Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #77880
    Allan
    Deltagare

      Faxade till Jan Sten på IM igår. Jag tror inte att han har lyckats åstakomma något då trafikavd i Falkenberg inte började förrens 14.00 idag. Och Jan gick ju på semester idag 12.00

      Men jag har faxat till Stig Henriksson på trafikavdelningen. Jag skickade med ett personligt brev till Stig där jag föklarar min situation och yrkar på att föreläggandet om kontrollbesiktning avskrivs samt bifogade en kopia på typgodkännandet från IM. Inga krussiduller utan raka puckar!.. så vi får se vad som händer. Troligtvis kommer de yrka på att beslutet inte kan överklagas så det blir nog en besiktning trots allt. Och sedan får vi göra upp i efterhand..*suck*

      Om jag inte får nått svar så kommer jag kontakta Stig i morgon eftermiddag och ta ett riktigt snack.

      Men som sagt såpan lever vidare..

      #77881
      Allan
      Deltagare

        Som kuriosa kan jag berätta att en bekant till mig råkade ut för en snarlik händelse i våras. Han blev också stoppad i Falkenberg av trafikpolisen. Och nu i efterhand har vi kommit fram till att det var samma snutar dvs kling och klang. Min bekant kör en Honda Accord Type-R helt original. Han fick 3 st 2:or.

        En för vingen som dessutom var EEG märkt vilket han påpekade. Och en tvåa för däcken som var 17″ ..också original. Det slutade iaf med att hondaägaren fick ombesiktiga bilen trots att han kontaktat återförsäljare och VV.

        Ju mer man gräver i detta desto mer mörkrädd blir man..

        #77915
        Niklas
        Deltagare

          Börjar bli rädd för E6an nu ju…

          Man kanske skall börja köra om Sthlm när man skall från Göteborg ner till Skåne så man slipper blåbären… 😀

          Subaru – All we’ll drive!

          #77853
          LegacyLarsa
          Keymaster

            Känns som att det kanske är dags att hänga ut kling och klang i dagspressen?

            /Larsa

            #77860
            Toni
            Deltagare

              Allan,
              Tycker absolut du ska ta upp saken direkt med polischefen för K&K!

              Du kan ju säga som så att det inte får vara så att två polismän får bedriva en egen kampanj att förelägga lagliga prestandabilar besiktning på lösa eller t o m felaktiga grunder. Man ska ju inte behöva BEVISA sin oskuld om man kör lagligt så länge inte polisen kan påvisa att utrustningen är felaktig. Om du sen beskriver ditt och polarens fall, hur K&K ringt IM och handlaren och felaktigt beskrivit din vinge och hur illa ni blivit bemötta och inte fått chans till rättelse så kan man hoppas att chefen inser att allt inte gått rätt till och tar tag i saken.

              Och gör han inte det så skulle jag skriva till länspolismästaren om jag var som du. Det är ju en principsak att få bort dåligt polisbeteende!

              Toni

              #77861
              Toni
              Deltagare

                En tanke till som slog mig:
                Kan man se i SBP:s dator när ett besiktningsföreläggande registreras vilken polis som utfärdat? Kan nån som hart tillgång kolla?

                Tänk om vi kunde göra lite research på hur många såna här felaktiga förelägganden som gjorts! Du och din polare kanske inte är de enda offren för K&K under senaste 12-månadersperioden…
                Då kanske det VERKLIGEN blev någonting för pressen!

                #77882
                Allan
                Deltagare

                  Fick ett långt svar i ett brev idag…jag är så förbannad att jag skakar!

                  Det jag skickade till polisen var:

                  ett personligt brev där jag förklarar situationen samt yrkar på att föreläggandet avskrivs. I brevet förklarar jag att jag fått en del hjälp av SSI i mitt ärende. Och bifogade inlägg 26 i denna tråden.

                  En kopia på typgodännandet jag fick av Jan Sten på IM.

                  Inlägg 26 i denna tråden av Ordis.

                  text inom () är mina komentarer

                  HEJ ALLAN OLSSON!

                  Jag har tagit del av det brev DU sände till mig.

                  Den kontakt och framförallt det svar du fick från Karlskrona är helt felaktigt. (angånde tid och resursbrist) Sedan de nya bedömningsreglerna genomfördes beträffande flygande inspektion finns inte möjligheten för polisman med flygande inspektion eller bilinspektör att godkänna och därmed släcka de brister som har anmärkts på.

                  I brevet från SSI står precis förklarat varför vi skall anmärka på Din vinge. Fordon som är försedda med detaljer som har betydelse för trafiksäkerheten skall anmärkas på vid en flygande inspektion. Precis samma står i våra anvisningar. Din vinge bedöms som en trafikfarlig anordning då den inte ansluter ner mot karossen eller är av eftergivligt material. Ingen av dessa förutsättningar framkom vid vår kontroll. Ej heller märkning. Ej heller medfört intyg.
                  I mitt första brev skriver jag om kontakten med dels säljaren av bilen från 033 området och med importören. De säger båda till mig att den EU godkända spoilern är av en lägre modell och absolut inte med en så stor öppning som jag berättar. Tyvärr glömde jag mäta det öppna utrymmet mellan kofferlucka och upp till bågen i just detta fall men mitt ögonmått säger att avståndet är minst 12-15 cm. (någon som kan verifiera detta?) Har man en så hög båge måste den vara av eftergivligt material, dvs. släppa från fordonet vid större påkänning. Detta för att inte orska onödigt svåra personskador vid en eventuell inträffad trafikolycka. De säger också båda att de skall vara synligt märkta PRODRIVE. Mina egna konstaterande och dessa båda samtal ligger till grund för flygande inspektion och kontrollbesiktning.
                  I intyget som Jan Steen har utfärdat dagen efter polisens besiktning framgår ju inte att han tittat på fordonet och därmed framgår ju inte heller att han intygar rätt spoiler. Att bilen en gång levererats med en godkänd sådan tivlar jag inte på. (Hur skall man tolka den sista meningen? Han tror alltså inte att jag har en godkännd spoiler eller?)
                  Det är bilprovningens uppgift att fastställa om det är en godkänd anordning eller ej. De får testa om den är av eftergivligt material. Därav kontrollbesiktning. Jag kan inte och får inte släcka en utfärdad flygande inspektion. Du får nog ta den kostanden det innebär med en kontrollbesiktning. Du är ännu inte rapporterad till några böter för att Du har ett fordon med tarfikfarlig anordning. Har Du intekontrollbesiktigat Din bil senast 020922 inträder körförbud och då kan Du ej bruka bilen innan besiktning skett. Trafikpolisen arbetar med och hjälper till att göra trafiken så säker som möjligt.
                  Hälsningar
                  Stig Henriksson

                  #77916
                  Niklas
                  Deltagare

                    Fy fan att de orkar! X( X(

                    Kör bilen till besiktningen, få den godkänd, kräv skadestånd och gå till pressen! Det hade jag gjort! x(

                    Subaru – All we’ll drive!

                    #77910
                    Kopparberg
                    Deltagare

                      Ut med det i pressen.

                      #77901
                      Lasse
                      Deltagare

                        Ojoj, man kan ju få hjärtinfarkt för mindre. Gör som sagt besikningen sedan ska de för helvete hängas i pressen OCH betala skadestånd! Hur i helvete kan man vara så inkompetent som polis? Ujujuj måste nog lugna ner mig en aning, men ett är klart, kommer jag att bli stoppad och få en helt felaktig anmärkning kommer jag definitiv INTE att kunna vara tyst. I mitt fall blir det nog ingen ombesiktning utan ett besök i ett litet rum med galler för fönstren… Usch!!!

                        #77850
                        Greenfin
                        Deltagare

                          Hmmmm..har nån nåra reklam blad kvar för 99/00 kvar? Så vi kan skicka det
                          till kling o klang! Riktigt irriterad blev jag när jag läste detta….

                          #77908
                          Robban25
                          Deltagare

                            Polisen snackar skit..
                            Om dom inte visste det så har anmärkningarna mot vinge/spoilers ändrats.
                            Det heter inte längre att den måste vara av eftergivligt material. Ska vi på bilprovningen kunna underkänna en vinge/spoiler idag så måste denna vara av hård/vass (typ aluminium eller plåt) kvalitet.
                            Denna ändringen genomfördes innan datumet som du blev tagen på.

                            Ring dom och fråga om dom inte har lärt sig kontrollplanen som dom jobbar efter.
                            Reglerna är samma för Bilprovning och Polis.

                            /Robban

                            BlåSubbaiSkåne

                            #77862
                            Toni
                            Deltagare

                              Allan,
                              Räkna till 100! Man tänker aldrig klart när man är arg.

                              Faktum är att polis Henriksson givit dig ett omfattande svar som inte verkar vara vare sig hånfullt eller oproffsigt. Han förklarar sin syn på saken. Du bör bemöta detta.

                              Det du bör svara är att:
                              a) du förstår skälet och grunden till att du blivit stoppad. Den GODKÄNDA vinge du har/hade på bilen har ett avstånd av mellan 11-13 cm mellan kaross och underkant.
                              b) men grundfrågan kvarstår huruvida en korrekt bedömning är gjord av polisen när de säger att din vinge är trafikfarlig, icke godkänd och av ej eftergivligt material.

                              Här har du bett till samme polisman få till stånd en ny bedömning som verifiera i efterhand att den faktiskt ÄR godkänd. Endast han kan ju vara den som verifierar detta eftersom det är HANS bedömning och okulärbesikting som ligger till grund för anmärkningen och ingen kan ju veta om den vinge han såg är samma som du har på när du sen besiktigar bilen. Alltså är enda möjligheten till rättelse att SAMMA polis på nytt tittar på vingen och sen tillsammans med dig kontaktar IM och säljaren i Sandaed på nytt för att verifiera att vingen är godkänd eftersom ditt intyg uppenbarligen inte duger. Dessutom kan ju bilder ur officiella broschyrer visa bilen i originalutförande och jämföras med ditt utförande.

                              Polisens bedömningen är gjord på grundval av okulär besiktning, “polisiär bedömning

                              #77863
                              Toni
                              Deltagare

                                Ytterligare en sak:
                                Polis Henriksson vidhåller att:
                                “Sedan de nya bedömningsreglerna genomfördes beträffande flygande inspektion finns inte möjligheten för polisman med flygande inspektion eller bilinspektör att godkänna och därmed släcka de brister som har anmärkts på.”

                                Så bör du dessutom skriva till Henriksson att SYFTET med att du vill att han får till stånd en förnyad okulär bedömning och intervju med IM/bilsäljare samt kolla på officiella bilder av helbilsgodkänd bil, är att du efteråt vill kunna yrka skadestånd hos polisen för det besvär och de extra kostnader som hans felaktiga föreläggande nu kommer att orsaka för dig med extra besiktning etc.

                                #77883
                                Allan
                                Deltagare

                                  Jag har ingen lust att åka 30 mil till falkenberg för att få en förnyad bedömning. Jag kommer att skriva ett nytt brev och ta med Era synpunkter och kunskaper från forumet. Tack toni,robban25 mfl

                                  Vill det sig inte efter nästa brev tänker jag inte bråka mer och riskera att få körförbud eller böter. Men är pressen intresserad och snubben med hondan på g så kan det nog bli nått i efterhand..

                                  vad jag igentligen vill är 2 saker..

                                  1: Upprättelse, där de ber om ursäkt och står för mina utgifter. Ska man behöva känna sig som en brottsling bara för att man kör en sportbil?

                                  2: Jag vill inte att flera bilentusiaster råkar ut för samma sak som mig. Nu räcker det!

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 75 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.