Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30283
    OzO
    Deltagare

      Visst är det TD04-13T(?) orginal i en Forester XT 2006? Min har gått 9500 mil och det är garanterat turboras på G eftersom den har börjat tjuta och gnissla… 🙁 Är inte det lite för tidigt för en gubbkörd skogsburk?

      Vad göra, köpa beggad orginalturbo eller uppgradera till nåt annat? :confused:

      #255711
      Patrick P931
      Deltagare

        För tidigt eller inte beror inte på hur den är körd utan mer hur den är servad, hur ofta oljan är bytt osv.

        Enligt mig borde XT’n ha kommit med en VF från fabrik, dvs. STi orginalturbo, bilen blir “hel, komplett” med en sådan snurra. Ska du dock montera en sådan så måste du mappa om så det tillkommer en viss extra kostnad.

        Annars har du rätt, en 13T orginal, samma på WRX.

        #255706
        OzO
        Deltagare

          VF34? 48? Eller vad heter dom? Har inget emot mappning men då kanske det tillkommer andra “påtvingade” uppgraderingar som avgas, filter, mm eller?

          #255709
          Mumin
          Deltagare

            Vf 35 alt vf 34 eller en vf28 från type r finns lite agg 😉 soppa pump stift och 3″ är ju att föredra då får du ut fint med mos 😉 tror roadtripp har en vf35 liggandes 😉

            #255713
            pettsun
            Deltagare

              Har VF34 på min Forester och den har snurrat i snart 15000 mil och fungerar hur bra som hellst.
              Går ju att mappa den med bara nya turbon, men att byta till en större IC och downpipe samtidigt är väll att föredra om man vill få ut lite extra.

              BTW, har HKS sailent highpower 3″ catback passande Forester om du är sugen ^^

              #255710
              Mumin
              Deltagare

                Jag har en newage sti ic över om du är sugen 🙂

                #255707
                OzO
                Deltagare

                  Ujujujuj…. en turbo, avgas och ic ligger och skräpar på era hyllor alltså? Men jag tänkte ju hålla bruksbilen orginal ju!!! :eek:;):D

                  Att det är en automat kanske ställer till det för mappning? Är det JRM eller nån annan som kan mappa?

                  #255712
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Jag har en VF48 liggandes på hyllan som reserv. 😉

                    Iofs drömmer jag om en större turbo än VF då jag börjar känna mig mogen för det.

                    Samt så har jag en impreza sti tmic som faktiskt är till salu, dock från en 04 så det är en himla tight fit om öht möjlig på en FXT. Om du ska byta intercooler behöver du en från 06-07 för minst problematisk montering.

                    Mappning kan du göra själv om du har huvudet halft på skaft. 😉

                    #255714
                    B5254T4
                    Deltagare

                      Får snart en turbo från -06 över, 9000 mil och fullservad. Org tills nu. 🙂 Ska montera större.

                      #255708
                      OzO
                      Deltagare

                        Får snart en turbo från -06 över, 9000 mil och fullservad. Org tills nu. 🙂 Ska montera större.

                        Kan vara intressant 🙂 kommer köra vidare på orginal. Min rasade vid 9500 mil så köpa en som gått 9000 blir ju som att köpa en Trisslott 😉
                        Var finns du (bor i Sthlm själv) och vad pratar vi för pris på en beggad då? PM:a om du vill.

                        #255716
                        Dippfredde
                        Deltagare

                          Hejsan undrar om det finns någon av Er som har lite delar till salu?
                          Är ute efter:
                          STI intercooler alt eftermarknad.
                          TURBO VF43.
                          3″downpipe med ell utan cat.

                          Är till min XT MY06.

                          😉

                          Sent from my iPad using Tapatalk – now Free

                          #255715
                          B5254T4
                          Deltagare

                            Hejsan undrar om det finns någon av Er som har lite delar till salu?
                            Är ute efter:
                            STI intercooler alt eftermarknad.
                            TURBO VF43.
                            3″downpipe med ell utan cat.

                            Är till min XT MY06.

                            😉

                            Sent from my iPad using Tapatalk – now Free

                            Jag har ev en köpare på min Forester och herrn vill ha den hyffsat org, orkar jag skruva av grejerna är allt till salu. http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Forester_XT_Turbo__STI__49694717.htm?ca=16&w=3

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.