SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trimmtankar: Ecutek vs Cobb

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4564
    gubel
    Deltagare

      Skall trimma min WRX 2003 (Icke STI) som i dagsläget har VF35 Turbo , BTR , FM Intercooler, Öppet filket , Downpipe, Racecat et.c..

      Min första tanke var Ecutek men den stora nackdelen är priset (nästan 9000kr).

      Efter ha läst ett antal amerikanska biltidningar börjar jag fundera på att flasha ecu själv med hjälp av Cobb tuning et.c.

      Vad tror ni om resultatet och vet ni någon hårdvara/mjukvara som skulle fungera med min VF35a.

      Målet är 320-340 hk.

      #66186
      MariaimprezaGT
      Deltagare

        ojoj, billigare än så blir de aldrig…. Du bör inte pilla med nåt själv så länge du inte har råd i att byta till en ny motor…

        De flesta som trimmar har en budget på 20-350 k. För 20k kan du byta turbo, luftfilter, avgassytem o ecuteka, om du har tur å köper beggad bolt on turbo som inte leverarar så mkt effekt..

        Man bör dock lägga kanske 20 till innan du får en trevlig bil. Då lägger jag till spridare då dina orginal inte räcker så långt o ecutek bör ha en duty på runt 85%, jag skulle iaf inte riskera mer. FMIC kostar nånstans runt 4-20k. Så en lite större turbo, helst ny, eller renoverad.

        Lite beroende på vad man har för motor så börjar den behöva nya delar nånstans vid 350-400 hk. Vad du än hittar på så börjar kostnaden där på iaf 20 k, då får du nån som öppnar, portar topparna, slipar in ventiler, planar, sätter på en ny topppackning och stänger. Ska du byta ut nåt där så kan du räkna med från 20-200k till.

        Sen får man inte glömma allt runt om. Kopplingen brukar ge sig snabbt när de börjar vankas lite mer effekt. Coilovers blir ett måste, bra däck är viktigt, bromsar är av stor betydelse.

        Ska du gå ännu längre så behöver du byta ut allt i topparna, du måste ha bättre bränsleledning, bättre pump, fuelrail. Oljetråget kan vara bra å byta, antingen mot en större eller mot en torrsump, oljekyl är en bra sak o byta. Ska du ge dig på de extrema så får du även byta skitsaker som motorfästen o sådana saker.

        alla småsaker kostar massor. nya clips, nya bultar (man har ju inte råd å snåla på bultar när man lagt ner ett antal månadslöner på motorn). Nya remmar, vattenpump, oljepump med bättre flöde, alla packningar till motorn osv. Styrsystem måste du ha ett bra, så fort du har gjort mer än steg 1 egentligen. Växellådan kanske måste bytas, där är 25-50k till, lite beroende på vad man väljer o vad som dyker upp.

        Vilken väg till mer effekt du än tar önskar jag dig lycka till. Men att tycka att 9000 är dyrt får nog de flesta o drömma om den tiden då de inte tyckte att de behövde börja trimma bilen..

        Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

        Mobil: 0763-498601
        Mail: maria@wroom.org

        #66181
        Pedersen
        Deltagare

          Cobbs AccessPORT funkar väl inte ihop med en Euro-spec ECU så det är väl inte så mycket att fundera på?

          #66183
          SPiKE
          Deltagare

            ..massa vettigt…

            Men att tycka att 9000 är dyrt får nog de flesta o drömma om den tiden då de inte tyckte att de behövde börja trimma bilen..

            Så rätt som det är sagt. 😀

            #66189
            gubel
            Deltagare

              Jag har redan en bil med alla de extra delarna, så dom inköpen är gjorda. Den skall ha 300hk enligt tidigare ägare men känns allt annat än det.

              Min fråga nu är enkel. Ecutek eller ifall det finns andra alternativ som ex Codd till min WRX. ?

              #66190
              gubel
              Deltagare

                Tittar på en ecu flasher som heter UTEC Turbo XS som har förprogrammerade mappar. Någon som kör med den?

                Sedan läser jag på forum att UNIchip är populärt i Usa, någon som mappar det här och vad kostar det tror ni ?

                #66187
                MariaimprezaGT
                Deltagare

                  Om du ska titta på lösningar till mjukvara, bry dig för GUDS SKULL inte dig om USA och deras åsikter… De är typ 20 år efter i utvecklingen å befinner sig i det stadiet där dem proppar bilarna fulla med dyra saker som de sen inte använder…. Hydra är poppis i USA, ett gratis styrsystem, totalt kasst är de. De känner knappt till system som Autronic eller MoTec. Eller så säger ”WOOOW SÅ DYRT!!!” när de har lagt ut ett par hundra tusen på allt annat… De enda som räknas i USA är WOW faktorn, den som har mest fräcka delar i sin bil vinner….

                  Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                  Mobil: 0763-498601
                  Mail: maria@wroom.org

                  #66191
                  gubel
                  Deltagare

                    Så sant Maria. Men ville bara se ifall det fanns andra alternativ till Ecutek.

                    Blir Ecutek som det ser ut nu. Bara en stor service innan….

                    #66188
                    MariaimprezaGT
                    Deltagare

                      Alltid bra med en stor service innan trimning. Byt även tändstiften så kan du efter några hundra mil kolla hur bilen mår o går 🙂

                      Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                      Mobil: 0763-498601
                      Mail: maria@wroom.org

                      #66176
                      Janne248
                      Deltagare

                        Skall trimma min WRX 2003 (Icke STI) som i dagsläget har VF35 Turbo , BTR , FM Intercooler, Öppet filket , Downpipe, Racecat et.c..

                        Har du redan ALLT det där på bilen och inte har mappat om?? Låter farligt i mina öron att INTE mappa om … motorras är dyrare än 9000SEK

                        #66195
                        klew
                        Deltagare

                          Skall trimma min WRX 2003 (Icke STI) som i dagsläget har VF35 Turbo , BTR , FM Intercooler, Öppet filket , Downpipe, Racecat et.c..

                          Har du redan ALLT det där på bilen och inte har mappat om?? Låter farligt i mina öron att INTE mappa om … motorras är dyrare än 9000SEK

                          QFT… snåla inte för det blir dyrt i längden… vilket vissa får erfara den hårda vägen ;(

                          —————————————–
                          Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
                          http://www.garaget.org/?car=108359
                          Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
                          —————————————–

                          #66184
                          Bodyshot
                          Deltagare

                            Herrejösses, byta till större turbo utan att ha mappat om tycker jag låter som att du kan få ett ras på motorn när som helst…..

                            #66192
                            gubel
                            Deltagare

                              Den skall vara ommappad enligt tidigare men det känns verkligen inte som att den har de extra hästarna.

                              JRM skall få ut 340 hk med min setup vilket inte är fyskam.

                              #66196
                              rigdab
                              Deltagare

                                Mycket skrämmanade ord har spridits här.

                                Mitt råd är att gå din egen väg, besök dessa sidor:

                                tactrix.com
                                openorg.com
                                romraider.com
                                xpttuning.com

                                Har använt mig av allt detta, lås dig inte till ecutek när det finns bättre alternativ.

                                Lycka till!

                                #66182
                                Adam K
                                Deltagare

                                  Men om din bil redan är ommpappad så måste ju ecutek-licensen redan vara betald, då ska ’nästa’ ommappning bara kosta timpenningen.
                                  Då finns det *ingneting* som är billigare än ecutek.

                                  Vad kör bilen med för turbotryck?
                                  Och skärma av filtret från motorn om det inte redan är gjort, stjäl mycket effekt att suga varm motorrumsluft.

                                  I övrigt, lyssna på Maria, hon snackar inte skit.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.