SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tystare avgassystem?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4394
    lunkan
    Deltagare

      Nån som har nåt system att rekomendera som inte låter så mycket men ändå klarar av hästar upp mot 500-550? Har blivit till åren o vill att bilen ska bli lite mer diskret, när nya motorn är på plats dvs 🙂

      Kör idag med en Ray dp med racekisse + Blitz Nur Spec R!

      #65169
      STIred
      Deltagare

        T.ex. HKS hipower silent, fujitsubo legalis, mongoose, borla hush, greddy evo 2 mm…

        Vill man ha det riktigt tyst så skulle du nästan tom kunna gå ner til 2.5″, i slutburken(om du kör med 3″ resten). Jag tror inte det blir så extrem begränsning om det gäller ca 500hk. Men det där går ju experimentera lite med vid mappningen och se hur mycket det påverkar..

        /r

        #65177
        J_et
        Deltagare

          jag kör med Hks SilentHiPower och det är bra mkt tystare än Blitz systemet.

          Fast på dom högre varven låter det en del, precis lagom enligt mig 🙂

          På min sida på garaget.org så finns det ett videklipp du kan gå in och höra hur det låter.

          http://www.garaget.org/?car=98289

          #65170
          STIred
          Deltagare

            jag kör med Hks SilentHiPower och det är bra mkt tystare än Blitz systemet.Fast på dom högre varven låter det en del, precis lagom enligt mig 🙂http://www.garaget.org/?car=98289

            Jepp helt rätt, det ska gå halvsmyga med bilen om man vill men sen gör det inget alls om det låter lite när man gasar 😀

            /r

            #65166
            Kvarnis
            Deltagare

              Blitz lever om lite mer…;)

              http://www.youtube.com/watch?v=7_fJFo0vvNY ca 10sek in i filmen

              #65176
              NickeH
              Deltagare

                Jag kör med Invidia DP med racekat och Greddy SP2, ligger väl ljudmässigt mittemellan orginal och ett blitz-system. Vill man ha ett ännu tystare system är MRT perfekt men dyrt.

                Så har ser det ut på min bil.
                http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=2755&mesg_id=2755&page=

                #65173
                Turbovin
                Deltagare

                  Kan man kombinera med vilket catback som helst om man har en Invidia downpipe och catback (också Invidia) tro?

                  Börjar tröttna en del på ljudet trots att det är två dämpare. Visserligen låter det gott med equal length men Type R:ens utväxling gör ju långresor till en ren pina.

                  #65171
                  STIred
                  Deltagare

                    Kan man kombinera med vilket catback som helst om man har en Invidia downpipe och catback (också Invidia) tro?

                    I stort sett ja, om de ocskå är avsedda för samma bilmodell. Finns som sagt även de system som går ner till 2.5″ i catback och är avsedda sättas ihop med 3″ dp. Kör man så då blir det riktigt tyst, inte lika tyst som original men det vill man nog ändå inte ha.

                    /r

                    #65174
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Lika tyst som original vill jag inte ha, men jag har åkt Saab turbo innan och inte ens sportsystemen med en ljuddämpare lät så här mycket.

                      HKS Silent Power kanske vore nåt att byta till då.

                      #65175
                      5vensson
                      Deltagare

                        Kan man kombinera med vilket catback som helst om man har en Invidia downpipe och catback (också Invidia) tro?

                        I stort sett ja, om de ocskå är avsedda för samma bilmodell. Finns som sagt även de system som går ner till 2.5″ i catback och är avsedda sättas ihop med 3″ dp. Kör man så då blir det riktigt tyst, inte lika tyst som original men det vill man nog ändå inte ha./r

                        Men hur mycket effekt förlorar man om man jämför 2,5 och 3″ catback?

                        /Johan

                        Impreza WRX STi -02
                        Ecutek 3
                        3″ från turbo
                        Walbro 255l
                        HKS panelfilter
                        HKS Iridium HR8

                        #65172
                        STIred
                        Deltagare

                          Men hur mycket effekt förlorar man om man jämför 2,5 och 3″ catback?/JohanImpreza WRX STi -02Ecutek 33″ från turboWalbro 255lHKS panelfilterHKS Iridium HR8

                          Jag uttryckte nog mig lite fel i tidigare inlägg. Det handlar inte om att man ”förlorar” effekt utan det är snarare frågan om när ett visst avgassystem börjar bli en begränsning för att kunna plocka ut önskat max effekt.

                          Jag är ganska övertygad att för en bil som har under 400hk så är avgassystemet inte nån större begränsning även om man skulle sätta dit ett 2.5″ system efter katten. Men det ska självklart vara mappat för det systemet som sitter på. Visst blir nog lite större mottryck från systemet men inget som borde påverka effektuttaget så nämnvärt.

                          Slänger man dit en katalysator på systemet så är frågan om inte den bergränsar mer än att gå ner till 2.5″.

                          Här är ett litet exempel jhag sett hos en avgassystem tillverkare:

                          Enligt dem så ger ett standard avgassystem med cattar ett motttryck på 12 PSI vid 225hk.

                          Ett kattlöst system från den tillverkare som har 3″ dp och sedan övergår till 2.5″ i sista delen ger ett mottryck på 1.5 PSI vid drygt 300hk. Samma system fast 3″ hela vägen ger 1 psi mottryck vid drygt 300hk.

                          Samma jämförelse för de två systemen vid drygt 500hk ger 4.5psi för det som går ner till 2.5″ och 2.5psi för det som går med 3″ hela vägen.

                          Fråga mig inte hur datat har blivit uppmät och/eller vid vilket varvtal, etc för det står inte specificerat där jag såg det.

                          Men om man vill vara säker på hur det ligger till så går det ju som sagt experimetera lite vid mappningstillfället. Det borde de mer erfarna mapparna ha någorlunda koll på också.

                          Har inte testat det här själv utan spekulerar bara, men borde som sagt finnas folk som har mappat och sett hur mycket olika system gör.

                          /r

                          #65167
                          lunkan
                          Deltagare

                            Tackar för alla svaren 🙂 Nu fick man lite att kika på.

                            #65168
                            b20mannen
                            Deltagare

                              Mitt råd om du vill att bilen ska bli lite tystare:

                              Sälj ditt Blitz-system till nån som vill ha lite sång i motorn.
                              Skaffa sen ett avgassystem som har en expansionskammare på mitten som slår sönder de vassare avgasljuden och som dämpar den förstärkning av lägre frekvenser som ett långt rör utan expansionskammare ger.

                              För att få tyst på bilen så ser du till att det nya systemet har en dämpare med stor volym längst bak. Större volym på dämparen gör att den ”äter upp” mer av avgaspulserna.

                              Vill du ha ännu tystare så tillämpar du rallytricket att sätta 2,5-tums utblås på slutdämparen som avslutar med en 90-graders böj neråt i backen.

                              Maria och jag byggde nyligen ett 3-tums avgas till vår GT, typ rakt rör från downpipe med en japsdämpare med liten volym på slutet.

                              Det gav följande:
                              Låter mer. Har lägre frekvens på avgasljudet, (dovare avgasljud). Ger mindre decibel tack vare att systemet slår sönder de högre frekvenserna bättre än originalröret. Ger 3% mer effekt på fullt ladd runt 6000 rpm. I övrigt ingen förändring jämfört med originalröret med katalysator och öppen slutdämpare.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.