- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2010 kl. 05:45 #195693GilarskiDeltagare
Så fort snön smält & jag monterat på det senaste skall jag lägga upp lite bilder på subban. Det jag mest ser framemot (förutom bättre turbo + sprut) är att lacka den till senhösten. Den är inte svårt rostangripen men små ytbubblor har kommit upp samt har jag sett att den är lackad på några plåtar sedan tidigare, j@vligt klåparaktigt dessutom x( (vilket jag visste när jag köpte den)
15 februari, 2010 kl. 06:54 #195527SnofiDeltagareHar du gjort nått med växellådan eller ska du göra det? och isf vad ska du göra med den?
15 februari, 2010 kl. 07:16 #195694GilarskiDeltagareHar du gjort nått med växellådan eller ska du göra det? och isf vad ska du göra med den?
Jag tänkte inte göra något med lådan faktiskt. Jag siktar på 325hk/400Nm och hoppas lådan skall hålla, men det är nog ‘on the edge’. Brukar inte launcha hårt, nångång hamnar man runt 3k men som sagt, mycket sällan. Om lådan ger sig får man kanske fundera på att hitta bättre drev. 🙁
15 februari, 2010 kl. 11:54 #195528SnofiDeltagareJa man får hoppas det håller men det borde nog det om man kör med vett utan att göra launch på 5k från stillstånde ;P Jag skulle vilja ha en 6-växlad sti låda ;P men det dröjer ;P
16 februari, 2010 kl. 12:06 #195412STIredDeltagareFick svar från england med exakta priser för simteken. Klipper in delar av svaret här:
“Simtek M/Y 92-98 is £800 + VAT @ 17.5% 99-00 is £900 + vat @ 17.5%
These prices are fitted and mapped in the UK. Add ons are launch control and antilag. £150.”Sen hade dem en begagnad också det är aningen billigare. Den har nog launch och respons upplåsta så man slipper betala de där 150 extra punden för att låsa upp:
“My friend has a Simtek for sale for a 99-00 and he is asking £800 fitted and mapped by Bob Rawle here in the UK.”
Om du tänk mappa själv behövs även mjukvara:
“You will need the software and lead to go with the ECU which new is £100 plus VAT but we can give you that for £50. You do not need this if you have a Simtek mapper there in Sweden because Bob Rawle can give him the access key but if you want to map yourself you need the software.”
Som sagt jag tror bästa är att ordna hit Bob Rawle om du vill ha det ordentligt gjort, iaf om du ska köra Simtek. Det du behöver betala för i så fall är hans flyg och logi i Sverige. Nästan så det är värt göra det på egen hand med. Sen om man är fler som delar då blir det riktigt prisvärt. Bob mappar Ecutek, Apexi, Simtek, Motec, så det behöver inte nödvändigtvis vara bara simtek folk om man ska få hit han.
Iofs Per i trollhättan mappar nog simtek med så man kan ju kolla med honom vad mappningen går på där.
Den begagnade skulle som sagt kosta 800 pund inklusive mappning. jag vet inte vad det kostar utan mappning men gisar att det borde bli ett par hundra pund billigare.
/r
16 februari, 2010 kl. 15:09 #195695GilarskiDeltagareFick svar från england med exakta priser för simteken. Klipper in delar av svaret här:“Simtek M/Y 92-98 is £800 + VAT @ 17.5% 99-00 is £900 + vat @ 17.5%These prices are fitted and mapped in the UK. Add ons are launch control and antilag. £150.”Sen hade dem en begagnad också det är aningen billigare. Den har nog launch och respons upplåsta så man slipper betala de där 150 extra punden för att låsa upp:“My friend has a Simtek for sale for a 99-00 and he is asking £800 fitted and mapped by Bob Rawle here in the UK.”Om du tänk mappa själv behövs även mjukvara:“You will need the software and lead to go with the ECU which new is £100 plus VAT but we can give you that for £50. You do not need this if you have a Simtek mapper there in Sweden because Bob Rawle can give him the access key but if you want to map yourself you need the software.”Som sagt jag tror bästa är att ordna hit Bob Rawle om du vill ha det ordentligt gjort, iaf om du ska köra Simtek. Det du behöver betala för i så fall är hans flyg och logi i Sverige. Nästan så det är värt göra det på egen hand med. Sen om man är fler som delar då blir det riktigt prisvärt. Bob mappar Ecutek, Apexi, Simtek, Motec, så det behöver inte nödvändigtvis vara bara simtek folk om man ska få hit han.Iofs Per i trollhättan mappar nog simtek med så man kan ju kolla med honom vad mappningen går på där. Den begagnade skulle som sagt kosta 800 pund inklusive mappning. jag vet inte vad det kostar utan mappning men gisar att det borde bli ett par hundra pund billigare. /r
Grymt, tackar! 🙂 Jag skickar dig ett PM gällande Simtek senare idag.
17 februari, 2010 kl. 11:19 #195696GilarskiDeltagareVF39 upplockad. Skall posta bilder på mekjobbet, torde bli av i början på Mars :9
19 februari, 2010 kl. 10:28 #195697GilarskiDeltagareSnackade med en kille på Autotech som bytt från top till front IC (XS) på sin STI New age. Han upplevde en klart noterad turbolag, vaför jag kommer sikta på en topmonterad IC. Detta borde funka med mitt planerade effektuttag (325 hk). 🙂
Han förklarade att de dock fick ned tempen 35 grader vid spjället med en frontmonterad IC.
Så, min polare började räkna på detta för att se hur mycket mera syre man får in i under samma atmosfärstryck ute & ladd. Eftersom det enda som skiljer i formeln är temperaturen så:
(273,15+T1)/(273,15+T2)
Där 273,15 är antal Celcius över Absoluta nollpunkten.
T1 = temperaturen i *C före
T2 = temperaturen i *C efterDet blir en volymändring som motsvarar 10%, dvs man får in 10% mera syreatomer/luftmängd. Luftmängden som trycks in kan sägas vara rakt av proportionell mot det moment man får ur en motor.
Därmed ökar motorns moment över ‘hela’ registret genom att man kan kyla ned den 30 grader. I detta fallet rör det sig om att kyla luften efter turbon från 60 till 25 grader. Att ‘komprimera’ luft genererar mycket värme.
Turbon kommer alltås få jobba hårdare, eftersom den kommer kunna trycka in mera luft, trots att samma laddtryck upprätthålls som innan IC byttes.
Nästa investering (läs om nån månad) får bli en STI intercooler, föredragsvis från nån sen New Age. Jag vet, det är lite trixit att få in dessa IC men det finns en kanonsajt som exakt visar hur man skall göra för att få in denna IC i en Classic Impreza, så det blir till & jaga stoooor STI IC snart :9
25 februari, 2010 kl. 09:00 #195698GilarskiDeltagareDå så, har budat hem en riktigt fin STI Intercooler från en 2008, det ingick Y rör och nån silikonslang, däremot inte BOV. 137 pund, så med frakt hamnar jag på strax under 2000 kr 😛
26 februari, 2010 kl. 14:05 #195488TurbovinDeltagareJag kommer också helt klart va intresserad av Simtek framöver om man nu ska gå ihop nåra st. Eller rättare sagt, med mina nya luftfilterlösning kan jag inte köra LMM ens 😉 Dock är jag inte beredd att betala närmare 20k som jag fått priser på här hemma.
Flyga hit nån mappare vore ju nåt, men då behöver man ju ändå hyra in sig på nån rullande landsväg eller rototest.
Angående STI newage tmic, tänk på att du behöver investera i större scoop och luftstyrningen under för att det inte ska va “meningslöst”
26 februari, 2010 kl. 15:25 #195413STIredDeltagareFlyga hit nån mappare vore ju nåt, men då behöver man ju ändå hyra in sig på nån rullande landsväg eller rototest.
Inte fått något info om det men kan tänka mig att de är ganska vana mappa på väg också. Gäller bara hitta en bra sträcka där man kan göra lite sånt, men det är ju det minsta problemet.
/r
26 februari, 2010 kl. 19:45 #195489TurbovinDeltagareVisst klart man kan göra det, men jag föredrar att kunna spänna upp bilen i rototesten också 🙂
1 mars, 2010 kl. 09:52 #195699GilarskiDeltagareJag kommer också helt klart va intresserad av Simtek framöver om man nu ska gå ihop nåra st. Eller rättare sagt, med mina nya luftfilterlösning kan jag inte köra LMM ens 😉 Dock är jag inte beredd att betala närmare 20k som jag fått priser på här hemma.Flyga hit nån mappare vore ju nåt, men då behöver man ju ändå hyra in sig på nån rullande landsväg eller rototest.Angående STI newage tmic, tänk på att du behöver investera i större scoop och luftstyrningen under för att det inte ska va “meningslöst”
Jepp, det ska bli ett STI skoop 🙂
1 mars, 2010 kl. 22:01 #195700GilarskiDeltagareSedan jag köpt bilen har det hänt nångång per månad att motorlampan tänds, i synnerhet vid start. Nu har den kommit oftare och oftare så jag började leta efter info på forumet. Hittade lite men inget konkret kännde jag.
Noterar att bilen går fint men ibland drar den inte helt jämnt. Fenomenet påminner endel om när LMM på vår Volvo 855 började krångla, först lite sporadiska tändningar & lite ojämnt drag och så blev det bara sämre & sämre.
Lamdasensorn är ju långsam så återkoppligen vid en acceleration torde vara aldeles för dålig, därtill har jag för mig nån sagt att man endast använder lambda när bilen är kall/tomgång. Lamapn tänds numera även vid vanlig körning, kommer & går lite som den vill, känns dock som den kommer oftare när man kör långsamt än vid högre fart.
Jag slog nu till på elektroniken i en LMM på ebay, för 725 kr inkl frakt, helt ny från nån shop i UK. (rätt art#). Om det mot förmodan inte är den så har jag ny LMM elektronik i vart fall }( Nästa steg blir ny lamba, tänkte ändå byta denna mot en bredbands. Det sitter 3 stift på min nuvarande. För övrigt komemr jag inte på så mycket mera än att kolla lite slangar efter läckage etc. 🙁
Tips mottages tacksamt. 🙂
1 mars, 2010 kl. 22:09 #195414STIredDeltagareMotorlampan lyser på nästan allt möjligt. Nästan omöjligt gissa vad det kan vara utan att veta felkoden och om bilen beter sig helt normalt. Kolla om inte nån verkstad kan läsa av koden åt dig är nästan enklast.
Om O2 givaren är kass så kommer motorlampan att lysa garanterat, så kan vara den.
Annars har jag har en ODB2 felkodsläsare hemma, om det inte löser sig på annat sätt så kanske du kunde lånat den.
Kan inte garantera att den kommer funka på din bil, jag har själv aldrig provat den på subarun(lite svårt koppla till motec dessutom :D), däremot så funkar den fint på tjejens bil.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.