- Detta ämne har 40 svar, 8,022 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2012 kl. 21:49 #238749IggeDeltagare
Det där såg ju inte helt dumt ut faktiskt 🙂
Hur var cruising-ljudnivån med systemet helt intakt?
Har du någon bild lite snett bakifrån på den?Hur klarar man besiktning om man blir av med katten som det systemet ersätter?
(jag har kvar downpipekatten)Jag är nämligen inte så sugen på att behöva byta avgassystem för att gå igenom besiktningen.
Det snackas även hel del om annat man behöver fixa om man ska börja störa andningen. Någon som kan ge lite djupare insikt i det hela? 🙂
Jag har sökt men det mesta jag hittar är inlägg som säger “sök” eller s.k. döda länkarDet jag tänker på är laddtrycksfladder. Vilket ska lösas med en/ett (vad säger man? 😮 ) dawes device.
Klarar min tumme att installera en sådan?
Och för att justera en/ett dawes lär man ha laddtrycksmätare, och där springer det ju iväg en del pengar också om man ska ha det snyggt.Sedan pratas det även om att man bör skaffa bredbandslambda och knocklink. Gäller det för bara avgasbyte eller är det för dom som passar på att justera upp laddtrycket när de installerar dawes?
Både turbo och insprut är något av “unknown ground” för min del, men jag är sugen att lära mig mer 🙂
5 mars, 2012 kl. 05:23 #238735goffemannenDeltagareVet inte riktigt hur set blir med det. Ja har ju annat styrsystem på min som är justerat efter mitt avgassystem. Och sen när ja ska besiktiga så sätter ja dit en annan mellan del som har en liten kat från nån Toyota. Med det på så har ja kanon värden.
Ljudnivån va väl helt ok. Ja har ju inte samma utväxling som du har iofs. Ja ligger på ungefär 3000rpm i 95km/h.
Kanske har nån mer bild. Får leta lite.
/ David J – Superior Media
5 mars, 2012 kl. 06:01 #238736goffemannenDeltagareDessa hittade jag med. Tagna när bilen stod i Japan.
5 mars, 2012 kl. 08:08 #238740FladricDeltagareOkej, kan ju ta en bild på slutdämparen när jag kommer hem ikväll 🙂
Här finns bilden när det är monterat:
http://www.garaget.org/?car=201539&image=24690115 mars, 2012 kl. 20:27 #238750IggeDeltagareMin ljudisolering kom idag.
Inte helt rallymässigt ur viktsynpunkt märkte jag när jag bar det förhållandevis lilla paketetMen men, jag får väl spara vikt genom att kasta ut något annat och/eller pissa före varje tur :p
Eftersom det är min ända bil vill jag ha den lite praktisk också.Jag ska även klura lite på var det är viktigast att ljudisolera.
Jag tror jag börjar med dörrar och hjulhus i bagaget.
Sedan får vi se hur mycket jag har kvar efter det.
Några rekommendationer? 🙂Jag kan även rapportera att stänklapparna sitter kvar efter en tur i motorvägsfart, så jag kan inte ha gjort helfel vid monteringen :rolleyes:
Goffemannen:
Ganska snyggt system, men ljudet…Måste ha! 😀
Nu förstår jag ju att det skiljer lite mer än bara avgassystem mellan våra bilar, men ett avgassystem kan ju inte vara ett steg i fel riktning så att sägaHar du någon uppfattning om frakten från japperformanceparts?
Sedan kan jag säga att det var ju lite skillnad på utväxlingen, min varvar 2400 drygt i 100km/h. Fast det klart GT står ju oftast för grand tourer, hehe.
Fladric:
Inte helt fel det heller, vad är det för diameter på slutbiten?
Tänkte så jag kan “simulera” det på min bil 🙂Edit: Såg att jag missat nämna oljepumpen som orsak till oljeläckaget. Tillagt i huvudinlägget nu.
5 mars, 2012 kl. 20:59 #238737goffemannenDeltagareGoffemannen:
Ganska snyggt system, men ljudet…Måste ha! 😀
Nu förstår jag ju att det skiljer lite mer än bara avgassystem mellan våra bilar, men ett avgassystem kan ju inte vara ett steg i fel riktning så att sägaHar du någon uppfattning om frakten från japperformanceparts?
Sedan kan jag säga att det var ju lite skillnad på utväxlingen, min varvar 2400 drygt i 100km/h. Fast det klart GT står ju oftast för grand tourer, hehe.
Nej det är de verkligen inte, ett annat avgassystem,minst catback, är ett måste på en impreza.
hmm, vet iaf att frakten går på 85 pund för en uppsättning 17″ fälgar. Så det är väl nått åt det hållet skulle ja tro. Bara att maila dem annars.
Jo jag vet. Min toppar 250km/h vid ca 8200rpm. Nu när ja har varvstoppet på strax över 7500rpm så toppar den ca 240km/h. Hade varit skönt med en växel till så man får ner varvet vid motorvägsfart. Trotts utväxlingen på 5an så skulle ja välja denna lådan framför gt’s alla dagar. Inte bara pga DCCD utan att det är korta fina lägen och kraften finns där alltid.
9 mars, 2012 kl. 22:43 #238751IggeDeltagareVi får se om det händer något i helgen, har jour så bilen är bekväm att ha.
Sedan har jag sålt av endurohojen och är på jakt efter ny så det kliar lite i “åka och kolla på hoj”-körteln också.Dock fick jag stackaren tvättad idag, inte bara avspolad, vilket är första gången på för länge.
Jag har tydligen vita vinterfälgar, jag tvekade ett tag 😀Nu blev den ju inte jätteputsad, fick stressa lite för att hinna till jobbet också.
Före:
Efter:
Jag har även fortsatt beslutsångest angående vingen…
Ska jag köra på den V6-kopian jag har som jag inte riktigt diggar formen på och lacka om den
eller ska jag sälja den och köpa en V5?Köper jag en V5 lär jag ju behöva lacka den också, och jag kommer nog inte få pengar nog från V6an att täcka inköp, så det är ju med största sannolikhet ett dyrare alternativ, men snyggare.
Försökte även hitta bilder där man fick se båda vingarna (monterade) brevid varann, slutade med att jag fick jaga enstaka bilder och klippa och klistra lite.
Jag diggar femman mer fortfarande men jag lider ju av lite ove-syndrom… 😮Jag vägde även ljudisoleringen mha badrumsvågen, 10-11kg slutade det på om jag använder allt (vilket jag antar att jag kommer göra). Jag kommer få pissa mycket för att kompensera det :p
10 mars, 2012 kl. 15:58 #238728SvindleDeltagareProblemet med många eftermarknads kopior i glasfiber av V6 vingen är att dom är felgjutna/plastade så att dom hänger mer bakåt än orginalet. Samt att skarven mellan över och underdel av vingen har olika vinklar vilket personligen stör mig något oerhört.
Själv sågade jag isär min V6 glasfiber kopia i bitar och plastade om den med en orginal V6 vinge som mall.
17 mars, 2012 kl. 22:16 #238752IggeDeltagareVad har hänt på sistone då?
Inte mycket direkt.
Jag har bytt till sommarhjulen och oj vad skönt att ha dom igen, mycket roligare att köra när man kan kurva med lite mer förtroende 🙂
Dock spårar den bra mycket mer, men det är smällar man får ta antar jag.Sedan har jag börjat lite med ljudisoleringen.
Jag gjorde en liten testrepa före (med sommarhjulen på) och mätte med den o så exakta ljudmätaren i min telefon (viss ironi, men bättre än inget antar jag)
Resultatet 79-77dB:
Jag började med framdörrarna. Dels för att det kändes som en lämplig startpunkt då det har varit lite “skramligt” (i brist på bättre ordval) innan och att det är ändå där en del av min musik går till spillo.
Efter en del googlande hittade jag denna länk här från forumet:
http://jerry.impreza.nu/data/mods/stereo/framhogtalare.htmGuld värd!
Följde stegen och efter ett tag såg det ut så här:
När jag kommit så långt såg jag att högtalarna redan var bytta.
Sonyhögtalare (gissningsvis modell billig) som tyvärr saknar delningsfilter till diskanten.Det var bara att plocka bort och försiktigt plocka undan plastskynket. Väl “inne” i dörren såg jag att det var väldigt torrt. Lite rengöring och sedan på med rostskydd i nederkant.
Sedan var det bara att applicera isoleringen. Jag använde ganska sparsamt med material (tänker väl lite på vikten men också så ville jag inte ha på så mycket att jag inte skulle få på inredningen igen.
Eftersom det var förhållandevis lätt att plocka bort dörrsidan kändes det också okej att börja “light” för att utvärdera och eventuellt återkomma 🙂Jag hade nog totalt i 4-5 ark per dörr. Finns de som förbukar 41 ark på framdörrarna, men det känns som overkill, lite rally ska det ändå vara. Placeringen blev väldigt ovetenskaplig, men jag kom åt både inre och yttre plåten. Placeringen styrdes även till viss del av var jag bedömde att det fanns utrymme mellan plåt och dörrsida, men även lite knackande för att försöka lyssna efter var det var skramligast.
Jag satte även en del på insidan av dörrsidan, men det var jag smart nog att glömma fota 😡Materialet jag använder är Silent coat (köpte 41 ark/nästan 4 kvadratmeter för lite under tusenlappen inkl frakt).
Som jag kanske nämnt tidigare vägde paketet ca 11kg. Alltså borde jag lagt till ca 1,2kg per dörr.Resultatet:
Lite dovare duns från dörren när man stänger den, dock skramlar det ju runt om så skillnaden är försumbar.Ljudmätningen i 110km/h (samma sträcka, fart och väglag som före) visade samma som tidigare.
Dock upplevdes ljudet som lite behagligare, vibrationsljud inuti minskade och musiken blev tydligare i fart (kunde även skruva upp mer utan skrammel). Möjligtvis lite placebo, huvet vill väl inte acceptera att jobbet var i onödan, men jag är övertygad om musik-biten 🙂
Isoleringen kommer fortsätta.
Tanken är att jag ska försöka komma åt golvet och se om det är något att åtgärda, annars ska jag attackera bagageutrymmet och bakre dörrarna är det tänkt!
Funderar dock på att hitta något lämpligt (billigt) mjukt/lätt material som skumgummi eller liknande för att inte bara vibrationsdämpa utan även absorbera och det törs man ju ha lite mer utan att tynga ner viktsamvetet 😉Någon som vet var man köper billiga skumgummimadrasser? 😀
Köp en i kolfiber så slipper du lack 🙂
Jag tycker ändå större delen av vingen ska vara blå, men det är jag det 🙂
27 april, 2012 kl. 17:02 #238753IggeDeltagareTyvärr har det gått över en månad sedan senaste updaten.
Detta beror på mest på att jag tyvärr inte fått så mycket gjort.Motorcykelsäsongen har dragit igång och tiden finns inte riktigt som jag önskar (den som känner för det får gärna uppfinna ett 25-timmarsdygn, vore nice!)
Det som har hänt sedan senast är väl att dagen efter senaste updaten fick jag punktering på mina dåvarande sommarhjul.
Det var något irriterande och omotiverande kan jag väl påstå…
Eftersom däcken var ganska slut och jag inte riktigt gillade fälgarna så beslutade jag mig att börja jaga nya.
Så de gamla fälgarna är nu till salu (köp! 😉 )
Dessutom har jag fått mina bromsskivor från England (brembo originalersättare) vilket landade på ungefär halva priset gentemot Meca (win! 😀 )
Dessa har även målats för rostskydd då jag stör mig på att se rostiga skivor på en vältvättad bil (om min nu någon skulle råka bli vältvättad alltså, hehe).
Tyvärr har jag inte fått tummen ur och renoverat höger bromsok fram än. Och därför har jag inte bytt belägg än, och då är det ju dumt att montera skivorna också. Så de ligger och väntar bara.
Sedan blev det lite ytterligar ljudisolering. Men den skedde i bagageutrymmet. Dock har jag inte gjort någon mätning än för att se eventuell skillnad. Men med de nya sommardäcken har jag en ganska dräglig nivå på ljudet tycker jag. I nödfall finns en väldigt lätt och effektiv metod att bli av med oljudet, öronproppar. Så med andra ord lugnar jag mig för nu med isolerandet.
Apropå de nya hjulen så måste jag väl bjuda på bilder på dessa också. Det blev en uppsättning originalare då jag märkte att dessa var ca 1,5-2 kg lättare, per hjul (!), och att jag dessutom gillade utseendet, även om 17″ hade varit nice.
De köptes på japperformanceparts i england.
Sedan blev det även nya hjulmuttrar, av ovan visad anledning . Lite skämmigt att jag kört sådär en hel vinter 😮Tyvärr blev jag inte helt nöjd då fälgarna inte var i riktigt så gott skick som jag trott (insidan är inte så vacker tyvärr) och dessutom fick jag 3 däck monterade för vänsterbruk. Nog för att de kör på fel sida där bort men däcken ska väl ändå rulla åt rätt håll!?
Det var allt för nu.
Det som står högst på priolistan är att tvätta bilen och efter det är det bromsrenoveringen.
Tack för mig! 🙂
27 april, 2012 kl. 20:00 #238767JohanLofgrenDeltagareKul läsning, fortsätt kämpa! 😀
1 maj, 2012 kl. 11:51 #238741TobbenDeltagaretips isolera gärna mer i reservhjulsbaljan för det gjorde jag eller ja nästan hela bakskuffen plushatthylla och under baksätet isolerade jag och det gjorde skillnad 🙂
30 juni, 2012 kl. 11:15 #238754IggeDeltagareDags för en liten fältrapport via mobilen 🙂
Jag har äntligen fått tummen ur och börjat med att renovera nästa bromsok. Nya tätningar, ev någon ny kolv. Än så länge ser flertalet fräscha ut, vilket glädjer mig.
Så här smidigt brukar det sällan gå så jag är lite orolig, men traditionsenligt så tar allt längre tid än väntat. 🙂
Det blir även lackering av oken, sedan på med nya skivor (lackade) och belägg.
Jag försökte bjuda på en bild men Tapatalk ville inte, ni får vänta till ikväll antar jag
[Tapatalk]
1 juli, 2012 kl. 18:33 #238755IggeDeltagareSjälvklart gick det ju lite sämre när jag väl postat det där inlägget 🙂
Här är bilden jag försökte slänga upp när tapatalk strulade:
Låsringarna till damaskerna hade en väldig förkärlek till att hoppa av vilket gjorde att jag fick stå och jävlas med det mycket längre än vad som är rimlig. Men till slut så löste det sig.
Idag blev det målning av oken och även montering av belägg och skivor.
Skicket innan renovering var i stort sett samma som på högern som såg ut så här:
Då är det inkörning av bromsbelägg som gäller 🙂
Nästa sak på listan är att motionera bakre oken och montera nya belägg. Eventuellt ska jag byta skivor eller svarva befintliga. Vad tror ni?22 september, 2012 kl. 11:00 #238756IggeDeltagareNu börjar (tyvärr) MC-säsongen lida mot sitt slut.
Det innebär dock att det börjar vara dags att skruva subaru igen.
Planerna har redan börjat smidas…
Och nej, ove-tarmen sitter kvar så vänta er inte för mycket 😀Jag ska snart börja jobba natt i en 6-veckors period. Under den perioden har man lite skev dygnsrytm vilket lämpar sig för garage-arbete 🙂
Så under dessa veckor ska jag ställa av bilen och ställa upp den på pallbockar och åtgärda så mycket som jag hinner.
Prio är väl rostskyddet innan vinter.Mina förutsättningar:
- 22 kvadratmeter varmgarage med dålig ventilering (ganska varmt dock)
- Inte helt hundra på att eltillförseln till garaget är så stabil, då strömmen verkar vara taget från lampfixturen…
- Jag har ingen tryckluft och inte så många specialverktyg, utan mer åt basichållet.
- Begränsad budget (jävla pissidé att ha 3 kostsamma fritidsintressen…)
Inför vintern har jag planer på att:
- Byta stötdämpare runt om, eventuellt fjädrar och topplagringar också.
- Byta kylslangar.
- Oljebyte i diff och motor.
- Fixa så att baksätet går att fälla igen.
- Bygga upp lite rostskydd under bilen, vilket förhoppningsvis inte spårar som för Oskar90.
- Attackera rosten i bakskärmarna.
- Putsa upp detaljer i motorrummet.
Angående stötdämparna och val gällande det startade jag en tråd här:
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=92818
Dock har jag fått noll i respons, vilket är lite tråkigt…Kylslangar köpte jag av Timzzon för 700 om jag minns rätt. Saknar slangklämmor, men det är ju lätt fixat
Oljebytet lär ju inte vara några konstigheter, gäller bara att hitta en bra olja till bakdiffen. Förslag?
Baksätets högra halva har tappat öglan man rycker i för att fälla det.
Så jag behöver nog plocka loss det och lösa det på något sätt.Underredet vill jag inte tänka för mycket på hur det ser ut, men kan tänka mig att det börjat rosta lite här och där…
Ska man försöka skrapa rent så mycket som möjligt och ha på nya lager för att skydda eller ska man bara göra rent, låta det torka och på med klet?Rosten i bakskärmarna ska jag försöka få bukt med, kommer inte bli något proffsjobb men kommer se bättre ut än den rost och bubblor som finns i dagsläget.
Eventuellt tar jag mig även en kik på framskärmarna. Hur får man loss dessa?Motorrummet ska få lite omsorg det också.
Bl.a. expansionskärlslocket ser för jävligt ut. Tänkte skruva loss det och ta med det till blästerskåpet på jobbet (endast lämpligt för mindre detaljer)Hur lätt är det att få tag på diverse packningar till 99orna?
Tänkte t.ex. på kärllocket, då jag antar att det är tätat på något sätt.Vad har ni för tankar/rekommendationer?
Hjälp en nybörjare! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.