- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2010 kl. 22:12 #195670GilarskiDeltagare
Nu väntar jag på mina K-spec coilisar med toppjustering. I övrigt skall jag ligga lite lågt & planera kompressorinköpet.
Har analyserat vidare och sett att kompressorn endast behövs på 1000-3500 rpm så jag ska leta upp en mindre kompressor eftersom det krävs mindre luft för att bygga tryck på låga rpm jämfört med höga rpm. Detta är kanon för packningsutrymmet i motorrummet är lite väl snålt.
Den mindre kompressorn kommer då leverera ~0,8 bar över hela reistret, när differentialtryck före/efter spjället uppmäts (dvs. vid gaspådrag).
I princip innebär ovan att jag skall ha ett hyfsat konstant moment över hela registret, dvs. 300 Nm. Så småningom blir det en större snurra och mappning så då åker nog momentet upp, speciellt på högre rpm (>3500) till 400 Nm. Detta är inte extremt men räcker ett tag för mig, det viktigaste är att jag får till karatären på lägre rpm för på de högre komemr turbon leverera. 🙂
12 januari, 2010 kl. 22:14 #195671GilarskiDeltagareHur var din anslutning mellan Dp och catback? helt plan eller packning?
Där DP slutade och anslöt till mellandelen (rakt rör) satt sedan tidigare en rund fet packning (såg ut som en stålomspunnen O-ring). Packningen var lite konisk. Denna packning var kass så jag köpte en ny på Mekonomen, för 2,5″ eftersom mittröret är 2,5″ samt att DP smalnar ned till 2,5″ just där den skall ansluta.
15 januari, 2010 kl. 10:05 #195672GilarskiDeltagareFörvisso är det ett år till lackering men jag har nu fått en kontaktperson som gör bra lackjobb till vettig peng här i Götet, tydligen lite väntetid då många lackar gärna hos honom… }( Ska kontakta honom på vårkanten för attboka upp mig till vintern.
Har funderat mycket på färgen och det blir nog grå i tokmatt klarlack/finnish, liknande JAS-plan eller något ljusare. Har sett att SAAB har en liknande färg. Eventuellt kommer vi lägga en annan färg på taket mellan ‘railskanalen’, mest troligt en svart metallic (pyttesmå korn) men som sagt, resten av bilen tokmatt grå.
När det gäller plåten inne i kupen får jag fundera på om även denna skall lackas. Kräver endel jobb men kan kännas skönt att göra allt ordentligt 🙂
18 januari, 2010 kl. 11:31 #195503MuminDeltagaresatavad du håller på 😀 me like alot.. men iaf… blir det en ny rövfena för kossan? snart löning så hojta till om du har cash 😛
18 januari, 2010 kl. 19:27 #195673GilarskiDeltagaresatavad du håller på 😀 me like alot.. men iaf… blir det en ny rövfena för kossan? snart löning så hojta till om du har cash 😛
Haha, tack. Har insett att jag måste börja köpa på mig allt godis succesivt detta året, inför lackeringen nästa senhöst/vinter, så varför inte slå till på den där vingen. 🙂
Jag är intresserad av köp men måste vänta till Januarilönen, vi kan väll PM’a så stämmer vi av hur vi fixar hem grejjorna ?
Jag funderar ärligt talat på att samtidigt slå till på de båda främmre skärmarna de har, de var lite fetare/bredare än orginal, de skulle ha ~2500 kr för båda vill jag minnas. :9
19 januari, 2010 kl. 14:31 #195504MuminDeltagaredet är bara hojta.. har du ingen msn eller något? jobbigt med pm 😛
om du har pma den till mig..20 januari, 2010 kl. 09:21 #195674GilarskiDeltagaredet är bara hojta.. har du ingen msn eller något? jobbigt med pm :Pom du har pma den till mig..
Ok, slå mig en pling nån kväll, 0760-482622, så tjötar vi lite.
/Napoleon
21 januari, 2010 kl. 10:37 #195675GilarskiDeltagareUnderbart, fick precis besked att mina K-spec coilisar är på ingång, räknar med att montera dem senast nästa helg 😛
21 januari, 2010 kl. 21:49 #195505MuminDeltagareUnderbart, fick precis besked att mina K-spec coilisar är på ingång, räknar med att montera dem senast nästa helg 😛
det gillar vi:P mina kommer på tis eller onsdag och blir monterade asap!! + fyrhjulsmätning på jobbet :7
sen vingen tar vi till sommaren 😀 keep it going mate!
21 januari, 2010 kl. 22:31 #195404STIredDeltagareFan vad det handlas grejer här. Helt rätt 😀
/r
7 februari, 2010 kl. 22:30 #195676GilarskiDeltagareArghhh, läste inte hela leveransbeskedet av coilisirna, de lastades i Japan i början på Januari, skulle komma till mig i slutet på Februari x(
Polarn & jag har snackat endel kring kompressorspåret och bestämt att optimera bilen innan vi utvärderar om kompressor behövs. :+ Vi ser just nu inte några problem men det faktum att vi inte vågar ladda mer än ~1 bar vid 2k rpm med kompressorn gör att skillanden mot en bra turbin troligen inte blir så stor (i vart fall inte över 2k rpm)
men detta är bara en teori och eftersom vi inte vet så börjar vi
i rätt ända, dvs. först fixa bättre turbo etc. 🙂Både VW Touran och Merca SLK har små kompressorer med elektrisk kopplig, vilket sulle vara perfekt men som sagt, känns bättre och lite enklare att utveckla det jag har först.
Har kollat endel på AndyForrest & verkar finns bra snurror som levererar ~325 hk (vilket räcker gott), jag vill få bra spoolup så det är inte tal om nån monstersnurra.
Har sneglat en hel del på APEXi sprut, verkar både prisvärt & kompetent nog för mig, dessutom är det samma yttre dimmensioner på styrenheten som på orginal, samma K-don etc. så jag är lite sugen på detta som nästa investering skall erkännas.
8 februari, 2010 kl. 07:47 #195356KvarnisDeltagareAdam K har en sådan hybrid snurra(Som är gjord av Andy) liggandes vill jag minnas.
8 februari, 2010 kl. 13:50 #195333sykeBlockeradÄr det inte bara att skaffa respons så slipper du spool-up? Och så poffar det och pangar lite tufft samtidigt!
8 februari, 2010 kl. 14:29 #195405STIredDeltagareÄr det inte bara att skaffa respons så slipper du spool-up? Och så poffar det och pangar lite tufft samtidigt!
Frågan är hur länge turbon kommer hålla om han skulle åka med respons hela tiden. Men det blir nog kul iaf en liten stund ;).
/r
8 februari, 2010 kl. 16:00 #195406STIredDeltagareFlyger inte ventiltryckarshimsen åt all världens väg då?
Går i så fall skaffa toppar med lyftare utan schims, det sitter inga shims på new age sti toppar t.ex. Men det lär stötas på andra problem ifall han skulle köra responsen hela tiden. Blir ganska så varmt efter ett tag. Turbon kommer inte må så bra. Inte topparna, ventilerna, etc heller. Så det lär bytas turboaggreat och annat smått lite titt som tätt 😉
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.