› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimmtankar: Ecutek vs Cobb
- Detta ämne har 26 svar, 3,553 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av
Durasell.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2009 kl. 12:37 #4564
gubel
DeltagareSkall trimma min WRX 2003 (Icke STI) som i dagsläget har VF35 Turbo , BTR , FM Intercooler, Öppet filket , Downpipe, Racecat et.c..
Min första tanke var Ecutek men den stora nackdelen är priset (nästan 9000kr).
Efter ha läst ett antal amerikanska biltidningar börjar jag fundera på att flasha ecu själv med hjälp av Cobb tuning et.c.
Vad tror ni om resultatet och vet ni någon hårdvara/mjukvara som skulle fungera med min VF35a.
Målet är 320-340 hk.
6 november, 2009 kl. 14:13 #66186MariaimprezaGT
Deltagareojoj, billigare än så blir de aldrig…. Du bör inte pilla med nåt själv så länge du inte har råd i att byta till en ny motor…
De flesta som trimmar har en budget på 20-350 k. För 20k kan du byta turbo, luftfilter, avgassytem o ecuteka, om du har tur å köper beggad bolt on turbo som inte leverarar så mkt effekt..
Man bör dock lägga kanske 20 till innan du får en trevlig bil. Då lägger jag till spridare då dina orginal inte räcker så långt o ecutek bör ha en duty på runt 85%, jag skulle iaf inte riskera mer. FMIC kostar nånstans runt 4-20k. Så en lite större turbo, helst ny, eller renoverad.
Lite beroende på vad man har för motor så börjar den behöva nya delar nånstans vid 350-400 hk. Vad du än hittar på så börjar kostnaden där på iaf 20 k, då får du nån som öppnar, portar topparna, slipar in ventiler, planar, sätter på en ny topppackning och stänger. Ska du byta ut nåt där så kan du räkna med från 20-200k till.
Sen får man inte glömma allt runt om. Kopplingen brukar ge sig snabbt när de börjar vankas lite mer effekt. Coilovers blir ett måste, bra däck är viktigt, bromsar är av stor betydelse.
Ska du gå ännu längre så behöver du byta ut allt i topparna, du måste ha bättre bränsleledning, bättre pump, fuelrail. Oljetråget kan vara bra å byta, antingen mot en större eller mot en torrsump, oljekyl är en bra sak o byta. Ska du ge dig på de extrema så får du även byta skitsaker som motorfästen o sådana saker.
alla småsaker kostar massor. nya clips, nya bultar (man har ju inte råd å snåla på bultar när man lagt ner ett antal månadslöner på motorn). Nya remmar, vattenpump, oljepump med bättre flöde, alla packningar till motorn osv. Styrsystem måste du ha ett bra, så fort du har gjort mer än steg 1 egentligen. Växellådan kanske måste bytas, där är 25-50k till, lite beroende på vad man väljer o vad som dyker upp.
Vilken väg till mer effekt du än tar önskar jag dig lycka till. Men att tycka att 9000 är dyrt får nog de flesta o drömma om den tiden då de inte tyckte att de behövde börja trimma bilen..
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org6 november, 2009 kl. 15:55 #66181Pedersen
DeltagareCobbs AccessPORT funkar väl inte ihop med en Euro-spec ECU så det är väl inte så mycket att fundera på?
6 november, 2009 kl. 16:10 #66183SPiKE
Deltagare..massa vettigt…
Men att tycka att 9000 är dyrt får nog de flesta o drömma om den tiden då de inte tyckte att de behövde börja trimma bilen..
Så rätt som det är sagt. 😀
6 november, 2009 kl. 16:30 #66189gubel
DeltagareJag har redan en bil med alla de extra delarna, så dom inköpen är gjorda. Den skall ha 300hk enligt tidigare ägare men känns allt annat än det.
Min fråga nu är enkel. Ecutek eller ifall det finns andra alternativ som ex Codd till min WRX. ?
6 november, 2009 kl. 16:38 #66190gubel
DeltagareTittar på en ecu flasher som heter UTEC Turbo XS som har förprogrammerade mappar. Någon som kör med den?
Sedan läser jag på forum att UNIchip är populärt i Usa, någon som mappar det här och vad kostar det tror ni ?
6 november, 2009 kl. 16:45 #66187MariaimprezaGT
DeltagareOm du ska titta på lösningar till mjukvara, bry dig för GUDS SKULL inte dig om USA och deras åsikter… De är typ 20 år efter i utvecklingen å befinner sig i det stadiet där dem proppar bilarna fulla med dyra saker som de sen inte använder…. Hydra är poppis i USA, ett gratis styrsystem, totalt kasst är de. De känner knappt till system som Autronic eller MoTec. Eller så säger ”WOOOW SÅ DYRT!!!” när de har lagt ut ett par hundra tusen på allt annat… De enda som räknas i USA är WOW faktorn, den som har mest fräcka delar i sin bil vinner….
Mail: maria@wroom.org6 november, 2009 kl. 18:31 #66191gubel
DeltagareSå sant Maria. Men ville bara se ifall det fanns andra alternativ till Ecutek.
Blir Ecutek som det ser ut nu. Bara en stor service innan….
6 november, 2009 kl. 18:55 #66188MariaimprezaGT
DeltagareAlltid bra med en stor service innan trimning. Byt även tändstiften så kan du efter några hundra mil kolla hur bilen mår o går 🙂
Mail: maria@wroom.org6 november, 2009 kl. 19:41 #66176Janne248
DeltagareSkall trimma min WRX 2003 (Icke STI) som i dagsläget har VF35 Turbo , BTR , FM Intercooler, Öppet filket , Downpipe, Racecat et.c..
Har du redan ALLT det där på bilen och inte har mappat om?? Låter farligt i mina öron att INTE mappa om … motorras är dyrare än 9000SEK
6 november, 2009 kl. 23:32 #66195klew
Har du redan ALLT det där på bilen och inte har mappat om?? Låter farligt i mina öron att INTE mappa om … motorras är dyrare än 9000SEK
QFT… snåla inte för det blir dyrt i längden… vilket vissa får erfara den hårda vägen ;(
—————————————–
Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
http://www.garaget.org/?car=108359
Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
—————————————–7 november, 2009 kl. 08:46 #66184Bodyshot
DeltagareHerrejösses, byta till större turbo utan att ha mappat om tycker jag låter som att du kan få ett ras på motorn när som helst…..
7 november, 2009 kl. 11:36 #66192gubel
DeltagareDen skall vara ommappad enligt tidigare men det känns verkligen inte som att den har de extra hästarna.
JRM skall få ut 340 hk med min setup vilket inte är fyskam.
8 november, 2009 kl. 17:40 #66196rigdab
DeltagareMycket skrämmanade ord har spridits här.
Mitt råd är att gå din egen väg, besök dessa sidor:
tactrix.com
openorg.com
romraider.com
xpttuning.comHar använt mig av allt detta, lås dig inte till ecutek när det finns bättre alternativ.
Lycka till!
9 november, 2009 kl. 07:18 #66182Adam K
DeltagareMen om din bil redan är ommpappad så måste ju ecutek-licensen redan vara betald, då ska ’nästa’ ommappning bara kosta timpenningen.
Då finns det *ingneting* som är billigare än ecutek.Vad kör bilen med för turbotryck?
Och skärma av filtret från motorn om det inte redan är gjort, stjäl mycket effekt att suga varm motorrumsluft.I övrigt, lyssna på Maria, hon snackar inte skit.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.