› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimmning!!!?
- Detta ämne har 29 svar, 2,042 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2003 kl. 21:02 #2093
Marcus111
DeltagareHejsan!
Jag har en Impreza GT 00:a som jag skulle vilja få lite mer snurr på =)
Har kollat runt lite på olika grejjor, men vet inte riktigt vad man ska köpa.Det som sitter på för närvarande är:
3″ Ferrita system utan kat
K&N Luftfilter
Chip. Vet inte vilken kvalisort det är men skall vara någon seriös firma i Västerås trakten som monterat det. (Förra ägaren som köpt).Bilen går som en klocka och turbon laddar 1 bar som mest.
Ska man satsa på ny ic och turbo och isåfall vilka?
Hade inte tänkt mig några värsting grejjor men ändå få lite mer ork i den.Någon som har några förslag?
19 mars, 2003 kl. 11:16 #49353griml0ck
DeltagareDu skulle ju kunna höja laddtrycket lite. Jag vågar inte ge ifrån mig några siffror eftersom jag är oerfaren inom detta område, men högre än 1 bar ska de väl gå o ladda med dom modsen du har. Kolla upp vad du har för chip o få de ordentligt mappat ska väl ge några kusar.
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com19 mars, 2003 kl. 23:47 #49356Marcus111
DeltagareIngen mer som har några förslag?
Kom igen nu! Jag måste dra polarns Saab 93 aero ordentligt nu. Måste visa vad ”subban” går för!
Är sugen på att göra nåt nu innan vår/sommaren =)Mvh
//Marcus
20 mars, 2003 kl. 06:45 #49337SecretAgentMan
DeltagareMappning, större turbo och se över soppasystemet – gör det ORDENTLIGT.
”Chippet” är med största sannorlikhet ett ”Superchip” vilket inte gör något annat än sätter ett tak på vilket laddtryck styrboxen ser – som i sin tur gör att man kan ladda precis hur mycket som helst ( Bad Thing ™).Jag skulle plocka bort det skrotet personligen.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 07:40 #49357Marcus111
DeltagareOk…
Måste kolla upp vilka som installerat chippet.Men vilken turbo ska man köpa?
Har hittat några som heter Td04 och Td05.
Är någon av dessa bra?20 mars, 2003 kl. 07:48 #49338SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Mar-20-03 AT 08:49AM (GMT)
TD05-16G med lite pill (i standardskick är den sisådär) är en trevlig sak – OM du har en bra (frontmonterad) intercooler, och skall mappa om bilen. 🙂Jag skulle inte använda den tillsammans med den vanliga toppmonterade saken.
En VF30 (jag kan fortfarande få tag i dessa för otroligt bra priser ifrån en leverantör förresten 😉 ) skulle sitta som en smäck tillsammans med en Link ECU eller EcuTEK från Prospeed.
Vad har du för årsmodell?
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 09:05 #49358Marcus111
DeltagareÅrsmodell 2000
ok. låter intressant!
Vad pratar vi om i prisväg för dessa delar?
20 mars, 2003 kl. 09:31 #49339SecretAgentMan
DeltagareDu har PM. 🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 09:45 #49352SpeedyGT
DeltagareHmmm, man måste väl inte ha en FMIC för att köra en TD05.
Den ska fungera klockrent med standard IC.
Enelska pojkarna har ju kört den upp till 340hk med standard IC
om jag inte minns fel….Du måste nog tänka till rejält vad du är ute efter INNAN du handlar.
Själv prioriterar jag laddning på låga varv, vill ju inte vänta
på att det ska hända nått förrän ~4000 varv.
Som sagt tänk till och läs alla inlägg som finns ang. trim.20 mars, 2003 kl. 10:06 #49340SecretAgentMan
DeltagareJag är inte övertygad alls, då man sällan får något gratis…
TD05:an är ett praktexempel på detta…snabb spool, bra flödeskapacitet, och krallig impeller – men med en relativt kass verkningsgrad.Jämfört med min gamla IHI-hybrid så får jag ladda betydligt mer för att bilen skall kännas lika rapp, vilket för mig innebär mera värme.
Det fungerar säkert jättebra med lilla ic:n om man inte är typen som gärna håller ned pedalen. 😉
340 hk, toppmonterat och t.ex en dag på banan låter som ett recept på ras i mina öron. 😀
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 10:32 #49341SecretAgentMan
DeltagareDu vet att du vill ha en ordentlig IC Micke… 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 11:22 #49359Marcus111
DeltagareMen om jag skulle köpa en VF30 + EcuTEK.
Fungerar det med orginal ic? Vad skulle det göra effektmässigt?
Hur mycket kan man ladda då?20 mars, 2003 kl. 11:56 #49342SecretAgentMan
DeltagareRunt 1,3 bar (i mellanregistret, och bortåt 1,2 på toppen) kan man ladda med en vettig turbo utan att det går snett med lilla ic:n. 🙂
Detta torde ge en bit över 300 hk.
Byter du turbo SKALL du gå på Tek3 (en mappad tek2:a).
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 mars, 2003 kl. 12:11 #49360Marcus111
DeltagareOk.
Låter alldeles utmärkt.
Vad skulle en VF30 turbo landa på för pris? (Du kände väl nån som sålde).Nu börjar jag bli riktigt sugen! =)
//Marcus
20 mars, 2003 kl. 12:14 #49343SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Mar-20-03 AT 01:15PM (GMT)
…jag har skickat ett till pm till dig – du har säkert en röd flagga och en länk längst uppe som talar om att du har meddelanden. Om inte – logga in på första sidan på bbs:en.🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.