› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › turbo problem
- Detta ämne har 16 svar, 1,461 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
johboy01.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2006 kl. 17:20 #951
johboy01
Deltagarehej, jag är ny i imprezaklubben och kan inte mycket om imprezan, har ägt en WRX -01 i 6 månader och älskar bilen!
Jag har ett vad jag anser turboproblem, vid hög belastning då laddtrycket är som högst har bilen en tendens att framföra ett stort ”hack”, det känns nästan som om turbon stängs av helt och hållet i nån sekund och startar senare igen, höll på att skita på mig första gången detta hände… detta händer dock bara på 4an och 5an och vid fuktig eller kall väderlek (tror det hänt på 3an också nån gång)
är det någonting man kan göra åt detta problem utan några större ingrepp i bilen?
tack i förhand /Johan
16 januari, 2006 kl. 19:06 #41428lunkan
DeltagareFuelcut är det magiska ordet!! 😉 Sök på det så borde du finna nåt intressant svar. Kan ju vara så att du/nånannan pillat dit en Dawes device o på så sätt blir laddtrycket för högt o då slår det ifrån!! Det blir ett riktigt ryck….
16 januari, 2006 kl. 19:59 #41425SecretAgentMan
DeltagareJag skulle sätta en slant på samma sak, att det är laddtrycket som precis når gränsvärdet – det sitter väl ett redigt 3″ på bilen kantänka?
En ”dawes device” är att rekommendera, men bara om en bra, pålitlig laddtrycksmätare finns i bilen innan.
/J – som också pekar på sökfunktionen, den rockar. 🙂
16 januari, 2006 kl. 21:16 #41436johboy01
Deltagarejapp sitter ett 3tum rör på bilen, samt en mappning, kan det ha vart efter trimmningen detta uppstod? killen innan mig hade nämligen fixat till allt… jag vet inte exakt vad han gjorde med den:-(
tror han finns på forumet fortfarande…?
17 januari, 2006 kl. 00:12 #41434specialized
Deltagarejapp sitter ett 3tum rör på bilen, samt en mappning, kan det ha vart efter trimmningen detta uppstod? killen innan mig hade nämligen fixat till allt… jag vet inte exakt vad han gjorde med den:-( tror han finns på forumet fortfarande…?
>>> Är bilen mappad och maxladdet detsamma som innan det börjde krångla så tycker jag det låter som ’boostsurge’. Låter nästan som en nysning och beror på att motorn av någon orsak inte kan förbränna luften som turbon levererar. Finns ner att läsa om det här
http://bbs.scoobynet.co.uk/archive/index.php/impreza-newage-modifications-engine-t462807p1.html
/ M
17 januari, 2006 kl. 15:26 #41427Kvarnis
Deltagarejapp sitter ett 3tum rör på bilen, samt en mappning, kan det ha vart efter trimmningen detta uppstod? killen innan mig hade nämligen fixat till allt… jag vet inte exakt vad han gjorde med den:-( tror han finns på forumet fortfarande…?
>>> Är bilen mappad och maxladdet detsamma som innan det börjde krångla så tycker jag det låter som ’boostsurge’. Låter nästan som en nysning och beror på att motorn av någon orsak inte kan förbränna luften som turbon levererar. Finns ner att läsa om det här http://bbs.scoobynet.co.uk/archive/index.php/impreza-newage-modifications-engine-t462807p1.html / M
Nja surge beror på att du försöker pressa igenom mer luft vid ett visst tryck/flöde vs. vad turbon klarar av, den syns om du kollar på en turbo map där du har surgeline.
17 januari, 2006 kl. 15:30 #41429Yonaz
Deltagarejapp sitter ett 3tum rör på bilen, samt en mappning, kan det ha vart efter trimmningen detta uppstod? killen innan mig hade nämligen fixat till allt… jag vet inte exakt vad han gjorde med den:-( tror han finns på forumet fortfarande…?
Har JRM mappat bilen? Isf kan du ringa dem och fråga vad som är gjort, de för logg på kundbilar.
17 januari, 2006 kl. 18:00 #41437johboy01
Deltagarejag har för mig att förra ägaren hette David Johansson, (är dock inte helt säker!) så OM du finns på forumet David vill jag ha lite info om vad som gjorts på bilen 🙂
Mvh /Johan
17 januari, 2006 kl. 18:11 #41431Davve
DeltagareInfo:
Tek 2
APS 3″ avgas”killen innan mig hade nämligen fixat till allt…”
Fixat!!?? Det sa jag inte. Jag berättade allt för dig och att man kunde lägga till nån tusing för att få en ordentlig mappning.
Det problem som du har fått fick jag en gång när jag tryckte platta i botten vid en omkörning på 4´ans växel på lågt varvtal.
Men efter det så växlade jag ner istället & det hände aldrig mer. Jag har inte gjort nåt på bilen.. det var första ägaren som fixat med bilen.
Jag skulle rekommendera en Tek3 mappning hos JRM.
Ring till vv och kolla upp första ägaren. Ring till honom och kolla.. Tror han heter Mattias nånting.
17 januari, 2006 kl. 19:05 #41426SecretAgentMan
DeltagareKyla och fukt gör underverk för laddtryckstopparna… 😀
Det är inget annat än en helt vanlig fuelcut, en ställbar restriktor a’la festo (sök på’t), eller byt ut laddtrycksregleringen mot en Dawes (sök på ba’!) löser det enklast.
Feston är den snyggare lösningen, dawesen ger roligare karaktär.
/J
17 januari, 2006 kl. 20:37 #41438johboy01
DeltagareInfo:Tek 2APS 3″ avgas”killen innan mig hade nämligen fixat till allt…” Fixat!!?? Det sa jag inte. Jag berättade allt för dig och att man kunde lägga till nån tusing för att få en ordentlig mappning.Det problem som du har fått fick jag en gång när jag tryckte platta i botten vid en omkörning på 4´ans växel på lågt varvtal.Men efter det så växlade jag ner istället & det hände aldrig mer. Jag har inte gjort nåt på bilen.. det var första ägaren som fixat med bilen.Jag skulle rekommendera en Tek3 mappning hos JRM.Ring till vv och kolla upp första ägaren. Ring till honom och kolla.. Tror han heter Mattias nånting.
tack för informationen, nu får nån förklara vad det är för skillnader mellan Tek2 och 3, jag antar att det blir mer kraft i motorn (har hört så mycket dåligt om WRX växellådan att jag inte vet vad jag ska tro längre)
/En förvirrad Imprezaförare
17 januari, 2006 kl. 21:34 #41430p_ilis
DeltagareTek2 är en grundmapp som är lika för alla bilar av en viss modell. Tek3 är namnet på mappen när den är justerad speciellt för din bil. Tack vare det kan man få ut mer och säkrare effekt. Men också mindre om du skulle vilja det.
Att göra om en Tek2 till en Tek3 kostar inte mer än den tid det tar att mappa. Kanske 600 kr x 4 timmar är rimligt att anta?
Mvh
Peter19 januari, 2006 kl. 22:31 #41439johboy01
Deltagarejag har några till frågor angående den här möjliga mapp uppgradering jag funderar på att göra på bilen (tek2 till tek3)
kommer mitt problem att försvinna, dvs det här stora hacket som uppstår vid fullgas acceleration på höga växlar?
hur kommer bränsleekonomin att bli, bilen är redan en alkolist, vill helst inte att den blir värre:-(
har för mig att man kan välja vart man vill att effekten ska komma vid sånna manuellt programmerade mappar? eller är jag helt ute och cyklar nu?
samt slutligen hur mycket mer effekt kan jag räkna med att få?
Tack i förväg /Johan
20 januari, 2006 kl. 06:56 #41432Davve
Deltagarejag har några till frågor angående den här möjliga mapp uppgradering jag funderar på att göra på bilen (tek2 till tek3)kommer mitt problem att försvinna, dvs det här stora hacket som uppstår vid fullgas acceleration på höga växlar?hur kommer bränsleekonomin att bli, bilen är redan en alkolist, vill helst inte att den blir värre:-( har för mig att man kan välja vart man vill att effekten ska komma vid sånna manuellt programmerade mappar? eller är jag helt ute och cyklar nu?samt slutligen hur mycket mer effekt kan jag räkna med att få?Tack i förväg /Johan
Jo bränslesnålare blir den inte ..
Ang. problemet så får du ringa och förklara det för JRM.
Det stämmer att du kan ha flera mappningar i bilen.. Man kan ju t.ex i ditt fall ha en Racemapp med ca 300hk och en ekonomi på ca 230 – 240 hk. Då kan man åka lite snålare till vardags & skicka på racemappen när man ska ha skoj 🙂
Nu är dett bara exempel.. Jag vet inte riktigt hur det funkar men prata med JRM.
http://www.jrm-racing.se/20 januari, 2006 kl. 10:58 #41435specialized
Deltagarejag har några till frågor angående den här möjliga mapp uppgradering jag funderar på att göra på bilen (tek2 till tek3)kommer mitt problem att försvinna, dvs det här stora hacket som uppstår vid fullgas acceleration på höga växlar?hur kommer bränsleekonomin att bli, bilen är redan en alkolist, vill helst inte att den blir värre:-( har för mig att man kan välja vart man vill att effekten ska komma vid sånna manuellt programmerade mappar? eller är jag helt ute och cyklar nu?samt slutligen hur mycket mer effekt kan jag räkna med att få?Tack i förväg /Johan
>>> Tror inte det går att ha flera mappar med org.Ecu.
Däremot så kan du ju förmodligen välja ungefär hurdan karaktär du vill ha på motorn. Och bara för att det är en Tek-3 mapp så måste man ju inte ta ut max ur motorn, man kan ju nöja sig med ett bredare effekt-register om man vill.
/ M
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.