Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #738
    Kenneth
    Deltagare

      Jag köpte en ny Autometer tubrotrycksmätare för några veckor sedan, och nu har den börjat att vandra/rycka eller nästan står och vibrerar är väl nästan mer rätt att skriva, när man ligger under 2000 varv, alltså när den visar vakum. Kan vibrera mellan t.ex. -20 till -15 psi markeringarna på mätaren, så det är störande att se. x(

      Är det mätaren som det är fel på eller har jag något annat problem??

      Hoppas jag gjort mig förstådd.

      /Kenneth

      #40151
      christopher
      Deltagare

        Prova mecka in en liten pärla med ett litet hål i in i slangen. Blir som en liten restriktor, kan stabilisera nålen.
        /
        fraSSe

        #40152
        Kenneth
        Deltagare

          >Prova mecka in en liten pärla med ett litet hål i in i
          >slangen. Blir som en liten restriktor, kan stabilisera nålen.
          >/
          >fraSSe
          Ok, då är det bara något med mätaren alltså.
          Ska testa det du tipsa om.

          /Kenneth

          #40148
          syke
          Deltagare

            Jag har en ryckande oljetrycksmätare .. det verkar vara en “kinaböj” på slangen (den har vikt sig för mycket liksom). När jag drar ur mätaren blir slangen rak och nålen beter sig normalt igen. Kan vara värt att kolla längs slangen.

            #40155
            Niklas
            Deltagare

              Är det bara vid vaccum den beter sig annorlunda? Aldrig vid boost?

              Att du ligger under 2000rpm betyder inte att det alltid är -15 till -20 PSI i laddtryck. Om du får svajjande laddtryck på låga varv är det kanske inte mätarens fel utan den visar att något annat är fel.
              Men eftersom det handlar om vaccum eller tryck så känns det som det är något fel på slangen till mätaren och inte mätaren i sig. Hade däremot nålen låst sig vid vissa värden…

              EDIT: Vilken mätare är det du har? Autometer och PSI men vilken modell?

              #40149
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Jag håller med fraSSe – det är högst troligen en “odämpad” mätare, det blir ryckigt med dem, pilla dit en restriktor i slangen för att dämpa flödet, det kan hjälpa.

                Edit – Missade att det var en autometer…de brukar inte ge detta fenomen (det är mera förknippat med riktigt billiga saker) – men tipset kvarstår, att kolla slangen är heller ingen dum idé, autometer levererar med en hård nylonslang som är väldigt lätt att vecka (och f*n vet vad det kan leda till, har varit extra försiktig vid installationer just bara för att den veckas lätt… :D).

                /J

                #40153
                Kenneth
                Deltagare

                  Det är en Ultra-Lite 4301 mätare, bara vid Vakum som jag har problemet.
                  Den jag hade tidigare var en billigare modell, den kunde skramla/vibrera lite vid tryck.

                  Ska kolla slangen oxå men jag tycke jag var duktig och höll koll på hur slangen låg när jag installerade den.

                  Den mätaren som satt innan hade en mycket tjockare slang, så jag fick leta efter en omvandlare mellan de olika slang dimensionerna, men det borde väl inte ställa till problem? skarven sitter när slangen har kommit in i kupén.

                  /Kenneth

                  #40150
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Hum…nu när hjärnan roterat ett par varv till efter lunchkoman så kan man sortera ut flödesproblemet – autometers smala nylonslang är i sig en enda stor restriktor (väldigt tunn slang). 😀

                    Och din övergång skall heller inte vara ett problem, jag har kört med vanlig vaakumslang på nippeln vid insuget, till just den tunna (samma-lika sak) de gånger det installerats autometermätare.

                    …undrar om inte det ligger i mätaren i alla fall…

                    /J

                    #40154
                    Kenneth
                    Deltagare

                      >Hum…nu när hjärnan roterat ett par varv till efter
                      >lunchkoman så kan man sortera ut flödesproblemet – autometers
                      >smala nylonslang är i sig en enda stor restriktor (väldigt
                      >tunn slang). 😀
                      >
                      >Och din övergång skall heller inte vara ett problem, jag har
                      >kört med vanlig vaakumslang på nippeln vid insuget, till just
                      >den tunna (samma-lika sak) de gånger det installerats
                      >autometermätare.
                      >
                      >…undrar om inte det ligger i mätaren i alla fall…
                      >
                      >/J
                      Ok, ska kolla slangen riktigt ordentligt, så jag kan utesluta den.
                      Annars så får jag väl skicka tillbaka den för den har ju fungerat i några veckor tidigare för mig och det är störande att se den vibrera.. men jag kanske bara är petig 🙂

                      /Kenneth

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.