SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Två felkoder med svarta kontakter, men bara en med gröna?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    camata
    Deltagare

Åkte dit på CO hos Bilprovningen och har nu kört igenom felkoderna för att försöka felsöka lambdan.

Fann följande:
      Med svarta kontakter ihop och med tändningen på så får jag 23 och 32, dvs. LMM och lambda.
      Med gröna kontakter ihop och proceduren för dem så får jag endast 32, alltså lambda.
      Vad kan orsaka detta?

Vid mappning sa mapparen att lambdan var trasig (det går tydligen att mappa EcuTek utan lambda?) och jag köpte en ny som jag satte dit, men vid stadskörning så tvekade motorn frekvent, så jag drog ut lambdan och problemet var ”lös”. Givetvis glömde/lämnade jag ju problemet sådär och lambdan är förmodligen rökt pga av det?
      Lambdan ifråga var av piratmodell, emot mapparens rekommendation på en OEM-givare (som min närmsta och SKITRUTTNA Subaru-handlare inte ”kunde” få fram till min kärra, som är en STi RA V5), men min leverantör i GB sa att piratisen skulle fungera klockrent…

Man har ju hört om rasade motorer pga trasig LMM, men min motor verkar då ha klarat sig – om nu LMM inte råkar vara intakt?
      Och trasig LMM brukar vara pga öppet lufftilter? Jag har bara HKS panelfilter, på inrådan av mapparen.

Kan man mäta upp LMM och lambdasensor på något sätt?

Turbovin
      Deltagare

Piratlambda funkade INTE för mig ö.h.t. så jag köpte en original. STI Type R/RA har samma lambda som GT mfl. Köpte min via Roger Clark Motorsport.

Panelfilter kan förstöra LMM också om det är av sporttyp. De är ju inoljade de med, fördelen är väl att man slipper vibrationerna dock.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.