SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Undrar….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    blurra
    Deltagare

Undrar lite över insug till Imprezan…. Jag ska byta
      turboaggregat på min 97:a (rallybil), men den VF24 som
      jag ska montera kräver att jag drar tilloppet till turbon under insuget men därunder finns ingen plats.

Tydligen om jag har förstått saken rätt så sitter det ett
      lite högre insug på dom bilarna som är från årsmodell 98
      och uppåt??

Undrar därför om det är någon som har varit ute för detta
      problem, och om någon har något sådant insug att sälja….
      eller ska man tillverka några adapters för att på så sätt
      få upp insuget lite?

Mvh.Patrik

(Hmm, helst av allt så skulle man ju vilja ha tag på ett insug
      från en WRC) 😛

Kvarnis
      Deltagare

Bara att skaffa en upsättning Spacers för Insuget.
        http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?threadid=249010

blurra
        Deltagare

Okay, Joo det ser ut som på bilden……

Bilen är registrerad första gången 11 juli 97 i England och i pappret står 97, men det är klart, det kan ju vara 96:ans motor, eller så är det en väldigt sen 96:a.
          Enligt TRENDAB som mappade bilen i våras så är det en original turbo från Impreza GT som sitter i bilen och tillsammans
          med responssystemet så lär den inte bli så långlivad säger dom…..?

Helst av allt så skulle jag ju vilja slippa spacerplattor…..

Vad är det som skiljer med elektroniken? Visserligen så vet jag ju inte hur mkt. av originalelektroniken jag använder eftersom det sitter GEMS i bilen…..

Jag vet om ett insug från en MY00, Är det användbart??

Patrik.

SecretAgentMan
          Deltagare

Det sitter högst antagligen en TD05:a på din bil – den pallar GARANTERAT mer stryk än en VF24:a, speciellt i rallysammanhang med tokiga laddtryck i mellanregistret. 😉 Faktum är att den verkligen vill ha mera stryk för att prestera något.

Man tjänar lite i flöde och spool på att konvertera den till rakt inlopp – men då är du där i alla fall med operation höjning…

Och med antilag och annat kul spelar några hundra varv lägre spooltröskel ingen roll…och mera toppflöde sätter restriktorn P för.

Kör som det är – låt SL Turbo ta en kik på turbon du har, och renovera den (billigt) om det behövs.

🙂

/J

blurra
            Deltagare

Åfaan, Mer å mer förvirrad blir jag….. 🙁

Men den turbon som sitter på min bil är ju inte kullagrad,det bör den väl vara??
              För övrigt så var det TRENDAB som rekommenderade mig att köpa en
              kullagrad VF24…..Å så har jag ju nu gjort……Dumt eller??

/Patrik.

Kvarnis
              Deltagare

I skogen är faktist en VF24 bättre pga av du har restriktorer å så…men den kommer inte att hålla tyvärr..

VF24’n ger mer knuff i lägre register vs. en TD05.
                TD05:a laddar dock mer på toppen å håller 1.2Bar med restriktor..

Allt detta enligt väldigt säkra källor..;):D

/Kvarnis som sålt en TD05:a till en Rally bil 😀

blurra
                Deltagare

Nu blir jag mer och mer besviken…;( Kan ingen göra mig glad….

När jag var och mappade bilen hos Trendab så sa han att jag måste
                  byta aggregatet för det kommer absolut inte att hålla, köp en VF24 så slipper du problem- Vem fulet ska jag tro på…….
                  Och även när jag var i kontakt med GIK så sa han att jag skulle använda en VF24:a….

SUCK!, Ja , det är väl bara att tillverka ett par spacers,montera
                  turbon och köra så länge det går….

Men om det är någon som vet om ett insug från MY97-98 så får ni gärna höra av er….

Mvh.Patrik. blurra@telia.com

SecretAgentMan
                  Deltagare

Mja, nu är det en rallybil vi pratar om – som måste följa vissa regler… 😉 Så någon 20G hybrid lär det inte bli frågan om.

/J

blurra
                    Deltagare

Ja, Jag får tacka för hjälpen, får väl fundera lite på hur jag ska
                      göra….. När jag nu har köpt ett aggregat så är det ju nästan synd att inte använda det, dessutom så vore det ju inte fel att få bort 90 graders böjen i tilloppet -allt för vridmomentet- 🙂

Hur kan jag för övrigt ta reda på vad det är för ett aggregat som
                      sitter på motorn idag, det sitter nämligen ingen id bricka på turbon….? Finns det några kännetecken??

Mvh/Patrik.

Kvarnis
                      Deltagare

Enligt Kjell Hansson Motor Sport som kör rally med en Impreza så är 24:an mycket vass i skogen ….

Han åkte i från Wicksell Wrc bil för några helger sen…men den hålller inte så länge vid …2Bar :o….va konstigt…;):D

Så är ser en TD05:a utt http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi329/turbo2.sized.jpg

Dock utan 90graders böj…men det är samma

TD06 hybridd…som den här kanske… ;):D http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi329/Mushibushi_turbo.sized.jpg

/Kvarnis som ev fått tag i ett hus Vid en STOR SJÖ 🙂

blurra
                        Deltagare

Såja! Nu blev jag lite gladare:-)
                          Nu har jag plockat bort aggregatet och det var visst en TD05:a,
                          men den var verkligen skit slut………Så det får bli en ditskruvning av VF24:an och ett par spacers till insuget.

Jag har ju inga planer på att åka ifrån varken Hansson eller
                          Wicksell (tror jag) och dessutom så åkar jag bara på 1,6-1,7 bar som max och med lite tur så kanske VF24:an i alla fall håller en säsong……

Tack för hjälpen,Mvh/patrik.

blurra
                          Deltagare

Förresten,…..När jag ändå har er på tråden…
                            Är det någon av er som har någon erfarenhet av
                            kamaxlar till Imprezan när det gäller rallybruk??
                            Tänkte att jag skulle byta ut originalkammarna…
                            men vad ska man använda??

Finns det något Svenskt företag (Förutom Prospeed) 🙁 som
                            man kan prata med…??

Mvh.Patrik

Kvarnis
                            Deltagare

tror inte du kommer behöva byta kamar…hur lång upp i regisret kör du ..?

STI toppar är annars en ide…Kenneth Andersson bygger ju en del motorer oxå om man säger så..:D

blurra
                              Deltagare

>tror inte du kommer behöva byta kamar…hur lång upp i
                                >regisret kör du ..?
                                >
                                >STI toppar är annars en ide…Kenneth Andersson bygger ju en
                                >del motorer oxå om man säger så..:D

Jo, Har efter samtal med stoffe i Vinslöv fått klart för mig
                                att det tydligen är Kenneth Andersson som jag bör prata med…
                                Hörde rykten om att han hade bromsat ut uppåt 600NM
                                😮 ur Kjell Hanssons Impreza….
                                Men tydligen så är han en mycket upptagen man då det
                                inte går att nå honom på telefon….

Patrik.

modulated
                                Deltagare

Eller varför inte köpa kjells rallyimpreza direkt ?
                                  http://www2.blocket.se/view/1542851.htm?l=0&c=1

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.