Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1792
    gulogulo
    Deltagare

      jag har en -99 som är chippad och utrustad med sportavgassystem och sportluftfilter. Jag är supernöjd med att vara Imprezaägare!

      Inför framtiden undrar jag dock vad man kan göra för att öka effekten ytterligare. är nästa steg en större turbo? Då behöver man väl en stor laddluftkylare? Vad kostar allt? Har pratat med Forsbergs och de sade ca 15 000 kr monterat och klart. Jag tycker att det låter lite för billigt, hm?

      Klarar koppling och låda all dennna effekten? Jag har hört att det rör sig om ca 330 hk totalt i så fall.

      Vad kostar förstärkning för koppling?

      #46926
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Att nudda 300 hk gränsen (med driftsäkerhet) rör sig om en stor bunt pengar.

        Turbobyte (IHI VF22) – 15k
        Frontmonterad IC (HKS) – 15k
        Mappningsbar ECU (Link, Unichip, Motec) – 10-30k

        Spridarna är tydligen ett kaptiel där de lärde tvistar…om jag minns rätt skall original vara på 380 cc, och ganska precis klara av 300 kusar.
        Man bör nog ha en liten extra fond för uppgradering av kolvar och stakar – och byta dessa innan det rasar.

        Sedan har vi resten av drivlinan…förstärkt låda med rakskuret kostar från 25 och uppåt, AP-racing koppling 6k.

        Det är säkert inga problem att närma sig 270-280 kusar med ett Superchip, eller annan liknande ecu-lurar-pryl-som-bara-höjer-turbotrycket-och-inget-annat (HUGA-RYS-KRÄKS), men en rejäl motorrenovering lär inte dröja på sig.

        🙂

        /J

        #46927
        my00
        Deltagare

          Ang. spridare så finns det att köpa begagnade STI diton på mrtrallys for sale sida. Tror de hade 440Cc kapacitet istället för våra 380.

          //Danne

          #46928
          my00
          Deltagare

            >Ang. spridare så finns det att köpa begagnade STI diton på mrtrallys
            >for sale sida. Tror de hade 440Cc kapacitet istället för våra 380.
            >
            >//Danne

            Rättning, läste någonstans att Imprezan (99-00) fick de något större spridarna ifrån STI på 440 Cc. Har dock inte textbevis för detta då jag inte kommer ihåg var jag såg det (scoobynet?????).

            //Danne

            #46929
            my00
            Deltagare

              Jag såg dessutom att man kan köpa hejgjutna block ifrån england, för straxt under 1000 pund. Tycker jag skulle kännas säkrare om man har trim-planer.

              //Danne

              #46930
              Wiklundh
              Deltagare

                Jag inte någon expert men om du ska hera krut i bilen så skulle jag tro att du MÅSTE byta koppling det första du gör.
                330Hk tvivlar jag att man trycker ut ur en GT på såg låg budget.
                Om du ska ha över 300Hk så blir det nog att modda MYCKET.

                mvh

                Michael

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.