› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Turbo, men vilken ska man ha?
- Detta ämne har 20 svar, 3,124 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2009 kl. 16:54 #4314
sladden
DeltagareGäller STI 05.
Funderar på att byta orginal snigel, men vilken ska man ha..
Vad heter orginal snigeln?Detta har ja fått som som förslag.
ihi VF 22 Ska funka till 380hk. å ge ladd tidigare i registret, dock vet ej riktigt när, någon som vet? Något som har något att säga om denna???
VF 34 eller 35. Vet ej vilken av dom, men ska sitta orginal på 06 sti. ska funka till 380hk? Någon som vet vilken av dom man ska andvända å när dom börjar ladda?
Eller har ni någon annan turbo att rekomendera? Vill hels inte ha kullagrad.
Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor.
Tack på förhand..
13 januari, 2009 kl. 20:57 #64687challe
DeltagareDetta ämne har varit uppe ett par ggr tidigare, här finns ett par trådar som kanske kan ge dig lite kött på benen…. 🙂
14 januari, 2009 kl. 05:57 #64686specialized
DeltagareGäller STI 05.Funderar på att byta orginal snigel, men vilken ska man ha..Vad heter orginal snigeln?Detta har ja fått som som förslag.ihi VF 22 Ska funka till 380hk. å ge ladd tidigare i registret, dock vet ej riktigt när, någon som vet? Något som har något att säga om denna???VF 34 eller 35. Vet ej vilken av dom, men ska sitta orginal på 06 sti. ska funka till 380hk? Någon som vet vilken av dom man ska andvända å när dom börjar ladda?Eller har ni någon annan turbo att rekomendera? Vill hels inte ha kullagrad.Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor.Tack på förhand..
Kolla Challe´s länkar ..
Men skulle inte tro att någon av de turbos du nämnt flödar för 380 ärliga 🙂
340-350 hk är nog mer sant 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 januari, 2009 kl. 10:29 #64683Adam K
DeltagareGenerellt gäller för de du har nämnt att de är äldre än din bil!
Vf22an bör kunna flöda för mer än vad som sitter i din (vf43?)
Vf34 o 35 är mindre eller max lika stora.
Men vf22an var OE på en 7 år äldre modell och ska inte ha den bästa responsen (spool’ar lite långsamt)
Titta på Andy forrest hemsida för bra info om uppgraderingar.18 januari, 2009 kl. 20:36 #64677b20mannen
DeltagareMitt tips – Behåll VF43:an. Det är en riktigt bra turbo.
19 januari, 2009 kl. 11:05 #64688jaybe9
DeltagareLånar tråden en snabbis.. Vad heter turbinen som sitter orginal på en 05:as WRX? Alltså en vanlig, ingen STI
MVH, Jimmy
19 januari, 2009 kl. 18:21 #64690sladden
DeltagareMitt tips – Behåll VF43:an. Det är en riktigt bra turbo.
VF43 är det original på sti 05??
Hur många Hk pallar den för?
****************
Tack för länkar me mycket info… 🙂Dock blir ja lite fundersam.. Det som står på sidorna jämfört med vad ni har sagt skiljer sig en del..
tex hur många hk vf22 pallar.? läst mellan 340-440 hk nu..:/*********
ni som kör me ca 350-400hk, vad kör ni me för agregat? Pris?20 januari, 2009 kl. 12:55 #64682Pedersen
DeltagareIHI VF43 (och VF39) är väl 2,5 liters pryttlar? Dvs MY06+…
IHI VF35 på eurospecade newage 2-liter (MY02 är jag iofs osäker på).
20 januari, 2009 kl. 18:57 #64689TKarlsson
DeltagareSatt och tittade lite på scoobytuner.com, och där står det lite om dom olika stressfläktarna.
Det är ganska lätt att läsa, även fast det är på engelska 🙂
Sidan är http://www.scoobytuner.com/tuning/?tSfID1=4&tuningID=43 om någon vill titta närmare eller läsa mera om tex Garret…The VF series (VF22, VF23, VF24, VF29, VF30, VF34, VF39) are the most common direct replacement turbos. All VF-series turbochargers use the same roller bearing, water-cooled core assembly. The differences are in their wheels and housings to achieve different flows.
The VF22 has the largest potential for peak horsepower. In other words, in the IHI model range, the VF 22 supports the highest boost levels. It is capable of running up to 25 psi. Because it is a roller bearing turbo, turbo lag is minimal…the boost comes on around 3300 rpm. Expect to max out the VF22 somewhere in the 400-450 hp range.
The VF23 starts the middle ground. It comes on boost around 3100 rpm and is capable of running 20 psi of boost. Expect to max out the VF23 somewhere in the 300-350 hp range.
The VF 24 starts to come on around 2900 rpm and will significantly improve power through the midrange over the stock TD04 turbo. However, the VF 24 is only capable of running around 17 psi.
The VF23 and VF 24 are a great replacement for those who value drivability higher than maximum power.
The VF29 & VF30 delivers a very wide increase in torque over the standard TD-series turbos.
The VF 30 is a fairly new IHI model that utilizes the exhaust housing of a VF24 and the compressor housing sized between a VF 23 and a VF 22. It comes on boost down low (around the 3000 rpm range). With upgraded injectors, fuel pump, and engine management, the VF 30 is good for 365-390 horsepower. It is important to note that the VF30 is NOT a roller bearing turbo.
The IHI VF34 (which comes standard in the Japanese market STi version ”RA”) is a new roller bearing turbo. It has the same specifications (compressor size, etc.) as the VF 30. The difference lies in the roller bearing which, theoretically, allows quicker spool and better response. It costs a couple hundres more than a VF 30. The VF 34 maxes out around 365-390 hp. It is probably the most popular option for big turbos on the WRX.
One other turbo to note is the VF 39…it comes standard in the USDM STi. While we don’t have all the specs yet, these are a new roller bearing, TWIN SCROLL design. Performance numbers are pretty similar to the VF34…maxing out just under 400 hp.
A new high performance modified IHI turbo has made its way to the market recently. They are the Power Enterprises PE 1818 and the 1820. The 1818 supposedly comes on boost extremely fast…which make it great for road racing or aggressive driving (remember to be responsible :). The 1818 maxes out somewhere between 350-375 hp.
The 1820 is larger than the 1818 and is capable of running more boost, but at the expense of more turbo lag. Expect it not attain full boost until you have passed 4000 rpm. However, it can be tuned to 400+ hp.
20 januari, 2009 kl. 19:02 #64678b20mannen
DeltagareUppdaterade lite i en annan tråd om VF43:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=14169&mesg_id=14169&page=
20 januari, 2009 kl. 19:32 #64673SecretAgentMan
DeltagareTD05-18G är den absolut roligaste turbon jag spakat i en 2-litersimpreza med standard GT-toppar.
Svarar raskt med en jävla attack, och jag maxade ur en sådan på E85 – 349 hjulpållar i en Rototestdyno, på vanlig 98 landade vi på ~300 på hjulen.Bra mos från 3000, och frisk fart från 3500.
Stryktålig pjäs, och inte är det en dyr turbo heller.
VF22 har jag testat ett par gånger med, trist turbo, nog flödar den luft, men den svarar segt och är ömtålig som få.
/J
21 januari, 2009 kl. 20:09 #64676Subarumicke
DeltagareGarret GT serien, varför hålla på att envisas med IHI aggregat som är i dim.. med vattenpumpar 😉
21 januari, 2009 kl. 23:39 #64679b20mannen
DeltagareGarret GT serien, varför hålla på att envisas med IHI aggregat som är i dim.. med vattenpumpar 😉
Går väl an för dig som inte har bolt-on-lösningar. 😉
Alltså, du har rätt. Men egentligen har du inte det tycker jag. För jag kör nämligen bolt-on. 😀
Men visst tusan smakar det lite av den fina världen med en 3076R eller liknande monterad roterat och med rätt dimension på rören.
Det blir liksom lite mer ”klatsh” i grejerna då. Eller hur Micke. 😉
22 januari, 2009 kl. 14:37 #64674SecretAgentMan
DeltagareGarret GT serien, varför hålla på att envisas med IHI aggregat som är i dim.. med vattenpumpar 😉
If it works, don’t fix it. 😀 349 hjulpållar med rappt svar och fet vridkurva = kul kokare. 😀 Bara bulta’ på (nog för att laddtrycket var något norr över vad en standard gt-rova överlever länge med, men turbon är det inga fel på, td05-18g dvs).
För stora aggregat kan vi låta fordpojkarna leka med. 😉
/J
22 januari, 2009 kl. 14:50 #64681STIred
DeltagareGT35r är det roligaste jag har spakat 😀 😉
/r – ot as usual 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.