Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1979
    Einar
    Deltagare

      Hei!

      Er ny her på forumet, eier en MY00 GT, og er veldig fornøyd med bilen. Fikk bilen i april og har siden den gang montert 2,5″ eksos, åpent filter og Unichip.

      Dette har fungert helt utmerket intil nylig da den plutselig begynte å lade 1,5 bar på 4. og 5. gir. Mappet Unichipen på nytt, og gjorde slik at turboen slår inn tidligere, ca 2.200 omdr. Men ved et par anledninger har den laget en slags blafre-lyd ved høy belastning på 4. og 5. gir(?) Er det bare lyd fra eksosen, eller er det turboen som mistrives?

      Hva er maksimalt anbefalt ladetrykk på subben? 1,3?

      Takkar for et mycket bra forum!

      Einar

      #48323
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Jag skulle inte rekommendera över 1,3 med originalturbon, speciellt inte om man fortfarande kör med den toppmonterade IC:n.

        1,2 är en vettig siffra. 😉 Alla jag litar på vad gäller mappning går sällan över just 1,2 bar på TD04:an.

        Turbon rent mekaniskt grejar mycket mer…men man börjar tappa i verkningsgrad, och skjuter in en massa varmluft i motorn…så riskerar man spikning som följd.

        Ljudet du upplever, kan du beskriva det mera ingående?

        /J

        Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
        Banträffsansvarig SSI
        12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

        #48325
        Einar
        Deltagare

          Lyden var bare eksosen….men nå lader den tett oppunder 1,4 på 5. gir….og det er jo litt i meste laget. på 3. lader den 1,2 og 4. = 1,3…..

          Hører man noen lyd ved spikning? Hva skjer med motoren da? Smelte stempler?

          Takk for hjelp!

          #48324
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Ingen vidare laddtryckskontroll med andra ord… 😉 Ett hett tips är att fimpa blödventilen dom använder idag (tror inte det är Unichips elektroniska laddkontroll som använts) och pilla dit en s.k. Dawes Device – fungerar otroligt bra.

            Spikning låter som en påse bult skramlandes i en plåtburk ungefär….du märker det tydligt, i kombination med detta och höga avgastemperaturer (om den går något snålt) så kommer du att få nya fina hål i kolvarna.

            Har man otur kan spikningarna vara så kraftiga att man skadar vevstakslagren…då är det riktigt kört inom kort… 😮

            Jag skulle se till att den inte går över 1,3 bar på 5:an i alla fall.

            Ett ovärderligt “verktyg” är Knocklinken – då du direkt ser om det för oväsen under topparna.

            /J

            Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
            Banträffsansvarig SSI
            12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.