Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 545 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #195645
    Gilarski
    Deltagare

      Jag håller som bekant på med att ändra momentkurvan genom att hänga på en kompressor. Denna kommer levererar ett överskott av luft, motsvarande 1 bar oavsett varvtal.

      För att inte bränna en kolv måste jag tillföra mer bränsle, detta kyler. Därtill vill jag ju uppnå den gasblandningen för hård körning 🙂

      Den ideela blandningen består av 14,7 delar luft och 1 del bränsle, även benämns 14,7:1 Detta är alltså AFR värdet (Air Fule Ratio). Vid denna mix erhålls en optimal förbränning av gasen, med avseende på restprodukter i avgaserna, man har då Lambda = 1.0

      Då man vill ösa på med mera ‘effekt’ lägger man sig lite lägre än 14,7:1 typ 12,5:1. (vissa ligger gärna strax över 11:1 på högre rpm)

      Jahaja, men gör inte Subaru detta redan ? Nja, inte speciellt troligt på en standardmotor som GC8, där man vill balansera effekt, bränsleförbrukning, miljö, motorslitage osv.

      Såsom bilen är idag, laddar den 0,7 bar och ett AFR kring 14,7:1. Den ena utmaningne är att mappen i orginal hänger med till 1 bar, detta är förvisso Ok. Mitt största bekymmret är att standarmappen är optimerad för att ligga runt 14,7:1, men vid lite mera ‘effekt’ ville vi ju ha en ‘rich’ blandning, dvs 12,5:1.

      Låt oss stanna upp. 😉 Standardmappen klara alltås att leverera rätt mängd bränsle i fårhållande till en viss mängd luft upp till (vad jag misstänker) laddet 1 bar.

      Så, spelar det någon roll om en turbo laddar in med luft eller en kompressor gör det, givetvis inte.

      Men, spelar det nån roll om jag har högt ladd tidigare än med standard turbon, jag vågar svara NEJ, inte för mappen då denna läser in luftmängden och ser till att rätt mängd bränsle levereras enligt 14,7:1 förhållandet. Detta sista är sant så länge jag inte trycker in mer luft än mappen täcker.

      Om jag däremot trycker in mera luft än mappen kan hantera (gissningsvis över 1 bar), då får jag troligen maxvärdet av bränslemängd men ju mer luft jag därutöver trycker in kommer blandningen blir tunnare (lean) och tillslut smälter jag en kolv ;(

      Knackning då, detta uppstår vid självantändning av bränslet under ej kontrollerade former. Vår motor har låg kompression, 8:1, och kan därmed ladda på rätt rejält utan att det knackar, säg 1,3 bar i vart fall. Ett övertryck om 1,3 bar är detsamma om det sker på låga eller höga varv, dvs. förutsättningen för knackning är i princip detsamma oavsett varvtal.

      Oktantalet har inget med hur mycket energi jag får ut ur bränslet, det är bara ett mått på hur lätt bränslet självantänder och därmed genererera knackning, det är därför högre oktantal tillåter högre ladd utan attt det knackar. E85 är ett bra exempel, har talat med folk som kört med 1,8 bar i en GT, tyvärr körde en kille för snålt (lean, typ 11:1) så tvåans kolv smälte….

      #195338
      Manor
      Deltagare

        Såsom bilen är idag, laddar den 0,7 bar och ett AFR kring 14,7:1.

        Det är jättekul att läsa om dina funderingar och planer…keep up the good work :-).

        Du säger att din bil laddar 0,7 bar…min laddar lite drygt 1,0 bar helt original (1,04 enligt SelectMonitorn vilket också stämmer bra in på min turbotrycksmätare). I vissa situationer (kallt ute) och på hög växel så peakar den dryga 1,2 bar för att tämligen omgående falla tillbaka till dryga 1,0 bar.

        Kan inte ditt tryck på 0,7 bar vara orsaken till att du inte tycker att den “kickar ass”?

        #195388
        Lt Dan
        Deltagare

          Då man vill ösa på med mera ‘effekt’ lägger man sig lite lägre än 14,7:1 typ 12,5:1. (vissa ligger gärna strax över 11:1 på högre rpm)Jahaja, men gör inte Subaru detta redan ? Nja, inte speciellt troligt på en standardmotor som GC8, där man vill balansera effekt, bränsleförbrukning, miljö, motorslitage osv. Såsom bilen är idag, laddar den 0,7 bar och ett AFR kring 14,7:1. Den ena utmaningne är att mappen i orginal hänger med till 1 bar, detta är förvisso Ok. Mitt största bekymmret är att standarmappen är optimerad för att ligga runt 14,7:1, men vid lite mera ‘effekt’ ville vi ju ha en ‘rich’ blandning, dvs 12,5:1.

          Vill nog påstå att org mappen vid laddtryck (engine load större än ~ 1.0) inte i överhuvudtaget ligger på 14,7:1. Vid höga varvtal och mycket last (=laddtryck) så går det ner till runt 10:1 på en standard motor.
          Här är ett exempel, inte GT men WRX som ju är istorsett samma lika.

          http://img196.imageshack.us/img196/5250/33749164.png

          /D

          #195431
          Adam K
          Deltagare

            Som LegacyDanne säger så ligger oe-mappen faktiskt väldigt fett!
            Under lätta laster, som mäts på bilprovningen, så är den nära lambda 1, men med last så…

            Jag har för mig jag sett en bild på en impreza med kompressor och turbo, men jag har ingen aning om vad det gjort med motorstyrningen.

            Det är väl bara att testa. Ett alternativ är att pressa in luft med en tryckluftskompressor, då borde du kunna simulera laddlufttryck på låga varv och kolla av hur lambdan hamnar. Fast du behöver nog en rätt stor trycktank 😀

            #195353
            Kvarnis
            Deltagare

              sen ska vi lunga oss lite här d när det gäller mappning av en impreza motor.

              Ma vill preicsvid spool ha en fetare bladning för att undvika spikningar, påhögre varv tunnarman ut och ökar tändningen för mer effekt.

              runt 11-11.5 är rätt lämpligt att hålla sig runt man kan ´köra så pass snålt som 12.5:1 på högre rpm men då ska man f-nveta vad man gör.
              Sen så är det ovanligt att det funkar nå vidare m standard kokar motor.

              #195646
              Gilarski
              Deltagare

                Tack alla, jättebra feedback. Dawess, mycket intressant, även om WRX levererar mer effekt så lär en GC8 även ha lägre AFR än jag vågat tro att den skulle i sin orginal mapp 😮

                Nåväl, jäkligt intressant att se grafen, tack :9

                Återkommer i mellandagarna, måste packa lite julklappar nu 🙂

                God jul på er alla! 😉

                #195647
                Gilarski
                Deltagare

                  Såsom bilen är idag, laddar den 0,7 bar och ett AFR kring 14,7:1.

                  Det är jättekul att läsa om dina funderingar och planer…keep up the good work :-).Du säger att din bil laddar 0,7 bar…min laddar lite drygt 1,0 bar helt original (1,04 enligt SelectMonitorn vilket också stämmer bra in på min turbotrycksmätare). I vissa situationer (kallt ute) och på hög växel så peakar den dryga 1,2 bar för att tämligen omgående falla tillbaka till dryga 1,0 bar.Kan inte ditt tryck på 0,7 bar vara orsaken till att du inte tycker att den “kickar ass”?

                  Vi har bara konstaterat laddet med vår loggutrustning, men jag är rätt säker på att det var rätt. Jo, den lär bli lite piggare med 1 bar, jag har även en STI motorstyr i den men vet inte vad den gör mer än möjligen är mappad för lite högre ladd. Avgasystemet är så gott som orginal (en cat saknas).

                  #195354
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    STI’n har andra kammar(vassare),örre turbo bla så inte jämförbart.

                    #195648
                    Gilarski
                    Deltagare

                      STI’n har andra kammar(vassare),örre turbo bla så inte jämförbart.

                      Ok, tack Kvarnis, undra varför Prodirve tryckt in en STI styrenhet i min bil, verkar vara nåt standardpaket de kört i England efter att läst på lite forum 🙁

                      Tycker även bilen tvekar något när jag är snabb mellan växlingarna(haha, jo det händer…), ett beteende som jag hade på min Mazda 323 Tic men då hade jag en HKS dump, på min GT sitter orginal (fullt återcirkulerande) Vet itne om detta beror på STI boxen men tror ärligt talat jag skall jaga kapp i en orginal motorstyr till GT’n.

                      #195389
                      Lt Dan
                      Deltagare

                        Vet itne om detta beror på STI boxen men tror ärligt talat jag skall jaga kapp i en orginal motorstyr till GT’n.

                        Eller en WRX box (01–>) så är det fullt mappningsbar med hjälp av http://www.romraider.com
                        En tactrix kabel och barbär pc, sen är det bara rocka loss och ställa in vilket AFR som du vill m.m 🙂
                        Om det nu går att uppgradera till WRX box sas?

                        /Dan

                        #195649
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Kör på lite med mina tankar kring effektjakten på min GT. Vi lämnar ladda-mera-luft spåret sålänge och tittar där vi slutade, vid avgassidan. Jag vet inte så oerhört mycket om extraktor-rör, mer än att man optmerar dessa mycket inom F1 och kan därmed få en ordentlig effektökning, dock har dessa bilar inte överladdning.

                          På turbobilar kanske finns lite att ge men jag har inga belägg för att det handlar om några ansenliga effekter, nån annan får gärna fylla i med lite erfarenheter. Genom att optimera extraktorröret säkerställer man att avgasflödet från respektive cylingder ej påverkar avgasflödet negativt på någon av de övriga cylindrarna, detta för att få ut avgaserna så fort som möjligt och därmed tillåta att motorn andas så lätt som möjligt.

                          Låt oss kika på en tvåcylindrig 4-takt motor:
                          När förbränningen i cylinder 1 sker trycks kolven ner på grund av explosionen, när den sedan vänder i botten (Neder död punkten) så öppnar 2 avgasventiler (om det är säg 4V per cylinder) och på sin väg upp kommer då kolven att pressa ut förbrännings gaserna framför sig och ut genom avgasventilerna. Om där finns ett stort tryck i extraktorrörer på grund av att cylinder 2’s avgaser flödar upp vid cylinder 1 kommer kolven i cylinder 1 att få svårt att pressa ut gaserna, man får då en motor som går sämre.

                          Som sagt, jag har mycket liten erfarenhet av hur mycket effekt man kan vinna i en turbomotor men det går säkert att kräma ut lite mera beroende på hur mycket tillverkaren själv optimerat grenröret. På Volvo Personvagnar vet jag att man jobbade rätt mycket med grenrörets utformning, hur detta stod sig jämfört med eftermarknadsrör vet jag inte.

                          #195396
                          STIred
                          Deltagare

                            Jag tror inte att det är nån större skillnad på GT styrenhet jfrt med GC8STI styreneht. Att det är skillnad på själva motorn det är en sak men behöver inte vara nån skilnad på styrenheten i sig. Den borde iaf vara mappad för din motor om nu Prodrive tagit en box från en annan bil och stoppat i.

                            Edit: varför inte kolla laddet med en laddtrycksmätare också, om ni nu inte gjort det innan så får ni det bekräftat den vägen med. Finns billiga att hitta som visar hyfsat exakt. Alt låna av någon.

                            /r

                            #195650
                            Gilarski
                            Deltagare

                              Vet itne om detta beror på STI boxen men tror ärligt talat jag skall jaga kapp i en orginal motorstyr till GT’n.

                              Eller en WRX box (01–>) så är det fullt mappningsbar med hjälp av http://www.romraider.comEn tactrix kabel och barbär pc, sen är det bara rocka loss och ställa in vilket AFR som du vill m.m 🙂 Om det nu går att uppgradera till WRX box sas?/Dan

                              Vi anslöt oss till diagnosuttaget (under ratten till vänster, och utrustningen kunde inte få kontakt med någon styrenhet. Vad jag förstått så kommunicerar de nya bilarna på CAN, vilket var ett av de protokoll denna diagnosutrustning testade men inget napp så jag misstänkter att det är en STI box från det äldre gardet (före 01). 🙁

                              #195651
                              Gilarski
                              Deltagare

                                Jag tror inte att det är nån större skillnad på GT styrenhet jfrt med GC8STI styreneht. Att det är skillnad på själva motorn det är en sak men behöver inte vara nån skilnad på styrenheten i sig. Den borde iaf vara mappad för din motor om nu Prodrive tagit en box från en annan bil och stoppat i.Edit: varför inte kolla laddet med en laddtrycksmätare också, om ni nu inte gjort det innan så får ni det bekräftat den vägen med. Finns billiga att hitta som visar hyfsat exakt. Alt låna av någon./r

                                Jag vette fasiken varför de tryckt in en STI box, den enda anledning jag kan komma på är att den är färdig från Subarus STI team och då mappand för lite högre ladd & kanske lite aggressivare AFR. Prodrive plockar då denna rakt av och trycker in, ärligt talat, jag bara gissar 🙁

                                jag skall gräva fram enheten & öppna boxen för att se vad det står på kretskortet etc. för nu var det bara styrboxen vi såg den illrosa STI loggan på. Klart vore ju kanon om det satt elektronik från en STI >01 :9

                                #195652
                                Gilarski
                                Deltagare

                                  Imorgon skall jag försöka skruva på mitt/slut -delen på mitt nya avgassystem från Scoobyworld, det nuvarande läcker som f@ och lär ramla ihop vilen acceleration som helst.

                                  Downpipen får jag ta hjälp an mekpolarn, bultarna lär sitta som f@n ör jag rädd. 😮

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 545 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.