- Detta ämne har 40 svar, 8,022 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2012 kl. 22:21 #27774IggeDeltagare
Tjena tjena!
Jag tänkte starta en liten projekttråd som (förhoppningsvis) kommer ligga på en ganska billig och simpel nivå. Det kommer skrivas mycket om vad som redan hänt och jag kommer delvis ha tråden för att det kan vara kul att följa vad man gjort och även för att kunna få åsikter från andra entusiaster.
Jag kan ju börja med att introducera mig själv. Är ni inte intresserade kan ni hoppa ner en bit. 🙂
Mitt namn är Erik och jag föddes in i det som inte allt för sällan kallas TV-spelsgenerationen.Jag är i första hand motorcykelintresserad, kör både “gata” (grus) och lite motions-motocross. Inom MC-delen känner jag att jag har ett hyffsat hum om hur saker ligger till.
Vid tolv års ålder hittade jag en Impreza-broschyr som jag fann lite intressant. Efter att ha läst den 20 gånger var jag fast. Jag skulle ha en Impreza! Som första bil också!
Fast så blev det inte.
Men efter att ha haft ett taskigt jobb med pendling som sedan byttes ut till ett på cykelavstånd med 50% mer lön så fanns inte behovet av en billig bil längre och budgeten för en lite dyrare bil fanns också.Om bilen:
Under en sensommarkväll på blocket hittade jag en Impreza GT som var så pass billig att jag inte behöver vänta på att slå till (här borde kanske en varningsklocka slagit till).
En GT -98 enligt annonsen, 13500 mil, import (tyskland eller annat eu-land), halvdan lack (automattvättad, stenskott m.m.), men verkade fin maskinellt. Förhållandevis lite synlig rost.
Det enda jag märkte vid provkörningen var att framskivorna var lite ojämna då det vibrerade vid inbromsning.Det som stack ut från original vad jag märkte och förre ägaren påpekade var fälgarna, vita blinkers och STi-bakljus.
Originalfälgarna var vitlackade och agerade vinterfälgar.
Efter ett snabbt samtal till SGM/SAM (bekant genom MC) så godkändes den från de vanliga typfelen han kom på på rak hand.
Okunnig som man är på bilar så hittade jag inte något direkt fel (lite för obildad på det helt enkelt, motorcyklar är ju mycket lättare att kolla skicket på)Saken var biff och den prutades ner 6kkr (med marginal billigast på blocket vid det laget) och jag rullade hemåt.
Bild på “skönheten” inköpsdagen:
På vägen hem märktes två felaktigheter.
Efter en medelhård inbromsning för att svänga av vägen jag var på så började bilen (mycket i ratten).
Det visade sig bero på bromsar i behov av seriös motion/renovering i kombination med tidigare nämnda ojämna skivor. Bromsarna har motionerats ett par gånger och tätningarna är slut, de väntar i dagsläget på renovering.Dessutom luktade bränt (antog att det var skivorna först). Detta berodde på oljeinkontinens (vilket jag trodde jag skulle slippa då det fanns kvitton på ett par verkstadsbesök för att åtgärda läckage).
Efter ett gäng verkstadsbesök så var följande läckage tätade:
– Främre vevaxeltätning
– Hydrauliska spännrullen
– Oljetrycksgivaren
– Tråget
– Bakre vevaxeltätningEdit: Jag glömde den stora boven. Det som läckte mest var en o-ring vid oljepumpen.
Plus att koppling, tryckplatta och kamrem byttes då dessa var oljemarinerade.
De sakerna gjordes på verkstad för en massa pengar då det var lite för mycket att börja med, jag har tidigare bara skruvat tvåtaktshojar (mycket trevligare att göra… 🙁 )
För lite omväxling mot denna “wall of text” så bjuder jag på ett par bilder:
Vidare upptäcktes det att kylaren också hade inkontinensbesvär.
Kylaren byttes mot en helaluminium-kylare från ebay (gjorde det i mitt eget garage, lite stolt nästan :rolleyes: )Tomgången är dock lite ryckig, så tändstift inhandlades (även det från ebay). Först slog mig tanken att byta tändstift på en 4takt är väl lite bökigare än en 2takt (mer skrymmande topplock).
Sedan insåg jag att en boxer kanske inte är så jävla mekvänligt när motorrummet har väggar…Efter lite huvudvärk så var dessa bytta, dock kvarstår den lite småryckiga tomgången. Någon som har fler idéer? Tändkablar, eller något jobbare kanske?
Jag kan tillägga att jag tror stenhårt på murphy och hans lagar…När jag köpte bilen så fick jag även med en extra baklucka.
Denna är grön och har (vad jag senare lärde mig) en STi V6-kopia.Jag provmonterade denna på bilen medans originalluckan fick lite rostbehandling.
Personligen gillar jag inte hur det såg ut med V6-vingen.
Uppvinklingen på slutet gjorde att vingen blev lite för hög och “extrem” för en i övrig inte så stylad bil.
Hade resten av bilen varit lite aggresivare i utseendet hade den nog fungerat, men som det är nu vill jag ha något lite mer neutralt.
Så en V5-vinge vore bättre. Annars gillar jag prodrive vingen och 22b-vingen (förutsatt att jag har fattat rätt på namnen). Men min budget tillåter bara replikor som det ser ut nu.
Vad rekommenderas?Eftersom det är en “rallybil” så skulle jag ju testa lite grusväg. Kul som fan men lacken höll inte med mig med massa nya prickar på fronten. Är lacken bara så skör? Finns det någon (gärna billig) lösning på det?
Jag vill ju kunna köra bilen och ha kul utan att den blir en rosthög 🙂Och när vi ändå nämner rallybil så är ju stänklappar ett måste!
Dessa levererades i veckan och ska monteras i helgen om allt flyter på som det ska!Imorrn får jag även nya bromsskivor (standard) och stoptech belägg har jag införskaffat från PEAN sweden (schysst service!)
Sedan har jag renoveringssatser för framoken ligger.Så planen för helgen är att renovera bromsarna fram, motionera de där bak och montera stänklapparna.
Byta belägg och skivor fram. Belägg bak byts när jag fått tag på nya skivor eller svarvat det jag har. Är det dumt att svarva skivor? Min kusin känner en som gör det billigt så det kanske är mer prisvärt?Bilen kom med en budgetstereo som saknade AUX/BT-streaming, vilket ledde till att jag inte kunde lyssna på spotify i bilen.
Dessutom var kontakten till slutsteget för bakhögtalarna lite klen så det blev ett fint knäpp varje gång stereon stängdes av.
Så nu i veckan köpte jag en Pioneer-huvudenhet (DEH-4400BT) som fyllde mina önskemål, så nu har jag bättre ljud, möjlighet till spotify via mobilen och så har jag blivit av med knäppet från slutsteget 🙂Slänger in en bild på hur den såg ut efter att min kusins farsa fick vårda bilen lite innan vintern slog till (vinterfälgar på):
Planer för bilen:
1. Renovera/motionera bromsar och byta/åtgärda slitagedelar
Ok och skivor ska målas svarta är tanken.
Framskiva hämtas upp imorrn från Meca, stoptech-belägg runt om är inhandlade.2. Montera stänklappar.
Kaylan-lappar från mudflaps.se är införskaffade3. Ljudisolera bilen.
Silent coat (typ dynamat-kopior som jag föstått det) är beställda.
Dessa är ett bättre alternativ än asfaltsmattor ur viktsynpunkt, även om ljuddämpning är väldigt icke-rally så är komfort lite trevligt då jag bara har en bil4. Fixa andra fälgar.
Sommarfälgarna jag har nu är 7½” med ET45, med 215 däck på. Det skrapar lite vid aktiv körning med passagerare vilket är vanligt med den kombinationen, så smalare fälg och/eller mer ET är önskvärt.
Förslag är välkomna5. Motormässigt
Inget planerat, även om jag är född in i TV-spelsgenerationen är jag inte tokig i siffror (a.k.a. hästar)
Väghållning och kurvor är roligare helt enkelt, sedan skjutsar bilen på märkbart bättre än min gamla audi 80 (den hade 112 hamburgerträd under huven) så jag nöjer mig. Än så länge.
Dock vore det trevligt med lite mer ljud. Hur det ska lösas återstår att se.
Jag är nämligen allergisk mot pollen, mjölk, tyskstuk och japsdämpare.6. Vinge.
Förslag och synpunkter välkomnas!Tidigare nämnda frågeställningar:
Vad kan den småryckiga tomgången bero på?
Hur ska man få lacken mindre ledsen vid gruskörning? Eller är gruset uteslutet?
Det där med vingen.Jag kallas ibland (ofta?) för Ove (ni som sett solsidan fattar nog) och det skiner kanske igenom lite i texten ovan.
Anledningen till detta är att lönen bara kommer en gång i månaden och jag har 2 andra hobbies att sköta så ska ni lämna förslag får ni gärna tänka på det ekonomiska, fast alla förslag är välkomna! 🙂För att förklara trådnamnet:
Min tumme är tyvärr något för centralt placerad i handen m.a.o. är jag inte jätteduktig på att meka, men det ska förhoppningsvis bättras på.
Och Kringlan är vad jag kallar Imprezan för, dels för att den är kul på kringliga vägar men också av den smådrygt fyndiga tankegången jag hade i höstas:
Impreza -> ‘preza -> Pretzel -> Saltkringla -> KringlaHoppas jag inte skrämt bort alla med ett überlångt inlägg nu, men det här är ett halvårs “dagbok” 😀
Jag har ändå säkert glömt skriva massa, det kan ni trösta er med1 mars, 2012 kl. 23:22 #238729Jonas.LDeltagareKul läsning, Lycka till med bilen 🙂
2 mars, 2012 kl. 08:56 #238730Fricke.wDeltagareKul me en “boy dream” 🙂
2 mars, 2012 kl. 09:05 #238733GilarskiDeltagareKul me en “boy dream” 🙂
Håller med! Lycka till 🙂
2 mars, 2012 kl. 21:59 #238743IggeDeltagareKul med lite respons 🙂
Jo, en boy dream är det ju, men det var bugeye-imprezan som startade det så det är ju den ultimata drömmen 😮
Angående de svarta detaljerna så gillar jag att det är lite kontrast, så de kommer nog vara så. Dock lite puts för att få bort ev. grådassighet så att säga.
Angående vingen så har jag funderingar på att lacka om den jag har, även om den inte ser helt rätt ut för mig. Känner några som har lite lackkontakter så det kan bli en billig och smidig lösning.
Men det hänger helt på vad lackeringen kostar.
Vad brukar en lackering av baklucka och vinge gå på?Boxerljudet ska plockas fram, får bara se hur då jag som sagt är allergisk mot japsdämpare och så vill jag ändå ha en vettig nivå i bilen.
Har kikat lite på denna ljuddämpare:
http://www.ebay.co.uk/itm/SUBARU-IMPREZA-WRX-GC8-TURBO-EXHAUST-REAR-JAPSPEED-STAINLESS-STEEL-TWIN-BACK-BOX-/220805502142
Några kommentarer?
Sedan har jag försökt hitta några bra bilder på hur det såg ut på rallybilarna under GC8-eran, rallystuk kan vara fräckt ju, men det är dåligt med det. Så är det någon som har någon tydlig bild på det är det välkommet! 🙂
Dagens update:Jag skulle börja med bromsarna idag. Var ledig idag som kompensation då jag hade jour förra helgen.
Det har gått sämre än sådär kan jag åtminstone säga. För att vara ärlig är jag lite bitter. Inget stort men det har inte gått smidigt.Efter att ha letat på ebay så hade jag hittat bremboskivor (fram) att ta hem för en bit under tusenlappen. Men frakttiden är ju lite irriterande.
Ringde Meca igår och de kunde ta hem skivor till idag. Toppen!
Jag hade kollat priset på deras hemsida och läst “levereras parvis”, priset var ca 100kr dyrare än de engelska skivorna (räknat med frakt då).När jag ska hämta dessa nu på morgonen så får jag dubbla priset. Så priset var per st men levererades parvis, det hade jag missat.
Där började jag bli lite sur.Anledningen till att jag ska renovera oken framgår nog av den här bilden:
Tanken är även att de ska lackas för att se lite fräschare ut.Sedan jävlades det med att få loss bromsoken (tog till slut bara bort ett till att börja med, tur nog) med runddragen mutter som delvis orsak.
När jag fått loss alla kolvar kunde jag konstatera att en såg förjävlig ut och en annan var bara dålig, två var okej.Det hela slutade med att jag bytte tätnigarna och har nu beställt 4 nya kolvar (lär vara snarlikt på andra sidan). Dock kommer jag behöva byta igen då ojämnheten kommer skada tätningarna med största sannolikhet
Så dagen började med behov av renovering på två ok och två renoveringsatser “på lager” och den kommer sluta med behov av renovering på två ok men bara en renoveringssats på lager. Därav bitterheten.
Tillbaka på ruta 0 kan man säga :p
Det ända “konstruktiva” som jag fick gjort var väl att oket blev lite förberett för lackering (förhoppningsvis hinner det inte rosta ihop innan jag kan fortätta)
Så jag avslutar inlägget (mina inlägg verkar bli långa, konstigt det där…) med en bild:
2 mars, 2012 kl. 23:14 #238744IggeDeltagareDen looken passar inte mina önskemål, helt enkelt 🙂
Det ska inte sitta snett och det ska inte vara överdrivet stort, det är vad jag tycker 😀
4 mars, 2012 kl. 18:14 #238745IggeDeltagareNu har jag börjat med montering av stänklappar.
Det gick dock ungefär lika smidigt som vanligt :p
Det har suttit stänklappar på den förut och ett par skruvar satt kvar i s.k. snabbmuttrar
Självklart hade dessa rostat fast så när jag kapat bort skallen på den runddragna skruven så märker jag att hålet den sitter i är lite skaft så att plastpluggarna som följer med stänklapparna sitter inte så bra som de ska.Alltså måste jag använda samma lösning som tidigare, men jag har inga snabbmuttrar på lager tyvärr. Vilket leder till att jag måste försöka rädda de gamla.
Detta leder till att jag bara hinner få på de främre innan det blir mörkt och kallt och jävligt.
Men men, än så länge ser det snyggt ut åtminstone 🙂
4 mars, 2012 kl. 18:38 #238742ArsonDeltagareRiktigt kul läsning! Låt uppdateringarna flöda 🙂
4 mars, 2012 kl. 19:00 #238746IggeDeltagareJag ska försöka se till att leverera uppdateringar så fort det händer något 🙂
Jag såg även att du hade vissa delar av din bil folierade, gjorde du det själv eller lämnade du in? 🙂
4 mars, 2012 kl. 19:18 #238731dj_pelleDeltagareHA HA Ove! Satan så skoj! Kul läsning! Lycka till!!
4 mars, 2012 kl. 19:24 #238738FladricDeltagareEftersom du inte gillar japsdämpare kan kan ju det här vara ett alternativ:
http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=584445&postcount=34
Sitter ett på min vita Legacy, blev riktigt bra ljud 🙂
Tillverkat av Ray:s metallfabrik, samma fabrik som gör simons 🙂4 mars, 2012 kl. 20:05 #238747IggeDeltagareKul med trevliga kommentarer 🙂
Har du några fler bilder på systemet? 🙂
Hur blev ljudnivån?
Tänker vid motorvägsfart4 mars, 2012 kl. 20:30 #238739FladricDeltagareNja, man ser det på en bild monterat på min Legacy, annars har jag ingen 🙂 vad vill du se av det? Kan ju ta en bild på det du vill se, har röret löst i garaget för tillfället 🙂
Lagom tycker jag, inte alltför högt men defitivt inte lågt 😉
Fördelen som jag tycker jämfört med en del andra system är att det inte blir resonans av det, det blir inget “dovrande” ljud när man ligger och kör motorväg 🙂4 mars, 2012 kl. 20:38 #238748IggeDeltagareDet låter ju rätt schysst 🙂
Var hittar jag den bilden du har, jag är mest ute efter hur slutdelen ser utSent from my Transformer TF101 using Tapatalk
4 mars, 2012 kl. 21:01 #238734goffemannenDeltagareEtt tips på avgassystem är Zero sports system. Om du kan nöja dig med ett begagnat. Jap Performance Parts i UK har sånna har ja för mig.
http://www.japperformanceparts.co.uk/pdetails.asp?ID=100863457
Ja har ett sånt på min bil. Kanon kvalité och dämparen där bak ser inte riktigt ut som en vanlig japsdämpare. Den bakre dämparen dämpar riktigt bra men det är inte helt tyst. Dock ät det inte tillräckligt mkt för min smak så jag tog bort de två mindre dämparna och det blev mycket bättre.
Här är ett videoklipp med min bil, har dock en 3″ downpipe utan kat också. Det gör ju lite på ljudet. Vid detta tillfället så satt de två främre dämparna kvar.
Ser ut såhär monterat på bilen.
Här har du fler system annars.
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.