Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #77877
    Allan
    Deltagare

      Robban25:

      Jag ringde och snackade med bilprovningen. De sa att om det står på pappret att bilen ska kontrollbesktigas så gör de en totalbesiktning. Nåväl.. ringer till polisens trafikavdelning och förklarar min story. Jag undrar varför jag måste göra en kontrollbesiktning och varför det inte räcker med att jag visar upp bilen för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts. I mitt fall skulle jag ju bara visa upp ett typgodkännande så skulle saken vara ur världen. Fick till svar att det har de inte resurser med och de ser VÄLDIGT allvarligt på att köra omkring med spoiler av otillåten typ. Vid vissa flygande inspektioner kan de dela ut 2x och det innebär att man själv avhjälper felet och sedan kör man på som vanligt. Om man blir stoppad igen och inte avhjälpt sin 2x så blir det körförbud på bilen. Men eftersom de ser så allvarligt på min olagliga vinge så var de tvungan att ge mig en 2. Och då blir det kontrollbesiktning..no matter what!

      Dlehitet:
      Om du läser brevet nogrannt så står det “Dessa säger att EN AV tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt PRODRIVE”

      IM säger ju inte att original vingen är olaglig utan att PRODRIVE vingen också är godkänd. Men poliserna tolkade IM som om att det skall stå PRODRIVE på vinge nför att den skall vara laglig.

      Till Er med Prodrive vinge:

      Vill ni ha en kopia av mitt brev från polisen angånde prodrive vingen? Kanske kan vara bra att ha att visa upp vid en ev inspektion? Maila mig faxnummer så drar jag iväg så fort jag får tid.

      Känns som om jag inte orkar tjafsa mer med myndigheterna. Jag får snällt masa mig ner till SBP med bilen. Jag tror ändå att snart skulle besiktiga den..

      Några i södra sverige som kommer till uråsa flygfält i morgon?

      http://www.urasa.streetcars.nu/

      #77900
      Lasse
      Deltagare

        LAST EDITED ON Aug-31-02 AT 10:54AM (GMT)
        Allt är helt sjukt, att de inte har något bättre för sig.

        #77856
        Toni
        Deltagare

          Allan,
          jag tycker ABSOLUT du ska ta och ringa IM på nytt!

          Det är helt säkert så som Daniel också tror att IM missuppfattat polisen och trott att du kört omkring med “icke-original” vinge och att de därför uppgivit att det endast är Prodrive-stämplade vingar som är tillåtna. Tror varken IM eller din handlare kunnat drömma om att polisen kunnat stoppa en helt original-bil och velat bötfälla den bilen!

          Be sen IM och eller din handlare att ringa polisen direkt och ställa tillrätta ditt ärende samt att de bekräftar tillbaka till dig efteråt.
          Detta ska såklart IM och din handlare hjälpa dig att reda ut och du ska inte behöva betala extra för att du kör original. Dessutom så lär du ju annars hursomhelst bli underkänd om det inte står Prodrive på din vinge ifall Bilprovningen nu har instruerats att kolla det.

          #77857
          Toni
          Deltagare

            Allan,
            jag var lite sjysst och ringde just IMs tekniske chef Jan Stens. Han blev helt paff när han hörde att du ÄNDÅ fått krav från polisen om besiktning för han hade INTE sagt till dom att originalvinge ska vara märkt PRODRIVE (däremot kanske säljarn i Sandared som trodde det var stor vinge…)

            Om du kontaktar Jan Stens FÖRE 12.00 imorgon 3:e september så hjälper han dig. Faxa polisens brev till honom på 042-4904909 SNARAST!
            (Han åker sen bort på en vecka…)

            #77905
            Robban25
            Deltagare

              Allan: Om du får en 2’a av polisen så innebär det inte att du måste göra en hel kontrollbesiktning utan endast en efterkontroll.

              Men gör som Toni säger, ring IM igen så slipper du ju allt klydd.

              BlåSubbaiSkåne

              #77878
              Allan
              Deltagare

                LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 06:10PM (GMT)
                Toni: Tack så mycket…

                Har faxtat brevet till Jan. Har även försökt få tag i kling och klang på trafikavd men de börjar inte förens 14.00 imorgon.

                Robban25: På pappret (Bevis om flygande inspektion) från polisen så står det:

                Fordonet har meddelats föreläggande om:

                (X) kontrollbesiktning senast den ……..

                ( ) att låta ackrediterad verkstad åtgärda och prova fordonet alternativt att åtgärda bristerna och uppvisa fordonet för besiktningsorgan senast den …….

                ( ) att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör att bristerna avhjälpts senast den …….

                ( ) fullständig registreringbesiktning inom en månad

                ( ) begränsad registreringbesiktning inom en månad

                ( ) att bristerna skall åtgärdas

                ( ) Fordonet har meddelats körförbud

                ( ) Ingen anmärkning

                Eftersom det står att den skall kontrollbesiktigas innebär det väl en fullständig besiktning eller? För det sa iaf SBP på orten där jag bor…hmm kanske ska ringa SBP i grannkommunen och se vad de säger?

                #77890
                christopher
                Deltagare

                  fraSSe

                  Otroligt!!! men sant!
                  Kanske läge att larma pressen dom kan nog göra en liten pryl om detta, det borde ju finnas bättre saker att göra än att jag orginalbilars orginalutrustning!

                  I Tokholm finns det tex. en massa “pundarbilar” som snurrar runt, sätt stopp för det i stället!

                  Man kanske skulle ringa den nitiske polisen anonymt och tipsa om EVO bilarna 🙂
                  Fasnar man i DEN VINGEN så ser man nog ut som en pommfritt :):)

                  Lycka till!! (hoppas nog alla Impreza åkare, ingen roig sits, som i filmen Jagad nästan)
                  /
                  fraSSe

                  #77906
                  Robban25
                  Deltagare

                    >LAST EDITED ON Sep-02-02 AT
                    >06:10 PM (GMT)

                    >
                    >Toni: Tack så mycket…
                    >
                    >Har faxtat brevet till Jan. Har även försökt få tag i kling och klang
                    >på trafikavd men de börjar inte förens 14.00 imorgon.
                    >
                    >Robban25: På pappret (Bevis om flygande inspektion) från polisen så
                    >står det:
                    >
                    >Fordonet har meddelats föreläggande om:
                    >
                    >(X) kontrollbesiktning senast den ……..
                    >
                    >( ) att låta ackrediterad verkstad åtgärda och prova fordonet
                    >alternativt att åtgärda bristerna och uppvisa fordonet för
                    >besiktningsorgan senast den …….
                    >
                    >( ) att genom intyg/uppvisande styrka för polismyndighet/bilinspektör
                    >att bristerna avhjälpts senast den …….
                    >
                    >( ) fullständig registreringbesiktning inom en månad
                    >
                    >( ) begränsad registreringbesiktning inom en månad
                    >
                    >( ) att bristerna skall åtgärdas
                    >
                    >( ) Fordonet har meddelats körförbud
                    >
                    >( ) Ingen anmärkning
                    >
                    >Eftersom det står att den skall kontrollbesiktigas innebär det väl en
                    >fullständig besiktning eller? För det sa iaf SBP på orten där jag
                    >bor…hmm kanske ska ringa SBP i grannkommunen och se vad de säger?

                    Ok, då är det en hel kontrollbesiktning som du ska få gjort.
                    Tycker att det låter märkligt att dom har kryssat i den rutan. Det brukar dom endast göra om bilen ser risig ut och det kan finnas risk för fler brister på bilen.
                    Tycker definitivt att du ska gå till botten med detta. En kontrollbesiktning kostar ju ändå 300:-

                    Lycka till..

                    BlåSubbaiSkåne

                    #77879
                    Allan
                    Deltagare

                      LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 09:08PM (GMT)
                      Jag återkommer med ny info så snart jag vet något nytt..

                      Ps. Jag uppskattar Ert djupa deltagande och intresse 😮

                      #77913
                      Niklas
                      Deltagare

                        Självklart man hjälper till! Även om just jag endast bidragit med nada… 😀

                        Trevlig uppslutning i klubben vid problem! Det är just sånt som klubbar skall vara till för! *both thumbs up*

                        Subaru – All we’ll drive!

                        #77858
                        Toni
                        Deltagare

                          Allan,
                          jag snackade just med en polis på trafikpolisen i Stockholm. Han berättade några intressanta saker:

                          1) föreläggandet om besiktning kan INTE tas tillbaka när det en gång väl är utfärdat även om det var utfärdat på felaktiga grunder utan du MÅSTE besiktiga bilen på nytt. Det du sedan kan göra är att efteråt skriva till polismyndigheten/polismästaren i distriktet och yrka på skadestånd för förlorad arbetstid, bensin-och-kringkostnader etc som detta åsamkat dig. Funkar ungefär som när du får betala felaktig P-bot FÖRST och kräva rättelse SEDAN.

                          2) dock menar han på att det måste vara möjligt för dig att snarast få träffa och på nytt prata med de poliser som utförde den flygande inspektionen. Resurssbrist och inte ha tid är inget giltigt argument för polisen att vägra dig träffa dem. I så fall borde du kontakta dessa polisers chef och/eller ytterst polismyndigheten (dess chef är polismästaren) och be dem att frigöra de aktuella poliserna från ordinarie tjänst de 30 minuter eller så som det kan ta för dem att träffa dig. Syftet måste vara att de på nytt ser din vinge, ditt intyg ifrån IM samt att de konstaterar att vingen faktiskt är typgodkänd.
                          Om de är ärliga och rejäla människor (vi förutsätter att de agerat i god tro när de trodde din vinge inte var godkänd) så borde de därefter hjälpa dig att få igenom ditt skadestånd för det besvär detta åsamkat dig.

                          Det bästa du kan göra är att ta dig besväret att gå till botten med frågan hos polisen för då får även övriga klubbmedlemmar med lagliga vingar (som t ex jag själv) svart på vitt vad man ska göra i en sån här situation. Dessutom kommer det kännas skönt efteråt att fått rättelse.

                          OBS! Allt ovanstående förutsätter att du inte bluffat utan verkligen kört med originalvinge vid det tillfälle du blev stoppad och att du därmed VERKLIGEN är oskyldigt utpekad av polisen. Som polisen sade i telefon till mig: “Har du SJÄLV sett hur killens bil såg ut när han blev stoppad?” – och det har jag ju faktiskt inte…. men jag väljer att tro på din story och försöka hjälpa dig med tanke på att du kan hjälpa övriga klubbmedlemmar med exempel att gå till botten i saken.

                          #77859
                          Toni
                          Deltagare

                            (måla-fan-på-väggen mode=ON)

                            Allan,
                            Förhoppningsvis kan allt lösa sig för dig om poliserna gjort fel.
                            Men i extrem-värsta fall så hamnar du i en situation där ord står mot ord om t ex poliserna får för sig att blåneka när dom inser att dom gjort fel. Därför är det bra om du är lite smart och förberedd med argument:

                            Polisens eget brev till dig finns två för poliserna graverande uttalanden:
                            1) “importören säger att en av tillverkaren godkänd spoiler skall vara märkt PRODRIVE”. Jan Steen på IM sade i telefon att han INTE ALLS sagt så till polisen. Du bör också ringa Sandared eller var du nu köpt bilen och dels fråga vad de egentligen sagt till polisen och å andra sidan vilka frågor polisen egentligen ställt till dem. För på telefon till mig sade nämligen Jan Steen på IM att polisen förklarat det så som att “spoilern var stor nog att man kunde få in ett huvud emellan”. Detta är ju i så fall en oriktig beskrivning av polisen (som Jan Steen skulle kunna verifiera) som föranleder att de såklart inte får samma svar. Om säljaren i Sandared fått samma oriktiga beskrivning så förklarar det ju varför han svarade att endast Prodrive-vinge var tillåten för då har ju inte polisen beskrivit en originalvinge!
                            2) “Nu måste bilen inställas till bilprovningen senast 020922 med eller utan spoiler.” Att skriva på detta sätt leder ju direkt i sannolikhet att denne polisman förutsätter att godkänt utförande endast är UTAN spoiler. Varför skulle han annars inte istället skriva “…inställas till besiktning med GODKÄND spoiler”. Om han nu var medveten om att det finns godkända vingar vore det mest naturligt att skriva så men det sätt han uttrycker sig på bekräftar att denne inspekttör lever i tron att ALLA andra Imprezavingar är otillåtna såvida inte “Prodrive” är instämplat i plasten. Tog dom foto på din bil? Fanns det några vittnen till hur din bil tedde sig när du blev stoppad?

                            3) Ditt eget agerande borde också kunna göra troligt att du är trovärdig. För om du nu vore en “typ-godkännande-buse” skulle du då köra omkring i en bil där ENDAST vingen vore modifierad men allt annat lagligt? Sannolikt inte!
                            Skulle du direkt efter mötet (du har ju datum på IMs typgodkännandelapp) med polisen göra dig besväret att åka till generalagenten och få ett intyg? Är det så “trimmare och moddare” beter sig? Det inser var och en att det inte är sannolikt.

                            Även om vi får hoppas att poliserna inser att de gjort fel och hjälper dig ställa tillrätta så är det alltid bättre att vara förberedd med argument och fakta.
                            Utifall att…

                            #77907
                            Robban25
                            Deltagare

                              Ett föreläggande kan visst det ändras utan att bilen inställs för kontrollbesiktning.
                              Detta kan polisen som satte föreläggandet göra i sin dator.

                              BlåSubbaiSkåne

                              #77852
                              LegacyLarsa
                              Keymaster

                                Jodå, det här blir bara mer spännande för var dag som går, och kan bara hålla med alla ovanstående att, stå på dig! 🙂

                                /Larsa

                                #77914
                                Niklas
                                Deltagare

                                  Lär bli en dokussåpa det här om 3an eller 5an får nys om det! 😀
                                  Kämpa på Allan!!

                                  Subaru – All we’ll drive!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 75 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.