- Detta ämne har 11 svar, 2,706 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av B5254T4.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2013 kl. 10:58 #30283OzODeltagare
Visst är det TD04-13T(?) orginal i en Forester XT 2006? Min har gått 9500 mil och det är garanterat turboras på G eftersom den har börjat tjuta och gnissla… 🙁 Är inte det lite för tidigt för en gubbkörd skogsburk?
Vad göra, köpa beggad orginalturbo eller uppgradera till nåt annat? :confused:
23 april, 2013 kl. 16:10 #255711Patrick P931DeltagareFör tidigt eller inte beror inte på hur den är körd utan mer hur den är servad, hur ofta oljan är bytt osv.
Enligt mig borde XT’n ha kommit med en VF från fabrik, dvs. STi orginalturbo, bilen blir “hel, komplett” med en sådan snurra. Ska du dock montera en sådan så måste du mappa om så det tillkommer en viss extra kostnad.
Annars har du rätt, en 13T orginal, samma på WRX.
23 april, 2013 kl. 16:15 #255706OzODeltagareVF34? 48? Eller vad heter dom? Har inget emot mappning men då kanske det tillkommer andra “påtvingade” uppgraderingar som avgas, filter, mm eller?
23 april, 2013 kl. 16:37 #255709MuminDeltagareVf 35 alt vf 34 eller en vf28 från type r finns lite agg 😉 soppa pump stift och 3″ är ju att föredra då får du ut fint med mos 😉 tror roadtripp har en vf35 liggandes 😉
24 april, 2013 kl. 10:47 #255713pettsunDeltagareHar VF34 på min Forester och den har snurrat i snart 15000 mil och fungerar hur bra som hellst.
Går ju att mappa den med bara nya turbon, men att byta till en större IC och downpipe samtidigt är väll att föredra om man vill få ut lite extra.BTW, har HKS sailent highpower 3″ catback passande Forester om du är sugen ^^
24 april, 2013 kl. 11:05 #255710MuminDeltagareJag har en newage sti ic över om du är sugen 🙂
25 april, 2013 kl. 12:59 #255707OzODeltagareUjujujuj…. en turbo, avgas och ic ligger och skräpar på era hyllor alltså? Men jag tänkte ju hålla bruksbilen orginal ju!!! :eek:;):D
Att det är en automat kanske ställer till det för mappning? Är det JRM eller nån annan som kan mappa?
25 april, 2013 kl. 17:12 #255712Patrick P931DeltagareJag har en VF48 liggandes på hyllan som reserv. 😉
Iofs drömmer jag om en större turbo än VF då jag börjar känna mig mogen för det.
Samt så har jag en impreza sti tmic som faktiskt är till salu, dock från en 04 så det är en himla tight fit om öht möjlig på en FXT. Om du ska byta intercooler behöver du en från 06-07 för minst problematisk montering.
Mappning kan du göra själv om du har huvudet halft på skaft. 😉
26 april, 2013 kl. 20:08 #255714B5254T4DeltagareFår snart en turbo från -06 över, 9000 mil och fullservad. Org tills nu. 🙂 Ska montera större.
6 maj, 2013 kl. 11:06 #255708OzODeltagareFår snart en turbo från -06 över, 9000 mil och fullservad. Org tills nu. 🙂 Ska montera större.
Kan vara intressant 🙂 kommer köra vidare på orginal. Min rasade vid 9500 mil så köpa en som gått 9000 blir ju som att köpa en Trisslott 😉
Var finns du (bor i Sthlm själv) och vad pratar vi för pris på en beggad då? PM:a om du vill.30 september, 2013 kl. 14:00 #255716DippfreddeDeltagareHejsan undrar om det finns någon av Er som har lite delar till salu?
Är ute efter:
STI intercooler alt eftermarknad.
TURBO VF43.
3″downpipe med ell utan cat.Är till min XT MY06.
😉
Sent from my iPad using Tapatalk – now Free
28 oktober, 2013 kl. 09:00 #255715B5254T4DeltagareHejsan undrar om det finns någon av Er som har lite delar till salu?
Är ute efter:
STI intercooler alt eftermarknad.
TURBO VF43.
3″downpipe med ell utan cat.Är till min XT MY06.
😉
Sent from my iPad using Tapatalk – now Free
Jag har ev en köpare på min Forester och herrn vill ha den hyffsat org, orkar jag skruva av grejerna är allt till salu. http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Forester_XT_Turbo__STI__49694717.htm?ca=16&w=3
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.