› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Unichip og ladetrykk?
- Detta ämne har 3 svar, 975 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 11 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2002 kl. 07:33 #1979
Einar
DeltagareHei!
Er ny her på forumet, eier en MY00 GT, og er veldig fornøyd med bilen. Fikk bilen i april og har siden den gang montert 2,5″ eksos, åpent filter og Unichip.
Dette har fungert helt utmerket intil nylig da den plutselig begynte å lade 1,5 bar på 4. og 5. gir. Mappet Unichipen på nytt, og gjorde slik at turboen slår inn tidligere, ca 2.200 omdr. Men ved et par anledninger har den laget en slags blafre-lyd ved høy belastning på 4. og 5. gir(?) Er det bare lyd fra eksosen, eller er det turboen som mistrives?
Hva er maksimalt anbefalt ladetrykk på subben? 1,3?
Takkar for et mycket bra forum!
Einar
1 december, 2002 kl. 08:10 #48323SecretAgentMan
DeltagareJag skulle inte rekommendera över 1,3 med originalturbon, speciellt inte om man fortfarande kör med den toppmonterade IC:n.
1,2 är en vettig siffra. 😉 Alla jag litar på vad gäller mappning går sällan över just 1,2 bar på TD04:an.
Turbon rent mekaniskt grejar mycket mer…men man börjar tappa i verkningsgrad, och skjuter in en massa varmluft i motorn…så riskerar man spikning som följd.
Ljudet du upplever, kan du beskriva det mera ingående?
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?2 december, 2002 kl. 00:36 #48325Einar
DeltagareLyden var bare eksosen….men nå lader den tett oppunder 1,4 på 5. gir….og det er jo litt i meste laget. på 3. lader den 1,2 og 4. = 1,3…..
Hører man noen lyd ved spikning? Hva skjer med motoren da? Smelte stempler?
Takk for hjelp!
2 december, 2002 kl. 08:01 #48324SecretAgentMan
DeltagareIngen vidare laddtryckskontroll med andra ord… 😉 Ett hett tips är att fimpa blödventilen dom använder idag (tror inte det är Unichips elektroniska laddkontroll som använts) och pilla dit en s.k. Dawes Device – fungerar otroligt bra.
Spikning låter som en påse bult skramlandes i en plåtburk ungefär….du märker det tydligt, i kombination med detta och höga avgastemperaturer (om den går något snålt) så kommer du att få nya fina hål i kolvarna.
Har man otur kan spikningarna vara så kraftiga att man skadar vevstakslagren…då är det riktigt kört inom kort… 😮
Jag skulle se till att den inte går över 1,3 bar på 5:an i alla fall.
Ett ovärderligt ”verktyg” är Knocklinken – då du direkt ser om det för oväsen under topparna.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
