Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 75 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #77920
    Niklas
    Deltagare

      GRATTIS ALLAN!!! 😀

      …och rätt åt poliserna! }>

      Här får du från hela Göteborg! :*

      Subaru – All we’ll drive!

      #77894
      dlehtihet
      Deltagare

        Go Allan, Go!!!!! 🙂

        Grattis.

        M v h

        Danne

        #77889
        Sso
        Deltagare

          Grattis Allan, skönt att det löste sig, skrämmande att det tog sån tid dock.

          /Mvh Stefan

          #77849
          OzO
          Deltagare

            Till inkompetenta påliser -> http://216.40.241.68/contrib/tweetz/moon.gif
            Till Allan, Toni och Ordis (och kompetenta påliser som lil’ sis! ;)) -> http://216.40.241.68/contrib/ruinkai/biggthumpup.gif

            ________________________________________
            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

            “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

            #77865
            Toni
            Deltagare

              Supergrattis! Vad kul!

              Ett tips är att alla med original såväl som Prodrive-vinge tar och skriver ut på papper (har själv gjort det nu) Allan’s länkade brev ifrån Vägverket och sparar dessa papper i handskfacket i bilen – utifall att det finns fler över-ambitiösa poliser ute i landet så kan det vara bra att ha.
              Även om bilderna är suddiga så framgår tydligt vingens storlek.

              #77909
              Robban25
              Deltagare

                Skönt att det löste sig tillslut.
                Man kan ju bara hoppas att alla påliser där ute i landet läser på lite nu efter detta. Dom verkar ju vara helt ute o cyklar när dom bedömmer vingar på det sättet!!
                Grattis!!! 🙂

                BlåSubbaiSkåne

                #77855
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  >En stulen vinge monterad på fel bil = underkänd, ombesiktning och eventuellt böter. Grattis

                  Om vi ska få ett slut på vingstölden, kanske vi ska börja mata polisen med bilmärken och regisreringsnummer, …så att kling och klang kan ha nåt att göra… 😉

                  //Larsa

                  #77911
                  Donny
                  Deltagare

                    Hej mitt namn é Daniel..kommer från NV skåne, o jag har en blå Subaru GT 00
                    Ja själv har oxå blevit stoppad dom klaggade på att jag hade dimljusen på, o
                    sen frågade dom mej oxå om vingen var godkänd.

                    ja sa till dem att den är typad, men dom förstår inte sånt verkar det som.
                    För min vinge än störe än din men men

                    #77866
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      LAST EDITED ON Sep-02-02 AT 07:38PM (GMT)
                      Håhåjaja, har bara väntat på att detta skulle inträffa, undrar om inspektörn
                      skulle godkänna om du kunde visa reklambrochyrer på bilen?
                      Jag tycker definitivt att detta platsar i pressen om du vill & orkar Allan? Aftonbladet?
                      En fundering här är om inte M och deras jurister kan få något att bita i, för nog är det en principsak alltid.
                      Är du medlem i M?
                      Jag tror nämligen att detta kan bli mycket pinsamt för den grinige som
                      utfärdade föreläggandet på helt felaktiga grunder.
                      För det första ska inte polisen enligt vtk´n jaga bilar i gott skick, däremot
                      kanske hastigheter och betende kan vara relevant i vissa fall vad det gäller vår kära bil och dess förare. 😉
                      För det andra lär sig kanske inspektören ifråga att bättre kolla upp saker och ting framöver.

                      Jag ska kolla detta lite närmare med mina kontakter så att säga..

                      #77867
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        LAST EDITED ON Sep-03-02 AT 11:02AM (GMT)
                        5. Föreskrifter för flygande inspektioner
                        Bestämmelser om flygande inspektion finns i fordonskungörelsen (SFS 1972:595) och i Vägverkets
                        föreskrifter om flygande inspektion (VVFS 2000:102). Rikspolisstyrelsen har sammanställt författ-ningar,
                        myndighetsföreskrifter m.m i Rikspolisstyrelsen Råd för flygande inspektion (RRFFI). Fly-gande
                        inspektion görs för att kontrollera beskaffenhet och utrustning hos fordon som anträffas på väg.
                        Flygande inspektion ska förrättas av polisman eller bilinspektör som Rikspolisstyrelsen förordnat.
                        Förrättningsmannen får också biträdas av tekniker som förordnats av Rikspolisstyrelsen.
                        Vid en flygande inspektion av fordon kontrolleras sådana system och komponenter som har betydelse
                        för fordonets trafiksäkerhets- och miljöegenskaper. Enligt VVFS 2000:102 punkt 5.1 ska flygande
                        inspektion föregås av en bedömning av fordonets allmänna skick. Om fordonet bedöms vara i gott
                        skick och en noggrannare kontroll inte är motiverad ska flygande inspektion inte utföras. !!!!

                        Källa:
                        http://www.vv.se/aktuellt/pressrum/till_regeringen/reguppdrag_flygande.pdf

                        Det står inget EEG-nummer på orginalvingen, kontrollerat via IM på reservdel!

                        Efter kontakt med berörd personal på VV så säger de som så här,
                        detta skulle inte ha inträffat eftersom kontrollen inte skulle ha utförts
                        till att börja med, och vad gäller en spoiler/vinge på bakluckan som inryms
                        i helbilsgodkännandet så är det helt irrellevant vid en flygande inspektion
                        så länge den uppfyller kraven för trafikfarliga anordningar. Dessutom finns det inga krav på märkning av liknande detaljer enligt VV.
                        T.ex plåt/aluminium vingar kommer aldrig att vara godkända för bruk på allmän väg.

                        Allan du bör helt enkelt kontakta chefen för enheten och kräva att föreläggandet tas bort, det har han mandat att göra.
                        Det bör räcka med ett telefonsamtal, så ska saken vara ur världen.
                        Jag tycker dock fortfarande att den här historien platsar i media pga att
                        gnället om resursbrist ter sig lite löjligt.

                        Mvh Kjell

                        #77868
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          >1) föreläggandet om besiktning kan INTE tas tillbaka när det en gång
                          >väl är utfärdat även om det var utfärdat på felaktiga grunder utan du
                          >MÅSTE besiktiga bilen på nytt. Det du sedan kan göra är att efteråt
                          >skriva till polismyndigheten/polismästaren i distriktet och yrka på
                          >skadestånd för förlorad arbetstid, bensin-och-kringkostnader etc som
                          >detta åsamkat dig. Funkar ungefär som när du får betala felaktig P-bot
                          >FÖRST och kräva rättelse SEDAN.

                          Detta är bara ett omständigare sätt att hantera felaktiga förelägganden, det fungerar
                          visst att ta bort felaktiga förelägganden, tro mig, jag bör känna till hur
                          det fungerar. 😉 Oavsett vilket sätt ärendet korrigeras på är det principiellt
                          viktigt att det görs. Dock bör det vara smidigare och billigare för Allan att slippa en onödig sväng via Bilprovningen. Jag förutsätter att det är din bil på bilden högre upp i denna tråd Allan?

                          /Kjell

                          #77869
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Snyggt Toni!

                            Ta mig tusan lite jurist blandat med diplomat där. 😀
                            Det blir mycket intressant att höra mottagandet och hur
                            det går i detta ärende. 😮

                            #77870
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              LAST EDITED ON Sep-06-02 AT 03:19PM (GMT)
                              Allan, detta kanske hade hjälpt mot herrar Kling och Klang?

                              http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,201893,00.html

                              PS. Jag har reklambroschyren för 99-00 hemma någonstans i röran.

                              #77871
                              ExOrdis
                              Deltagare

                                Grattis Allan.
                                Förhoppningsvis har flera lärt sig något av detta, många har läst denna tråd.

                                #77872
                                ExOrdis
                                Deltagare

                                  Och till er som inte äger bilar med helbilsgodkända bakluckespoilers säger vi bara…
                                  Köp en Impreza och du kan åka med stor vinge lagligt och läxa upp ordningsmakten vid behov. 😀

                                  En stulen vinge monterad på fel bil = underkänd, ombesiktning och eventuellt böter. Grattis }>

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 75 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.