- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2010 kl. 17:09 #195448specializedDeltagare
Fick tag i en VF39
Hur är den i karaktären ? Min gissning är att den inte spoolar föränn bortåt 4 K på en 2,0 L 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg13 februari, 2010 kl. 08:44 #195358KvarnisDeltagareDom säljs för ca £350-450 beggade i UK.
Drygt £1000 för mappat och klart.
~650-700 helt nytt utan amppningBeggad simtek ~£500
det är dom priserna som gäller.
Som e´n guideline för dig, så en apexi på Scoobynet för 450 ovno, så den får man för £400 mao 😉 😀
13 februari, 2010 kl. 10:02 #195410STIredDeltagareGilarski: Simteken kommer behöva mappas också. Tänk på det, om du inte planerar mappa själv. Så det kommer bli ett antal tusen till. Men det hade det ju blivit oavsett sprut.
Jag har precis mailat lite om Simtek med en bekant i UK(Kvarnis känner han med, Harvey) och han kan tydligen ordna bra priser på Simtek då han känner dem som har utvecklat det. Han kanske kan ordna nåt begagnat med.
Jag är inte itresserad av simtek själv, trots att engelsmännen verkar gilla det som fan, men skulle kunna skicka ett mail till honom o fråga om du vill.
Han föreslog också att ifall det fanns några intresserade(tre fyra skulle nog räcka) så kunde han kanske ordna med Bob Rawle(han både säljer och riktigt duktig på mappa simtek) att komma över och fixa mappningen för några bilar. Det skulle helt klart vara ett bra alternativ för dig ifall du bestämmer dig för att köra med simtec. Har svårt tänka mig att du kan hittar nån svensk mappare som kan simtec bättre än Bob. Men som sagt för att det ska löna sig så krävs nog några till som vill mappa, annars får du bjuda över han själv, ryanair är ganska billigt 😉
Som sagt jag kommer inte skaffa simtec själv men om du är seriöst intresserad så skulle jag kunna maila och höra om det går ordna nåt begagnat till dig för vettigt pris. Kvarnis har koll på de där gubbarna i engladn med och kan intyga att de är seriösa ;).
/r
13 februari, 2010 kl. 13:19 #195685GilarskiDeltagareFick tag i en VF39
Hur är den i karaktären ? Min gissning är att den inte spoolar föränn bortåt 4 K på en 2,0 L :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Jag tror inte det är så sent 😮 . Kollade runt en hel del på nätet och fann att VF35 (IHI) är den som gillas mest. VF 34 & VF39 tycks vara relativt lika, VF34 levererar lite mera pulver (~10 pollar). Klippte ur några rader från ett forum som summerar allt jag sett rätt bra:
“The VF34 is a P18 housing and the vf39 is either P17 (early 04 production) or P18 (later STi). P18 VF39s and VF34s are essentially identical in terms of power output and spool”.
Menar inte att försöka lära ut nåt, men tänkte ändå dela med mig av mina tankar :
När man säger att en turbo kan leverera 360hk innebär detta att den kan leverera en viss luftmängd. Denna luftmängd är så oerhört mycket större än vad motorn orkar svälja, varpå ett övertryck bildas inne i trottelhuset.
‘Effekt’ är en följd av högre varvtal resp. moment. Mer momentet får man i princip enkom genom att leverera mera luft, så ju mer luft desto större moment. Så, för att få fram de där 360hk som en VF39 sägs orka måste därmed laddtrycket vara högt (mycket luft finnes), säg kanske 1,8 bar med bensin på en 2Liters motor.
Jag avser köra ~1,3 bar, därmed behöver inte turbon spoola upp till sitt rätta rpm för at leverer de där 1,8bar/360hk. Turbon är helt enkelt överdimmensionerad för mitt ändamål 😉
Man kan se det som att ett varv på VF39 kommer generera lika stort luftflöde som min nuvarande (orginal) fixar på 2 varv (tillspetsat). Däremot, om VF39 skulle leverera 360hk så skulle spooluppen bli lite segare innan jag nåt full verkningsgrad så att säga. En mindre turbo spoolar upp lite fortare men måste jobba hårdare för att leverera samma luftmängd (1,3bar) och därmed är det inte säkert att den kommer klara jobbet bättre.
Ovan är min teori, och jag är inte expert så det är bara kanon om nån har annan syn på detta, kanske jag kan lära mig nåt. 🙂
13 februari, 2010 kl. 13:23 #195686GilarskiDeltagareDom säljs för ca £350-450 beggade i UK.Drygt £1000 för mappat och klart.~650-700 helt nytt utan amppningBeggad simtek ~£500det är dom priserna som gäller.Som e´n guideline för dig, så en apexi på Scoobynet för 450 ovno, så den får man för £400 mao 😉 😀
Tack så mycket, jakten går vidare 🙂
13 februari, 2010 kl. 13:31 #195687GilarskiDeltagareGilarski: Simteken kommer behöva mappas också. Tänk på det, om du inte planerar mappa själv. Så det kommer bli ett antal tusen till. Men det hade det ju blivit oavsett sprut. Jag har precis mailat lite om Simtek med en bekant i UK(Kvarnis känner han med, Harvey) och han kan tydligen ordna bra priser på Simtek då han känner dem som har utvecklat det. Han kanske kan ordna nåt begagnat med. Jag är inte itresserad av simtek själv, trots att engelsmännen verkar gilla det som fan, men skulle kunna skicka ett mail till honom o fråga om du vill. Han föreslog också att ifall det fanns några intresserade(tre fyra skulle nog räcka) så kunde han kanske ordna med Bob Rawle(han både säljer och riktigt duktig på mappa simtek) att komma över och fixa mappningen för några bilar. Det skulle helt klart vara ett bra alternativ för dig ifall du bestämmer dig för att köra med simtec. Har svårt tänka mig att du kan hittar nån svensk mappare som kan simtec bättre än Bob. Men som sagt för att det ska löna sig så krävs nog några till som vill mappa, annars får du bjuda över han själv, ryanair är ganska billigt 😉 Som sagt jag kommer inte skaffa simtec själv men om du är seriöst intresserad så skulle jag kunna maila och höra om det går ordna nåt begagnat till dig för vettigt pris. Kvarnis har koll på de där gubbarna i engladn med och kan intyga att de är seriösa ;)./r
Tack STIred. 🙂 Ursprungligen täntke jag faktisktis mappa själv men jag har svängt lite i detta skall erkännas. Till & börja med vore det i vart fall oerhört snällt om du kan kolla ifall de har nåt begagnat Simtek, absolut.
Jag gillade Apexi eftersom jag kunde använda kontakteringen rakt av, har inte koll på hur det förhåller sig med Simtek, kanske inte så ‘big deal’ att koppla ihop detta med bilen?
13 februari, 2010 kl. 14:22 #195411STIredDeltagareTack STIred. 🙂 Ursprungligen täntke jag faktisktis mappa själv men jag har svängt lite i detta skall erkännas. Till & börja med vore det i vart fall oerhört snällt om du kan kolla ifall de har nåt begagnat Simtek, absolut.Jag gillade Apexi eftersom jag kunde använda kontakteringen rakt av, har inte koll på hur det förhåller sig med Simtek, kanske inte så ‘big deal’ att koppla ihop detta med bilen?
Skicakde iväg ett mail till England. Återkommer med besked när jag fått svar.
Simteken är väl plug and play så det är bara koppla ihop med kabelhärvan utan några konstigheter.
/r
13 februari, 2010 kl. 18:07 #195359KvarnisDeltagareSimtek är PnP, om den är till trätt årsmodell dvs finns till ett gäng 😉
LOL, du kommer inte vilja ladda 1.8bar under någon längre tid på en IHI snurra… då går den sönder… stunta i vad jänkarna inbillar sig.
För att nå 360Bhp på ex sti så skulle jag gissa på ett ladd på ~1.4-1.55Bar, tändkurvan har stor betydelse för toppeffekten.
13 februari, 2010 kl. 20:03 #195688GilarskiDeltagareSimtek är PnP, om den är till trätt årsmodell dvs finns till ett gäng ;)LOL, du kommer inte vilja ladda 1.8bar under någon längre tid på en IHI snurra… då går den sönder… stunta i vad jänkarna inbillar sig.För att nå 360Bhp på ex sti så skulle jag gissa på ett ladd på ~1.4-1.55Bar, tändkurvan har stor betydelse för toppeffekten.
Haha, ok, jag har inte sten-pejl på alla turbospecarna så det e lungt. 🙂
Tack, bra info, dessutom slipper jag LMM’en med Simtek, vilket skulle göra susen. 😛
13 februari, 2010 kl. 22:18 #195449specializedDeltagareFick tag i en VF39
Hur är den i karaktären ? Min gissning är att den inte spoolar föränn bortåt 4 K på en 2,0 L :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Jag tror inte det är så sent 😮 . Kollade runt en hel del på nätet och fann att VF35 (IHI) är den som gillas mest. VF 34 & VF39 tycks vara relativt lika, VF34 levererar lite mera pulver (~10 pollar). Klippte ur några rader från ett forum som summerar allt jag sett rätt bra:”The VF34 is a P18 housing and the vf39 is either P17 (early 04 production) or P18 (later STi). P18 VF39s and VF34s are essentially identical in terms of power output and spool”.Menar inte att försöka lära ut nåt, men tänkte ändå dela med mig av mina tankar :När man säger att en turbo kan leverera 360hk innebär detta att den kan leverera en viss luftmängd. Denna luftmängd är så oerhört mycket större än vad motorn orkar svälja, varpå ett övertryck bildas inne i trottelhuset.’Effekt’ är en följd av högre varvtal resp. moment. Mer momentet får man i princip enkom genom att leverera mera luft, så ju mer luft desto större moment. Så, för att få fram de där 360hk som en VF39 sägs orka måste därmed laddtrycket vara högt (mycket luft finnes), säg kanske 1,8 bar med bensin på en 2Liters motor.Jag avser köra ~1,3 bar, därmed behöver inte turbon spoola upp till sitt rätta rpm för at leverer de där 1,8bar/360hk. Turbon är helt enkelt överdimmensionerad för mitt ändamål 😉 Man kan se det som att ett varv på VF39 kommer generera lika stort luftflöde som min nuvarande (orginal) fixar på 2 varv (tillspetsat). Däremot, om VF39 skulle leverera 360hk så skulle spooluppen bli lite segare innan jag nåt full verkningsgrad så att säga. En mindre turbo spoolar upp lite fortare men måste jobba hårdare för att leverera samma luftmängd (1,3bar) och därmed är det inte säkert att den kommer klara jobbet bättre.Ovan är min teori, och jag är inte expert så det är bara kanon om nån har annan syn på detta, kanske jag kan lära mig nåt. 🙂
Nu är ju inte jag heller någon turboexpert, men avgassidans storlek, har ju en ganska avgörande del i när turbon spoolar upp.
Ju mindre avgashus, ju tidigare spool och det är ju just där VF-35:an är så bra, då den har ett mindre avgashus är tex VF-34:an.
Och därmed spoolar tidigare.
Mitt tips är att du jagar tag på en VF-35:a, även om de är ganska ovanliga och det kan ta tid att hitta en, då den skulle ge mest “kompressor-lik” vrid-effekt kurva,dvs börja ladda väldigt tidigt.
VF-39:an sitter ju dessutom på en 2,5 L orginal, och spoolar därmed tidigare än den kommer göra på en 2,0Åker själv med en VF35:a och har under bra förhållanden fullt ladd ( 1.4 bar ) vid 2900-3000 rpm på 4-5 ans växlar.
Dessutom har den en väldigt snabb ” respons” dvs väldigt kort fördröjning mellan du trycker full gas, till att du har fullt ladd ( inom det register där den kan hålla det då givetvis ) 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 februari, 2010 kl. 09:44 #195689GilarskiDeltagareSpezialized, tack för bra info.:-) Jepp, jag vet, VF39 sitter normalt på en 2,5l så det blir sämre på min 2,0l samt sämre än en VF35 (som jag tror hade varit det ultimata) men jag fick ett så pass bra pris så jag tänkte börja testa med denna 😉
Verkar inte vara så stort jobba attt byta snurra, DP bytte vi nyligen så dessa bultarna är shyssta, det är vid grenröret som det kanske sitter lite. Resten är olja & vatten och detta bör inte vara nån show stopper 🙂
Som sagt, jag kanske kommer tycka den är slö på låga varv så då byter jag men är villig & testa.
Jag har tyvärr endast hittat en VF35’a, det var på blocket och när jag bad om lite kvitton etc. så hörde jag inte ett skit, verkade vara stulen ärligt talat för de sålde den för typ 3 lax, eller är de så billiga (trodde de låg på 10 lax beggade)?
14 februari, 2010 kl. 19:52 #195690GilarskiDeltagareHar gått loss & budat på lite kraffs på ebay. Precis avslutat en auktion, blev nya sidoblinkers:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120508671885
:9
14 februari, 2010 kl. 19:52 #195450specializedDeltagareSpezialized, tack för bra info.:-) Jepp, jag vet, VF39 sitter normalt på en 2,5l så det blir sämre på min 2,0l samt sämre än en VF35 (som jag tror hade varit det ultimata) men jag fick ett så pass bra pris så jag tänkte börja testa med denna 😉 Verkar inte vara så stort jobba attt byta snurra, DP bytte vi nyligen så dessa bultarna är shyssta, det är vid grenröret som det kanske sitter lite. Resten är olja & vatten och detta bör inte vara nån show stopper 🙂 Som sagt, jag kanske kommer tycka den är slö på låga varv så då byter jag men är villig & testa. Jag har tyvärr endast hittat en VF35’a, det var på blocket och när jag bad om lite kvitton etc. så hörde jag inte ett skit, verkade vara stulen ärligt talat för de sålde den för typ 3 lax, eller är de så billiga (trodde de låg på 10 lax beggade)?
Mellan 4 – 7 K är väl ungefär normalt pris för en VF35:a i bra skick.
3 K , låter ju i så fall som ett ex som gått väldigt mycket.
12 – 13 K ligger de på, i fall du ska köpa från GIK eller något annat företag i Sverige som säljer IHI.Stulna turbos skulle jag tro är väldigt,väldigt ovanligt, man har ju tex inget kvitto på turbon som satt orginalmonterad när man löpte bilen 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 februari, 2010 kl. 23:01 #195691GilarskiDeltagareHej & hå, får hem ett set framblinkers också. 😀
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290399102583&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:GB:1123
Har lagt bud på främre bumper samt litet annat kraffs, f@n, visserligen tillkommer lite frakt men ändå, grejjorn är nästan gratis. 😛
15 februari, 2010 kl. 05:41 #195692GilarskiDeltagareMellan 4 – 7 K är väl ungefär normalt pris för en VF35:a i bra skick.3 K , låter ju i så fall som ett ex som gått väldigt mycket.12 – 13 K ligger de på, i fall du ska köpa från GIK eller något annat företag i Sverige som säljer IHI.Stulna turbos skulle jag tro är väldigt,väldigt ovanligt, man har ju tex inget kvitto på turbon som satt orginalmonterad när man löpte bilen 🙂 _____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Tackar. Ja, jag kanske var lite väl kinkig för han skrev att den var avmonterad från bilen men tyckte priset var förjäkla bra 😮 men kan ju varit välanvänd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.