- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
26 december, 2009 kl. 21:35 #195397STIredDeltagare
Kör på lite med mina tankar kring effektjakten på min GT. Vi lämnar ladda-mera-luft spåret sålänge och tittar där vi slutade, vid avgassidan. Jag vet inte så oerhört mycket om extraktor-rör, mer än att man optmerar dessa mycket inom F1 och kan därmed få en ordentlig effektökning, dock har dessa bilar inte överladdning.På turbobilar kanske finns lite att ge men jag har inga belägg för att det handlar om några ansenliga effekter, nån annan får gärna fylla i med lite erfarenheter.
Bara lite reflektioner från min sida så ta det för vad det är ;):
För det första är frågan vad är du ute efter när det gäller effekt.
Om du behåller originalturbo eller byter till en som är storleken strax större än original så kan du optimera ganska mycket fram och tillbaka men det kommer inte att göra nån jätteskillnad om du t.ex kör 3″ avgas eller ett ett avgas som smalnar av till t.ex 2.5. Katten utgör mycket större motstånd än val av diametern på avgassystemet(om det nu handlar om 2.5 eller 3″). Samma med grenröret. Det gör kanske marginell skillnad(nånstans runt 10 hk skulle jag tippa) men det är fortfarande ingen stor begränsning. Finns lite gamla tester gjorda på olika typer av grenerör, har tyvär ingen länk just nu, men vet att det finns jämförelsesiffror mellan olika grenrör ute på nätet.
Som sagt allt handlar om vilken effekt man är ute efter. Siktar man på runt 400-450hk så tror iaf jag att optimerandet inte kommer göra nån jätteskillnad. Det får man hyfsat lätt och med nästan standart prylar(tänker på standard sti delar). Ska man plocka 550hk och uppåt då kan valet av rätt delar(toppar, kammar, avgas, grenrör, etc) göra en del skillnad både på effekt och vrid.
/r
26 december, 2009 kl. 21:43 #195398STIredDeltagareJag vette fasiken varför de tryckt in en STI box, den enda anledning jag kan komma på är att den är färdig från Subarus STI team och då mappand för lite högre ladd & kanske lite aggressivare AFR. Prodrive plockar då denna rakt av och trycker in, ärligt talat, jag bara gissar 🙁 jag skall gräva fram enheten & öppna boxen för att se vad det står på kretskortet etc. för nu var det bara styrboxen vi såg den illrosa STI loggan på. Klart vore ju kanon om det satt elektronik från en STI >01 :9
Kan ju vara så som du säger. Lite skumt att bilen laddar så lite då. Borde inte bero på boxen iaf om det nu inte är ommappat och möjligen felmappat. Men jag bara spekulerar, så kan ha fel.
/r
27 december, 2009 kl. 18:20 #195653GilarskiDeltagareKör på lite med mina tankar kring effektjakten på min GT. Vi lämnar ladda-mera-luft spåret sålänge och tittar där vi slutade, vid avgassidan. Jag vet inte så oerhört mycket om extraktor-rör, mer än att man optmerar dessa mycket inom F1 och kan därmed få en ordentlig effektökning, dock har dessa bilar inte överladdning.På turbobilar kanske finns lite att ge men jag har inga belägg för att det handlar om några ansenliga effekter, nån annan får gärna fylla i med lite erfarenheter.
Bara lite reflektioner från min sida så ta det för vad det är ;):För det första är frågan vad är du ute efter när det gäller effekt.Om du behåller originalturbo eller byter till en som är storleken strax större än original så kan du optimera ganska mycket fram och tillbaka men det kommer inte att göra nån jätteskillnad om du t.ex kör 3″ avgas eller ett ett avgas som smalnar av till t.ex 2.5. Katten utgör mycket större motstånd än val av diametern på avgassystemet(om det nu handlar om 2.5 eller 3″). Samma med grenröret. Det gör kanske marginell skillnad(nånstans runt 10 hk skulle jag tippa) men det är fortfarande ingen stor begränsning. Finns lite gamla tester gjorda på olika typer av grenerör, har tyvär ingen länk just nu, men vet att det finns jämförelsesiffror mellan olika grenrör ute på nätet.Som sagt allt handlar om vilken effekt man är ute efter. Siktar man på runt 400-450hk så tror iaf jag att optimerandet inte kommer göra nån jätteskillnad. Det får man hyfsat lätt och med nästan standart prylar(tänker på standard sti delar). Ska man plocka 550hk och uppåt då kan valet av rätt delar(toppar, kammar, avgas, grenrör, etc) göra en del skillnad både på effekt och vrid./r
Tackar för inputen STIRed. Jag siktar på 325-350(max) men vill samtidigt inte ladda på för jäkla mycket då jag vet att låda & motor mekanik i GT har sina begränsningar. Jag har därför snöat in på att göra lite fine-tunig här & lite där. Samtidigt måste jag erkänna att jag är imponerad av dem som får ut 450 hästar & uppåt, det måste kr’vas endel modifieringar utöver högre ladd & annat sprut.
Min budget är rätt slimmad skall erkännas men hoppas ändå jag skall nå mitt mål. Läste om nån som skaffade Cosworth toppar, förstår inte att dessa skall vara så grymt mycket bättre än orginal, inte att jag ifrågasätter dem, men undrar ändå vad man kan göra där utöver lite högre komp & lite vassare kammar/ventiltider som gör att man får ut effekt som motiverar kostnaden. Det kanske är ett bra alternativ, jag har ingen synpunkt eller erfarenhet, bara tankar. 🙂
27 december, 2009 kl. 18:29 #195654GilarskiDeltagareBytte ut mitt Prodrive system mot ett Ninja 1 slutburk + rakt rör från Downpipen. Jag trodde det skulle bli en jä!”#a oljud eftersom Prodrive hade en rejäla slutdämpare, en cat samt en resonator på mitt sektionen. Döm av min förvåning, det nya systemet var ruskigt tyst, Boxern dunkade lite mer distinkt (inte som en Ducati men lite däråt) men det var ett mjukt ljud.
Ljudvolymen var 3 på en 10 gradig skala, där 1 är orginal och ett Blitz ligger på 8. Jag kan varmt rekommendera detta systemet. :7
Mittsektionen var ett rakt 2,5″ rör, slutburken var också 2,5″. Min Downpipe är på 3″ men denna låter jag en kompis mekka fast. Från början skulle jag få en mittsektion med en resonator men de var slut & jag kunde inte vänta då mitt nuvarande system hade ett hål samt visade sig vara av på ett annat ställe 😮
Bilens prestana påverkades inte nåt. Misstänker att 2,5″ på en 2 liters motor med ~200hk inte genererar avgasflöden som påverkas negativt men när jag optimerat lite mera (~325 hk) så kanske 2,5″ är lite snålt men
det får jag ta eftersom ljudvolymen går upp lite med 3″ & det är det inte värt . }(27 december, 2009 kl. 18:47 #195655GilarskiDeltagareHär kommer lite bilder på jobbet. Skall erkännas att jag var rätt skraj när jag låg under bilen & meckade, hade 4 pallbockar just in case. 😮
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_0.JPG
Prodrives grejer var inte mycket att hörra över. Sorry att jag är lite grinig på dem men kan inte låta bli då de vill framstå som grymma men jag är inte imponerad av det jag sett hittills.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_1.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_2.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_3.JPG
27 december, 2009 kl. 18:53 #195656GilarskiDeltagareVisserligen är slutpipan rejäl men den går upp från ~2,5 tum så det är bra ljudabsorbtion i burken.
http://www.manschettknapparna.se/images/bild_4.JPG
Raka rör…
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_5.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/bild_6.JPG
Den enda negativa med systemet var att vänster utgående drivaxel kunde toucha systemet. Det ligger så tight där på grund av att att det nya systemt tycks vara ~1 cm längre och då påverkas bussningarnas position, dvs. systemets anslutnignar ligger ej rakt under resp. bussning och då kommer hela systemet spånnas in och hamna lite högre upp.
Just nu har jag hakat av de två fästen på slutburken för att inte slipa ner avgassytemets rör mot den roterande drivaxeln men imorgon skall jag kolla upp lite ‘längre bussningar’ så att systemet kommer lite längre ner och därmed ifrån drivaxeln.
En annan bra sak med systemet var att pipan stack ut lite utanför kofångaren, därmed undviker man resonansljud, som annars kan uppstå under bilen och som då ju generare högre kupéljud.
27 december, 2009 kl. 20:10 #195399STIredDeltagareTackar för inputen STIRed. Jag siktar på 325-350(max) men vill samtidigt inte ladda på för jäkla mycket då jag vet att låda & motor mekanik i GT har sina begränsningar. Jag har därför snöat in på att göra lite fine-tunig här & lite där. Samtidigt måste jag erkänna att jag är imponerad av dem som får ut 450 hästar & uppåt, det måste kr’vas endel modifieringar utöver högre ladd & annat sprut.Min budget är rätt slimmad skall erkännas men hoppas ändå jag skall nå mitt mål. Läste om nån som skaffade Cosworth toppar, förstår inte att dessa skall vara så grymt mycket bättre än orginal, inte att jag ifrågasätter dem, men undrar ändå vad man kan göra där utöver lite högre komp & lite vassare kammar/ventiltider som gör att man får ut effekt som motiverar kostnaden. Det kanske är ett bra alternativ, jag har ingen synpunkt eller erfarenhet, bara tankar. 🙂
Ok då är är jag med. Oavsett så tycker det är kul följa dina funderingar :). Har själv också mest tankar och funderingar inte experimeterat så värst mycket heller mer än läst på en del olika forum och sett hur andra gjort för att uppnå olika effektsiffror.
Ang Cosworth topparna så hade bland andra jag såna på min förra bil. Hade antagligen inte behövt just Cosworth toppar för den effekt jag hade(~610hk/810nm) men standard STI toppar hade aldrig räckt till för den effekten. De klarar helt enkelt inte av att flöda tillräckligt med luft igenom motorn(rent fysiskt) för att uppnå de effeksiffrorna. Så jag tror inte det hjälper så mycket(när det gäller uppnå vissa effektnivåer) oavsett hur mycket man labbar med standart toppar. Visst det går att höja laddet massor men tror inte man vill köra runt med extremt höt laddtryck hela tiden. Jag fick ladda(peak) 1.8bar på bilen trots Cosworth topparna, vilket iofs inte är onormalt högt för en byggd motor.
Dock om jag hade portat STI topparna bytt kammar, ventiler, etc så hade det nog funkat nästan lika bra för den effekten. Men om man räknar på kostnaden för portning+ kammar + större ventiler+ etc. så hamnar man inte jättelångt ifrån vad Cosworth topparna kostar. Med tanke på vad man får för pengarna så är Cosworth topparna nog det bästa man kan köpa. Återigen bara värt om detta är nödvändigt för den effekt man är ute efter.
På en överladdad motor så vill man nog inte köra för mycket kompression heller. Kombinerat med högre ladd så ökar det cylindertrycket markant och därmed även temperaturen. Så ska man köra med relativt högt ladd då är det bra ta det lugnt med kompressionen. Det vanliga är att man ligger nånstans mellan 8:1 och 8.5:1 på byggda motorer.
Tror inte det är så vanligt att man går mycket högre än så, men kan ju finnas de som gör det. Här kommer även valet av turbo in i spel och hur mycket man kan tänkas vilja ladda. Justera kompressionen gör man nog lättast genom att välja rätt tjoclek topplockspackningar men även genom att välja utformning på kolvar.Till motorn jag bygger nu har jag skaffat helt standard STI Spec C toppar från en new age Spec C. Som bekant dessa är portade från fabrik. De har även vassare kammar från början. Jag kommer dock byta kammar till cosworth igen 😉 men kommer inte byta något annat. Jag räknar med att jag kommer kunna fixa 600hk med den setupen också trots att det kommer flöda en bit under vad cosworth topparna flödade. Kostanden blir nog mindre än hälften jämfört med vad kompletta cosworth toppar skulle kosta. Och då har jag ändå skaffat nästan helt nya spec C toppar. Tur man lär sig lite av sina tidigare “misstag” :).
Tror det gäller avväga vad som behövs för just den effekt man vill uppnå det är nog det viktigaste speciellt om man ska spara lite pengar med. Sen skadar iofs lite “overengineering” egentligen inte heller om man vill vara på den säkra sidan.
/r
27 december, 2009 kl. 20:47 #195446specializedDeltagareTackar för inputen STIRed. Jag siktar på 325-350(max) men vill samtidigt inte ladda på för jäkla mycket då jag vet att låda & motor mekanik i GT har sina begränsningar.
Hur du når ditt tänkta effektmål bryr ju sig vxl-lådan inte om.
325 hk är ju 325 hk oavsett om du fixar dem genom bättre flöde i hela motorn eller enbart turbobyte..Även om en motor med mindre ladd tenderar att få en snällare effekt/vridkurva
Men med en vettig mapp & enbart större turbo så är det inga bekymmer det heller.Men visst, bra att kunna ladda lite mindre genom bättre flöde i motorn. Dock i de flesta fallen är det ju inga problem med 320-340 hk även i oöppnad orginalmotor med orginalgrenrör osv ..
Exempelsvis har min motor & låda gått trimmad (260 hk och senare 310 hk) i ca 10000 mil nu..:)
Och då är den mappad med lådan i åtanke..dvs, inget maxladd i mellanregistret 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg27 december, 2009 kl. 21:33 #195657GilarskiDeltagareTackar för inputen STIRed. Jag siktar på 325-350(max) men vill samtidigt inte ladda på för jäkla mycket då jag vet att låda & motor mekanik i GT har sina begränsningar. Jag har därför snöat in på att göra lite fine-tunig här & lite där. Samtidigt måste jag erkänna att jag är imponerad av dem som får ut 450 hästar & uppåt, det måste kr’vas endel modifieringar utöver högre ladd & annat sprut.Min budget är rätt slimmad skall erkännas men hoppas ändå jag skall nå mitt mål. Läste om nån som skaffade Cosworth toppar, förstår inte att dessa skall vara så grymt mycket bättre än orginal, inte att jag ifrågasätter dem, men undrar ändå vad man kan göra där utöver lite högre komp & lite vassare kammar/ventiltider som gör att man får ut effekt som motiverar kostnaden. Det kanske är ett bra alternativ, jag har ingen synpunkt eller erfarenhet, bara tankar. 🙂
Ok då är är jag med. Oavsett så tycker det är kul följa dina funderingar :). Har själv också mest tankar och funderingar inte experimeterat så värst mycket heller mer än läst på en del olika forum och sett hur andra gjort för att uppnå olika effektsiffror. Ang Cosworth topparna så hade bland andra jag såna på min förra bil. Hade antagligen inte behövt just Cosworth toppar för den effekt jag hade(~610hk/810nm) men standard STI toppar hade aldrig räckt till för den effekten. De klarar helt enkelt inte av att flöda tillräckligt med luft igenom motorn(rent fysiskt) för att uppnå de effeksiffrorna. Så jag tror inte det hjälper så mycket(när det gäller uppnå vissa effektnivåer) oavsett hur mycket man labbar med standart toppar. Visst det går att höja laddet massor men tror inte man vill köra runt med extremt höt laddtryck hela tiden. Jag fick ladda(peak) 1.8bar på bilen trots Cosworth topparna, vilket iofs inte är onormalt högt för en byggd motor. Dock om jag hade portat STI topparna bytt kammar, ventiler, etc så hade det nog funkat nästan lika bra för den effekten. Men om man räknar på kostnaden för portning+ kammar + större ventiler+ etc. så hamnar man inte jättelångt ifrån vad Cosworth topparna kostar. Med tanke på vad man får för pengarna så är Cosworth topparna nog det bästa man kan köpa. Återigen bara värt om detta är nödvändigt för den effekt man är ute efter.På en överladdad motor så vill man nog inte köra för mycket kompression heller. Kombinerat med högre ladd så ökar det cylindertrycket markant och därmed även temperaturen. Så ska man köra med relativt högt ladd då är det bra ta det lugnt med kompressionen. Det vanliga är att man ligger nånstans mellan 8:1 och 8.5:1 på byggda motorer. Tror inte det är så vanligt att man går mycket högre än så, men kan ju finnas de som gör det. Här kommer även valet av turbo in i spel och hur mycket man kan tänkas vilja ladda. Justera kompressionen gör man nog lättast genom att välja rätt tjoclek topplockspackningar men även genom att välja utformning på kolvar. Till motorn jag bygger nu har jag skaffat helt standard STI Spec C toppar från en new age Spec C. Som bekant dessa är portade från fabrik. De har även vassare kammar från början. Jag kommer dock byta kammar till cosworth igen 😉 men kommer inte byta något annat. Jag räknar med att jag kommer kunna fixa 600hk med den setupen också trots att det kommer flöda en bit under vad cosworth topparna flödade. Kostanden blir nog mindre än hälften jämfört med vad kompletta cosworth toppar skulle kosta. Och då har jag ändå skaffat nästan helt nya spec C toppar. Tur man lär sig lite av sina tidigare “misstag” :).Tror det gäller avväga vad som behövs för just den effekt man vill uppnå det är nog det viktigaste speciellt om man ska spara lite pengar med. Sen skadar iofs lite “overengineering” egentligen inte heller om man vill vara på den säkra sidan./r
Grytm bra info, tack så mycket, trodde inte det var sån skillnad skall erkännas med Cosworth men nu vet jag bättre 🙂
Om man snubblar över nån komplett STI topp till en GC8 (före 01) så kanske man skall fundera på att slå till ?
Har kollat på dina projekt, ruskigt imponerande må jag säga :9
27 december, 2009 kl. 21:45 #195658GilarskiDeltagareTackar för inputen STIRed. Jag siktar på 325-350(max) men vill samtidigt inte ladda på för jäkla mycket då jag vet att låda & motor mekanik i GT har sina begränsningar.
Hur du når ditt tänkta effektmål bryr ju sig vxl-lådan inte om.325 hk är ju 325 hk oavsett om du fixar dem genom bättre flöde i hela motorn eller enbart turbobyte..Även om en motor med mindre ladd tenderar att få en snällare effekt/vridkurvaMen med en vettig mapp & enbart större turbo så är det inga bekymmer det heller. Men visst, bra att kunna ladda lite mindre genom bättre flöde i motorn. Dock i de flesta fallen är det ju inga problem med 320-340 hk även i oöppnad orginalmotor med orginalgrenrör osv ..Exempelsvis har min motor & låda gått trimmad (260 hk och senare 310 hk) i ca 10000 mil nu..:)Och då är den mappad med lådan i åtanke..dvs, inget maxladd i mellanregistret :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
10k mil var riktigt bra. Jag tänkte mig att max momentet omkring 400 Nm, en siffrar jag hört GT lådan skall klara av utifall man växlar med förnuft.
Jag tänkte färdigställa de där standard justeringanra som jag gör nu därefter tänkte jag fokusera på att bättra på karakterisitken i bottenregistret, därav kompressorprojektet. Förvisso är det bara på ettan som man hamnar i lågrpm området men om man vill köra vardagskörning utan att behöva växla ner för att få lite fart så är det där som Imprezan (och de flesta full turbo bilar) har sin akilleshäl.
Jag tänker lite såhär: Om bilen kickar iväg på ~6,5 sec. trots att turbon inte laddar fullt förrän ~3500 så borde det bli styggt bra skjuts om jag har nästan fullt ladda från 1000 rpm. De tester vi gjorde visade faktiskt att turbon inte gav fullt förrän runt 3500, dock allt orginal. Nu med lite bättre flöde i avgassystemet och inom kort 3″ downpipe bör jag få tillgån till effekten lite tidigare, men inte tillräckligt tidigt 🙂
27 december, 2009 kl. 21:47 #195400STIredDeltagareGrytm bra info, tack så mycket, trodde inte det var sån skillnad skall erkännas med Cosworth men nu vet jag bättre 🙂 Om man snubblar över nån komplett STI topp till en GC8 (före 01) så kanske man skall fundera på att slå till ? Har kollat på dina projekt, ruskigt imponerande må jag säga :9
He he tidigare har jag inte skruvat så mycket i motorn själv(mer än några smågrejer), dock har jag iaf valt delarna som har använts till bygget själv. I nuvarande projekt så är tanken att göra allt själv. Blir säkrast att det blir precis så som man tänkte sig då 😉 Mappning lämnar jag nog iofs bort denna gången med.
Jepp v5-v6(99-00) sti toppar är riktigt bra. De ska nog klara av att flöda närmare 500hk i standard skick. Har för mig att på v4 sti är det nåt som är annorlunda med insuget så jag tror inte det kommer passa med insuget från din bil. Så om du letar toppar satsa på v5-v6 STI.
New age sti toppar flödar sämre. Ska det vara från new age så får det i så fall vara new age spec C. De funkar minst lika bra som v5 -v6 sti fast är grymt svåra få tag i och något dyrare än old age sti toppar. Fördelen med new age topparna är att de har solida lyftare och avcs. Old age sti har shimsade lyftare vilket kan vara en liten nackdel(men bara om de hoppar ut från sin plats :D) samt saknar som sagt avcs. Men o andra sidan måste även ecut fixa avcs om det ska gå använda.
/r
27 december, 2009 kl. 21:50 #195659GilarskiDeltagareMonterade HKS svampen precis. Mycket imponerad av passformen på kittet 😮 riktigt bra!
Gick bilen bättre, nja, marginellt bättre respons möjligen men troligen var det mera för att upplevelsen blev så mycket mera nu.
Man hör turbon vissla (likt en turbin) när man gasar på, därtill hör man ‘swosh’ ljudet mycket tydligare när man släpper gasen. (när blow off ventilen öppnar och returnerar övertrycket).
Detta var en upplevelse höjjare måste jag säga, även om varken denna eller avgasystemet gjorde nåt direkt på bilens prestanda i mitt tycke.
🙂
29 december, 2009 kl. 14:20 #195660GilarskiDeltagareÄhhh, f@n, får nog erkänna at bilen går lite piggare trots allt, kanske inte så 1 sec till 100 men den drar finare nu faktiskt. 🙂
Försökte få på en ny Momo Race ratt igår men frös nästan ihjäl
så jag skall göra ett nytt försök nu, bilder kommer ikväll, så även på monteringen av HKS svampen.29 december, 2009 kl. 14:20 #195661GilarskiDeltagareHe he tidigare har jag inte skruvat så mycket i motorn själv(mer än några smågrejer), dock har jag iaf valt delarna som har använts till bygget själv. I nuvarande projekt så är tanken att göra allt själv. Blir säkrast att det blir precis så som man tänkte sig då 😉 Mappning lämnar jag nog iofs bort denna gången med. Jepp v5-v6(99-00) sti toppar är riktigt bra. De ska nog klara av att flöda närmare 500hk i standard skick. Har för mig att på v4 sti är det nåt som är annorlunda med insuget så jag tror inte det kommer passa med insuget från din bil. Så om du letar toppar satsa på v5-v6 STI. New age sti toppar flödar sämre. Ska det vara från new age så får det i så fall vara new age spec C. De funkar minst lika bra som v5 -v6 sti fast är grymt svåra få tag i och något dyrare än old age sti toppar. Fördelen med new age topparna är att de har solida lyftare och avcs. Old age sti har shimsade lyftare vilket kan vara en liten nackdel(men bara om de hoppar ut från sin plats :D) samt saknar som sagt avcs. Men o andra sidan måste även ecut fixa avcs om det ska gå använda./r
Inte fy skam, krävs ändå lite pejl för attt veta vad man behöver för delar 🙂 Att göra sakerna själv ger en speciell känsla, jag konstaterar mest att det är så otroligt mycket som gjorts crappy på bilen så jag är storkund på Subaru återförsäljaren här i trakten. Ibland är jag lite petig men vill har rätt klips, bult, hela rattkåpor (denna hade de silikonat ihop såg jag när jag skulle byta ratt!) osv.
STI toppar (modell V5-V6) låter ju grymt intressant, detta skall jag absolut ha i åtanke under projektets gång, tack för tipset 🙂
29 december, 2009 kl. 15:16 #195447specializedDeltagareÄhhh, f@n, får nog erkänna at bilen går lite piggare trots allt, kanske inte så 1 sec till 100 men den drar finare nu faktiskt. 🙂
Förklara gärna sambandet, hur bilen går bättre när den suger varm luft, i stället för kall, som den gör med avsnorklad orginal luftbox med panelfilter :+ 😉
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.