Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6207
    Allan
    Deltagare

      Blev stoppad av hallandspålisen strax norr om falkenberg. Eftersom jag körde lagligt och bilen var i toppskick hade de inget att klaga på..förutom…vingen!

      Efter han kollat upp mitt körkort med centralen och troligtvis om bilen var stulen så följer konversationen:

      Pålis1: Har EEG nummer på vingen?

      Jag: öhh va?

      Pålis1: Jag du fattar väl att vingen inte är tillåten och måste därför ha ett särskilt intyg.

      Jag: Men asså bilen är original och leveraras så här från fabrik.

      Pålis2: Omöjligt! Vad tror du händer om du kör på någon och han eller hon fastnar med armen eller huvudet i vingen? Vi gör inte det här för att jävlas utan det handlar om trafiksäkerhet!

      Jag: Jaha ?

      Pålis1: Seså! Har du inte ett typgodkännande på vingen så blir vi tvugna att utfärda en order om besiktning. Du kommer få papper på posten nästa vecka…

      Jag: Jo jag har ett typgodkännande..*och visar upp reg beviset* Och förklarar att bilen är tygodkännd MED originalvingen som sitter på.

      Pålis2: Jaha! Men varför har du då inget eeg nummer eller stämpel på vingen?

      Jag: *Lång Suck* Tyvärr så kan jag inte hjälpa er ..Här är nummret till IM, ring till dem och kolla.

      Måttligt irriterad får jag till slut åka därifrån! Asså var är detta för jävla fasoner? Någon annan som råkat ut för något liknande?

      På väg hem till blekinge så körde vi inom helsingborg och hälsade på IM. Fick för övrigt ett väldigt trevligt bemötande. Förklarade min historia för en tekniker och han bara skakade på huvudet. Men jag fick iaf ett typgodkännande på vingen på papper som jag gladeligen ska vifta under näsan på pålisen nästa gång.

      #77873
      Dawn
      Deltagare

        Ja si du , de poliser i Halland är väldigt kinkiga.
        Bra att du fick pappret iallafall.
        /Dawn

        #77874
        Allan
        Deltagare

          Fick ett brev idag från Hallandspolisen…

          så här stod det..

          text inom parantes () är mina kommentarer


          TIll FORDONSÄGAREN TILL DZB 427

          Efter fordonskontrollen i Falkenberg 020822 har efterforskningar skett beträffande Din monterade spoiler på bakluckan. Kontakt har tagits med bilfirman varifrån bilen en gång sålts. Framgick av bilens handlingar. Tfn 033-255530. Kontakt har jag också haft med importören och den där ansvarige i sådana här frågor. Tfn 042-490 490 0. Vid båda samtalen far jag liknande svar. Dessa säger att en av tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt (håll i er nu) PRODRIVE och att detta då skall vara instämplat i plasten på aktuell spoiler. Dessa godkända (haha) spoilers är då av eftergivligt material av i händelse av inträffad olycka. Detta eller märkning av spoilern kunde vi ej finna beträffande Ditt fordon. Nu måste bilen inställas till bilprovningen senast 020922 med eller utan spoiler. Böter för att köra med otillåten utrustning är 300:-. Denna del är för närvarande inte aktuell.

          Hälsningar


          Stig Henriksson,Insp
          Trafikpolisen,Fbg.

          Vad säger man om ett sånt här brev? Dags att skaffa en prodrive vinge då och bli laglig då eller ?

          Jag blir så trött..

          #77899
          Lasse
          Deltagare

            Hahaha, inte lätt att vara laglig. Man måste helt enkelt bygga om sin bil för att få köra på vägarna, löjligt! Man slutar aldrig att bli förvånad. Stå på dig bara så ordnar det sig.

            #77851
            LegacyLarsa
            Keymaster

              Ta och dra i väg ett dussin dussin (12 x 12) fax på ditt godkännande från im till farbror blå, sen kan du ju skicka en räkning på drivmedel och förlorad arbetsinkomst till farbror blå, när du varit och “inställt bilen på bilprovningen”

              /Larsa

              P.S.
              Byter IM ut alla originalvingar till en prodrivevingar då originalvingarna inte är godkända(enl. ovan), eller är våra bilar rentav inte helbilgodkända?

              D.S.

              #77847
              SecretAgentMan
              Deltagare

                LAST EDITED ON Aug-29-02 AT 07:42PM (GMT)
                …han skulle fått tuppjuck om han fått sätta tänderna i Silverpilen. 😀

                Det är fanimig otroligt vad de (den svenska poliskåren) blåser sina knappa resurser på småskit och oväsentligheter, och i detta fall ren idioti.

                x(

                Åk ner på stan en sen helgkväll med allt som hör därtill….inte en på-lis i sikte, men bege dig till ett öde industriområde där det rejsas lite, så får du se halva kåren på plats.

                …eller rent av ge dig ut på en liten mysig landsväg en solig söndageftermiddag, då kan man ge sig f-n på att man får heja på minst 3 st. väl-(mal)placerade hastighetsövervakningar.

                Jag gillar INTE Påliser.

                /J

                Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                Banträffsansvarig SSI

                #77902
                Mange
                Deltagare

                  När min vinge vart stulen så tänkte jag fixa en prodrive vinge.

                  Men det går inte att få tag på. Ringde runt till 5-10 olika subaru verkstäder och frågade, fick samma svar från alla. Att prodrive vingen inte säljs längre. Dom har slutat med produktionen.

                  /Mange – snart med vinge

                  #77892
                  dlehtihet
                  Deltagare

                    Allan,

                    Menar du alltså att du blev stoppad med orginalvingen på (dvs STI v. 4 varianten)? 8-()

                    M v h

                    Daniel

                    #77875
                    Allan
                    Deltagare

                      Daniel,

                      Jag vet inte vilken version eller så men jag blev stoppad med denna vingen..

                      http://blekinge.streetcars.nu/bilar/aolsson/aolsson3.jpg

                      #77912
                      Niklas
                      Deltagare

                        Vilken tur att man skaffat vinge med PRODRIVE stämpel på! 😀

                        Fy vilka ruttna typer alltså. Har de inga andra att bråka med så hoppar de på oss hederliga! Hur skall en gående kunna få tag på en orginalvinge i farten? Omöjligt ju! Värre är det med STi5, 6 eller Prodrive…

                        Otroligt sjukt! Men det bästa är ju att du har rätt Allan, så du slipper köpa mindre vinge! 😉

                        Subaru – All we’ll drive!

                        #77848
                        OzO
                        Deltagare

                          Livsfarligt!!! 😮

                          Att åka omkring med en orginalvinge så där?!?! Att du inte skäms, tänk vilken skada fotgängare kan få av en sån där! Nä, fy för Subaru & IM för att dom sätter på orginaldelar på en bil vid tillverkning… och sen har dom mage att helbilstypgodkänna den!!

                          ;););)

                          Ja se siloPer… :rolleyes:

                          Stå på dig! Ring IM!

                          ________________________________________
                          http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

                          “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                          #77876
                          Allan
                          Deltagare

                            Det tråkiga är att jag måste göra en kontrollbesiktning som kostar en slant. Inte för att jag inte har råd eller så men det är en principsak. Och det innebär ju i princip en helt ny besiktning, asså hela rubbet. Jag begriper inte varför de lät mig “att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts” för det alternativet fanns på det “flygande inspektions beviset”

                            *dubbelsuck*

                            #77893
                            dlehtihet
                            Deltagare

                              Hej Allan,

                              Jag tycker att vissa saker är väldigt skrämmande i din berättelse. Självklart är det för dj-vligt att du måste ta dig tid och lägga ut pengar i onödan för detta. Också väldigt märkligt är att IM (importören) säger att en vinge ska vara stämplat “Prodrive” för att vara godkänd. Har de inte märkt under de 2 år som imprezan såldes med sti v.4 vingen att den såg ut som den gör på din bil (snygg rackare förresten :)). Vet inte vad de röker i Helsingborg, men lagliga preparat kan det ju inte vara (först skicka typpappren till dig och sen säga något helt annat till polisen????????).

                              Har du faxat typgodkännandet till polisen?

                              M v h

                              Daniel

                              #77904
                              Robban25
                              Deltagare

                                Det lär nog inte bli tal om en hel besiktning utan bara en efterkontroll där man tittar på felen som polisen har skrivit upp.
                                Kan omöjligt tänka mig att polisen har kryssat i att du ska göra en hel besiktning endast för vingens skull.

                                Kolla ditt papper som du fått av polisen, där står vad som skall göras på bilprovningen.

                                Ps. Jag jobbar på bilprovningen så jag vet hur dom brukar göra. Ds

                                BlåSubbaiSkåne

                                #77888
                                Sso
                                Deltagare

                                  Den här historien är ju så skrämmande att pressen borde få reda på det hela, av nån underlig anledning brukar polisen dra tillbaka såna här idiotier då… Stå på dig!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 75 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.