› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tystare avgassystem?
- Detta ämne har 12 svar, 1,698 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2009 kl. 13:30 #4394
lunkan
DeltagareNån som har nåt system att rekomendera som inte låter så mycket men ändå klarar av hästar upp mot 500-550? Har blivit till åren o vill att bilen ska bli lite mer diskret, när nya motorn är på plats dvs 🙂
Kör idag med en Ray dp med racekisse + Blitz Nur Spec R!
25 april, 2009 kl. 15:11 #65169STIred
DeltagareT.ex. HKS hipower silent, fujitsubo legalis, mongoose, borla hush, greddy evo 2 mm…
Vill man ha det riktigt tyst så skulle du nästan tom kunna gå ner til 2.5″, i slutburken(om du kör med 3″ resten). Jag tror inte det blir så extrem begränsning om det gäller ca 500hk. Men det där går ju experimentera lite med vid mappningen och se hur mycket det påverkar..
/r
25 april, 2009 kl. 15:15 #65177J_et
Deltagarejag kör med Hks SilentHiPower och det är bra mkt tystare än Blitz systemet.
Fast på dom högre varven låter det en del, precis lagom enligt mig 🙂
På min sida på garaget.org så finns det ett videklipp du kan gå in och höra hur det låter.
25 april, 2009 kl. 15:18 #65170STIred
Deltagarejag kör med Hks SilentHiPower och det är bra mkt tystare än Blitz systemet.Fast på dom högre varven låter det en del, precis lagom enligt mig 🙂http://www.garaget.org/?car=98289
Jepp helt rätt, det ska gå halvsmyga med bilen om man vill men sen gör det inget alls om det låter lite när man gasar 😀
/r
25 april, 2009 kl. 17:19 #65166Kvarnis
DeltagareBlitz lever om lite mer…;)
http://www.youtube.com/watch?v=7_fJFo0vvNY ca 10sek in i filmen
26 april, 2009 kl. 09:48 #65176NickeH
DeltagareJag kör med Invidia DP med racekat och Greddy SP2, ligger väl ljudmässigt mittemellan orginal och ett blitz-system. Vill man ha ett ännu tystare system är MRT perfekt men dyrt.
Så har ser det ut på min bil.
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=2755&mesg_id=2755&page=26 april, 2009 kl. 18:00 #65173Turbovin
DeltagareKan man kombinera med vilket catback som helst om man har en Invidia downpipe och catback (också Invidia) tro?
Börjar tröttna en del på ljudet trots att det är två dämpare. Visserligen låter det gott med equal length men Type R:ens utväxling gör ju långresor till en ren pina.
26 april, 2009 kl. 18:07 #65171STIred
DeltagareKan man kombinera med vilket catback som helst om man har en Invidia downpipe och catback (också Invidia) tro?
I stort sett ja, om de ocskå är avsedda för samma bilmodell. Finns som sagt även de system som går ner till 2.5″ i catback och är avsedda sättas ihop med 3″ dp. Kör man så då blir det riktigt tyst, inte lika tyst som original men det vill man nog ändå inte ha.
/r
26 april, 2009 kl. 21:00 #65174Turbovin
DeltagareLika tyst som original vill jag inte ha, men jag har åkt Saab turbo innan och inte ens sportsystemen med en ljuddämpare lät så här mycket.
HKS Silent Power kanske vore nåt att byta till då.
27 april, 2009 kl. 04:06 #651755vensson
I stort sett ja, om de ocskå är avsedda för samma bilmodell. Finns som sagt även de system som går ner till 2.5″ i catback och är avsedda sättas ihop med 3″ dp. Kör man så då blir det riktigt tyst, inte lika tyst som original men det vill man nog ändå inte ha./r
Men hur mycket effekt förlorar man om man jämför 2,5 och 3″ catback?
/Johan
Impreza WRX STi -02
Ecutek 3
3″ från turbo
Walbro 255l
HKS panelfilter
HKS Iridium HR827 april, 2009 kl. 09:42 #65172STIred
DeltagareMen hur mycket effekt förlorar man om man jämför 2,5 och 3″ catback?/JohanImpreza WRX STi -02Ecutek 33″ från turboWalbro 255lHKS panelfilterHKS Iridium HR8
Jag uttryckte nog mig lite fel i tidigare inlägg. Det handlar inte om att man ”förlorar” effekt utan det är snarare frågan om när ett visst avgassystem börjar bli en begränsning för att kunna plocka ut önskat max effekt.
Jag är ganska övertygad att för en bil som har under 400hk så är avgassystemet inte nån större begränsning även om man skulle sätta dit ett 2.5″ system efter katten. Men det ska självklart vara mappat för det systemet som sitter på. Visst blir nog lite större mottryck från systemet men inget som borde påverka effektuttaget så nämnvärt.
Slänger man dit en katalysator på systemet så är frågan om inte den bergränsar mer än att gå ner till 2.5″.
Här är ett litet exempel jhag sett hos en avgassystem tillverkare:
Enligt dem så ger ett standard avgassystem med cattar ett motttryck på 12 PSI vid 225hk.
Ett kattlöst system från den tillverkare som har 3″ dp och sedan övergår till 2.5″ i sista delen ger ett mottryck på 1.5 PSI vid drygt 300hk. Samma system fast 3″ hela vägen ger 1 psi mottryck vid drygt 300hk.
Samma jämförelse för de två systemen vid drygt 500hk ger 4.5psi för det som går ner till 2.5″ och 2.5psi för det som går med 3″ hela vägen.
Fråga mig inte hur datat har blivit uppmät och/eller vid vilket varvtal, etc för det står inte specificerat där jag såg det.
Men om man vill vara säker på hur det ligger till så går det ju som sagt experimetera lite vid mappningstillfället. Det borde de mer erfarna mapparna ha någorlunda koll på också.
Har inte testat det här själv utan spekulerar bara, men borde som sagt finnas folk som har mappat och sett hur mycket olika system gör.
/r
4 maj, 2009 kl. 09:14 #65167lunkan
DeltagareTackar för alla svaren 🙂 Nu fick man lite att kika på.
4 maj, 2009 kl. 10:56 #65168b20mannen
DeltagareMitt råd om du vill att bilen ska bli lite tystare:
Sälj ditt Blitz-system till nån som vill ha lite sång i motorn.
Skaffa sen ett avgassystem som har en expansionskammare på mitten som slår sönder de vassare avgasljuden och som dämpar den förstärkning av lägre frekvenser som ett långt rör utan expansionskammare ger.För att få tyst på bilen så ser du till att det nya systemet har en dämpare med stor volym längst bak. Större volym på dämparen gör att den ”äter upp” mer av avgaspulserna.
Vill du ha ännu tystare så tillämpar du rallytricket att sätta 2,5-tums utblås på slutdämparen som avslutar med en 90-graders böj neråt i backen.
Maria och jag byggde nyligen ett 3-tums avgas till vår GT, typ rakt rör från downpipe med en japsdämpare med liten volym på slutet.
Det gav följande:
Låter mer. Har lägre frekvens på avgasljudet, (dovare avgasljud). Ger mindre decibel tack vare att systemet slår sönder de högre frekvenserna bättre än originalröret. Ger 3% mer effekt på fullt ladd runt 6000 rpm. I övrigt ingen förändring jämfört med originalröret med katalysator och öppen slutdämpare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.