- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2010 kl. 20:35 #195677GilarskiDeltagare
Flyger inte ventiltryckarshimsen åt all världens väg då?
Går i så fall skaffa toppar med lyftare utan schims, det sitter inga shims på new age sti toppar t.ex. Men det lär stötas på andra problem ifall han skulle köra responsen hela tiden. Blir ganska så varmt efter ett tag. Turbon kommer inte må så bra. Inte topparna, ventilerna, etc heller. Så det lär bytas turboaggreat och annat smått lite titt som tätt ;)/r
Grabbar, vad innebär ‘att köra med respons’? 🙁
(Verkar ju kul ett tag men sånt är jag för feg för & testa ;( )8 februari, 2010 kl. 20:37 #195678GilarskiDeltagareAdam K har en sådan hybrid snurra(Som är gjord av Andy) liggandes vill jag minnas.
Tack för tipset Kvarins, skall kolla lite mera på detta då. Han hade även ett Apexi sprut om jag minns, tyvärr till en lite äldre årgång & jag har för mig att styrenheten har olika kontakter jmf med 99-00. 🙁
8 februari, 2010 kl. 20:55 #195334sykeBlockeradNu menade jag inte att responsen skulle vara kopplad till startnyckeln utan snarare att de gånger han behöver det där bottenvridet så kan han slå på den 🙂
gilarski: jag överlåter till någon mer tekniskt kunnig att förklara de intrikata detaljerna och lämnar dig med den här porren istället:
http://www.youtube.com/watch?v=WTAPpsL2xOU8 februari, 2010 kl. 21:05 #195407STIredDeltagareGrabbar, vad innebär ‘att köra med respons’? 🙁 (Verkar ju kul ett tag men sånt är jag för feg för & testa ;( )
Respons <=> als(anti lag system), ett sätt att få turbolagen att försvinna delvis eller helt. Laddtrycket hålls uppe även när du inte håller gasen nedtryckt, dvs t.ex. mellan växlingar.
I praktiken görs det genom att man skickar in bränsle i motorn även när du inte gasar. Tändningen backas en hel del och spjället hålls lite öppet så att man får in även luft i motorn ihop med bränslet. Tack vare att tändningen backas så hinner bränslet ut från topparna utan att antändas helt och det mesta antänds i grenröret typ pga temperaturen. De explosionerna som uppstår kommer hålla uppe laddet och turbon fortsätter snurra. Men sliter som fan både på turbo, grenrör och andra delar då avgastempen kommer öka en hel del. En annan nackdel är att om alsen är hårt ställd så tappar du även bromsverkan då du i princip aldrig har vacuum i systemet.
Hur högt laddet kommer ligga på tomgång bestäms av mängde luft som släpps in förbi spjället.
Lite grovt iaf så som jag förstått det finns säker nån som mappat som kan gå in på fler detaljer.
/r
8 februari, 2010 kl. 21:10 #195679GilarskiDeltagareNu menade jag inte att responsen skulle vara kopplad till startnyckeln utan snarare att de gånger han behöver det där bottenvridet så kan han slå på den :)gilarski: jag överlåter till någon mer tekniskt kunnig att förklara de intrikata detaljerna och lämnar dig med den här porren istället:http://www.youtube.com/watch?v=WTAPpsL2xOU
Bra video, men fasiken vad det smällde! Kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_lag och hittade vad jag behövde.
Intressant tips, men f@n, det där vågar jag mig inte på 😉
8 februari, 2010 kl. 21:12 #195680GilarskiDeltagareGrabbar, vad innebär ‘att köra med respons’? 🙁 (Verkar ju kul ett tag men sånt är jag för feg för & testa ;( )
Respons <=> als(anti lag system), ett sätt att få turbolagen att försvinna delvis eller helt. Laddtrycket hålls uppe även när du inte håller gasen nedtryckt, dvs t.ex. mellan växlingar. I praktiken görs det genom att man skickar in bränsle i motorn även när du inte gasar. Tändningen backas en hel del och spjället hålls lite öppet så att man får in även luft i motorn ihop med bränslet. Tack vare att tändningen backas så hinner bränslet ut från topparna utan att antändas helt och det mesta antänds i grenröret typ pga temperaturen. De explosionerna som uppstår kommer hålla uppe laddet och turbon fortsätter snurra. Men sliter som fan både på turbo, grenrör och andra delar då avgastempen kommer öka en hel del. En annan nackdel är att om alsen är hårt ställd så tappar du även bromsverkan då du i princip aldrig har vacuum i systemet.Hur högt laddet kommer ligga på tomgång bestäms av mängde luft som släpps in förbi spjället.Lite grovt iaf så som jag förstått det finns säker nån som mappat som kan gå in på fler detaljer./r
Tackar bra förklarat. Lite för hardcore för min budget 🙁
8 februari, 2010 kl. 21:28 #195408STIredDeltagareTackar bra förklarat. Lite för hardcore för min budget 🙁
Ganska kul leksak, dock gör det knappast nån större nytta om man inte har sett till fixa sponsoravtal med nån turbotillverkare åtminståne ;). Det blir helt enkelt för dyrt i längden. Jag hade det på gamla bilen men tror aldrig jag använde det på bana eller så. Jag visade det för några kompisar ett par tre fyra gånger men det var typ allt och vid nåt raktframrace.
Den tappade bromsservoverkan är inte alls kul heller, speciellt när det kommer helt oväntat.
Numera finns als med i flesta eftermarknadssprut så det är bara koppla in det om man vill. Aktiveras i vanliga fall med en switch. Motecen (möjligt att andra också) hade en option att man kunde slå på switchen och sedan kicka till gaspedalen så var ALSen igång. Den stängde av sig själv efter 30s om man stod stilla med bilen med motorn igång. Lite som en säkerhetsgrejs. På andra system så drar man igång det med en switch som sagt och den fortsätter vara igång tills man slår ifrån switchen.
/r
9 februari, 2010 kl. 08:36 #195432Adam KDeltagareFinns inte respons-battle’n från Emmaboda/2006 upplagd nånstans? :+
Bra video, men fasiken vad det smällde! Kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/Anti_lag och hittade vad jag behövde.Intressant tips, men f@n, det där vågar jag mig inte på 😉
9 februari, 2010 kl. 09:35 #195409STIredDeltagareFinns inte respons-battle’n från Emmaboda/2006 upplagd nånstans? :+
Ha ha fan den har jag nästan glömt bort. Var inte det yonaz som filmade? Den fanns på youtube förut iaf.
/r
9 februari, 2010 kl. 09:52 #195681GilarskiDeltagareÄr det någon som kör Apexi här på forumet, alla info vore grymt uppskattad.
Kollade runt lite på Boost Controllers, tycker det verkar lite krångligt med inkopplingen, beror dock nog mest på okunskap, men verkar som jag inte behöver nån Boost controller om jag kör Apexi motorstyr. Denna funktion tycktes vara inbyggd, om jag förstått rätt.
Har hittat dessa i UK för 7k sek, begagnade, har då suttit i Classic STI men eftersom min är en UK import (har gått där några år)samt har en STI motorstyr idag så kanske jag har tur och inte ens behöver byta några stift/kablar på Apexi boxen.
9 februari, 2010 kl. 14:17 #195433Adam KDeltagareDet skulle kunna funka. Annars är det ingen stor grej att flytta de aktuella stiften. De byts på bil-sidan av kontakterna mot sprutet, du behöver inte röra nåt i ec’n
laddtrycksreglering är inbyggd, för att styra OE solenoiden eller en eftermarknadssolenoid, ex apexi’s egna. Har du en ‘3 ports’ solenoid så ska eftermarknadsdito inte vara bättre, syns på om du har 2 eller 3 slangar till/från laddtryckssolenoiden.
Handcontrollern är hur bra som helst, inte bara har man alltid möjlighet att tweaka olika setups (inte alla), man har dessutom alltid en extra visare som kan visa upp till 4 värden med ‘peak’/8 värden utan peak. Inkl knack, vattentemp, tps, lmm-spänning, well, allt som ecu’n får in kan visas. (och vissa ut, ex spridar-aktiviteten. Fast det är förstås små siffror på controllern…
Risken med den ömtåliga lmm’en kan minskas med PowerFC eftersom man kan använda olika, ex, nissanLMM, till den.
Man skriver in vad man har för spridarstorlek o lagg i den så man kan kompensera cyl 3 som får varmast/minst soppa.
Borde vara prutläge på 7000 svenska (motsvarande) från UK.Är det någon som kör Apexi här på forumet, alla info vore grymt uppskattad.Kollade runt lite på Boost Controllers, tycker det verkar lite krångligt med inkopplingen, beror dock nog mest på okunskap, men verkar som jag inte behöver nån Boost controller om jag kör Apexi motorstyr. Denna funktion tycktes vara inbyggd, om jag förstått rätt.Har hittat dessa i UK för 7k sek, begagnade, har då suttit i Classic STI men eftersom min är en UK import (har gått där några år)samt har en STI motorstyr idag så kanske jag har tur och inte ens behöver byta några stift/kablar på Apexi boxen.
9 februari, 2010 kl. 17:27 #195357KvarnisDeltagare7000:- lär dyrt från UK, det får du ju en beggade simtek för och det är en vassare ecu som du slipper lmm’n.
Men apexi är helt ok, har för mig att dom kostar ca 5k nytt från Japan.Apexi avc-r är ju riktgit bra laddtrycksstyrning och som Adam säger gör väl ecu’n samma jobb.
10 februari, 2010 kl. 09:06 #195682GilarskiDeltagareTackar så mycket 🙂 De begagnade låg på 525 GPD med handenhet i UK, så detta kanske är lite dyrt då. ~5 lax för ett nytt i Japan lät grymt bra, skall som kolla vidare innan jag slår till, tack ännu en gång.
12 februari, 2010 kl. 13:30 #195683GilarskiDeltagareFick tag i en VF39 från Patrik på Autotech, räknar med att åka upp och hämta den nästa vecka :9
Skall försöka installera MOMO pedalerna till helgen. Har även vxl knopp men den var inte bolt-on x( så jag måste fixa till nån bra lösning så det blir snyggt.
Har hängt endel på Ebay för att köpa en center pod för 3 mätare, allt ser ut som skit 🙁 till Classic, vill helst dessutom ha en pod där matarna är lite vinklade mot föraren. New Age har en toksnygg på ebay, ser ut som man tryckt upp 3 mätare underifrån medans plasten är smält, men denna passar ju inte, men eftersom den är så jäkla snygg funderar djag alvarligt på att köpa en sån och sen bygga en i glasfiber & lacka, skall kolla lite på detta.
12 februari, 2010 kl. 13:32 #195684GilarskiDeltagare7000:- lär dyrt från UK, det får du ju en beggade simtek för och det är en vassare ecu som du slipper lmm’n.Men apexi är helt ok, har för mig att dom kostar ca 5k nytt från Japan.Apexi avc-r är ju riktgit bra laddtrycksstyrning och som Adam säger gör väl ecu’n samma jobb.
Apexi från Japan låg på 7000 kr + moms & tull om jag har otur, får fundera lite till på detta. Simtak hittade jag för 10 lax 🙁
Har inte de rätta kontakterna för att fynda ;(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.