Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #577
    Manu_Sti
    Deltagare

      Hej,

      Jag har några frågor om Unichip, jag har kontakt med en firma i USA som använder UniChip för att trimma en Sti.
      Jag vill veta om nån har provat en sånt, eller om nån vet om sånt…
      Dem vill programmera en UniChip för Sverige, och behöver lite info om min Sti 04, copy av ECU kontakt och data log av bilen…
      Men först, vad tycker ni om det ?

      Manu…

      #38894
      dlehtihet
      Deltagare

        Jag skulle (som inte är en pilljohan vad gäller mappning av bilar) definitivt gå EcuTek spåret. Känns helt enkelt mest tillförlitligt och driftsäkert i det långa loppet. Varför häkta på ett dotterkort på en redan kompetent styrdator??

        M v h

        Danne

        >>Idag ska jag träffa JoCCe med Krooken, han ska mappa om
        >hans
        >>Sti, jag ska prata lite med honom…
        >
        >OK.
        >Tänk på vad du vill ha för resultat av det du gör innan
        >bara.
        >
        >>Det dem skriver om den Unichip är att dem kan växla mellan
        >2
        >>mapping.
        >>Jag ska köra några ban race med Subaru klubben och
        >>Blackrace.
        >>Firman i USA är : http://www.xcceleration.com
        >
        >OK, bara namnet föder i alla fall mina fördomar och efter en
        >snabb titt
        >på hemsidan så framgår det rätt så tydligt vad det handlar
        >om…
        >
        >Att optimera bilen för prestationer rakt fram hela 402
        >m….
        >
        >I rally eller på bana är avstånden som bekant lite längre
        >och med lite fler olika belastningszoner att ta hänsyn
        >till..
        >
        >Kanske därför så många “trimmade” motorer rasar
        >stupikvarten?
        >
        >Sätter upp bilen för strippen och kör därefter längre
        >sträckor i hårt tempo = Inget lysande.
        >Bara mina 2 öre.
        >
        >Doktorn, Kvarnis eller motsvarande kompetent individ,
        >verifiera eller skjut gärna mina spekulationer i sank.
        >

        #38887
        SecretAgentMan
        Deltagare

          För en “normal” bil är en bra ecutekmappning oslagbart bäst.

          🙂

          Men som med alla varianter så är det mapparen det hänger på och hur nära gränsen man vill ligga.

          Själv kör jag alltid med hängslen, livrem och bungyrep – lite rikt och med ett par grader tänding i reserv – bilen skall palla en dag på banan…

          /J

          #38891
          Wiklundh
          Deltagare

            Skulle jag trimma min STI så skulle det helt klart bli ECUtek och inte Unichip.
            Om man nu inte har pengar nog att lägga på ett “riktigt” sprut som Motec, Gems & Link eller dyligt.

            #38895
            Kvarnis
            Deltagare

              Unichip ÄR INTE EN OPTIMAL lösning….då
              för det första bygger det på att man manipulerar dom verkliga värdena som ecu’n ser…..Inga bra i min mening…

              Men det hela hänger helt klart på den som mappar…att postorder mappa funkar hyfsat för typ en standard bil med ex TEK2…

              Att skicka en map för en trimmad bil är ingn bra lösning då den måste vara allt för safe…för att funka för alla utan ras …så det bir mer en bas mapp…som sedan måste mappas efter bilen.

              Om inte så väntar ett motor ras runt hörnet 🙁

              #38897
              Micke81
              Deltagare

                Vad jag känner till så behåller även EcuTek:en alla originalfunktioner också, kan va bra ur säkerhetssynpunkt 😉 Det försvinner väl om man kör med Unichip…

                /Micke

                #38900
                Lefty
                Deltagare

                  >Unichip ÄR INTE EN OPTIMAL lösning….då
                  >för det första bygger det på att man manipulerar dom verkliga
                  >värdena som ecu’n ser…..Inga bra i min mening…
                  >
                  >Men det hela hänger helt klart på den som mappar…att
                  >postorder mappa funkar hyfsat för typ en standard bil med ex
                  >TEK2…
                  >
                  >Att skicka en map för en trimmad bil är ingn bra lösning då
                  >den måste vara allt för safe…för att funka för alla utan ras
                  >…så det bir mer en bas mapp…som sedan måste mappas efter
                  >bilen.
                  >
                  >
                  >Om inte så väntar ett motor ras runt hörnet 🙁
                  >

                  Så det är inget bra alternativ det som JRM har… alltså man kan få som du sa postorder mapp… ?

                  “Har du ej möjlighet att besöka oss för att få din bil individuellt programmerad, kan vi förse Dig med ett uppdaterat TeK2 Ecu som du kan montera själv. Denna åtgärd ger Dig inte det optimala programmet, men är ett bra alternativ. Du höjer effekten till c:a 270hk och 360Nm vridmoment med TeK2 Ecu.”

                  Bra eller anus ?

                  Jag tänker just för dom som kanske har lite för långt för att besöka just JRM eller Prospeed eller annan mappare! ;(

                  Borde väl vara helt okej, jag tänker jag hade ju sånt på min saab 🙂 steg 3 … bytt avgas och box… funkade ju fint! Fast nu kan jag ju inget om hur Subban funkar med detta…

                  http://www.xcceleration.com/ Någon som beställt härifrån ?
                  Vart lite sugen på Fastline Hood Scoop Screen som dom hade… har fått så mkt flugor i intercoolern 🙁

                  Tacksam för svaren… 🙂

                  Anders

                  #38896
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    En TEK2 mapp är helt Ok….

                    Då den bara höjer trycket en anning och gör ändringar i bränsle&tändning…..

                    Men det jag pratade om var att köpa postorder map på en bil med annan turbo, IC etc !!

                    Det är en stor skillnad

                    postorder mapp för avgas+ filter = OK
                    —-“—- För större turbo, Ic spridare etc = DO YOU FEEL LUCKY PUNK…well do you !!

                    #38892
                    Wiklundh
                    Deltagare

                      >—-“—- För större turbo, Ic spridare etc = DO YOU FEEL
                      >LUCKY PUNK…well do you !!

                      😀 😀 😀 😀

                      #38901
                      Lefty
                      Deltagare

                        :+ Nu är jag med 🙂

                        #38888
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          Unichip är en piggyback som använts framgångsrikt på äldre Impreza ECU´s i Sverige av bla Trollspeed. Dock är jag osäker på hur bra det fungerar med nya generationens ECUér och deras avancerade aktiva tändkurvereglering.

                          Ska du ha bilen till:
                          1. Vardags och småvägsåka
                          2. Rattlås
                          3. Bankörning

                          Eller kanske lite av alltihop?

                          En Rally-mappning känns mest allround där vardagskörningen
                          får stryka på foten.
                          Annars finns ju alternativet med Ecutek där du kan ha två
                          alternativa mappar att växla emellan + egen möjlighet till tuning.

                          Spontant känns det som att en USA-firma prioriterar hög effekt
                          i ett väldigt smalt register för korta turer rakt fram.
                          Lite fördomsfullt men du förstår kanske vad jag menar.

                          Bilens KÖRBARHET går lätt förlorad i en liknande justering
                          så därför är det viktigt att du vet vad du ska använda bilen till
                          i huvudsak.

                          Mvh Kjell

                          #38889
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            >Idag ska jag träffa JoCCe med Krooken, han ska mappa om hans
                            >Sti, jag ska prata lite med honom…

                            OK.
                            Tänk på vad du vill ha för resultat av det du gör innan bara.

                            >Det dem skriver om den Unichip är att dem kan växla mellan 2
                            >mapping.
                            >Jag ska köra några ban race med Subaru klubben och
                            >Blackrace.
                            >Firman i USA är : http://www.xcceleration.com

                            OK, bara namnet föder i alla fall mina fördomar och efter en snabb titt
                            på hemsidan så framgår det rätt så tydligt vad det handlar om…

                            Att optimera bilen för prestationer rakt fram hela 402 m….

                            I rally eller på bana är avstånden som bekant lite längre
                            och med lite fler olika belastningszoner att ta hänsyn till..

                            Kanske därför så många “trimmade” motorer rasar stupikvarten?

                            Sätter upp bilen för strippen och kör därefter längre sträckor i hårt tempo = Inget lysande.
                            Bara mina 2 öre.

                            Doktorn, Kvarnis eller motsvarande kompetent individ, verifiera eller skjut gärna mina spekulationer i sank.

                            #38890
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              Jo det är det, eftersom orginal-ecu´n har lite “aktiv självjustering” inbyggt vilket täcker upp mindre avvikelser.
                              Och det är med marginaler kvar på den mappen.
                              Det gör garanterat inte en postordermap från USA med Unichip.
                              Har du råd att chansa? Köp och testa. 😉

                              /Kjell

                              >Så det är inget bra alternativ det som JRM har… alltså man
                              >kan få som du sa postorder mapp… ?
                              >
                              >”Har du ej möjlighet att besöka oss för att få din bil
                              >individuellt programmerad, kan vi förse Dig med ett uppdaterat
                              >TeK2 Ecu som du kan montera själv. Denna åtgärd ger Dig inte
                              >det optimala programmet, men är ett bra alternativ. Du höjer
                              >effekten till c:a 270hk och 360Nm vridmoment med TeK2 Ecu.”
                              >
                              >Bra eller anus ?
                              >
                              >Jag tänker just för dom som kanske har lite för långt för att
                              >besöka just JRM eller Prospeed eller annan mappare! ;(
                              >
                              >Borde väl vara helt okej, jag tänker jag hade ju sånt på min
                              >saab 🙂 steg 3 … bytt avgas och box… funkade ju fint! Fast
                              >nu kan jag ju inget om hur Subban funkar med detta…
                              >
                              >http://www.xcceleration.com/ Någon som beställt härifrån ?
                              >Vart lite sugen på Fastline Hood Scoop Screen som dom hade…
                              >har fått så mkt flugor i intercoolern 🙁
                              >
                              >Tacksam för svaren… 🙂
                              >
                              >Anders

                              #38899
                              Manu_Sti
                              Deltagare

                                Idag ska jag träffa JoCCe med Krooken, han ska mappa om hans Sti, jag ska prata lite med honom…

                                Manu.

                                #38893
                                Manor
                                Deltagare

                                  Hej !

                                  Det finns en del i England som har haft problem med Unichip…men ingen i Sverige som jag har hört talas om. EcuTek verkar vara det “bästa/säkraste” sättet att mappa en Impreza, men allt hänger givetvis på mapparen.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.