› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Undrar….
- Detta ämne har 16 svar, 1,588 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 2 månader sedan av SVARTEN.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2003 kl. 07:52 #2275blurraDeltagare
Undrar lite över insug till Imprezan…. Jag ska byta
turboaggregat på min 97:a (rallybil), men den VF24 som
jag ska montera kräver att jag drar tilloppet till turbon under insuget men därunder finns ingen plats.Tydligen om jag har förstått saken rätt så sitter det ett
lite högre insug på dom bilarna som är från årsmodell 98
och uppåt??Undrar därför om det är någon som har varit ute för detta
problem, och om någon har något sådant insug att sälja….
eller ska man tillverka några adapters för att på så sätt
få upp insuget lite?Mvh.Patrik
(Hmm, helst av allt så skulle man ju vilja ha tag på ett insug
från en WRC) 😛24 september, 2003 kl. 14:32 #50736KvarnisDeltagareBara att skaffa en upsättning Spacers för Insuget.
http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?threadid=24901025 september, 2003 kl. 06:58 #50741blurraDeltagareOkay, Joo det ser ut som på bilden……
Bilen är registrerad första gången 11 juli 97 i England och i pappret står 97, men det är klart, det kan ju vara 96:ans motor, eller så är det en väldigt sen 96:a.
Enligt TRENDAB som mappade bilen i våras så är det en original turbo från Impreza GT som sitter i bilen och tillsammans
med responssystemet så lär den inte bli så långlivad säger dom…..?Helst av allt så skulle jag ju vilja slippa spacerplattor…..
Vad är det som skiljer med elektroniken? Visserligen så vet jag ju inte hur mkt. av originalelektroniken jag använder eftersom det sitter GEMS i bilen…..
Jag vet om ett insug från en MY00, Är det användbart??
Patrik.
25 september, 2003 kl. 07:14 #50733SecretAgentManDeltagareDet sitter högst antagligen en TD05:a på din bil – den pallar GARANTERAT mer stryk än en VF24:a, speciellt i rallysammanhang med tokiga laddtryck i mellanregistret. 😉 Faktum är att den verkligen vill ha mera stryk för att prestera något.
Man tjänar lite i flöde och spool på att konvertera den till rakt inlopp – men då är du där i alla fall med operation höjning…
Och med antilag och annat kul spelar några hundra varv lägre spooltröskel ingen roll…och mera toppflöde sätter restriktorn P för.
Kör som det är – låt SL Turbo ta en kik på turbon du har, och renovera den (billigt) om det behövs.
🙂
/J
25 september, 2003 kl. 11:19 #50742blurraDeltagareÅfaan, Mer å mer förvirrad blir jag….. 🙁
Men den turbon som sitter på min bil är ju inte kullagrad,det bör den väl vara??
För övrigt så var det TRENDAB som rekommenderade mig att köpa en
kullagrad VF24…..Å så har jag ju nu gjort……Dumt eller??/Patrik.
25 september, 2003 kl. 15:00 #50737KvarnisDeltagareI skogen är faktist en VF24 bättre pga av du har restriktorer å så…men den kommer inte att hålla tyvärr..
VF24’n ger mer knuff i lägre register vs. en TD05.
TD05:a laddar dock mer på toppen å håller 1.2Bar med restriktor..Allt detta enligt väldigt säkra källor..;):D
/Kvarnis som sålt en TD05:a till en Rally bil 😀
25 september, 2003 kl. 16:06 #50743blurraDeltagareNu blir jag mer och mer besviken…;( Kan ingen göra mig glad….
När jag var och mappade bilen hos Trendab så sa han att jag måste
byta aggregatet för det kommer absolut inte att hålla, köp en VF24 så slipper du problem- Vem fulet ska jag tro på…….
Och även när jag var i kontakt med GIK så sa han att jag skulle använda en VF24:a….SUCK!, Ja , det är väl bara att tillverka ett par spacers,montera
turbon och köra så länge det går….Men om det är någon som vet om ett insug från MY97-98 så får ni gärna höra av er….
Mvh.Patrik. blurra@telia.com
25 september, 2003 kl. 16:43 #50734SecretAgentManDeltagareMja, nu är det en rallybil vi pratar om – som måste följa vissa regler… 😉 Så någon 20G hybrid lär det inte bli frågan om.
/J
26 september, 2003 kl. 06:41 #50744blurraDeltagareJa, Jag får tacka för hjälpen, får väl fundera lite på hur jag ska
göra….. När jag nu har köpt ett aggregat så är det ju nästan synd att inte använda det, dessutom så vore det ju inte fel att få bort 90 graders böjen i tilloppet -allt för vridmomentet- 🙂Hur kan jag för övrigt ta reda på vad det är för ett aggregat som
sitter på motorn idag, det sitter nämligen ingen id bricka på turbon….? Finns det några kännetecken??Mvh/Patrik.
26 september, 2003 kl. 12:11 #50738KvarnisDeltagareEnligt Kjell Hansson Motor Sport som kör rally med en Impreza så är 24:an mycket vass i skogen ….
Han åkte i från Wicksell Wrc bil för några helger sen…men den hålller inte så länge vid …2Bar :o….va konstigt…;):D
Så är ser en TD05:a utt http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi329/turbo2.sized.jpg
Dock utan 90graders böj…men det är samma
TD06 hybridd…som den här kanske… ;):D http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi329/Mushibushi_turbo.sized.jpg
/Kvarnis som ev fått tag i ett hus Vid en STOR SJÖ 🙂
27 september, 2003 kl. 12:37 #50745blurraDeltagareSåja! Nu blev jag lite gladare:-)
Nu har jag plockat bort aggregatet och det var visst en TD05:a,
men den var verkligen skit slut………Så det får bli en ditskruvning av VF24:an och ett par spacers till insuget.Jag har ju inga planer på att åka ifrån varken Hansson eller
Wicksell (tror jag) och dessutom så åkar jag bara på 1,6-1,7 bar som max och med lite tur så kanske VF24:an i alla fall håller en säsong……Tack för hjälpen,Mvh/patrik.
28 september, 2003 kl. 12:17 #50746blurraDeltagareFörresten,…..När jag ändå har er på tråden…
Är det någon av er som har någon erfarenhet av
kamaxlar till Imprezan när det gäller rallybruk??
Tänkte att jag skulle byta ut originalkammarna…
men vad ska man använda??Finns det något Svenskt företag (Förutom Prospeed) 🙁 som
man kan prata med…??Mvh.Patrik
28 september, 2003 kl. 17:39 #50739KvarnisDeltagaretror inte du kommer behöva byta kamar…hur lång upp i regisret kör du ..?
STI toppar är annars en ide…Kenneth Andersson bygger ju en del motorer oxå om man säger så..:D
1 oktober, 2003 kl. 10:08 #50747blurraDeltagare>tror inte du kommer behöva byta kamar…hur lång upp i
>regisret kör du ..?
>
>STI toppar är annars en ide…Kenneth Andersson bygger ju en
>del motorer oxå om man säger så..:DJo, Har efter samtal med stoffe i Vinslöv fått klart för mig
att det tydligen är Kenneth Andersson som jag bör prata med…
Hörde rykten om att han hade bromsat ut uppåt 600NM
😮 ur Kjell Hanssons Impreza….
Men tydligen så är han en mycket upptagen man då det
inte går att nå honom på telefon….Patrik.
2 oktober, 2003 kl. 07:10 #50748modulatedDeltagareEller varför inte köpa kjells rallyimpreza direkt ?
http://www2.blocket.se/view/1542851.htm?l=0&c=1// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.