subaru/impreza/prestanda/subaru-impreza-95-05-non-turbo-stainless-steel-header.html

                          #271217
                          kribbe
                          Deltagare

                            ja tänkte bygga mitt nästa extraktor sådär men de ja har på nu är byggt typ lika som turbons grenrör fast rakt bakåt vid upppipen å den kolektorn lite längre bak.

                            satt och slösurfade och snubblade över denna sidan.
                            Kan detta vara något att bygga efter.
                            Frågan är ska alla fyra rören gå ihop till ett eller ska man gå ihop med två först som den dessa säljer?

                            Vilket är bäst……eller rättare sagt hur säger läran om extraktorrör hur det ska byggas?

                            Det hävdas i och för sig inte att det är ett extraktor på hemsidan…..

                            http://www.bluepower.se/sv/produkter/styling-tuning/bilmodeller/subaru/impreza/prestanda/subaru-impreza-95-05-non-turbo-stainless-steel-header.html

                            #271218
                            kribbe
                            Deltagare

                              ja tänkte bygga mitt nästa extraktor sådär men de ja har på nu är byggt typ lika som turbons grenrör fast rakt bakåt vid upppipen å den kolektorn lite längre bak.

                              Då är jag kanske på rätt väg då. tänkte att går man ihop på mitten först innan man svänger av lite sidleds där avgasröret går original så får man fyra nästan lika långa rör….om jag har fattat det rätt hur extraktor ska byggas

                              #271204
                              hedberg____
                              Deltagare

                                typ sådär de ja fast åt anda hållet å de är längre dom går ihop till två först sen till ett.. så 4-2-1 men va som är bäst vet ja inte..

                                #271219
                                kribbe
                                Deltagare

                                  testade lite bonnatrim ikväll (och jag e till och med bonnapåg 😛 )
                                  Monterade en ställbar BTR (bränsletryckregulator).

                                  Några frågor då, då det verkar vara delade meningar på installation på world wide web.
                                  Då jag får tillfället inte hade grejor till att bara montera den justerbara istället för original så monterade jag den efter original BTR (kör med bägge då)

                                  1.vacuumslangen, ska den gå till bägge eller bara den nya (det är detta det är delade meningar om på webben)
                                  2.Hur bra stämmer bränsletrycksklockan på den nya då den är efter en form av strypventil redan
                                  3.Hur högt vågar jag skruva trycket med hjälp av mätaren på den nya BTR:n Hittar inget bra ställe att koppla in en bränsletrycksmätare innan BTR: orna

                                  Och tänk nu på att det är en folkracebil så vissa hållbarhetsaspekter tummar jag på 😛

                                  Testkörde lite på grusvägarna där hemma, jag vet inte om det bara sitter i huvudet men de kändes som om bilen blev lite rappare på gasen. Och då ställde jag den nya BTR:n så att den vissade 3bar vid tomgång

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.