- Detta ämne har 40 svar, 8,022 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2012 kl. 14:09 #238732Christian SDeltagare
du har inte tänkt byta olja i växellådan? tänkte bara iom att du ska byta i bakdiffen.
22 september, 2012 kl. 14:21 #238757IggeDeltagaredu har inte tänkt byta olja i växellådan? tänkte bara iom att du ska byta i bakdiffen.
Den byttes förra vintern vid kopplingsbytet 🙂
5000 mils intervall på diff och låda som jag förstod det.22 september, 2012 kl. 17:16 #238758IggeDeltagareBaksätet är nu urdraget och fällningsmekanismen är löst.
Den var inte trasig, bara så väl undanstuvad att man behövde skruva loss allt för att komma åt den.
Jobbigt nog så behövde man dra i flärpen för att kunna skruva loss ryggstödet helt, så hade den varit av vettefan vad man hade gjortEdit: Om det nu är intressant att se hur det ser ut med ett borttaget baksäte, så kommer en bild:
21 oktober, 2012 kl. 19:25 #238759IggeDeltagareNu är bilen avspolad undertill och avställd 🙂
Bjuder på en bild för det:
Tanken är väl att det ska tvinga mig att få något gjort 😛
Får se hur det går då det känns som jag med sover på dagarna, hehe13 november, 2012 kl. 05:58 #238760IggeDeltagareDet tog lite för länge innan jag kom igång, men nu rackars går det (långsamt) framåt!
När bilen blev uppallad började demonteringen.
Först åkte innerskärmarna fram, självklart kärvade de små “scrivetsarna” så de flesta fick “dödas”.
Efter det demonterades kofångaren fram.Här vilar den:
När den var borta såg man bättre och kom åt bättre, så då var det dags att demontera fjäderben.
Hittills har jag fått bort tre fjäderben. Anledningen till att det inte blivit fler är att jag tycker man behöver vara två pers på det och mekhjälpen #1 (farsan) jobbar inte natt, likt en annan. Så han har konstiga dygnsrytmer (han går ju upp på morgonen för bövelen).
Dessa plockades isär igår och det märks att alla inte var helt friska:
Nya är på väg (hoppas jag, alltid nojig över ebay-beställningar)
Annat jag påbörjat med är att putsa upp platser där rost börjat kika fram.
Jag har hittills inte hittat något värre än lacksläpp med lätt rost under på enstaka punkter (om man bortser från bakskärmarna som jag gissar är genomrostat på det vanliga stället).Så här ser min front ut när vänstra halvan är borstad från damm (har alltså inte gjort något åt rosten än på den bilden)
Jag har även hunnit byta motorolja och filter.
Näst på tur är väl att plocka bort sista fjäderbenet och ta itu med det så man kan putsa upp de delar som ska flyttas över till de nya benen.
Om vi kollar på min tidigare lista:
- Byta stötdämpare runt om, eventuellt fjädrar och topplagringar också.
- Byta kylslangar.
- Oljebyte i diff och motor.
- Fixa så att baksätet går att fälla igen.
- Bygga upp lite rostskydd under bilen, vilket förhoppningsvis inte spårar som för Oskar90.
- Attackera rosten i bakskärmarna.
- Putsa upp detaljer i motorrummet.
Demontering påbörjad, dämpare och topplagringar beställda
Motorolja bytt
Done
Men nu är det dags för snarklådan!
Gonatt!
15 november, 2012 kl. 05:40 #238761IggeDeltagareDemonteringen av fjäderbenen är färdig. Nya stötdämpare på väg (fått trackingnummer, fast det klart, kan ju vara en kartong med tegelstenar :nojig)
Övre fjädertallrikarna var något rostiga så de smugglade jag med på jobbet och åtgärdade när det fanns tillfälle.
Före:
Efter:
Lär väl målas idag om jag inte vill att de ska börja rosta igen.
Duger hammarlack månn tro eller ska man köra med något annat?Det är ju ett något utsatt ställe och bakre tallriken är ju utformad så att det lätt bli skit stående i den
8 december, 2012 kl. 23:04 #238762IggeDeltagareLite har hänt sedan sist:
Har varit in i hjulhusen och “putsat” lite för att den ska motstå vinterns salt lite bättre (förhoppningsvis)
De nya fjäderbenen och nyblästrade/-lackerade fjädertallrikarna skulle inte behöva stå ut med rostfärgade fjädrar, så jag lämnade in dom på pulverlack.
Snålt att inte byta jag vet, men kände inte för att lägga ut 3000 extra på fjädrar när det inte är några fel på de som satt på (än).
Skulle man ha billigare fjädrar fanns det bara sänkfjädrar vilket inte är intressant.
De främre fjäderbenen är monterade och ska bara momentdras.
Bakre kan jag bara montera en av så länge då jag väntar på ny damask (en var “död”).
Min lathet och bilabstinens har slagit till så jag går inte lika hårt på de bakre hjulhusen som jag gjort på de främre. Det får vänta till i sommar eller något…Jag har även tappat ur diffen på olja och den luktade som diffolja ska lukta, det är väl allt jag har och säga om det 😛
Ska skvätta i subarus olja när bilen står i våg igen.Kylslangarna har jag börjat byta. Även om jag inte fattat var alla slangar som kom i kitet ska sitta så byter jag de som syns 😛
En slang jävlas så den får vänta till imorrn.
Laddtrycksmätaren börjar få sin plats. Gjorde en grovanpassning i morse:
Nu har det finslipats lite och ska lackas lite imorrn så det blir lite diskretare för att sedan limma ihop det 🙂
Måste bara hitta lämplig plats att sno strömmen ifrån?Och så listan:
- Byta stötdämpare runt om, eventuellt fjädrar och topplagringar också.
- Byta kylslangar.
- Oljebyte i diff och motor.
- Fixa så att baksätet går att fälla igen.
- Bygga upp lite rostskydd under bilen
- Attackera rosten i bakskärmarna.
- Putsa upp detaljer i motorrummet.
Montering påbörjad, saknar en damask så ena bak väntar.
Påbörjat, en slang kvar
Motorolja bytt, diffen är tömd
Done
Done, typ. Blev bara snabbfix i bakre hjulhusen nu, återkommer i sommar eller något
Väntar till sommaren så man kan fixa det ordentligt med svets och så
Lite snålt med kommentarer tycker jag, men så överdrivet värstingaktiga grejer håller jag ju iofs inte på med 😛
Får ju åtminstone en dagbok till mig själv 🙂18 december, 2012 kl. 21:40 #238763IggeDeltagareBra jobbat och kul läsning. Har själv tänkt fixa andra stötdämpare, och kyl med silikonkit inom en snar framtid. Din GT ser ju välbevarad ut i skärmkanter osv, vad är planerna framöver?
Bakskärmarna börjar se lite ledsna ut så de ska få sig lite vård är tanken. Men det väntar till sommaren så jag slipper vara i mitt garage där det är begränsat med verktyg.
Farsan har mer komplett uppsättning men där får jag nöja mig med bar himmel, varför det är trevligare med sommar 😛Planerna framöver är ganska begränsade. Jag försöker snåla på utgifter och spara till en blobeye STi.
Men eftersom det kommer ta uppskattningsvis 2 år innan jag sparat ihop så mycket så finns ju risken att lite godis till den här tillkommer 🙂Det som kan komma att hända är att jag skaffar 17″-hjul för sommarbruk om jag hittar en vettig uppsättning (utseende, mått, pris) och så finns det ett visst sug efter en STi V5-vinge.
Sedan har jag ett turboback-system ligger som vill bli monterat, tillsammans med bullerpipan blir det väl dawes eller liknande så att laddtrycket håller sig där det ska.I övrigt ska nog bilen mest bara köras, det är mest det jag köpte den för 🙂
20 december, 2012 kl. 19:13 #238764IggeDeltagareOk, synd att detta inte var något långtgående projekt och att den planeras att säljas, varför en blob? Den är tyngre ju! 🙂
Helt enkelt för att det är blobeyen jag haft mina ögon på sedan 2003, den som fick mig att bli “subarunörd” 🙂
Men det är långt dit så hjärncellen hinner nog bestämma om sig några gånger kan jag tänka mig d—0.o—b
20 december, 2012 kl. 21:22 #238765IggeDeltagareKör hellre på rallystuket 🙂
Ville inte köpa nya fjädrar för jag hittade bara sänkfjädrar 😛
(eller ja, det fanns mjuka höjningsfjädrar också)Och så får jag trösta mig med att gamla rallybilar hade små vingar 🙂
När jag knåpat ihop pengar för en blobeye hoppas jag på att kunna gå lite seriösare på rallystuket, stora hjulhus, bur(?), vinge som sitter lite för långt bak, väghållning, annat roligt.
Men det är många löner bort för en industriknegare som har fler dyra intressen som jag 🙂
[Tapatalk]
23 december, 2012 kl. 01:42 #238766IggeDeltagareBilen är påställd och nerställd! 😀
Lite småsaker kvar att fixa innan jag är nöjer mig för den här vintern men nu går den åtminstone att köra! 🙂
Vad som är kvar:
Nya växelspaken (short shift) har något som sitter löst och skallrar, inte okej.
Baksätet ska skruvas tillbaka.
Dum som jag var glömde jag att koppla in sladdarna på högra sidan av kofångaren (blinkers och dimljus)
Spä i lite mer kylarvätska i systemet.
Dit med plasten under motorn.Nya stötdämparna känns hårdare även om det är svårt att jämföra med ganska exakt 2 månader mellan körtillfällena och så har jag skiftat hjul också. Men jag tror den har rest sig lite i röven för den lyser lite mer i backen nu än tidigare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.