- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2009 kl. 19:35 #195401STIredDeltagare
Inte fy skam, krävs ändå lite pejl för attt veta vad man behöver för delar 🙂 Att göra sakerna själv ger en speciell känsla, jag konstaterar mest att det är så otroligt mycket som gjorts crappy på bilen så jag är storkund på Subaru återförsäljaren här i trakten. Ibland är jag lite petig men vill har rätt klips, bult, hela rattkåpor (denna hade de silikonat ihop såg jag när jag skulle byta ratt!) osv.STI toppar (modell V5-V6) låter ju grymt intressant, detta skall jag absolut ha i åtanke under projektets gång, tack för tipset 🙂
Jo håller med om det där. Min nuvarande bil är i perfekt skick(gt som gått drygt 4000mil ovh nästan aldrig vinterkörd). Ändå så kan man hitta små skitsaker som man vill åtgärda för finishens skull, som clipsen du nämnde :D.
Sen det där med o göra allt själv är helt klart lite speciellt som du säger. Min gamla bil var ok byggd inget fel på den, så firman som skruvade ihop delarna (JRM) hade gjort ett bra jobb. Men det finns ändå vissa saker som jag hade gjort annorlunda + att jag gillar ha 100% koll på vad som görs med min bil, och det kan man aldrig få såvida man inte gör i stort sett allt själv. Och som jag tidigare sagt, för de pengar man betalar för att nån annan ska skruva ihop ens grejer får man en mängd med fina verktyg och man har säkert även kvar en del till ett par fina semesterresor med 😀 (iaf om det handlar om ett stort jobb)
/r
30 december, 2009 kl. 13:12 #195355KvarnisDeltagareSom en () så ger konfilter möjlighet till mer effekt….dock bara när org.boxen,alt cold air inake är maximerat 😀
Det händer dock ine före +300Bhp 😉Dock så kan man innbilla sig en massa…ang konfiltret 😀
Det är mer upplevelse än någotstörre flöde, om nu int det gammla filret var igensatt dvsDen brukar vara tuff mot lmm oxå som bekant.
1 januari, 2010 kl. 19:10 #195662GilarskiDeltagareÄhhh, f@n, får nog erkänna at bilen går lite piggare trots allt, kanske inte så 1 sec till 100 men den drar finare nu faktiskt. 🙂
Förklara gärna sambandet, hur bilen går bättre när den suger varm luft, i stället för kall, som den gör med avsnorklad orginal luftbox med panelfilter :+ ;)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Haha, det har förvisso varigt runt -10 de sista 2 veckorna men visst har du rätt att varmare luft knappast ökar effekten. Det jag märkt konkret är att bilen faktistkt drar på lite tidigare, jag har lite bättre bottenvrid för när jag trampar på så släpper greppet på vintervägarna tidigare, detta är ingen inbillning. Lär dock inte bero på luftfiltret, snarare det lite mer flödande avgasystemet.
Därtill känns det som den drar lite bättre resten av registret faktiskt. Det är möjligt att den gått lika bra med orginal luftburk för nu är luften lite varmare men ärligt talat, förvisso kommer luften upp via höger hjulhus och är där lite kallare men motorrummet är inte speciellt vindtätt så jag har svårt att tro att det skiljer mer än 10 grader efter turbon. Om någon har beräkningar eller mätdata på detta är jag den förste att vilja kika mera på dessa, vore kul att se faktiskt. 🙂
1 januari, 2010 kl. 19:14 #195663GilarskiDeltagareSom en () så ger konfilter möjlighet till mer effekt….dock bara när org.boxen,alt cold air inake är maximerat :DDet händer dock ine före +300Bhp ;)Dock så kan man innbilla sig en massa…ang konfiltret :DDet är mer upplevelse än någotstörre flöde, om nu int det gammla filret var igensatt dvsDen brukar vara tuff mot lmm oxå som bekant.
Jag tror som du, luftfiltret är mest en upplevelsegrejj, det gör dock otroligt mycket för upplevelsen tycker jag 😛
De små förbättringar jag märkt tror jag beror på det rakare mittröret samt det faktum att där nu inte finns några katalysatorer/resonator, förutom den där i DP.
1 januari, 2010 kl. 21:00 #195664GilarskiDeltagareHär kommer en liten bildserie på installationen av HKS svampen. 🙂
Den som gillar höra tubinen snurra & övertryckets pys blir inte ledsen, det är en riktig upplevelsehöjare, effektmässigt bör man däremot inte förvänta sig nåt.
http://www.manschettknapparna.se/images/b1.JPG
Nedan bild visar hur luftburken får sin lufttillförsel, denna konstruktion hjälper motorn att få lite kallare luft. Tog ingen bild på luftfiltret som satt i, det tycks varit gult en gång i tiden men numera var det riktigt svart & lite lortigt 🙁
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/b2.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/b3.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/b4.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/b5.JPG
Klart! Luftfiltret har 2 fästen, varav det ena syns på bild medan det andra går ned och fäster i balken. Infästningspunkten är densamma som för en av fästena på ABS-enheten.
2 januari, 2010 kl. 10:21 #195665GilarskiDeltagareSnurrar på lite med mina tankar kring effekt. Som tidigare nämnts, det enda som är relevant är moment och motorns varvtal, med dessa två inparametrar kan jag få ut vilken effekt som helst, exempel:
En gräsklipparmotor ger 5 hk vid ett visst varvtal, vid motsvarande varvtal erhålls det optimala momentet. Gräsklipparens ‘arbetsområde’ är dock mycket begränsat, men om den kunde arbeta med dubbelt så högt varvtal samt behållt en platt momentkarateristik, ja då har vi helt plötsligt dubblat gräsklipparens effekt!
Enkelt förklarat:
EFFEKT = VARVTAL * MOMENT
Vi tar två cyklister, den ene är en senig typ som klarara cykla på höga tramp rpm men måste växla ned vid minsta uppförsbacke. Hans motståndare är däremot Magnus Samuelsson, han är ruskigt stark men inte lika uthållig och orkar bara trampa med halva tramp-rpm’et.
Så, den ena trampar fortare men orkar inte lika mycket när det blir tungt, han måste då växla ned. Den andre däremot orkar trampa på högsta växeln i uppförsbackar men kommer inte orka trampa så fort.
De utvecklar samma effekt, MEN, Magnus Samuelsson kommer ha ett mycket högre moment vid ‘veven’. OCH, det är Magnus cykel-kedja (drivlina) som ryker först, eftersom han utvecklar mera moment, inte effekt. 🙂
2 januari, 2010 kl. 21:28 #195402STIredDeltagareDe utvecklar samma effekt, MEN, Magnus Samuelsson kommer ha ett mycket högre moment vid ‘veven’. OCH, det är Magnus cykel-kedja (drivlina) som ryker först, eftersom han utvecklar mera moment, inte effekt. 🙂
Ha ha de e sant de :D. Moment is the shiet även om den dödar lådor.
/r
9 januari, 2010 kl. 11:45 #195666GilarskiDeltagareTryckte in 3″ Bellmouth DP med 100 cell Cat igår :9 Helt klart värt jobbet, lågvarvskaraktären blev riktigt trevlig! Kör sedan en tid med orginalladd men det var otroligt va bilens körbarhet ökade, nu kan man ligga på 1600-1700 rpm på 5’an och ändå få en shysst respons, tidigare växlade jag ner en pinna men det känns lite onödigt nu. 🙂
Börjar nu vackla lite i kompressorspåret då responsen blev så mycket bättre skall erkännas :+
9 januari, 2010 kl. 13:03 #195473BodyshotDeltagarekul läsning! måste också passa på att säga att i stort sett alla bilar jag har haft, evo9 evo10 sti03 gt00 har effekten och körbarheten ökat markant varje gång jag har bytt downpipen, det är där det största motståndet sitte vad jag förstod, en jävulsk skillnad tycker iaf jag att det blir!
Läste precis om Cosworth Topparna, jag har precis införskaffat mig ett par 😀
9 januari, 2010 kl. 13:39 #195525SnofiDeltagareHar du bilder på bytet ? =)
9 januari, 2010 kl. 21:55 #195667GilarskiDeltagarekul läsning! måste också passa på att säga att i stort sett alla bilar jag har haft, evo9 evo10 sti03 gt00 har effekten och körbarheten ökat markant varje gång jag har bytt downpipen, det är där det största motståndet sitte vad jag förstod, en jävulsk skillnad tycker iaf jag att det blir!Läste precis om Cosworth Topparna, jag har precis införskaffat mig ett par 😀
Haha, jajust det ja, fick lära mig lite om toppar av STIred nyligen 🙂 Ska bli kul & höra hur du upplever förbättringen, verkar ju som det ska göra en hel del :9
9 januari, 2010 kl. 21:57 #195668GilarskiDeltagareHar du bilder på bytet ? =)
Fixar imorgon. Jag blev tvungen att klippa bort delar av värmeplåten som sitter runt turbon då röret var grövre, därtill sitter nu inga plåtar runt katten, funderar på att kolla om orginal kan sättas dit på den nya DP, för att minska värmestrålningen. 🙁
Som sagt, laddar upp några pix imorgon 🙂
10 januari, 2010 kl. 15:47 #195403STIredDeltagareHaha, jajust det ja, fick lära mig lite om toppar av STIred nyligen 🙂 Ska bli kul & höra hur du upplever förbättringen, verkar ju som det ska göra en hel del :9
Återigen de gör en del om effekten kräver det. I många fall är de säkert onödiga med tanke på ändamålet och går att ersätta med mycket billigare lösningar. Nu ska jag inte tjata mer om det 😀 😉
/r
12 januari, 2010 kl. 22:03 #195669GilarskiDeltagareSå äntligen har jag hunnt ta några bilder på DP montaget. Tilläggas att anslutningen precis vid turbon var av typen Bellmouth, dvs flänsen svalde alla avgaserna, inte som orginal, där endast halva flänsen svalde avgaser medan den andra halvan bara var ‘en vägg’ som stoppade avgaserna.
http://www.manschettknapparna.se/images/dp_1.JPG
Längre ned på röret ser man en liten catalysator, hoppas denna räcker för BilBesiktningen 😀
http://www.manschettknapparna.se/images/dp_3.JPG
Undertill ser det ut såhär:
12 januari, 2010 kl. 22:08 #195526SnofiDeltagareHur var din anslutning mellan Dp och catback? helt plan eller packning?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.