Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #705
    Plura
    Deltagare

      Det finns ju en plugg för att koppla in slangen till turbomätaren i GT:n men jag letade på min WRX -04 och hittade ingen… Är det någon som vet om det finns någon sådan plugg i så fall vart sitter den??

      /Pelle

      #39949
      Niklas
      Deltagare

        På 01-02 sitter det en slang som går från blocket till något skoj på typ samma plats. Den slangen måste du T-koppla och dra ena slangen till mätaren och den andra dit den gick. Kom ihåg att T-korsningen måste gå rakt till mätaren och ha 90-graderssväng till dit den gick innan du började meka. Gör du fel kommer du få korrekt vacuum men felaktigt laddtryck. Vid boost så blåser det ju luft och om den måste svänga 90-grader för att gå till mätaren kommer den istället att gå rakt fram vidare runt i motorn.

        inlopp
        |
        |—utlopp
        |
        mätare

        Storm (regionsansvarige Göteborg) har kanske några bilder på sin lösning.

        #39944
        Plura
        Deltagare

          Om då nu inte den grejen (vart nu den slangen leder till) får lika högt tryck som övriga delar i motorn kan inget annat skita sig då?
          (Tycker det låter konstigt att det inte skulle bli lika högt tryck överallt i ett slutet system)

          /Pelle

          #39941
          Strat
          Deltagare

            Hehe. Man behöver inte vinkla t-korset åt nåt speciellt håll. Det blir samma tryck i hela systemet 🙂

            ————————————–
            /Claes
            Regionsansvarig Stockholm
            Min RalliPil

            #39945
            Plura
            Deltagare

              >Hehe. Man behöver inte vinkla t-korset åt nåt speciellt håll.
              >Det blir samma tryck i hela systemet 🙂

              Trodde väl det, har aldrig hört att det skulle vara så att trycket kan skilja sig om man vinklar T-korset åt ett visst håll. Körde SAAB innan och jag märkte inte att trycket skilde sig när jag satte in en turbomätare i den.

              /Pelle

              #39950
              Niklas
              Deltagare

                Storm installerade sin mätare med en t-koppling och fick först endast vacuum utslag på mätaren. Vid ladd så rörde nålen sig knappt över nollan. Då hade han kopplat 1 till motorn och 2 till mätaren:

                http://www.shellkonto.nu/alien/temp/koppling.gif

                När han böt så att 1 gick till mätaren och 2 till motorn så fick han korrekt utslag. Hur förklarar ni det då?

                Jag fattade det som att vaccum blir i hela systemet men lufttrycket som skjuts på fungerar som en vattenstråle. Finns det en väg rakt fram så går den dit och motorn svalde allt tryck utan att skicka ut till mätaren (mekanisk) som alltså inte reagerade.

                #39943
                Grusdraparn
                Deltagare

                  Så länge det inte är luftflöde i slangen utan bara tryck så ska det inte spela någon roll, är det däremot luftflöde så får man även det dynamiska trycket att ta hänsyn till.

                  Vad leder slangen till från början?

                  /K

                  #39946
                  Plura
                  Deltagare

                    Det tåls att fundera på. kanske ska välja en annan slang och kapa någon som har något förslag. Det måste ju finnas någon som ha satt in en turbo mätare i en WRX?? Jag kan väl bara ta slangen från Wastergaten??

                    #39951
                    Niklas
                    Deltagare

                      Om du löser det som jag har skrivit så fungerar det, men det finns säkert andra sätt att lösa det på.

                      Storm har inte klagat de månaderna han har kört.

                      #39947
                      Plura
                      Deltagare

                        Om man gör så som du säger (Älgen) så får ju slutet på den slangen (vad den nu går till) inget tryck och den sitter ju inte där för intet. Något borde ju hända så det skiter sig förr eller senare

                        #39942
                        Strat
                        Deltagare

                          Undrar vade det kan va för slang, om den nu flödar? Iofs blir det inget flöde till mätarn så luften piper nog ut rätt väg ändå. Du menar väl att den gick från plenumet, inte från blocket?

                          Annars går det att koppla in sig på vacumslangen till dumpen med ett t-kors. Har min soppatrycksregulator kopplad så.

                          ————————————–
                          /Claes
                          Regionsansvarig Stockholm
                          Min RalliPil

                          #39952
                          Niklas
                          Deltagare

                            Plura: Klart den får, det är inte direkt så att trycket strömmar ut i mätaren. Mätaren är som en återvändsgränd med en sensor för hur hårt tryck det är. Prova att koppla in slangen och blås allt vad du kan. Det tar stopp, och vad händer när luften inte kommer längre i gång 1? Då tar luften gång 2.

                            #39948
                            Plura
                            Deltagare

                              Jag ska koppla in turbotrycks och oljetempsmätare i helgen vi får väl se hur det går/blir. Tack för alla råd och tips

                              /Pelle

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.