› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimmtankar: Ecutek vs Cobb
- Detta ämne har 26 svar, 3,553 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Durasell.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2009 kl. 14:04 #6619910 november, 2009 kl. 20:37 #66193
gubel
DeltagareHar kopplat en dator till ecu:n och tydligen ingen licens. Därmed 8000kr för en mappning hos Ecutek.
rigdab – interessant men det verkar inte helt enkelt. Mjukvaran och alla konfigierationer verkar vara väldigt röriga. Något som du klarar av?
gilarski – förstod inte riktigt, var slutsatsen att satsa på ecutek?
11 november, 2009 kl. 05:07 #66180Mats
DeltagareVilken dator?
Har du varit hos JRM eller Autotech?Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson11 november, 2009 kl. 08:02 #66197rigdab
DeltagareSuck, mothugg direkt.. Det är så att det krävs antagligen större hjärnkapacitet att pyssla med sånt här än de flesta svennar har.
Lycka till!!! Kom ihåg att det viktigaste är att kunna logga för att se hur motorn uppför sig, även en otrimmad sådan!!!!!!11 november, 2009 kl. 08:31 #66185Bodyshot
DeltagareInte så krångligt som det verkar, bara att ladda ner ecuflash och romraider, ladda ner definitionerna, installera allt och bara att flasha till och från ECU:n, använd romraider till att logga valfria parametrar för att se hur motorn mår. Till exempel laddtryck,ev spikningar,70-80 olika parametrar att välj bland.Går även att koppla in bredbandslambdan LC-1 till romraider.Sen ett program som heter Learning wiew, som läser av ev lagrade spikningar som leder till permanenta sänkningar av tändningen inom det området som spikningarna har uppkommit.Vissa motorer går ju piggare efter att man resetat ECU:n och det är bland annat därför.Sen ser man också lagrade ”luft/bränsleflöden”, där man kan avläsa om du har ev luftläckage.Jag har ej kvar kabeln, men den kostar ca 1800kr med frakt och moms från USA.Läs på lite mera, skicka mig ett pm om mera info/förklaring krävs.Har även en bra mapp till STI -08 om någon är intresserad att prova, en förfinad mapp av den som finns hos XPT tuning.Dock krävs K&N filter och ny DP med/utan kat.Även en kabel…
Låter som att spela roulette med motorn enligt mig!!
11 november, 2009 kl. 12:10 #66178Kvarnis
DeltagareAlltså…
Det är inger fel med att hemma pula…om man vet vad mans sysslar med.Men man bör ha en wb-lambda och någon form av knack kontroll.
Man bör dock vara medveten vad man gör, då det blir dyrt om det går ått skogen.ECU mässigt finnsdet med lr utan maf igentilgen.
Sen är det den som mappar om gör stora skillnaden.Dom som är proffs på mappa gör det bättre än oss andra, så är det bara…är ju som med dom flesta yrken.
11 november, 2009 kl. 21:41 #66194gubel
DeltagareJa, jag har varit hos ecutek för att läsa av men ingen licens där.
När det kommer till att mappa själv är jag vilse. Finns det inga färdiga mappar för en vf35 et.c.? Låter intressant med tanke på att man troligen kommer uppgradera till en nyare STI under kommande år.
12 november, 2009 kl. 06:00 #66198rigdab
DeltagareYrkesmän, javisst. Men hur många yrkesmän finns det nu som slarvar???
Litar inte på dessa något mera, jag fixar även badrummen själv:-).
Kolla in romraider.com. Där kan du logga alla möjliga parametrar inklusive knock, Även koppla in bredbandslamda till detta program.
Vet man vad man gör och har huvudet på skaft, och inte gör några idiotmappningar så är det inte värre än ECUTEK.
Du har ju möjlighet att koppla upp datorn när du vill för att kolla av läget.
Finns den möjligheten när du kör ECUTEK?
De finjusterar ju under landsvägskörning, men det är ju bara under en kortare stund. Det borde göras kontinuerligt, månadsvis kanske.
ECUtek är nog bästa valet för svensson, men är du perfektionist så finns det andra vägar att gå.12 november, 2009 kl. 15:03 #66179Kvarnis
DeltagareEn parantess är att org.knock sensor funktion är inte tillräckligt säker för att klara motorn.
Hörlurar alt bätte knack utrusting är att föredra.
Vet dock inte vad ex B20mannen anväder men skulleg gissa på att han inte lutar sig mot orginal senorn i bilarna…men jag vet inte säkert dock.
Det funkar väl dock hyfsat om man även har någon forma av externt varningsystem typ knocklink etc. som hjälp så man inte håller stumt när det spikar.
12 november, 2009 kl. 18:45 #66177Manor
DeltagareJa, jag har varit hos ecutek för att läsa av men ingen licens där.
…och vart någonstans åkte du då?
Om din bil är mappad och det inte är med EcuTek…så kan man ju undra på vilket sätt det är gjort. Är det inte bara att kolla med den förre ägaren?
28 januari, 2013 kl. 01:11 #66200Durasell
DeltagareSkulle dock gärna vilja veta vem som har denna XPT mapp till STI -08 om den fortfarande finns att ”låna”.
Försöker lära mig Romraider och ecu flash nu när ja har nytt avgas och filter liggande så ja kan mappa o mecka dit delarna någon gång 🙂28 januari, 2013 kl. 01:14 #66201Durasell
Deltagare…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.